lyn-småkage ? ?
Fra : Erling Hansen

Dato : 12-10-07 20:25

Hej. Er der nogen der har en opskrift på en lyn-småkage? Jeg tænker på
en drøn nem rør-sammen, som bagefter kan steges på panden og give 5-10
sprøde småkager.
Er det for meget forlangt? Det fremgår af ovenstående, at jeg er
meget doven og ikke gider vaske skåle, bageplade o.s.v. for lige at få
en frisk småkage til aftenkaffen. En almindelig pandekage duer ikke
rigtig.
Mvh
Erling

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 12-10-07 21:59

On 12 Okt., 21:25, eh...@mail.dk (Erling Hansen) wrote:

> Hej. Er der nogen der har en opskrift på en lyn-småkage? Jeg tænker på
> en drøn nem rør-sammen, som bagefter kan steges på panden og give 5-10
> sprøde småkager.
> Er det for meget forlangt?

Ja. Man kan ikke (to the best of my knowledge) bage småkager på den
måde.

Den gode nyhed er, at selvom du gerne vil have et par småkager hver
eneste aften, behøver du kun at bage ca. en gang om måneden. Det svære
er at holde sig fra kagedåsen, når skidtet først ligger der.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Inger D.

Dato : 13-10-07 12:51

> [...]
> Er det for meget forlangt? Det fremgår af ovenstående, at jeg er
> meget doven og ikke gider vaske skåle, bageplade o.s.v.

Jeg har nu heller ikke hørt om, at man kan stege småkager på en pande.
Men hvad med at bage dem i ovnen på bagepapir - det giver da også meget
mindre opvask end at bruge en pande.
Skålen slipper du nok ikke udenom.

Inger D.

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-10-07 13:42

"Erling Hansen" <eh-dh@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg er meget doven og ikke gider vaske skåle, bageplade o.s.v.
> for lige at få en frisk småkage til aftenkaffen. En almindelig

Pandestegte småkager ? Det har jeg aldrig prøvet.

Hvis du vil undgå for megen opvask, kunne du jo lave en stor portion
småkagedej på én gang, og trille dejen i stænger og derefter fryse
stængerne ned. Så kan du tage en passende portion op ad gangen, tø
dem op, skære dem i skiver og sætte dem på bagepapir i ovnen. Det er
vist noget af den nemmeste udvej. Dejen kan sagtens tåle at blive
frosset ned.

Jeg mener endda at man kan købe frossen småkagedej (i hvert fald til
jul), og så kan det jo ikke blive nemmere.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 13-10-07 13:46

On 13 Okt., 14:41, "Tove Krieger" <minimiv_nosp...@privat.dk> wrote:

> [...]
> stængerne ned. Så kan du tage en passende portion op ad gangen, tø
> dem op, skære dem i skiver og sætte dem på bagepapir i ovnen.

Man kan også med fordel skære kagerne i skiver uden optøning. Så er
det muligt at lave tynde, sprøde kager.

> Jeg mener endda at man kan købe frossen småkagedej (i hvert fald til
> jul), og så kan det jo ikke blive nemmere.

Og klammere... Det smager forfærdeligt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-10-07 13:49

<edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Og klammere... Det smager forfærdeligt.

Har aldrig prøvet jeg foretrækker hjemmelavet dej, men når nu
man ikke kan lide opvask, så er alternativerne ikke mange.

Fra : Erling Hansen

Dato : 13-10-07 18:07

Tove Krieger <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> [...]
>
> Har aldrig prøvet jeg foretrækker hjemmelavet dej, men når nu
> man ikke kan lide opvask, så er alternativerne ikke mange.

Tak for svar. Det anede mig nok, ellers havde jeg vel hørt om dem. Så
der er ikke anden udvej. Jeg tror jeg vil holde mig til at lave dej og
fryse den ned - det lyder umiddelbart lettere.
Mvh
Erling

Fra : Max

Dato : 13-10-07 19:12

Hej Erling

> Tak for svar. Det anede mig nok, ellers havde jeg vel hørt om dem. Så
> der er ikke anden udvej. Jeg tror jeg vil holde mig til at lave dej og

Der findes kager som du beskriver, noget man røre sammen og så
bager på panden. Jeg har set det lavet i en tv udsendelse hvor folk
brugte metoden ude i felten på bål, måske var det fra Australien,
jeg kan desværre ikke huske præcist hvad det var.

--
Mvh Max

Fra : Bjarne K.

Dato : 14-10-07 08:34

> [...]
> meget doven og ikke gider vaske skåle, bageplade o.s.v. for lige at få
> en frisk småkage til aftenkaffen. En almindelig pandekage duer ikke

I.flg. google finedes der adskillige opskrifter på frying pan cookies

Bjarne K.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-10-07 08:44

Bjarne K. skrev:

> I.flg. google finedes der adskillige opskrifter på frying
> pan cookies

Størstedelen af disse er enten en slags konfekt hvor en daddelbaseret
masse tilberedes på stegepanden, hvorefter kugler af dejen trilles i
kokosmel, eller 'sufganiot', som er en slags berliner pfankuchen (der
spises i ugerne op til den jødiske højtid Chanukkah) der steges i olie
på panden. Begge opskrifter giver efter al sandsynlighed langt mere
opvask og griseri end OP efterlyste.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 14-10-07 21:27

> [...]
> meget doven og ikke gider vaske skåle, bageplade o.s.v. for lige at få
> en frisk småkage til aftenkaffen. En almindelig pandekage duer ikke

Jeg har en supernem og lækker opskrift. Jeg er desværre for doven til at
taste den ind

Anders