borderline
Fra : Maria

Dato : 13-10-07 18:28

Jeg er en pige med borderline, som godt kunne tænke sig at vide, hvordan
andre med borderline har det. Hvordan ser du andre mennesker? hvordan har du
det med det modsatte køn? ser du meget tingene sort/hvid osv.

Hvordan kommer du igennem en dag?
--
Maria

Fra : Diskill@gmail.com

Dato : 13-10-07 22:57

On Oct 13, 7:27 pm, "Maria" <m_h_...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> andre med borderline har det. Hvordan ser du andre mennesker? hvordan har du
> det med det modsatte køn? ser du meget tingene sort/hvid osv.

Hej Maria
Hvis du er frisk på lidt engelsk læsning kan jeg anbefale
http://en.wikipedia.org/wiki/Borderline_personality_disorder

Vh Anders

Fra : Maria

Dato : 14-10-07 17:49

>Hej Maria
>Hvis du er frisk på lidt engelsk læsning kan jeg anbefale
>http://en.wikipedia.org/wiki/Borderline_personality_disorder
>
>Vh Anders

Jeg kan desværre bare ikke særlig godt engelsk...

mvh
Maria

Fra : Casper Hornstrup

Dato : 14-10-07 17:58

Hej Maria.

Hvis du er frisk på at lægge lidt timer i at arbejde med dig selv, så kan du
se
hvordan du kan fjerne det på mit website. Det skal ikke koste dig en krone.

Casper
__________________________
http://www.1stlife.dk
Forbedre dit liv - fjern et problem!
__________________________

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 14-10-07 18:08

On Sun, 14 Oct 2007 18:58:26 +0200, Casper Hornstrup wrote:

....snip

Hvis jeg var en med borderline, ville jeg holde mig fra din slags, og søge
professionel hjælp.

--
Det var Jagvej 69, vi mangler stadig Christiania og 1000fryd.
Skal vi lukke samtlige rottereder i det danske samfundt? Jeg siger JA!

Rent-A-Troll.

Fra : ben9

Dato : 14-10-07 18:52

"Casper Hornstrup" <info@1stlife.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> du se
> hvordan du kan fjerne det på mit website. Det skal ikke koste dig en

UPS - ATTENTON

så er der pengegriske hajer på kajen

pyreamideagtige spil

omtalt i TV som platugler

Har jeg ret ellers sig det!

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 14-10-07 18:59

On Sun, 14 Oct 2007 19:52:24 +0200, ben9 wrote:

> UPS - ATTENTON
>
> så er der pengegriske hajer på kajen
>
> pyreamideagtige spil
>
> omtalt i TV som platugler
>
> Har jeg ret ellers sig det!

Tror du har ret, trist at nogen prøver at udnytte svage/syge mennesker.

Fra : Casper Hornstrup

Dato : 14-10-07 19:22

Min adresse er frit tilgængelig på websitet og kan fremsøges på eniro.dk og
lign.
Måske du burde holde lidt igen med de store anklager når du ikke har noget
at
have det i. Måske det skræmmer dig at jeg ved hvordan man fjerner psykiske
problemer? Måske du er psykolog og det skræmmer dig at jeg giver min
viden væk gratis og du er bange for at du mister en del af dine kunder så du
ikke
kan fakturere dem 800 kr. / time? Hvad er problemet?

Casper
__________________________

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 14-10-07 19:38

On Sun, 14 Oct 2007 20:22:21 +0200, Casper Hornstrup wrote:

> Min adresse er frit tilgængelig på websitet og kan fremsøges på eniro.dk og
> lign.

Og?

> Måske det skræmmer dig at jeg ved hvordan man fjerner psykiske
> problemer?

Her lyder ALLE alarmklokker, du er bestemt skummel.

> Måske du er psykolog og det skræmmer dig at jeg giver min
> viden væk gratis

Psykologer ved nok lidt mere om det end en "fusker" som dig.

Fra : ben9

Dato : 14-10-07 21:17

"Ludvig Nielsen" <" lunielsen "@yahoo DOT dk> skrev i en meddelelse

> Og?

> Her lyder ALLE alarmklokker, du er bestemt skummel.

> Psykologer ved nok lidt mere om det end en "fusker" som dig.

sælger du osse aloe vera-produkter......

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 14-10-07 21:21

On Sun, 14 Oct 2007 22:17:18 +0200, ben9 wrote:

> "Ludvig Nielsen" <" lunielsen "@yahoo DOT dk> skrev i en meddelelse

> sælger du osse aloe vera-produkter......

Jeg sælger ikke noget, jeg advare imod en fusker.

Fra : ben9

Dato : 16-10-07 20:05

> Jeg sælger ikke noget, jeg advare imod en fusker.
>
> --

jaja - nu var det så fuskeren jeg spurgte

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 16-10-07 20:21

On Tue, 16 Oct 2007 21:04:55 +0200, ben9 wrote:

> "Ludvig Nielsen" <" lunielsen "@yahoo DOT dk> skrev i en meddelelse

> jaja - nu var det så fuskeren jeg spurgte

LOL, ok bare iorden

Fra : ben9

Dato : 14-10-07 21:16

> [...]
> du ikke
> kan fakturere dem 800 kr. / time? Hvad er problemet?

1500,- men hellere det end en gang scientology-agtigt halløjse

>>> __________________________

Fra : Maria

Dato : 15-10-07 18:30

> [...]
> du se
> hvordan du kan fjerne det på mit website. Det skal ikke koste dig en

Det synes jeg lyder lidt skummelt.... så hopper jeg hellere på nogle
akupunktur hos min SKP.

--
Maria

Fra : Lyrik

Dato : 15-10-07 20:57

On Sat, 13 Oct 2007 19:27:45 +0200, Maria <m_h_k79@hotmail.com> wrote:

> [...]
> har du
> det med det modsatte køn? ser du meget tingene sort/hvid osv.

Jeg spurgte min kone(borderline) som er ved at lægge sengetøj på i
øjeblikket.
Da hun hørte "Hvordan kommer du igennem en dag." slog hun en høj latter op.

Hun har ikke lige tid, men jeg skal prøve at svare på hendes vegne efter
at have kendt hende i 17 år.

Det hedder jo "Borderline personality disorder" og er en defekt i
personlighedens struktur.
Man genkender manglende forsvarsmekanismer. Skal jeg prøve at illustrere
det så handler det om at hvis vi bliver angrebet eller presset, så
forsvarer vi os. Siger nogen "Du er dum" så siger vi "Det kan du selv
være" for eksempel.
Primitive forsvarsmekanismer bruges når man ikke kan det. Man bruger for
eksempel at gå i barndom og på udsagnet "Du er dum", svarer man "Lille mig
er ikke dum, det siger min mor selv"- og vips så er man 8 år gammel og
holder igen mor i hånden...

Det kan man komme ud for hos BPD-ere. At de "går i barndom" for at
forsvare sig.
Du kan nok se at "hvordan de har det" har noget at gøre med hvilke
mennesker der omgiver dem. Omgåes de støttende personer går det bedre end
hvis de bliver udsat for mobning.

Uheldigvis kan BPD-personer være genstand for ekstrem interesse, fordi de
er så umiddelbare og sårbare. Er de smukke, så minder de let om små
mimoser. De kan minde om "Julie Roberts"-typer.-gør de det, så får de
masser af interesse fra det modsatte køn.

Der er en bagside af den medalje. For de er meget nemme at skuffe.
Endvidere er der nogle mænd der reagerer voldsomt negativt hvis deres
kæreste får en psykose. På grund af det svage forsvar kan de nemt blive
presset over psykosegrensen. De kan være "stabilt ustabile" og ofre for
angst og depression/mani.

"Hvordan kommer du igennem en dag?"-når du siger sådan kunne det tyde på
at du selv har besvær med at gennemleve dagen. Her skal vi passe på at
tage det højtideligt, for der er 20% selvmord blandt BPD, i modsætning til
10% blandt skizofrene.
Jeg fornemmer at du er ved at blive ustabil når det er svært for dig at
komme igennem en dag. Min kone fik sin første psykose op til
studentereksamen.

Når først man har haft sin første psykose kommer man ind under det
psykiatriske system. Det kunne være rart at slippe for den psykose, men af
de 4 BPD-folk jeg kender har alle haft psykoser. Man kaldte det for
reaktiv psykose tidligere fordi det altid er pres udefra der trigger
psykosen. Og det ligger i BPD-erens skrøbelighed at de let bukker under
for presset.

Det der med sort/hvid uden gråzoner er jo også en barnlighed i
personlighedsstrukturen. Når det er godt/ondt, så kan man godt leve med at
se verdensbegivenheder på den måde Gud/Satan.
Men når man anlægger det syn på mennesker der holder af en, så kan det
gøre andre ondt. I BPD kaldes det "splitting". Kæresten er det ene øjeblik
"dobbelt+fuldgod" og det bedste verden har set. Næste dag er han
"dobbelt-minus-negativ-ond" og umulig at leve sammen med. Og det har han
været i laaaang tid, bilder BPD-eren sig ind og glemmer hvor sød han var i
går. BPD-eren truer med omgående at hæve forlovelsen.

Denne splitting kan være ødelæggende for forholdet til nære personer der
ellers kunne støtte og hjælpe.

Hvad gør man så som BPD?
Konen siger at man skal være forsigtig med alt for dybdeborende psykologi
fordi man ER skrøbelig og ikke kan tåle det.
Hellere noget med hvordan man klarer sine forskellige situationer.
Praktisk vejledning. Mest fra en psykiater som man kan kalde sin egen. Et
værested kan være en god idé. Her praktiseres socialpsykiatri som hjælper
til at klare hverdagen. man får en kontaktperson som hjælper en.

Medicin er et lægeligt valg og man får hvad man er heldig til at få.))
Alligevel vil jeg gerne komme med et par hints man måske kan bruge-eller
lade være:

En BPD i psykose eller ude af psykose har som regel tre probllemer:

1.Mani/-(købetrang-en behandler sagde til en som ville gøre godt for en
BPD-dame:"Så tag hende dog med i en forretning!!"))

2. - /depression, den anden side af medaljen, hvor BPD-eren ligger
henslængt på en seng og ikke kan tage sig sammen-rydder måske ikke op.

3. Grænsepsykotisk-"borderline to the psykosis"-for det meste frembragt af
panikangst, som virker som kommer den indefra.

Hele "tre ting på en gang" kan få hverdagen til at synes som noget, skal
vi kalde det temmelig besværligt?

Det siger sig selv at det kræver sin læge at dosere til alle tre.
Hvis der er stor ustabilitet og mani og depression flukturerer og
forefindes inden for korte tidsrum, måske er til stede samtidig! Inden for
samme time- så er Lithium et rigtig godt bud.

Det tager lidt af farverigheden og giver god stabilitet. Nogle kan klare
sig med kun denne behandling. Lithium virker imidlertid kun på mani-ikke
på depression.
Mod depression er Cipramil som regel et godt valg-lykkepille. Evt.
kombineret med Edronax som virker på Noradrenalin som Cipramilen ikke gør.
Den virker kun på Serotonin.

Så er der kun psykosen tilbage!,-) Den behandles med et anti-psykotikum.
Zyprexa er godt, men man kan blive tromletyk af det. Kostplan samtidig med
det. De andre antipsykotika er mere eller mindre forfærdelige IMHO. Dem
jeg har været tilskuer til i hvert fald.;-(

Når lægen er kørt fast og ikke ved hvad han skal gøre med "hele tre ting
på en gang", så udskriver han "Leponex" som er lægeverdenens svar på et
katapultsæde til et nedstyrtningstruet fly. Det er ad helvede til IMHO,
fordi det forårsager en stribe af dødsfald, sidst skandalen fra bostedet
på Amager.

Nu har jeg været alt det igennem som 17 års erfaring har givet mig. Jeg
håber du kan bruge noget af det. Lev vel! Og jeg mener det!

--
Hilsen Jens Erik Bech
lyrik@heaven.dk

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 15-10-07 21:23

On Mon, 15 Oct 2007 21:57:05 +0200, Lyrik wrote:

> Jeg spurgte min kone(borderline) som er ved at lægge sengetøj på i
> øjeblikket.
> Da hun hørte "Hvordan kommer du igennem en dag." slog hun en høj latter op.
....snip resten af et rigtigt godt og informativt indlæg

Tak for et rigtigt godt svar, som bestemt gav et lille men meget
informativt indblik i hvad borderline er.

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 15-10-07 21:25

On Mon, 15 Oct 2007 22:22:54 +0200, Ludvig Nielsen wrote:

> Tak for et rigtigt godt svar, som bestemt gav et lille men meget
> informativt indblik i hvad borderline er.

Rettelse: "bestemt" skulle ikke have været der.

Fra : eio

Dato : 28-10-07 13:14

Maria wrote:
> [...]
> andre med borderline har det. Hvordan ser du andre mennesker? hvordan har du
> det med det modsatte køn? ser du meget tingene sort/hvid osv.

Borderlineforeningen har et forum, som det er gratis at tilmelde sig. Du
kan goså nøjes med at læse (et par kategorier er dog kun for medlemmer).

Her kan du få kontakt til andre med borderline og få støtte til små og
store problemer.

http://www.borderlineforeningen.dk/forum/