Betalte frokostpauser
Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 07:16

I dagens JP kan man på:

<http://epn.dk/erhverv_samfund/arbejdsmarked/article1090150.ece>

se, at de offentligt ansatte skulle have et frynsegode, som man ikke
skulle have på det private arbejdsmarked. Frokostpause i arbejdstiden.

Imidlertid er frokost i arbejdstiden også ganske udbredt i det private
erhvervsliv, nemlig på alle kontor-arbejdspladser. Og lige som i det
offentlige er der den sammenhæng, at medarbejderen også her skal stå
til rådighed i pausen, hvis eksempelvis der kommer et telefonopkald.

For lærere gælder tilsvarende at også de skal stå til rådighed, hvis
der opstår problemer med elever, og folkeskolelærere kan endda blive
taget til gårdvagter i spisefrikvarteret ... normalt i halvdelen af
tiden, så en halv times frokost skal kyles ned på et kvarter.

Så det JP skriver er altså ikke helt rigtigt. Mon ikke også
journalisterne på JP har frokost i arbejdstiden?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Zeki

Dato : 16-09-07 07:52

> [...]
> taget til gårdvagter i spisefrikvarteret ... normalt i halvdelen af
> tiden, så en halv times frokost skal kyles ned på et kvarter.

Et kvarter? Det er sgu luksus på den skole hvor jeg arbejder. For på en
typisk 8-15 arbejdsdag på skolen er der sjældent mulighed for at gå til side
bare 5-10 minutter og trække vejret uden der er elever i nærheden, for
kommunen har meldt ud at vi i indskolingen og på mellemtrinnet skal være
sammen med børnene i alle deres pauser (og det er tit her der opstår de
værste konflikter).

Jeg ville ønske at der var mulighed for at man kunne sidde bare 10-15
minutter i løbet af sådan en dag i ro og mag med sin medbragte madpakke, men
det er der ikke. Så jeg bliver ret provokeret over artiklen, for pause med
børnene er jo ikke en pause fra arbejdet - snarere tværtimod.

Mvh
Zeki

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-07 08:04

On Sun, 16 Sep 2007 08:51:40 +0200, "Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote:

> [...]
>kommunen har meldt ud at vi i indskolingen og på mellemtrinnet skal være
>sammen med børnene i alle deres pauser (og det er tit her der opstår de

På den skole hvor mine børn går er der også en lærer "med" i alle
frikvarterer, men "tjansen" går da på skift (med 2 af gangen) blandt
de 8 lærere der er i den bygning hvor ungerne hører til, altså kun
hvert 4. frikvarter i snit....

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-07 08:00

On Sun, 16 Sep 2007 08:15:48 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

> [...]
>
>Imidlertid er frokost i arbejdstiden også ganske udbredt i det private
>erhvervsliv, nemlig på alle kontor-arbejdspladser.

Det tror jeg helt ærligt ikke på....

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 16-09-07 08:23

""Per Rønne"" skrev

> Imidlertid er frokost i arbejdstiden også ganske udbredt i det private
> erhvervsliv, nemlig på alle kontor-arbejdspladser.

Man skal passe på med at benytte udtømmende ord som "alle".

På min kontorarbejdsplads får vi ikke løn i frokostpausen. Til gengæld skal
vi stå til rådighed, hvis klienterne ringer eller møder op.

Jeg er bekendt med, at den betalte frokostpause i høj grad også gælder på
private arbejdspladser.

- Jensby

--
"Jeg er uenig i, hvad De siger, men jeg vil forsvare til døden Deres ret til
at sige det"

Fra : Kim2000

Dato : 16-09-07 09:06

"Jan Bang Jensby" <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> På min kontorarbejdsplads får vi ikke løn i frokostpausen. Til gengæld
> skal vi stå til rådighed, hvis klienterne ringer eller møder op.

Sådan havde man det også i Aldi, det tog 3 dage før jeg havde betalt pause,
faktum er at hvis man skal betale sin egen pause, så har du ret til at
forlade arbejdspladsen, så tag du din madpakke og sæt dig udenfor bygningen,
hvor du vil have ret til både at ryge og drikke en øl, da du ikke er på
arbejde. I Aldi var man så grov at man krævede jeg havde pause selv de dage
hvor man var alene på arbejde, så der ringede jeg op til hovedkontoret og
spurgte om der var noget bestemt tidspunkt, man ønskede jeg lukkede butikken
på, så blev pausen betalt.
mvh
Kim

Fra : Kim2000

Dato : 16-09-07 09:08

> [...]
> taget til gårdvagter i spisefrikvarteret ... normalt i halvdelen af
> tiden, så en halv times frokost skal kyles ned på et kvarter.

Det er absurd at høre på, i det private har man højere lønninger, gratis
internet, firmabil, firmatelefoner, motionscenterkort, buskort osv osv osv,
så har man i det offentlige een lille ting, plus en dårligere løn og
stresset hverdag og så undrer man sig over at det er svært at skaffe nye
medarbejdere og de eksistererende siver. Det er simpelthen absurd.

Fra : Jens G

Dato : 16-09-07 09:46

On Sun, 16 Sep 2007 10:08:17 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

>Det er absurd at høre på, i det private har man højere lønninger, gratis
>internet, firmabil, firmatelefoner, motionscenterkort, buskort osv osv osv,

Nu generaliserer du.
Jeg har nok højere løn end mange offentligt ansatte, men jeg har da
ingen af de andre ting du nævner.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 10:00

Jens G <nospam061106@kabelmail.dk> wrote:

> Nu generaliserer du.
> Jeg har nok højere løn end mange offentligt ansatte, men jeg har da
> ingen af de andre ting du nævner.

De fleste af os ved jo godt, at der er forskel mellem de forskellige
arbejdspladser, såvel inden for det offentlige som i det private.

Skal vi ikke lade det blive ved det? JPs generaliseringer om offentlige
arbejdspladser er i hvert fald ikke korrekte.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-09-07 21:57

> Det er absurd at høre på, i det private har man højere lønninger,

En sandhed med modifikationer.

> gratis internet,

Nej. Den beskattes.

> firmabil,

Nej. Den beskattes.

> firmatelefoner,

Nej. De beskattes.

http://www.180grader.dk/nyheder/Offentliges_frokostpause_svarer_til_tre_ugers_ferie.php

> og stresset hverdag

Pis med dig. Tag du dig et job i den private sektøor, og jeg skal vise dig
stress.

> og så undrer man sig over at det er
> svært at skaffe nye medarbejdere og de eksistererende siver. Det er
> simpelthen absurd.

Det er mere absurd, at du stadig klynker. Hvis du har så dårlige forhold, så
søg dog for pokker over i den private sektor. Hvis du ikke gør, må det
skyldes, at du a) ikke er kvalificereret eller b) ikke har lyst, og derfor
bare hyler op for syns skyld.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 17-09-07 07:26

"Jens Bruun" skrev

> Nej. Den beskattes.

Nej - den er skattefri, hvis man hjemmefra kan gå på arbejdspladsens server.

> Nej. Den beskattes.

Lempelig beskatning.

> Nej. De beskattes.

Nej - de er skattefrie, hvis man hjemmefra kan gå på arbejdspladsens server.

- Jensby

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 16-09-07 09:52

> [...]
> offentlige er der den sammenhæng, at medarbejderen også her skal stå
> til rådighed i pausen, hvis eksempelvis der kommer et telefonopkald.

Jeg kender ikke ret mange mennesker som arbejder på kontor i det private som
har betalt frokost.
Jeg har ikke, men tilgengæld tjener jeg lidt mere end en tilsvarende
offentligt ansat, har betalt Internet og PC - der også indgår i mit arbejde
ved at logge på firmaets net når jeg rejser eller har fri, derudover har vi
en god kantineordning, men jeg har ikke 3 ugers ekstra frihed som de
offentlige tilsyneladende lægger op til.

Michael

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-09-07 06:45

> [...]
>
> Imidlertid er frokost i arbejdstiden også ganske udbredt i det private
> erhvervsliv, nemlig på alle kontor-arbejdspladser.

Det er ikke korrekt. Jeg er en blandt tusindr privatansatte, der ikke har
betalt frofkos.,

I øvrigt har DST opgjort den effektive timeløn i den kommunale, den
statslige og den private sektor - og de ligger forbløffende tæt på
hinandeen - men den højeste timeløn finder du i staten.

Fra : Kim2000

Dato : 18-09-07 13:03

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Det er ikke korrekt. Jeg er en blandt tusindr privatansatte, der ikke har
> betalt frofkos.,

Så må du forlade din arbejdsplads, hvis chefen har en opgave du liiiige skal
se på, så kan du med sindsro fortælle ham at du har nu 30 minutters pause og
den har du tænkt dig at gå i Fakta i.
mvh
Kim

Fra : Jens G

Dato : 18-09-07 14:54

On Tue, 18 Sep 2007 14:03:06 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

>Så må du forlade din arbejdsplads, hvis chefen har en opgave du liiiige skal
>se på, så kan du med sindsro fortælle ham at du har nu 30 minutters pause og
>den har du tænkt dig at gå i Fakta i.¨

Det gør man da bare bagefter.

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 18-09-07 15:01

"Jens G" skrev

> Det gør man da bare bagefter.

Ja - det tager som bekendt kun 5 minutter.

- Jensby

Fra : Kim2000

Dato : 18-09-07 15:07

> "Jens G" skrev

> Ja - det tager som bekendt kun 5 minutter.

Så I giver altså arbejdsgiveren en halv times gratis arbejdskraft hver dag
og er sur over offentlig ansatte ikke gør det. I guder man skal høre
meget....

mvh
Kim

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 18-09-07 15:22

"Kim2000" skrev

> Så I giver altså arbejdsgiveren en halv times gratis arbejdskraft hver dag
> og er sur over offentlig ansatte ikke gør det. I guder man skal høre
> meget....

Jeg anerkender blot, at det er en del af mit arbejde - og at det er en af
grundene til, at jeg får en tårnhøj gage og masser af frynsegoder.

- Jensby

Fra : Jens G

Dato : 18-09-07 18:09

On Tue, 18 Sep 2007 16:07:04 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

>Så I giver altså arbejdsgiveren en halv times gratis arbejdskraft hver dag
>og er sur over offentlig ansatte ikke gør det. I guder man skal høre
>meget....

Jeg giver da ikke andet en lidt fleksibilitet, og frokostpausen får
jeg jo alligevel - bare lidt forskudt.
Hvis parterne i et ansættelsesforhold holder strikst på sine
rettigheder, tror jeg hurtigt der bliver et surt arbejdsklima.

Fra : Bruno Christensen

Dato : 19-09-07 21:05

On Tue, 18 Sep 2007 19:08:54 +0200, Jens G wrote:

> Hvis parterne i et ansættelsesforhold holder strikst på sine
> rettigheder, tror jeg hurtigt der bliver et surt arbejdsklima.

Enig, jeg har en 8 timers arbejdsdag med 20 minutters betalt frokost (ved
9-tiden), middagspausen betaler vi selv, hvilket betyder at vi ikke går i
kantinen, men spiser de medbragte i løbet af få minutter (dette accepteres
af firmaet).

--
MVH
Bruno