Template
Fra : Martin Birch

Dato : 11-07-01 19:05

Hej
Jeg har længe prøvet at finde et sted hvor jeg kan lærer at bruge
templates i ASP. Der findes ikke rigtig nogle steder på nettet
hvor det er muligt og på eksperten.dk fik jeg ikke meget hjælp.
Med Template mener jeg noget i retning af SSI

Derfor vil jeg hører om der er nogle der vil hjælpe mig, måske
mod en mindre betaling. Selvfølgelig vil jeg da gerne have hvis
nogle gad lærer mig det gratis.

--
Brug Validator service: http://www.html.dk/validator
- Tast din URL én gang, og validér dokumentet hos 12 validatorer

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 11-07-01 19:44

Martin Birch wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Jeg har længe prøvet at finde et sted hvor jeg kan lærer at bruge
> templates i ASP. Der findes ikke rigtig nogle steder på nettet

Det er nok fordi der ikke er noget, som hedder templates i ASP

> Med Template mener jeg noget i retning af SSI

Kan du allerede ASP og SSI - ellers er det der du skal starte. Her
kommer en forklaring på en mulig metode:

Lav to ASP funktioner - lad os kalde dem:

Header()
Footer()

Disse to funktioner inkluderer du med SSI på alle dine sider. Det
vil sige at du lægger dem i hver sin (eller samme) fil, og
inkluderer på dine sider.

Der hvor du vil benytte funktionen skriver du blot:

<% =Header() %>

Header funktionen skal vi have til at skrive nogle HTML koder øverst
i alle vores dokumenter - funktionen kunne se sådan her ud:

Function Header()
Header = "<html><head>"
Header = Header = & "<title>Min side<title>"
Header = Header = & "</head><body>"
End Function

Finten er så at du kan kalde funktionen med de data, som er
karakteristiske for dokumentet - f.eks. titlen:

Function Header(strTitle)
Header = Header = & strTitle
End Function

På samme måde kan du tilføje f.eks. beskrivelse og søgeord til
metatags eller nogle links til navigation m.v.

For at komme i gang skal du altså lære ASP og SSI:

http://www.html.dk/tutorials/asp/
http://www.html.dk/tutorials/ssi/

Specifikt kan du kigge på denne lektion om funktioner:
http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion9.asp

Mvh
Jonas

Fra : Martin Birch

Dato : 11-07-01 21:41

Jonas Astrup - html.dk wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Der er altså noget der hedder Templates det kalder ham jeg spurgte
på jubii det i hvert fald, men det kan godt være han tager fejl.

Men tak for hjælpen alligevel

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 11-07-01 23:23

> jeg spurgte på jubii det i hvert fald, men det kan godt være
> han tager fejl.

Jeg tror det er et smart ord for skabelon

Der findes ikke sådan en indbygget funktion i ASP - man må ligesom lave
det selv fra bunden med funktioner og SSI.

Men det er altså ikke så svært - prøv at gå i gang med at kigge på de
links jeg gav dig, og så skriv her i gruppen hvis du får problemer.

Mvh
Jonas