Spis mere svinekød
Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 11:49

I dagens Berlingske Tidende kan man på:

<http://www.berlingske.dk/article/20070915/danmark/109151248/>

se at vi skal spise mindre rødt kød [fra okser, får og geder]. I stedet
bør vi gå over til kød fra fisk, fjerkræ og svin, som energimæssigt er
'billigere'.

Så spis økologisk - spis svinekød!

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 16-09-07 12:12

""Per Rønne"" skrev

> se at vi skal spise mindre rødt kød [fra okser, får og geder]. I stedet
> bør vi gå over til kød fra fisk, fjerkræ og svin, som energimæssigt er
> 'billigere'.
>
> Så spis økologisk - spis svinekød!

Det får mig til at tænke på Michael Wittes plakatslogan:

"Danske svin er sunde, de strutter af penicillin."

Det gav en farlig ballade.

http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/eb8a27eee9e47b49c1256bdf002e5643/a9a44d09a08ada86c1256b250033a7db?OpenDocument

- Jensby

(- der nød en god gammeldags omgang flæsesteg, hvad dertil hører, lørdag
aften)

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 13:16

Jan Bang Jensby <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> wrote:

> [...]
>
> - Jensby
>
> (- der nød en god gammeldags omgang flæsesteg, hvad dertil hører, lørdag

Hvorfor i præteritum? Jeg gør det da stadig, når lejlighed gives.

Som enlig er flæskesteg dog efterhånden en sjælden fornøjelse ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 16-09-07 14:39

Per Rønne tastede følgende:

> [...]
>
> Hvorfor i præteritum? Jeg gør det da stadig, når lejlighed gives.
>
> Som enlig er flæskesteg dog efterhånden en sjælden fornøjelse ;-(.

Så kom og spis hos os i aften, i Herlev.
Her står den på grillet flæskesteg.
Kai

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 15:46

Fister Løgsovs <Kunta@starmail.invalid.co.za> wrote:

> Så kom og spis hos os i aften, i Herlev.
> Her står den på grillet flæskesteg.

Så må du da vist først sende en invitation per mail, med tidspunkt oga
adresse. Min Reply-To adresse virker ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 16-09-07 17:18

Den 16-09-2007, skrev Per Rønne:

> Så må du da vist først sende en invitation per mail, med tidspunkt oga
> adresse. Min Reply-To adresse virker ...

Planen er ændret, men du bliver ikke glemt.
Det kunne være hyggeligt.
Kai

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 18:00

Fister Løgsovs <Kunta@starmail.invalid.co.za> wrote:

> Planen er ændret, men du bliver ikke glemt.

OK.

> Det kunne være hyggeligt.

Ja, og Herlev ligger ikke ret langt væk fra Husum ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Cindy

Dato : 16-09-07 22:49

""Per Rønne"" skrev i en meddelelse

> Så må du da vist først sende en invitation per mail, med tidspunkt oga

Arh - det er da sjovt, når folk kan være så impulsive og bare sige: Kom og
spis hos os i aften. Jeg ville have kommet, hvis ikke det var for sent.

Herlig ide.

Hilsen Cindy

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 17-09-07 03:32

Efter mange tanker skrev Cindy:

> [...]
> spis hos os i aften. Jeg ville have kommet, hvis ikke det var for sent.

Af alle skribenter på nyhedsgrupperne er Per Rønne den jeg nyder at
læse, mest. Jeg ville sætte en ære i at lave en flæskesteg til ham, når
nu han skriver at det er sjældent at han får det.
Kai

Fra : Cindy

Dato : 17-09-07 12:38

"Fister Løgsovs" skrev i en meddelelse

> Af alle skribenter på nyhedsgrupperne er Per Rønne den jeg nyder at læse,
> mest. Jeg ville sætte en ære i at lave en flæskesteg til ham, når nu han
> skriver at det er sjældent at han får det.

Nåh - det gjaldt ikke os allesemmen. Jamen jeg kan da heldigvis osse selv
lave flæskesteg.

Cindy.

Fra : Pernille

Dato : 16-09-07 16:22

"Jan Bang Jensby" <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> skrev i en meddelelse
> ""Per Rønne"" skrev

> Det får mig til at tænke på Michael Wittes plakatslogan:
>
> "Danske svin er sunde, de strutter af penicillin."

Danske svin ER sunde! De får slet ikke de mængder penicillin, som nogle
påstår.

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 16-09-07 16:29

"Pernille" skrev

> Danske svin ER sunde! De får slet ikke de mængder penicillin, som nogle
> påstår.

Er du landkvinde Pernille?

- Jensby

--
"Jeg er uenig i, hvad De siger, men jeg vil forsvare til døden Deres ret til
at sige det"

Fra : Pernille

Dato : 16-09-07 16:54

> "Pernille" skrev

> Er du landkvinde Pernille?
>
> - Jensby

Ja. Og dansk landbrug er godt.
Jeg opfatter danske landmænd som meget ansvarsbevidste!

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 16-09-07 17:49

"Pernille" skrev

> Ja. Og dansk landbrug er godt.
> Jeg opfatter danske landmænd som meget ansvarsbevidste!

Hvor ligger din gård - og hvad producerer du?

Jeg aner så at sige intet om dansk landbrug, så jeg skal være varsom.

Der er imidlertid noget, som jeg ikke bryder mig om. Vi er ikke gode ved
vores husdyr.

Jeg tænker specielt på

- bundne søer
- køer der aldrig kommer på græs
- dyretransporter
- kastration og fjernelse af tænder uden bedøvelse
- burhøns

Og så er der lige forureningen af vores vandløb og åer. Der er vi heller
ikke gode nok.

- Jensby

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-07 12:05

"Pernille" <Hovedst@den> skrev i en meddelelse

> "Jan Bang Jensby" <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> skrev i en meddelelse

> Ja. Og dansk landbrug er godt.
> Jeg opfatter danske landmænd som meget ansvarsbevidste!

Ja, det skal man sandelig love for, at de er.
De er meget ansvarsbevidste, når det gælder deres egen økonomi.
At de for at fremme denne, mishandler dyr, overtræder love, anvender
ulovligt importeret medicin osv. er blot naturligt?

Her på egnen, kalder vi dem: Grisepryglere.

Egon

Fra : Jan

Dato : 16-09-07 17:14

"Pernille" <Hovedst@den> wrote in message

> "Jan Bang Jensby" <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> skrev i en meddelelse

> Danske svin ER sunde! De får slet ikke de mængder penicillin, som nogle
> påstår.

Nej kylling og fisk får langt større mængder antibiotika.

Jan

Fra : Poul E Hansen

Dato : 16-09-07 19:45

On Sep 16, 12:49 pm, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> [...]
>
> se at vi skal spise mindre rødt kød [fra okser, får og geder]. I stedet
> bør vi gå over til kød fra fisk, fjerkræ og svin, som energimæssigt er

Jeg vil fravælge svinekød uanset hvor meget global opvarmning jeg
dermed bidrager til.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 20:51

Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:

> Jeg vil fravælge svinekød uanset hvor meget global opvarmning jeg
> dermed bidrager til.

En flæskesteg, svinekotelet, skinkeschnitzell eller svinemørbrad smager
da pragtfuldt ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Pernille

Dato : 17-09-07 07:06

> En flæskesteg, svinekotelet, skinkeschnitzell eller svinemørbrad smager
> da pragtfuldt ...

Jeg synes, at du har god smag!

Fra : Kert Rats

Dato : 17-09-07 08:05

> En flæskesteg, svinekotelet, skinkeschnitzell eller svinemørbrad smager
> da pragtfuldt ...

Smørstegte krebinetter er nu også en dejlig spise - med hvide kartofler,
kogt blomkål og, selvfølgelig: Brun sovs af stegeskyen.
Hertil en god pilsnerøl.

Evt. tiloversblevne krebinetter kan bruges som pålæg på et stykke rugbrød.

Venligst

Kert Rats

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-07 08:12

Kert Rats <stendod@gravklar.dk> wrote:

> Smørstegte krebinetter er nu også en dejlig spise - med hvide kartofler,
> kogt blomkål og, selvfølgelig: Brun sovs af stegeskyen.
> Hertil en god pilsnerøl.

Tjae, krebinetter har jeg nu aldrig kunnet lide; de smager for syrligt.

Der gik i øvrigt mange år før jeg fandt ud af, hvorfor jeg godt kunne
lide dem når jeg selv lavede dem, men ikke når min mor lavede dem.

Det viste sig at være paneringen. Karbonader kan jeg godt spise ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 17-09-07 10:07

> Tjae, krebinetter har jeg nu aldrig kunnet lide; de smager for
> syrligt.

Krebinetter:

Svinefars, rasp og salt/peber blandet sammen, fars bollen vendes i et pisket
æg, og derefter i rasp blandingen og steges. (kaldes krebinetter på
sjælland, karbonader i jylland, ihvertfald i min familie)

> Det viste sig at være paneringen. Karbonader kan jeg godt spise ...

Mon ikke bare det skyldes din mor lavede dem en lidt anderledes opskrift som
hun selv bedre kunne lide ?

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-07 10:26

N_B_DK <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote:

> [...]
> æg, og derefter i rasp blandingen og steges. (kaldes krebinetter på
> sjælland, karbonader i jylland, ihvertfald i min familie)

Karbonade + panering [med rasp] = krebinet.

> Mon ikke bare det skyldes din mor lavede dem en lidt anderledes opskrift som
> hun selv bedre kunne lide ?

Jeg har skam også spist det andetsteds, herunder på restaurant. Lige så
gyseligt ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henry Vest

Dato : 17-09-07 15:13

Per Rønne wrote:

> Karbonade + panering [med rasp] = krebinet.

Der er lagt op til en spændende diskussion her ... Jeg mener faktisk der har
været en tråd om det på dk.kultur.sprog (eller var det
dk.kultur.mad+drikke?), men hvad den endte med kan jeg ikke huske. Jeg tror
i øvrigt jeg selv opfatter karbonade og krebinet som synonymer.

--
Henry Vest

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 17-09-07 15:18

"Henry Vest" skrev

> [...]
> tror
> i øvrigt jeg selv opfatter karbonade og krebinet som synonymer.

Jeg husker den. Jeg tror nok konklusionen blev, at betegnelsen og
tilberedningen varieres fra egn til egn.

- Jensby

Fra : N_B_DK

Dato : 17-09-07 16:08

"Jan Bang Jensby" <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> wrote in message

> Jeg husker den. Jeg tror nok konklusionen blev, at betegnelsen og
> tilberedningen varieres fra egn til egn.

Betegnelsen gør ihvertfald, tilberedningen gø vel egenligt logisk nok også,
(og det gælder nok langt det meste mad)

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 16-09-07 21:08

On 16 Sep., 21:50, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> En flæskesteg, svinekotelet, skinkeschnitzell eller svinemørbrad smager
> da pragtfuldt ...

Det må jeg vel så tillade dig at mene.