Råd søges - Hvad skal jeg have i min nye m~
Fra : Ukendt

Dato : 13-10-07 10:01

Hej

Jeg skal inden for kort tid til at bygge en ny maskine. Der er 3-4
komponenter jeg er i tvivl om.

CPU - hvad er bedst/hurtigst til alm. gaming og alm. brug så som udpakning
af rar filer og Vista? Q6600 eller E6850?
Bundkort tror jeg bliver Gigabyte GA-P35C-DS3R.
Kabinet og strømforsyning - Har kigget lidt på Artic-cooling Silentium T2.

Foreslag modtages meget gerne. Budget for ovennævnte dele er mellem 3000kr
og 3500kr.

Resten af maskinen får 4x1gb pc6400 ram og Inno3D GeForce 8800GTS og 2 gange
WD 250Gb hdd.

Håber at der er en venlig sjæl, der vil hjælpe

Mvh
KaK

Fra : Hans

Dato : 13-10-07 10:16

KickAssCowboy wrote:
> [...]
>
> CPU - hvad er bedst/hurtigst til alm. gaming og alm. brug så som
> udpakning af rar filer og Vista? Q6600 eller E6850?

Du kan sammenligne dem her:
http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html?modelx=33&model1=871&model2=872&chart=434

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-07 12:36

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i meddelelsen

> Du kan sammenligne dem her:
> http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html?modelx=33&model1=871&model2=872&chart=434
>
> Hans

Tak for linket Hans. Når nu E6850 er hurtigere i mange ting. er det så
fordi, at der på test tidspunktet ikke var mange programmer der
understøttede Quad core (og det kommer?) eller er det fordi at E6850 kører
flere mhz?
Mvh
KaK

Fra : Hans

Dato : 13-10-07 13:11

KickAssCowboy wrote:
> [...]
> fordi, at der på test tidspunktet ikke var mange programmer der
> understøttede Quad core (og det kommer?) eller er det fordi at E6850

Der vil gå lang tid før vi ser flere programmer som understøtter quad-core,
så hvis du ikke primært arbejder med videoredigering i f.eks. Pinnacle
Studio, Sony Vegas eller Adobe Premiere, så er der ingen grund til at købe
en Q6600.

Det er helt klart clockfrekvensen som gør E6850 så hurtig som den er, og da
den er meget lettere at overclocke end Q6600, så kan det gå hen og blive
ganske vildt. E6850 er nemlig meget lettere at køle end Q6600.

Jeg startede selv med en E6850, men skiftede til Q6600 da jeg redigerer en
del video, og jeg savner helt klart E6850'erens hurtige respons, når vi
taler om den generelle afvikling af andre programmer og spil, men man kan
åbenbart ikke få begge ting på én gang.

Hans

Fra : Per Nielsen

Dato : 13-10-07 13:46

Hans wrote:
> [...]
> og da den er meget lettere at overclocke end Q6600, så kan det gå hen
> og blive ganske vildt. E6850 er nemlig meget lettere at køle end

Det var helt klart et tip jeg også godt kunne bruge Jeg vil så spare en
plovmand og snupper en E6750 i stedet. Jeg har ikke fulgt så meget med på
hardwarefronten i et par år, så jeg er lidt i tvivl om hvorvidt flg. RAM
passer til (hurtige nok). Bundkortet skulle være godt nok.

RAM:
Corsair XMS2 Xtreme Performance TwinX Matched 2x1GB PC2-6400CL4
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206422

Bundkort:
ABIT IP35
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=384007

CPU:
Intel Core 2 Duo E6750 2.66 GHz / 1333 MHz
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=389793

Fra : Hans

Dato : 13-10-07 14:19

Per Nielsen wrote:

> [...]
> godt nok.
> RAM:
> Corsair XMS2 Xtreme Performance TwinX Matched 2x1GB PC2-6400CL4

Dem anvender jeg selv, og selv 20% OC er ikke noget problem.

> Bundkort:
> ABIT IP35
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=384007

Der ville jeg nok gå en bid op i pris og vælge Gigabytes GA-P35-DS4:

Den dynamiske OC i deres bios er helt suveræn. Jeg har samlet en maskine med
dette bundkort og en E6850, og den kører 3.6 GHz. uden problemer når CPU'en
bliver belastet.

> CPU:
> Intel Core 2 Duo E6750 2.66 GHz / 1333 MHz
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=389793

Det er nok også den C2D som giver mest for pengene.

Hans

Fra : Per Nielsen

Dato : 13-10-07 15:20

Hans wrote:
> Dem anvender jeg selv, og selv 20% OC er ikke noget problem.

Fino.

> [...]
>
> Den dynamiske OC i deres bios er helt suveræn. Jeg har samlet en
> maskine med dette bundkort og en E6850, og den kører 3.6 GHz. uden

Det vil jeg da overveje. Hvilken CPU-køler kører du med?

Fra : Hans

Dato : 13-10-07 22:58

Per Nielsen wrote:

> Det vil jeg da overveje. Hvilken CPU-køler kører du med?

Jeg bruger en Thermalright Ultra-120 Extreme, monteret med en Pabst
4412F/2GL som er styret af bundkortets blæserkontrol.

Til en E6750 ville jeg vælge Ultra-120, som er samme størrelse, men har blot
færre heat-pipes. Til gengæld er monteringbeslaget mere stabilt, og derfor
har den lidt bedre kontakt med cpu'en.

Gigabyte bundkortet har også en glimrende blæserstyring til cpu'en, men
ellers er det også understøttet af Speedfan på cpu blæserudgangen. Man skal
blot huske at sætte blæsertypen til DC-Voltage i bios.

Hans

Fra : Per Nielsen

Dato : 13-10-07 23:37

Hans wrote:
> [...]
> men ellers er det også understøttet af Speedfan på cpu
> blæserudgangen. Man skal blot huske at sætte blæsertypen til

Takker Hans. Jeg skriver mig det bag øret, men det løber jo meget hurtigt
op. Jeg starter med Intel's boxed køler. Jeg er ved at have lagt mig fast på
komponenter der holder den samlede pris under 5.000,-. Jeg er nødt til at
have i tankerne at der måske også skal en ny PSU til, hvis min nuværende
SeaSonic S12-430W ikke helt er tilstrækkeligt. Og så ryger der hurtigt over
900 bobs ekstra til en Corsair HX620W:

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-07 17:19

> [...]
>
> Den dynamiske OC i deres bios er helt suveræn. Jeg har samlet en maskine
> med dette bundkort og en E6850, og den kører 3.6 GHz. uden problemer når

Du ryster jo det ene guldkorn ud af ærmet efter det andet. Det bundkort vil
jeg også have. Eneste problem er så prisen, men mon ikke den vil køre godt
med en E6750?

Fra : Hans

Dato : 13-10-07 23:05

KickAssCowboy wrote:

> Du ryster jo det ene guldkorn ud af ærmet efter det andet. Det
> bundkort vil jeg også have. Eneste problem er så prisen, men mon ikke
> den vil køre godt med en E6750?

Ingen tvivl om det. Det er et af de allerbedste bundkort i prisklassen.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-07 00:42

> Ingen tvivl om det. Det er et af de allerbedste bundkort i prisklassen.

Nice

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-07 17:12

> [...]
> del video, og jeg savner helt klart E6850'erens hurtige respons, når vi
> taler om den generelle afvikling af andre programmer og spil, men man kan

Det var lige det svar jeg ledte efter. Nu er jeg ikke i tvivl. Tak for det
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-07 23:47

Jeg har stadig ikke bestemt mig for et kabinet/strømforsyning.
Nogen gode foreslag/erfaringer?

Så har jeg læst et sted, at der kommer nye grafikkort med Nvidia chips, som
skulle erstatte 8800GTS. Har det noget på sig og kan det evt. betale sig at
vente en måneds tid med at købe?
Mvh
KaK