Udtrække del af pdf fil som pdf
Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 13-10-07 16:42

Hej

Er der nogen der ved om der findes et værktøj der pålideligt kan udtrække et
firkantet område i en pdf til en anden pdf fil?

Altså, ikke som billede, men så man stadig har en pdf fil?

Jeg har prøvet pdfedit, men det har ikke rigtigt spillet for mig - det
udtrækker ikke alt inden for det jeg markerer - og jeg kan heller ikke
finde ud af at gøre det til en pfd fil.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

"HELP, THE PRICE OF INFORMATION HAS FALLEN AND IT CAN'T GET UP"

- http://www.shirky.com/writings/information_price.html

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-10-07 18:33

Mads Bondo Dydensborg <madsdyd@challenge.dk> writes:

> Er der nogen der ved om der findes et værktøj der pålideligt kan udtrække et
> firkantet område i en pdf til en anden pdf fil?

Brug ghostscript til at konvertere den side det drejer sig om til
PostScript, tilføj en bounding box med et passende værktøj (awk,
perl), og herefter har du noget som de fleste Postscript værktøjer kan
forstå.

Det kan være du skal tampe lidt mere for at få en EPS (Encapsulated
Postscript) men det ville være det jeg kiggede på først.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 13-10-07 19:10

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
>
> Det kan være du skal tampe lidt mere for at få en EPS (Encapsulated
> Postscript) men det ville være det jeg kiggede på først.

Så, det du anbefaler er altså at gå over postscript?

Har du så et værktøj til at udtrække et område fra en postscript fil? Jeg
skal bruge noget GUI noget - det er ikke batch og området ændrer sig fra
gang til gang.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

The US population is 4 % of the global one. They produce 23 % of the global
pollution.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-10-07 19:23

Mads Bondo Dydensborg <madsdyd@challenge.dk> writes:

> Så, det du anbefaler er altså at gå over postscript?

Næh, det foreslår jeg, fordi Encapsulated Postscript er beregnet til
præcis det du beskriver.

> Har du så et værktøj til at udtrække et område fra en postscript fil? Jeg
> skal bruge noget GUI noget - det er ikke batch og området ændrer sig fra
> gang til gang.

Nååh, DET sagde du ikke noget om.

Kan Gimpen så ikke gøre det meste bare du åbner PDF'en direkte (husk
at have Ghostscript installeret)?

Kan du ikke gemme direkte som PDF, så gem som PostScript og brug
ps2pdf til at konvertere det.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 13-10-07 19:47

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Næh, det foreslår jeg, fordi Encapsulated Postscript er beregnet til
> præcis det du beskriver.

Den anden vej, ikke? Altså, hvis jeg ønsker at indsætte et firkantet område
i noget andet. Men her vil jeg trække et område ud...

> Nååh, DET sagde du ikke noget om.
>
> Kan Gimpen så ikke gøre det meste bare du åbner PDF'en direkte (husk
> at have Ghostscript installeret)?

Så går fonte og den slags jo tabt - det er dem jeg gerne vil bevare. Gimp'en
konverterer til bitmap, går jeg ud fra...

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

There are many gods which Christians reject. I just believe in one less god
then they do. The reasons that you might give for your atheism toward the
Roman gods are likely the same reasons I would give for not believing in
Jesus.
- Dan Barker

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-10-07 23:29

Mads Bondo Dydensborg <madsdyd@challenge.dk> writes:

> Så går fonte og den slags jo tabt - det er dem jeg gerne vil bevare. Gimp'en
> konverterer til bitmap, går jeg ud fra...

Har du eventuelt overvejet at svars kvalitet afhænger en del af
spørgsmålets ditto?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 14-10-07 09:22

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Har du eventuelt overvejet at svars kvalitet afhænger en del af
> spørgsmålets ditto?

Undskyld.

Kan du evt. forklare hvordan det kunne have været mere tydeligt end det her:

"
[...]

Det var mit oprindelige spørgsmål - som du svarede på. Hvad skulle jeg have
skrevet istedet?

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is it such a bad thing?
A: Top-posting.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-10-07 22:29

Mads Bondo Dydensborg <madsdyd@challenge.dk> writes:

> Det var mit oprindelige spørgsmål - som du svarede på. Hvad skulle jeg have
> skrevet istedet?

Du nævnte ikke at det var interaktivt, at bevarelse af fonte mv var
vigtig, og at området skiftede fra gang til gang, samt hvad det skulle
bruges til. Alle disse ting påvirker svaret på en eller anden måde.

Plus det du endnu ikke har nævnt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 16-10-07 20:19

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Du nævnte ikke at det var interaktivt,

Du antog altså det var batch, selvom jeg nævnte at jeg havde brugt et GUI
program? (pdfedit)

Iogforsig er jeg sådan set ligeglad med hvor jeg får koordinaterne fra, jeg
ville bare gerne have et værktøj der kunne det hele.

> at bevarelse af fonte mv var
> vigtig,

Ellers havde jeg nok ikke skrevet det med at det ikke skulle være et
billede. Der findes omtrent 1000 måder at lave pdf til bitmaps - det er der
_ligesom_ ikke nogen udfordring i. Jeg skrev eksplicit at resultatet skulle
være pdf - jeg troede at de fleste ville kunne lægge to og to sammen.

> og at området skiftede fra gang til gang,

Jeg havde nok skrevet at det var det samme område hver gang, hvis det var
det jeg ville.

> samt hvad det skulle
> bruges til. Alle disse ting påvirker svaret på en eller anden måde.

Jeg skrev at jeg havde forsøgt mig med pdfedit. Det kunne så måske give et
hint om hvad det var jeg ville.

> Plus det du endnu ikke har nævnt.

Tak for tilliden.

Du kommer helt på linie med Peter Makholm i "surhedssvar". Usædvanligt.

Og, du svarede iøvrigt ikke på mit spørgsmål...

Jacobs Sparres svar ligner stadig det mest brugbare.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety
deserve neither liberty nor safety.

- Ben Franklin, Historical Review of Pennsylvania, 1759

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-10-07 22:17

Mads Bondo Dydensborg <madsdyd@challenge.dk> writes:

> være pdf - jeg troede at de fleste ville kunne lægge to og to sammen.

> Du kommer helt på linie med Peter Makholm i
> "surhedssvar". Usædvanligt.

Så er vi tre.

> Og, du svarede iøvrigt ikke på mit spørgsmål...
>
> Jacobs Sparres svar ligner stadig det mest brugbare.

Så brug du det!

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 14-10-07 19:47

Mads Bondo Dydensborg skrev:

> Er der nogen der ved om der findes et værktøj der pålideligt kan
> udtrække et firkantet område i en pdf til en anden pdf fil?
>
> Altså, ikke som billede, men så man stadig har en pdf fil?

Jeg kender ikke et samlet program der kan gøre det, men denne
procedure skulle gerne løse din opgave:

1) Åben den relevante PDF-fil i Ghostview (gv fil.pdf).

2) Marker den relevante side (højreklik på sidenummeret).

3) Gem den relevante side (klik på »Save Marked«).

4) Flyt cursoren til nederste venstre hjørne af det område du vil
lave et udtræk af, og noter koordinaterne (x_min, y_min).

5) Flyt cursoren til øverste højre hjørne af det område du vil lave
et udtræk af, og noter koordinaterne (x_max, y_max).

6) Åben filen med den udvalgte side i et tekstbehandlingsprogram
(»vi« er nok at foretrække).

7) Ret linjen der starter med »%%BoundingBox:«, så de fire tal på
linjen er x_min, y_min, x_max og y_max.

8) Gem den rettede fil (som »udklip.ps«).

9) Opret filen »udklip.tex« med dette indhold:

\documentclass{article}
\usepackage{epsfig}
\begin{document}
\pagestyle{empty}
\epsfig{file=udklip.ps,clip=}
\end{document}

10) Oversæt filen til PDF med kommandoen »latex udklip.tex; dvipdf
udklip.dvi«.

God fornøjelse,

Jacob
--