Kommunesammenlægningen
Fra : Ukendt

Dato : 15-09-07 10:38

Nu er kommunesammenlægningen så overstået.
Den, der skulle give "stordriftfordele" og "besparelser".

Hvorledes ser det ud i Din kommune?

Har man, som her, nu dobbelt bemanding på ikke mindre end 2 rådhuse, eller
er burokratiet bemandingsmæssigt blevet slanket?
Har man afgivet nogle ansatte til det private, kort sagt fyret nogen?
Hvis ja, er der da tale om indianere eller høvdinge?
Eller har man beholdt alle indianerne, for at høvdingene stadig kan føle en
form for berettigelse?

Hvorledes går et med de nye budgetter?
Nedskæringer over hele linien, eller hvad?

Hvem har et exempel på den "effektivisering" dliberalisterne påstod ville
ske?

Egon

Fra : Kim2000

Dato : 15-09-07 13:09

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nedskæringer over hele linien, eller hvad?
>
> Hvem har et exempel på den "effektivisering" dliberalisterne påstod ville

I vores kommune Jammerbugten har man klaret det rigtig rigtig rigtig flot.
Man har standardliseret over hele linien:

Rengøringen er nu ikke dårlig på de gamle Fjerritslev skoler alene, nej nu
er den dårlig på de restende 16 skoler.

Der er skåret 16 lærerstillinger væk, så nu ligger alle skoler i kommunen på
lovens mindstekrav med timetal, før i tiden lå de 16 skoler på det
vejledende timetal (2 timer mere om ugen end mindstekravet).

Hjemmehjælpen er skåret ned til Fjerritslev standard, dvs. forringet i de
øvrige 3 kommuner.

De gamle får nu ikke bragt mad ud hver dag, men får mad til hele ugen,
ligesom man har gjort i Fjerritslev, men ikke i de 3 øvrige kommuner.

Budgettet til saltning af veje er nu på niveau med Fjerritselv, dvs. der
ikke er planlagt 10 dages vinter, som godt nok var der i februar 2007, men
hey, det bliver nok heller ikke glat mere i år.

2 sygehuse er skåret væk, så hvis man bor i Bonderup som undertegnede og får
et hjerteanfald, ja så er der altså ikke mere end 50 minutter til det
nærmeste sygehus - hver vej. Helikopteren forventer man der er penge til
2010, så indtil da, så .....

Bibliotekerne har nu lukket ligeså meget alle steder, dvs. åben fra kl.
15-17 og den lange dag er fra 13-17, tidligere var det godt nok længere
åbeningstider i de 3 øvrige kommuner, men også her har man mærkværdigvis
valgt Fjerritslev som foregangskommune.

Jammerbugten har et underskud på 42 millioner, men tilgengæld har vi 3 nye
rundkørsler, 2 nye haller, byggeri på 2 skoler og et helt nyt VUC, som man
ikke har penge til at starte op - og lukket 2 ældrecentre pga nedskæringer.

Jeg må sige det har været en gigantisk succes, i dag er der en kommune med
fire gange så mange ansatte som tidligere og det eneste sted der ikke er
skåret er i adminstrationen, den er blevet udvidet.

mvh
Kim, der ikke kunne drømme om at lade mine egne børn gå i skole i kommunen.

Fra : Kim2000

Dato : 15-09-07 13:13

> [...]
> ikke er planlagt 10 dages vinter, som godt nok var der i februar 2007, men
> hey, det bliver nok heller ikke glat mere i år.

Der skulle have stået: "ikke planlagt _mere end_ 10 dages vinter".

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-07 18:58

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> De gamle får nu ikke bragt mad ud hver dag, men får mad til hele ugen,
> ligesom man har gjort i Fjerritslev, men ikke i de 3 øvrige kommuner.

Men så sørger man vel for at låne dem en mikrobølgevogn og en passende
stor fryser, hvis de ikke i forvejen havde sådanne ting?

> [...]
> et hjerteanfald, ja så er der altså ikke mere end 50 minutter til det
> nærmeste sygehus - hver vej. Helikopteren forventer man der er penge til

Bortset fra at sygehuse og hospitaler ikke er en kommunal opgave [den
ligger i regionerne], har et af problemerne netop været, at landet har
haft for mange små sygehuse.

Og skal en landkommune virkelig have mere end to sygehuse?

> [...]
> 15-17 og den lange dag er fra 13-17, tidligere var det godt nok længere
> åbeningstider i de 3 øvrige kommuner, men også her har man mærkværdigvis

Hvorfor nøjes man ikke med ét hovedblibliotek med en anstændig lukketid
[10-20?], med en anstændig bogbeholdning - og lukker resten?

> [...]
> ikke har penge til at starte op - og lukket 2 ældrecentre pga nedskæringer.

Bygget af de gamle kommunalbestyrelser?

> Jeg må sige det har været en gigantisk succes, i dag er der en kommune med
> fire gange så mange ansatte som tidligere og det eneste sted der ikke er
> skåret er i adminstrationen, den er blevet udvidet.

Ja, så må I jo vælge nogle andre kommunalbestyrelsesmedlemmer, hvis I er
utilfredse ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 15-09-07 19:18

> Men så sørger man vel for at låne dem en mikrobølgevogn og en passende
> stor fryser, hvis de ikke i forvejen havde sådanne ting?

Nejda, men de har mulighed for at fravælge maden, det kaldes frit valg.

> [...]
> haft for mange små sygehuse.
>
> Og skal en landkommune virkelig have mere end to sygehuse?

Nu har vi nul. Da en af min kollegas elever brækkede en arm ved et stævne
måtte min kollega køre de 49 km til _nærmeste_ sygehus. Så kan man jo så
prøve at gætte hvordan det går når en person falder om med hjertestop, der
går i hvert fald en time, før personen er på hospitalet.

> Hvorfor nøjes man ikke med ét hovedblibliotek med en anstændig lukketid
> [10-20?], med en anstændig bogbeholdning - og lukker resten?

Her kan man høre du er bymenneske. Vores kommune er altså over 50 lang,
synes du virkelig ikke at folk der bor heroppe skal have lov til at læse
bøger?? Og så husk da lige på at offentlig transport jo heller ikke dur. I
weekender og skoleferier kører der fx ingen ruter ud til de små byer, der
kører een bus i timen mellem Fjerritslev og Ålborg og ikke en dyt mere. Så
altså ingen bøger i ferierne. Så en tur på biblioteket kan såmænd nemt
udvikle sig til 2-3 timer hver vej med offentlig transport heroppe. I
København kan man sikkert tilbagelægge de 25 km på 20 minutter med s-tog?
Vores befolkningstæthed heroppe er altså ikke engang halvtres per
kvadratkilometer, i København er den jo over 2000, så det giver da nogle
helt andre forhold (ikke at jeg ville bytte jeres støj med min ro).

> Bygget af de gamle kommunalbestyrelser?

Jepper, rigtig flot gået. Den ny kommune fik så æren af at lukke de to
ældrecentre, men det lykkes heldigvis at få malet et billedet af
borgmesteren til den latterlige billige pris af 50.000 kroner - altså per
afgående borgmester.

Ja, det kan man jo håbe på sker.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-07 19:58

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> Nejda, men de har mulighed for at fravælge maden, det kaldes frit valg.

Det er så for dårligt.

> Nu har vi nul. Da en af min kollegas elever brækkede en arm ved et stævne
> måtte min kollega køre de 49 km til _nærmeste_ sygehus.

I et tyndt befolket udkantsområde. Husk på at sygehusene blev placeret
hvor de blev placeret /i hestevognenes tidsalder/.

> Så kan man jo så prøve at gætte hvordan det går når en person falder om
> med hjertestop, der går i hvert fald en time, før personen er på
> hospitalet.

Det er alligevel urealistisk at have en så stor dækning, at personen
overlever:

<http://www.hjerteforeningen.dk/sw12885.asp>

Døden indtræder inden for 10 minutter efter et hjertestop. Hvert år
rammes 3.500 af hjertestop uden for et hospital; kun godt 100 overlever,
og så må man endda spørge sig selv om /hvordan/ de overlever. Med
hjerneskader og det hele.

> [...]
> kvadratkilometer, i København er den jo over 2000, så det giver da nogle
> helt andre forhold (ikke at jeg ville bytte jeres støj med min ro).

Ja, mit lokale bibliotek, Husum Bibliotek, ligger vel en 100 meter fra
hvor jeg bor. Men i i mine forældres sommerhus har jeg da altid taget
cyklen ind til Nykøbing Sjællands bibliotek, og ikke forladt mig på
Nyrup Kommunes bibliotek, der vistnok havde åbent et par eftermiddage om
ugen, og som fortrinsvist havde gamle Morten Koch-romaner fra 40erne.

50 km lang, det vil give en afstand på op til 25 km for dem der bor
længst væk. Det er knap en time på knallert og godt en time på cykel. Og
10-15 minutter i bil.

Har alle voksne ikke en bil i Jammersbugt Kommune? Det anses jo som en
nødvendighed på landet. I Københavns Kommune er det vist kun godt hver
anden husstand der har bil. Men hvor jeg bor, på Frederikssundsvej i
Husum, giver 2-minutters drift på busserne overfyldte busser ... ja, vi
mangler en metro ...

> [...]
> ældrecentre, men det lykkes heldigvis at få malet et billedet af
> borgmesteren til den latterlige billige pris af 50.000 kroner - altså per

Men I har jo så selv valgt dem ...

> Ja, det kan man jo håbe på sker.

Sådan virker demokratiet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin

Dato : 16-09-07 11:23

Det er endnu værre i Odsherred. Bor man på Sj. odde skal man helt til
Holbæk. Nyk Sygehus er jo også lukket og omdannet til "sundhedscenter". Dvs
der er fysioteraputer, kurser for overvægtige og den slags. Efter kl 16.
huser den dog også en vagtlæge. Men han når næppe til Odden på 10.

> [...]
> rammes 3.500 af hjertestop uden for et hospital; kun godt 100 overlever,
> og så må man endda spørge sig selv om /hvordan/ de overlever. Med

Hvorfor udleveres der så ikke MANGE FLERE af de dersens hjertestartere som
enhver kan betjene? Man ville da kunne redde mange flere såfremt de var frit
tilgængelige for alle? Fx hvis samtlige over 50 fik en gratis samt alle
andre i risikogruppen? Så kunne man yde hurtig hjælp istedet på at vente på
en helikopter eller andre krumspring. Nå nej det er sikkert for dyrt. Som
om det er billigere at holde folk med seriøs hjerneskade i live i årevis,
hvis de kunne have været reddet i stedet. Jeg ved i har dem en del steder i
KBH men jeg har rent faktisk ikke set en eneste på min færd rundt i
Odsherred.

Her holder jeg med Pers model. Man kunne evt. lave en ordning så man blot
kunne ringe og bestille bøger og de så kom med posten.

> [...]
> anden husstand der har bil. Men hvor jeg bor, på Frederikssundsvej i
> Husum, giver 2-minutters drift på busserne overfyldte busser ... ja, vi

Nej, der er masser af voksne som ikke har bil. Og er man fx 2 med børn og
begge i lavtlønnede jobs, er det en umulighed at have 2. Samtidigt er det
offentlige elendigt. Man Skal jo søge jobs 2 timer væk. Det vil sige at en
person i Vig SKAL søge jobs i KBH. Det betyder i praksis ved et 8-16 job en
transport tid på noget der ligner 5 timer om dagen. Dvs man er ikke hjemme
13 timer i døgnet. For slet ikke at tale om hvis DSB ER FORSINKEDE.

Nææ du vi vil have 2-minutters drift lige som jer ;)

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 13:16

Martin <jadahva@hotmail.com> wrote:

> Det er endnu værre i Odsherred. Bor man på Sj. odde skal man helt til
> Holbæk. Nyk Sygehus er jo også lukket og omdannet til "sundhedscenter".

Langt om længe ...

Ja, jeg kender det godt. Min far har været indlagt der [sommerhus i
Nyrup], og sygehuset er /meget/ lille og mildest talt ikke betryggende.
Flere gange under indlæggelsen blev min far da også overført til Holbæk,
og derefter kørt tilbage, da min mor forlangte det. Lægerne [de
lægestuderende vikarer?] blev nemlig om natten bange for hans tilstand,
men min mor syntes naturligvis ikke om hver dag at køre helt til Holbæk

> Dvs der er fysioteraputer, kurser for overvægtige og den slags. Efter kl
> 16. huser den dog også en vagtlæge.

Udmærket. Så er der da ingen problemer.

> Men han når næppe til Odden på 10.

Minutter? Han når da vel heller næppe til et sommerhus på Klint på 10
minutter. Sig mig, hvor tæt vil du egentlig anbringe sygehuse og
vagtlæger? I en tid hvor vi lider af lægemangel.

> [...]
> hvis de kunne have været reddet i stedet. Jeg ved i har dem en del steder i
> KBH men jeg har rent faktisk ikke set en eneste på min færd rundt i

Jeg må indrømme at jeg intet kender til »de dersens hjertestartere som
enhver kan betjene«. Måske fordi folk i min familie er døde af kræft
eller stafylokker.

> [...]
>
> Nej, der er masser af voksne som ikke har bil. Og er man fx 2 med børn og
> begge i lavtlønnede jobs, er det en umulighed at have 2.

Nu talte jeg om husstande, og far kan da godt tage mor med i bilen en
god del af vejen til jobbet

> [...]
> hvis DSB ER FORSINKEDE.
>
> Nææ du vi vil have 2-minutters drift lige som jer ;)

Hvor det jo ikke fungerer; vi skal have en metrostation på hjørnet
Husumvej-Frederikssundsvej:

<http://www.nextmetro.dk/>

Kommunen har allerede bevilget 200 millioner ekstra, så city-metroen får
en afgrening ved Nørrebro station, så det bliver muligt at koble
Gladsaxe-grenen på city-ringen. Ikke at det dog kan være en erstatning
for en linie under Nørrebrogade, til Nørreport, Kgs Nytorv, Havnen
mellem Dokøen og Kvæsthusgade [med opgang begge steder; til Opera og
Skuespilhus], og med endestation på Refshaleøen, hvor der kan opføres en
masse ekstra boliger, og hvor de moderne arkitekter så kan få lov at
boltre sig.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin

Dato : 16-09-07 16:31

> Minutter? Han når da vel heller næppe til et sommerhus på Klint på 10
> minutter. Sig mig, hvor tæt vil du egentlig anbringe sygehuse og
> vagtlæger? I en tid hvor vi lider af lægemangel.

Jeg ville ikke anbringe flere. Men når nu det allivel står der kunne man
godt have 1 enkelt eller 2 til det akutte beredskab. også før kl 16. Jeg
ville skisme ikke føle mig tryg hvis helbredet skrantede og man boede på
Odden - ja eller Klint for den sags skyld.

> Jeg må indrømme at jeg intet kender til »de dersens hjertestartere som
> enhver kan betjene«. Måske fordi folk i min familie er døde af kræft
> eller stafylokker.

Nå men det er en simpelt lille "førstehjælps-kasse" med et batteri og nogle
elektrode man kan give stød med. Når man åbner den fortæller en stemme
præcist hvad man skal gøre. De demontrerede den engang i go-morgen danmark
på hovedbanegården hvor jeg ved de bla hænger. Hvis de var tilgængelige -
også på Sj. odde kunne man sikkert rede mange flere, fremfor at at vente ½-1
time på en ambulance hvis uheldet er ude.

> Nu talte jeg om husstande, og far kan da godt tage mor med i bilen en
> god del af vejen til jobbet.

Ikke hvis mor arbejder i Roskilde og far i Nykøbing...

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 16:45

> [...]
> ville skisme ikke føle mig tryg hvis helbredet skrantede og man boede på
> Odden - ja eller Klint for den sags skyld.

Det lyder som om hjertepatienter kunne have en stående i hjemmet, hvis
de vel at mærke ikke bor alene. Så bør den nok flytte på plejehjem ...

Men det afhænger naturligvis af prisen ...

> [...]
> time på en ambulance hvis uheldet er ude.

> Ikke hvis mor arbejder i Roskilde og far i Nykøbing...

Så kører far da bare mor til stationen i Nykøbing, før han parkerer
bilen i - Nykøbing .

Ja, for det er vel fars bil, ikke .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin

Dato : 16-09-07 18:20

> Så kører far da bare mor til stationen i Nykøbing, før han parkerer
> bilen i - Nykøbing .
>
> Ja, for det er vel fars bil, ikke .

Jo det var selvfølgeligt en mulighed ;)

Gad vide om konen også synes om sådan en omvej ;)

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 19:02

> Jo det var selvfølgeligt en mulighed ;)
>
> Gad vide om konen også synes om sådan en omvej ;)

En omvej? Nå ja, de boede på Odden, og så må det vel være muligt at
sætte hende af på en anden station.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin

Dato : 16-09-07 19:22

> En omvej? Nå ja, de boede på Odden, og så må det vel være muligt at
> sætte hende af på en anden station.

Tjohh.. her i familien har vi det bare sådan at den som har længst på
arbejde tager bilen. Så må den anden finde ud af en bus eller evt knallert
hvis det ikke er så langt væk.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 20:51

> Tjohh.. her i familien har vi det bare sådan at den som har længst på
> arbejde tager bilen. Så må den anden finde ud af en bus eller evt knallert
> hvis det ikke er så langt væk.

Ja, jeg fandt det såmænd blot lidt morsomt at komme med den helt
traditionelle kønsrolle i forbindelse med bilen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-07 13:29

> Men så sørger man vel for at låne dem en mikrobølgevogn og en passende
> stor fryser, hvis de ikke i forvejen havde sådanne ting?

Åh - ja--
"Man" kan jo blot, osv.
Men de herlige unge mennesker, der gennemfører sådanne tiltag, som i deres
univers er fine, overser ganske bekvemt, at der skam findes gamle enlige
mennesker, der er "længst muligt i eget hjem", der ikke kan finde ud af
sådanne exositeter.
Og derfor reelt ikke får den daglige med, om ikke de er heldige, at have
nærtboende familie, der assisterer.

> Bortset fra at sygehuse og hospitaler ikke er en kommunal opgave [den
> ligger i regionerne], har et af problemerne netop været, at landet har
> haft for mange små sygehuse.

Såe?
I henhold til hvem?
Unge udannede drenge, med regneark?

> Og skal en landkommune virkelig have mere end to sygehuse?

Kommer vel an på størrelsen af samme?
45 minutter, i ambulance under udrykning, vel at mærke.
Regnet fra tiden, hvor patienten optages.
Hertil skal så lægges op til 30 min for ankomst til opsamlingssted.
Altså en time og et kvarter.
Således er virkeligheden mangs steder i landet i dag.
Men regnearkene har næppe en kolonne med overskriften: Døde mennesker?

> Hvorfor nøjes man ikke med ét hovedblibliotek med en anstændig lukketid
> [10-20?], med en anstændig bogbeholdning - og lukker resten?

Herregud.
Hvad kender en bybo til et begreb som Afstand?

egon

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 15-09-07 13:10

Følgende er skrevet af Egon Stich:
> [...]
> Nedskæringer over hele linien, eller hvad?
>
> Hvem har et exempel på den "effektivisering" dliberalisterne påstod ville

I Herlev er der ikke den store forandring, sikkert fordi at vi ikke
blev tvangsgiftet med nogen anden lol
Kai

Fra : Kim2000

Dato : 15-09-07 13:23

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> Følgende er skrevet af Egon Stich:

> I Herlev er der ikke den store forandring, sikkert fordi at vi ikke blev
> tvangsgiftet med nogen anden lol

Heroppe var det åbenbart standard at man fyrede alt af lige inden
sammenlægningen og bagefter stillede sig over ved Thor at hylede over man
ikke havde penge.

Fra : Jesper

Dato : 15-09-07 13:51

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:

> [...]
> Nedskæringer over hele linien, eller hvad?
>
> Hvem har et exempel på den "effektivisering" dliberalisterne påstod ville

Hvilken sammenlægning? Jeg bor i Gentofte Kommune
--
Jesper

Fra : Martin

Dato : 15-09-07 16:59

> Nedskæringer over hele linien, eller hvad?

Odsherred kommune var ikke meget bedre. Det er blevet et stort rod. Ofte kan
de ansatte faktisk slet ikke selv finde ud af systemet.

Fx i "gamle" dage var alle "offentlige funktioner" Altså uanset om det
drejede sig om skat, ældrepleje eller andet samlet i 1 bygning. Nu er det
spredt ud over alle de gamle kommunebygninger. Hvis det flx drejer sig om
skat er der kun 1 sted til det osv osv. Derfor er det nærmest umuligt som
borger at vide fra starten hvor man skal henvende sig. Før var det altid
bare på det lokale rådhus. Nu aner man ikke om det er Holbæk eller
Nykøbing - eller en af de mange andre kommunale bygninger der i mellem
(trundholm rådhuse arbejdsmarkedsafdelinger) osv er spredt udover det hele.

Ulemper for borgerne men bevares det kan da lade sig gøre at finde det
rigtige sted til sidst.

Derudover har jeg også bemærket genrelt fald på offentlige service.

Snerydningen blev noget nær katastofal. Folk begyndt at sne inde så de ikke
kunne komme på job fordi der pluseligt først blev ryddet efter middag eller
også kom den slet ikke. Det betød fx at dem af os med jobs hvor bil var en
nødvendighed hver morgen måtte danne samlet flok hvis vi ville på job. Vi
var således 3 for enden af en villavej som skulle på job de øvrige beboere
ikke. Det betød at vi måtte ryde 100 meter vej med ½ meter sne manuelt med
skovle. Hver dag. Bevares der kørte da en sneplov rundt - den som ellers
altid havde drejet ned af vores vej. Men nu ryddede den kun den store vej
gennem byen og lige skolevejen og i de allerigeste kvarterer - så vi måtte
bruge 4 timers arbejdskraft på det hver morgen og hver morgen bare vinke til
manden i rydderen mens han bare kørte forbi. Det havde taget ham under 5 min
at rydde så folk kunne få deres biler ud. Men han har vel fået af vide
oppefra at den service er slut bortset fra helt bestemte områder.

Dertil ses også at der skæres endnu mere på både ældrepleje børnepasning osv
osv. En del af de offentlige ansatte har siden simpelthen sagt deres jobs
op. De er nu endnu mere stressede end de var i forvejen, og en del af dem
bliver endda temmeligt syge af det. Jeg ville nødig være kommunalt ansat
visse steder.

Til gengæld bliver der brugt en hel masse penge for at alle skrankepaverne i
den administative skal have det så godt som muligt. Der skal være dyr kunst
på væggene alt IT-udstyr er skiftet ud til det nyeste af det nye osv osv, og
hvorfor det? Det er altså ikke nødvendigt med 22" fladskærme og et monster
af en computer til 15000 kr, for at manden som printer skattekort ud fx skal
kunne gøre det. Den gamle pc gjorde sådan set jobbet helt fint i mange år.
Jeg tror endda de engang brugte 100 mhz pcer med 14" skærme, og dengang
kunne man da også nemt få sit skattekort så ehhh...

Hvorfor ikke give fru hansen på 80 med gangbesvær 10 min mere hjemmepleje
for pengene i stedet for på skrankepaverne? Det er ligefør det ser udsom om
der er flere folk ansat til administration end der er folk "på gulvet" som
rent faktisk laver noget andet end at sidde og nusse med papir og se sure
ud.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-07 18:58

> [...]
> (trundholm rådhuse arbejdsmarkedsafdelinger) osv er spredt udover det hele.

Bor du selv i den nye Odsherred Kommune? Næppe, når du ikke engang ved
at Holbæk ikke ligger i kommunen:

<http://www.odsherred.dk/page1938.aspx>

> Ulemper for borgerne men bevares det kan da lade sig gøre at finde det
> rigtige sted til sidst.

Det rigtige havde nok været at samle det hele ét sted, og kommunens
hovedby er vel Nykøbing, selv om man har valgt at placere gymnasiet i
Asnæs. Godt en kilometer fra stationen:

<http://www.krak.dk/Firma/Kort.aspx?Query=Odsherreds+Gymnasium&Area=&Knr
=6462877&BackLink=UXVlcnk9T2RzaGVycmVkcytHeW1uYXNpdW0=>

> [...]
> rent faktisk laver noget andet end at sidde og nusse med papir og se sure

Ja, der skal nok være tendenser til at bruge pengene på administration.
Men det er vel ikke nogen nyhed i kommunalt regi. Hvorfor genvælger I
politikerne?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin

Dato : 15-09-07 20:01

> Bor du selv i den nye Odsherred Kommune? Næppe, når du ikke engang ved
> at Holbæk ikke ligger i kommunen:
>
> <http://www.odsherred.dk/page1938.aspx>

Jo det gør jeg skam og det er rigtigt Holbæk ikke er med. Men sidst jeg
skulle have skattekort pga nyt job henvendte jeg mig på i den gamle
Dragsholm-kommune-bygning og der blev jeg henvist til Holbæk rådhus. Alt
skat foregik i noget fælles halløj fra Holbæk af. Men det var også kun skat
der foregik derude. Eller var det før sammenlægningen? *gys* gad vide hvor
skattekontoret så er nu - aner det ikke ;)

> Det rigtige havde nok været at samle det hele ét sted, og kommunens
> hovedby er vel Nykøbing, selv om man har valgt at placere gymnasiet i
> Asnæs. Godt en kilometer fra stationen:

Ja eller bare bevare afdelingerne som de var. Det er jo de samme ansatte
alligevel. Der er bare tonsvis af mennesker som har fået meget længere på
job, og en del er som sagt også gået sin vej.

Grunden til gymnasiet er i Asnæs er at der har det altid været. Det har
været møgtræls for unge fra sj-odde som ville have uddannelse. Men jo Nyk
sj. ville nok være det smarteste sted hvis det skulle laves om som det er
nu. Dem i den sydlige del kan jo forholdvist nemt uddanne sig i Holbæk
istedet for Asnæs.

> Ja, der skal nok være tendenser til at bruge pengene på administration.

Også i den grad, De er også pissegode til at fastholde folk i arbejdsløshed
og nægter dem de rettigheder som nu engang man har i lovgivningen. De går
direkte efter folks uvidenhed og når komunnen siger "at sådan er det bare" i
den ene eller anden sag så tror de bare på det. Jeg har flere gange klaget
videre i systemet og også fået medhold. Man kan altså godt som "lille mand"
"slå" en mægtigt magt som kommunen jo er. Og jeg fik da også medhold. Men
man skal godt nok selv holde sig inde i regler og love, for kan de slippe
afsted med at nægte en eller anden en eller anden ydelse så gør de de i stor
stil. Og det hvad enten det gælder en forhøjet børnecheck, eller om når de
skal gå ind og vurdere ting omkring starthjælp eller hvis en kontanthjælp
pludseligt er tilbagebetalingspligtig. Og jo det kan de godt finde på at
sige. Jeg ville sgu nødig af den ene eller anden grund være tvunget på
kontanthjælp få det tilbagebetalingspligtigt. Man vil jo opbygge en
kæmpegæld lynhurtigt og det gavner jo ikke noget. Men man skal jo have mad
på bordet ikke - også idag. Så de har haft præsteret at prakke folk
kæmpegæld på, det var en "uvidende" bekendt som tog deres ord for gode vare
at sådan var regelerne bare, men jeg "fangede" det heldigvis og hjalp denne
med at få formuleret en klage. Hun var allerede begyndt at afdrage på
gælden, men det endte med at kommunen måtte betale det hele tilbage igen...

> Men det er vel ikke nogen nyhed i kommunalt regi. Hvorfor genvælger I
> politikerne?
> --

Nej desværre. Jeg er skisme glad for at jeg ikke i det daglige har noget som
helst med kommunen at gøre, når jeg kan se hvilken udfordring det er at få
noget så simpelt som et skattekort. Det må være megabesværligt for dem som
faktisk er afhængig i det daglige af kommunen.

Hvorfor genvælger vi politikerne. Ja pissegodt spørgsmål. Jeg gør i al fald
ikke. Det værste er at det er borgmesteren fra min gamle kommune som har
fået al magten over hele odsherred nu. Det må være fordi der er et flertal
af folk her som faktisk næsten aldrig er kontakt med kommunen hverken på den
ene eller anden måde og derfor slet ikke benytter den i det daglige.

Dem som hverken får ældrepleje, børnecheck, har børn i dagpleje/vuggestue
og tandpleje til dem osvosv. Dem som har deres hus og fede friværdi og
aldrig fik børn. Dem som skal på pension om 5 år og har masser af penge. De
får sgu et chok den dag de selv får brug for ældrepleje af den ene eller
anden grund og skal op leve de søde unge piger som spurter ind af døren og
er væk igen præcist 6 min og 30 sekunder senere. Jeg glæder mig godt nok
ikke til jeg kommer i den alder selvom det var der man skulle have sit otium
og bare have det godt. Jeg har nemlig en lang række ældreboliger i nærheden
og gud hvor er de nogle stakler at se på.

Jeg bor godt nok 200 m væk, men altså en dag stod der fx en gammel man midt
i min have så jeg tænkte jo hva hulen han lavede der. Det vidste han
tydeligvis ikke selv (demens eller sådan noget lign) så det endte med at jeg
måtte indlede en mindre efterforskning for at finde ud af hvor han boede så
han kom sikkert hjem. Han ante ikke hvor han selv boede! Det lykkedes da
også. Men altså sådan en mand burde da på plejehjem hvor man kan tage sig af
ham. Hvem ved ligepludseligt går han da ud foran en bil eller andet
ulykkeligt.

Men nååå nej man har jo en politisk holdning om at "længst muligt i eget
hjem". Ja godaw - dvs til man kradser af af den ene eller anden grund eller
hvad? Så de må tænke at det har da gået meget godt som det har været hele
tiden så vi stemmer bare på det som vi altid har gjort. Og dermed bliver det
de samme som bestemmer. At jeg stemmer på noget helt andet hjælper jo ikke
meget hvis der er 25% der stemmer anderledes end de sidste 75%.

Såååååh.... ved det ikke.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-07 20:58

> [...]
> der foregik derude. Eller var det før sammenlægningen? *gys* gad vide hvor
> skattekontoret så er nu - aner det ikke ;)

Skattevæsenet er fjernet fra kommunerne; SKAT er statsligt.

> [...]
> sj. ville nok være det smarteste sted hvis det skulle laves om som det er
> nu. Dem i den sydlige del kan jo forholdvist nemt uddanne sig i Holbæk

Er skolen ikke forholdsvis ny?

> [...]
> helst med kommunen at gøre, når jeg kan se hvilken udfordring det er at få

Men det har jo netop ikke længere noget med politikerne at gøre ...

> [...]
> også. Men altså sådan en mand burde da på plejehjem hvor man kan tage sig af
> ham. Hvem ved ligepludseligt går han da ud foran en bil eller andet

Selv på plejehjem kan folk nu gå vild. Fra Ringbo i Bagsværd er det
hyppigt sket, at demente beboere er forsvundet, og findes vandrende
rundt midt på Farum-motorvejen [som ligger et stenkast fra
plejehjemmet], splitternøgne. Men personalet må jo ikke låse dørene, så
de ikke kan komme ud ...

> Men nååå nej man har jo en politisk holdning om at "længst muligt i eget
> hjem". Ja godaw

Ja, jeg har heller aldrig været tilhænger af »længst muligt i eget hjem«
filosofien.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin

Dato : 16-09-07 10:15

> Skattevæsenet er fjernet fra kommunerne; SKAT er statsligt.

Gud så er det derfor. Skal man så ringe til skatteministeren hvis man vil
have sit skattekort eller hvad?

> Er skolen ikke forholdsvis ny?

Jeg tør ikke sige hvilket år den blev bygget men lige i al fald lige siden
jeg gik ud af folkeskolen for 11 år siden har den ligget der - og vidst nok
længere endnu, så det er ikke noget de lige har lavet. Nu vi taler skoler.
Så har de jo også helt nedlagt skolen i fårevejle kirkeby. Så nu affolkes
den i stor stil og huspriser falder. Grusomt. Før i tiden havde man skole op
til 7. i den ene fårevejle og skole helt til 10. i den anden. Nu er der så
kun den som tidligere kun havde til 7. Den er der så til gengæld brugt mange
millioner på at bygge meget større.

> [...]
> rundt midt på Farum-motorvejen [som ligger et stenkast fra
> plejehjemmet], splitternøgne. Men personalet må jo ikke låse dørene, så

Tjohh... Men man ville nu kunne holde meget bedre øje med dem alligevel. Det
ville ikke kræve det store. Alt det ville kræve var et webcam med
bevægelses-sensor-funktion, som tændte en lampe til personalet når
hoveddøren åbnes. Så kan de straks tjekke hvem der går og hvorfor og få
stoppet vedkommende hvis de er på vej væk uden tøj på...

> Ja, jeg har heller aldrig været tilhænger af »længst muligt i eget hjem«
> filosofien.

Nixen. Men så må man da håber at når/hvis den tid kommer man så har råd til
at hyre privat hjemmehjælp.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 10:46

> Gud så er det derfor. Skal man så ringe til skatteministeren hvis man vil
> have sit skattekort eller hvad?

Til det regionale, statslige skattekontor. Naturligvis.

> [...]
> kun den som tidligere kun havde til 7. Den er der så til gengæld brugt mange

En af formålene med kommunalreformen er også at slippe af med mange af
de alt for små skoler, der hverken er gode for elevernes eller lærernes
faglige udvikling - eller for den sags skyld for kommunernes økonomi.
Klassestørrelser på 7 er altså absurde.

> [...]
> hoveddøren åbnes. Så kan de straks tjekke hvem der går og hvorfor og få
> stoppet vedkommende hvis de er på vej væk uden tøj på...

Det ville jo kræve ekstra personale ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin

Dato : 16-09-07 11:32

> Til det regionale, statslige skattekontor. Naturligvis.

Nåååh.... så må det være det som ligger på Holbæk Rådhus ;)

> [...]
> de alt for små skoler, der hverken er gode for elevernes eller lærernes
> faglige udvikling - eller for den sags skyld for kommunernes økonomi.

Hvorfor skulle det ikke være godt for den faglige udvikling kun at have
klasser op til 7.? Det er vel den samme undervisning de får uanset skolen er
kæmpestor eller lillebitte? Da jeg selv gik i skole foretrak jeg da klart
den lille skole frem for kæmpen med 35 elever presset ind i hvert lokale.

Ja så kan man jo undre sig over at det ikke var den store af dem man
bibeholdt. Det var den lille man byggede til på. Nu må forældrene i den
"skoleløse" istedet sende børnehave-klasse-elever på cykel 3-4 km ad en
stærkt trafikkeret vej - hvor cykelstierne ikke ryddes for sne...
Alternativt bussen, men mange steder er her bakker som gør at busserne
heller ikke kan køre. Før i tiden havde alle børn trods alt skole i
gå-afstand. - I al fald frem til 7. klasse hvor man nok er mere tryg ved at
sende dem ud i morgen-mylder-trafikken.

> Det ville jo kræve ekstra personale ...

Ja. EN person. Men kan han forhindre bare 1 person i at gå vild, og sætte
eftersøgning i gang og måske komme tilskade undervejs så er det nu nok
billigere alligevel.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 13:16

> Nåååh.... så må det være det som ligger på Holbæk Rådhus ;)

Ja, staten har sikkert lejet sig ind .

> Hvorfor skulle det ikke være godt for den faglige udvikling kun at have
> klasser op til 7.?

Og med kun et spor? Med syv børn i her klasse?

> Det er vel den samme undervisning de får uanset skolen er
> kæmpestor eller lillebitte?

Med den store skole er der bedre muligheder for faglokaler med
ordentligt udstyr, lige som liniefagslærerne har kolleger, de kan
'spille sammen med'. Alle undersøgelser peger på at man skal op på 3-4
spor for at nå en passende størrelse.

Da jeg i sin tid startede på Voldparken Skole [der nu nedlægges], var
det en 6-sporet skole. Nu er den vist en 1-2 sporet skole, præget af at
ligge i et socialt boligbyggeri [Voldparken] og af elevflugt til skoler
placeret i parcelhuskvarterer ...

> Da jeg selv gik i skole foretrak jeg da klart den lille skole frem for
> kæmpen med 35 elever presset ind i hvert lokale.

Den maksimale klassekvotient var og er på 28.

> [...]
> heller ikke kan køre. Før i tiden havde alle børn trods alt skole i
> gå-afstand. - I al fald frem til 7. klasse hvor man nok er mere tryg ved at

Ja, jeg startede i 1. klasse på cykel, med mine forældre bagi i bil. Når
man gik i skole cyklede man, og lige som det var sidste udkald for at
smide sutten ud, ville det også have været nedværdigende at komme i bil

> Ja. EN person. Men kan han forhindre bare 1 person i at gå vild, og sætte
> eftersøgning i gang og måske komme tilskade undervejs så er det nu nok
> billigere alligevel.

Det tvivler jeg nu på. Men man snakker om at forsyne de dementes sko med
'bippere', så de er lettere at finde - chips der udsender signaler.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 16-09-07 13:22

> [...]
> ordentligt udstyr, lige som liniefagslærerne har kolleger, de kan
> 'spille sammen med'. Alle undersøgelser peger på at man skal op på 3-4

Nej, det gør alle undersøgelser ikke, tværtimod. Men lad ikke den detalje
stoppe korstoget mkod de små skoler, som du vel aldrig har set i
virkeligheden.

Fra : Martin

Dato : 16-09-07 18:51

> Og med kun et spor? Med syv børn i her klasse?

Nej der var 2 klasser på hvert trin. Og så frem til udgangen af 7. med 35
elever i hver. Den har de bygget kæmpe. Den anden som havde det samme men
var større og frem til 10. er nedlagt. Så alle de børn i den anden by skal
nu 3-4 km på gå ben eller cykel hver vej. Det tager de nok ingen skade af
men mon ikke det ligger en gevalig dæmper hvis evtentuelle børnefamilie
skulle vælge hvilken by de helst ville bo i. Der er allerede begyndt
affolkning. Tankstationen derinde har drejet nøglen, købmanden har begænset
åbningstiderne, og jeg kender flere som er smuttet. Så det sker. Det er bare
et spørgsmål om tid før den er en spøgelsesby, eller helt forsvinder. Meget
få vil trods alt i længden bo i en by uden købmand, skole osv osv. Det er
sørgeligt bare for at spare. Og man har altså altid haft råd til at drive
begge skole til fuld tilfredsstillelse.

> [...]
> ordentligt udstyr, lige som liniefagslærerne har kolleger, de kan
> 'spille sammen med'. Alle undersøgelser peger på at man skal op på 3-4

Jeg gik på en hel tredie skole. Her var vi kun omkring 10-15 i klassen. På
et tidpunkt "prøvede" jeg faktisk den ene af de 2 andre, men jeg vente
hurtigt tilbage. Her var man også den føste skole til at få pc-ere (midt i
firserne). Musik-timerne der hvor de havde 30 elever i klassen foregik
udelukkende med salme-sang. På den med 15 elever i klassen fik alle elever
faktisk et instrument at spille på og vi spillede endda rigtige sange. Jeg
lærte endda at spille på både klaver, trommer og guitar. Det havde jeg
aldrig lært ved at sidde med en salmebog på den anden skole. Fysiktimerne
var også overlegne. På den anden skole var det rent og skær teori. Det var
der også på min, men vi kom også til at "lege" med bundsen-brændere, lave
vores egen vingummi, stinkbomber osv. Pjat kan du kalde det men mange børn
lærer altså mere når teorien suplleres med praksis - også ved at lave
vingummi.

> Den maksimale klassekvotient var og er på 28.

Det er muligt. Men hvor skal kommunen så gøre af de børn der bare ikke er
fysisk plads til? Bygge endnu flere skoler? Nej i praksis putter de dem ind
alligevel - i al fald i 80´erne. jeg husker tydeligt at vi var 33 på et
tidpunkt i min klasse.

Og man kan gå endnu videre: På min skole i sprog-fagene delte man på trods
af det forholdsvist lave antal elever klassen op. Alle havde selvfølgeligt
engelsk. Men de "bedste" blev undervist for sig, og dem som var knap så gode
blev undervist for sig. Da tiden kom hvor man skulle have 2. fremmedsprog
kunne man frit vælge mellem tysk og fransk. Det kunne man heller ikke på den
anden skole. For slet ikke at tale om forskellen på hvordan evt ord eller
tal-blinde blev behandlet. Jeg kender desværre flere fra den anden skole som
var/STADIG ER ordblinde. De fik nemlig ikke hjælp i en klasse på 33 - det
var ganske enkelt ikke tid og kun en lærer. I de senere klasser kom vi endda
flere gange på rejser i udlandet for at lære at tale sprogene i praksis.
(det begrænser sig til Bornholm på de andre skoler.)

Så jeg kan så absolut ikke se fordelen ved maksimal stordrift - udover at
kommunen sparer nogle kr. Men jeg nægter at tro på at det kan svare sig, når
jeg har set byer blive affolket, folk som idag i er midt i 20´erne der
STADIG IKKE KAN LÆSE uden at skulle hutle sig gennem ordene. De kan ikke
engang læse underteksterne på tv før de er væk. Det skete aldrig på den
anden skole.

> Ja, jeg startede i 1. klasse på cykel, med mine forældre bagi i bil. Når
> man gik i skole cyklede man, og lige som det var sidste udkald for at
> smide sutten ud, ville det også have været nedværdigende at komme i bil

Jeg cyklede skam også. Men så var skolen også inden for 5-10 min i
cykel-afstand. Nu har de "dårligst" stillede børn mht til skole-rejsen først
25 min på cykel og derefter 10 minutter med bus. Det kan godt være det er et
luksus-problem, men jeg synes stadig det er en forringelse af den offentlige
service. Og når man skulle over "den farlige vej" så var der skolepatruljen
til at sikre. Det er der heller ikke mere.

> Det tvivler jeg nu på. Men man snakker om at forsyne de dementes sko med
> 'bippere', så de er lettere at finde - chips der udsender signaler.

Ja det er bestemt også en mulighed. Og det har det været i årevis. Det
bliver bare ikke indført (det er nok også for dyrt - vi skal jo spare så de
rige kan få skattelettelser...)

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 19:11

> [...]

> alligevel - i al fald i 80´erne. jeg husker tydeligt at vi var 33 på et

Enten deler man klasserne, så de holdes på maksimun 28 børn, eller også
flytter man nogle af børnene til en anden skole, med lavere
klassekvotient.

Det du beskriver har jo været lodret ulovligt.

Og det du beskriver med 'afstande' - det er trods alt muligt at indsætte
skolebusser ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin

Dato : 16-09-07 19:29

> Enten deler man klasserne, så de holdes på maksimun 28 børn, eller også
> flytter man nogle af børnene til en anden skole, med lavere
> klassekvotient.

Gud. Jeg troede at man suverænt selv bestemte hvilken skole man ville gå på.
Det kunne man da dengang... nå men det er nok også sparet væk så.
De tog i alfald ikke når vi var 30 og byggede et ekstra klasselokale på
skolen så der så kunne være 2 klasse a 15 elever.

> Det du beskriver har jo været lodret ulovligt.

Det er muligt. Men så meget var jeg heller ikke inde i love osv da jeg gik i
4. klasse...

> Og det du beskriver med 'afstande' - det er trods alt muligt at indsætte
> skolebusser ...

Jojo men der sidder sådan set også børn i yderområderne som har forholdvist
langt til nærmeste stoppested. Men ok det er vel et luksusproblem. Sådan var
det bare ikke da jeg gik i skole. Der kørte slet ikke deciderede
skolebusser, men det var nu også kun ganske ganske få elever som kom med bus
til skole, der var ikke længere end en lille cykeltur for 95% af børnene. Nu
er det nærmest over halvdelen. Jeg synes stadig væk det er forringet
offentlig service. Skulle man endeligt gøre det "ordenligt" kunne man da
sende en taxa efter de børn som bor i yderområderne med langt til bussen ;)

Du sprang helt mit afsnit om de faglige forskelle over?

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 20:51

> [...]
> De tog i alfald ikke når vi var 30 og byggede et ekstra klasselokale på
> skolen så der så kunne være 2 klasse a 15 elever.

Næh, kommunerne har da altid kunnet flytte rundt på børnene, hvis der
ikke var 'pladser' nok.

Og der må og måtte altså maksimalt være 28 børn i hver klasse.

> Det er muligt. Men så meget var jeg heller ikke inde i love osv da jeg gik i
> 4. klasse...

Men det burde kommunen og dine forældre altså have været.

> [...]
> sende en taxa efter de børn som bor i yderområderne med langt til bussen ;)
>
> Du sprang helt mit afsnit om de faglige forskelle over?

Ja. Jeg kender ikke situationen nærmere, men efter din udlægning er der
sket klare fejl på skolen med den høje klassekvotient.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 16-09-07 12:44

> [...]
> de alt for små skoler, der hverken er gode for elevernes eller lærernes
> faglige udvikling - eller for den sags skyld for kommunernes økonomi.

Nu er det bare sådan at det sort på hvidt er bevist at eleverne på små
skoler rent faktisk er de elever der klarer sig bedst i test, jeg skal nok
lige finde artiklen frem i morgen (jeg klippede den nemlig ud og hængte på
lærerværelset), men jeg er sikker på at når det er undersøgelser der ikke
fremviser det "rigtige" så er den sikkert ikke gyldig.

Det er sikkert bedre skoleøkonomi at dræbe den små skoler, men er det god
kommune og samfundsøkonomi, for dræber du en landsbyskole, så forsvinder
hele byen også indenfor 5-10 år. De 3 millioner udenfor København vil gerne
have sig frabedt dette.
mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-07 13:16

> [...]

> kommune og samfundsøkonomi, for dræber du en landsbyskole, så forsvinder

By ≠ landsby.

> De 3 millioner udenfor København vil gerne have sig frabedt dette.

Nu er det så ikke 3 millioner der bor i landdistrikter. Dér bor kun en
cirka 10% af befolkningen.

Og de fleste steder er der så ikke længere til den nærmeste købstad, at
det sagens kan klares på knallert eller cykel.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 16-09-07 13:21

> [...]
>
> Og de fleste steder er der så ikke længere til den nærmeste købstad, at
> det sagens kan klares på knallert eller cykel.

Så for at spare fx 300.000 om året ved at nedlægge en skole, så er du parat
til at bruge 50 millioner på at bygge cykelstier, saltning af disse, 10
millioner på at udbygge de store skoler. Jeg er sikker på du kan blive
kommunalpolitiker, der laver man også den slags logiske regnestykker.
Regneeksemplet kommer faktisk fra vores kommune.
mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-07 17:58

> [...]

> Hvorledes ser det ud i Din kommune?
>
> Har man, som her, nu dobbelt bemanding på ikke mindre end 2 rådhuse

Næh, vi har stadig kun ét rådhus. Københavns Rådhus .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-09-07 06:58

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> wrote in message
> Nu er kommunesammenlægningen så overstået.
> Den, der skulle give "stordriftfordele" og "besparelser".
>
> Hvorledes ser det ud i Din kommune?

Det er svært at sige så kort tid efter. Forventningen har jo aldrig været,
at det skulle kunne betale sig på 9 måneders sigt.

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-07 08:41

> "Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> wrote in message

> Det er svært at sige så kort tid efter. Forventningen har jo aldrig været,
> at det skulle kunne betale sig på 9 måneders sigt.

I disse dage er det jo ellers, at vi måbende kan iagttage
kommunalbestyrelsernes nye budgetforslag...
Her i kommunen tyder de sandelig ikke på, at "man" forventer noget som helst
i retrning af "stordriftfordele".
Tværtimod.
Nedskæringer over hele linien.
Plejehjem, skoler, ungdomsklubber, fritidsordninger---

Egon

Fra : Kim2000

Dato : 18-09-07 13:13

> [...]
> Tværtimod.
> Nedskæringer over hele linien.
> Plejehjem, skoler, ungdomsklubber, fritidsordninger---

I Jammerbugten er der lagt op til 11 millioner alene på skoleområdet, i
Brønderslev et lignende beløb, det er svært at se hvor det er regeringens
"styrkelse af folkeskolen" sker.

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-07 17:07

> [...]
>>

> I Jammerbugten er der lagt op til 11 millioner alene på skoleområdet, i
> Brønderslev et lignende beløb, det er svært at se hvor det er regeringens

Bare vent.
Om ganske kort tid vil vi borgerlige politikere stå frem, og påstå, at der
er sket forbedringer over hele linien.
Dette er faktisk det værdste.
Dem foragt, de derved udviser overfor befolkningen.
Det er jo kun de mest småtbegavede liberalister, der ikke vil tro deres egne
øjne.

Egon

Fra : Jan

Dato : 19-09-07 04:11

> [...]
> Dem foragt, de derved udviser overfor befolkningen.
> Det er jo kun de mest småtbegavede liberalister, der ikke vil tro deres

Ja ihvertfald har de sparet en masse ved det og var vel meningen :)

Jan

Fra : Jan

Dato : 19-09-07 04:18

> [...]
> Dem foragt, de derved udviser overfor befolkningen.
> Det er jo kun de mest småtbegavede liberalister, der ikke vil tro deres

Ja og tager vel 20 år at rette de fejl op igen de har begået siden de kom
til og som desværre først viser sig om 10-15 år er en mega bommert.

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-07 10:17

"Jan" <bla@bla.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ja og tager vel 20 år at rette de fejl op igen de har begået siden de kom
> til og som desværre først viser sig om 10-15 år er en mega bommert.

Hvorefter den vanlige løgn om "genoprettelse" efter venstrefløjens
forfærdelige handlinger atter vil dukke op.

Egon