Influenzavaccination
Fra : Else Holm

Dato : 11-10-07 09:17

Jeg har en bekendt, som igennem flere år hvert år er blevet
vaccineret mod influenza, således også i år. Denne gang kom der
dagen efter vaccinationen feber og ømhed i hele kroppen, og den
praktiserende læge fastslog, at det var influenza opstået som
følge af vaccinationen.

Kan det have sin rigtighed?

Jeg mener at kunne læse mig til, at en influenzavaccination ikke
kan give influenza, da vaccinen er lavet på dræbt virus.

Hvis man udsætter sig for at få influenza af vaccinationen, er
det da en overvejelse værd, om man skal udsætte sig for det!

--
Else

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 11-10-07 11:03

Else Holm wrote:
> [...]
> dagen efter vaccinationen feber og ømhed i hele kroppen, og den
> praktiserende læge fastslog, at det var influenza opstået som

ja...

> [...]
>
> Hvis man udsætter sig for at få influenza af vaccinationen, er
> det da en overvejelse værd, om man skal udsætte sig for det!

risikoen er meget mindre og et lettere anfald end hvis du ikke havde fået
vaccinationen

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Holst

Dato : 11-10-07 13:00

Else Holm wrote:

> [...]
> dagen efter vaccinationen feber og ømhed i hele kroppen, og den
> praktiserende læge fastslog, at det var influenza opstået som

Det er nok forkert at sige, at det er influenza i udbrud, men det er
bivirkninger som følge af vaccinationen. Kroppen reagerer på den dræbte
influenzavirus på lignende symptomer.

Du kan læse mere om bivirkninger ved influenzavaccination på
Lægemiddelstyrelsens hjemmeside:

www.laegemiddelstyrelsen.dk/1024/visLSArtikel.asp?artikelID=6819

som dog ikke virker lige i øjeblikket, men Googles cache af samme side
er her:

<http://209.85.135.104/search?q=cache:sVNfziwLROEJ:www.laegemiddelstyrelsen.dk/1024/visLSArtikel.asp%3FartikelID%3D6819+influenzavaccination&hl=en&ct=clnk&cd=1&client=firefox-a>

> Hvis man udsætter sig for at få influenza af vaccinationen, er
> det da en overvejelse værd, om man skal udsætte sig for det!

Når man vælge at få en vaccination, tage medicin eller lignende, er det
altid en opvejelse af fordele og ulemper. Der er næppe noget medicin,
der er helt uden bivirkninger for alle mennesker.

Som du kan læse af ovenstående link, er der faktisk nogen, der
sandsynligvis dør af vaccinationen. Det er selvfølgelig meget tragisk,
men sagen er jo den, at uden vaccinationen, så ville endnu flere dø af
den influenza, som mange med stor sandsynlighed ville pådrage sig i
løbet af vinteren.

Fra : Else Holm

Dato : 11-10-07 14:46

Holst wrote:

> [...]
> endnu flere dø af den influenza, som mange med stor
> sandsynlighed ville pådrage sig i løbet af vinteren.

Tak til Rasmus og Holst for svarene.

På en hjemmeside
http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/Influenzavaccination-_er_det_en_god_id%C3%A9.asp
kan man et stykke nede (8. afsnit) læse, at "Vaccinen indeholder
dræbt virus og giver derfor ikke influenza, man der kan komme
rødme og ømhed på vaccinationsstedet...."

Det tager jeg så som et eksempel på, at man ikke skal tro på alt,
hvad man finder på nettet, når både I og den praktiserende læge
siger noget andet?

--
Else

Fra : Workingmom

Dato : 13-10-07 11:12

Else Holm skrev:
> [...]
>
> Hvis man udsætter sig for at få influenza af vaccinationen, er det da en
> overvejelse værd, om man skal udsætte sig for det!

Det er en væsentlig årsag til, at jeg ikke tager vaccinen, selv om jeg
kan få den gratis.

Jeg har også ladet mig fortælle, at influenzavirus muterer så hurtigt,
at den vaccine, der er i omløb den ene uge, er forældet tre uger senere
(hvor en ny vaccine er i omløb).

Det sidste kan jeg slet ikke huske kilden for.

Tine Ditmar

Fra : Holst

Dato : 13-10-07 12:26

Workingmom wrote:

> [...]
> (hvor en ny vaccine er i omløb).
>
> Det sidste kan jeg slet ikke huske kilden for.

Ja, så er den slags rygter jo ganske gode at komme med.

At blive vaccineret for influenza er ingen garanti for, at man undgår af
få influenza i løbet af vinteren.

Ikke desto mindre skulle det danske vaccinationsprogram, hvor rigtig
mange ældre og andre svagelige bliver vaccineret mod influenza, med til
at forebygge, at mange mennesker dratter døde om af influenza vinteren over.

Og var vaccinen, som du påstår, forældet i løbet af tre uger, så kan man
jo undre sig over, hvorfor der bruges så store summer på at vaccinere så
mange mennesker, hvis det er nytteløst. Næh du, det har skam en effekt.
Også ud over tre uger.

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-07 14:00

> [...]
> jo undre sig over, hvorfor der bruges så store summer på at vaccinere så
> mange mennesker, hvis det er nytteløst. Næh du, det har skam en effekt.

Og det er nu ikke kun de ældre der bør vaccinerer sig, dvs jeg fik en
vaccine da jeg kun manglede 1/2 år på en overbyggende uddandelse. Og jeg
måtte betale for den.
Der var simpelthen ikke råd til mere liv på SU.
Hehe

Mvh Allan

Fra : Holst

Dato : 13-10-07 14:13

Allan wrote:

> [...]
> måtte betale for den.
> Der var simpelthen ikke råd til mere liv på SU.

Bør og bør er jo så meget sagt.

Grunden til at ældre og andre svagelig bør vaccineres er, at der blandt
disse grupper er en væsentlig større risiko for, at de dratter døde om,
hvis de pådrager sig influenza.

Unge mennesker, som du og jeg, burde fysisk være i stand til at klare os
igennem en influenza uden at falde død om af det. Men naturligvis kan
der være andre grunden en ret mortalitetsgrunde, f.eks. er mange
arbejdsgivere jo helt fri for, at deres medarbejde ligger syg i en uges
tid med influenza.

Fra : Workingmom

Dato : 14-10-07 00:06

Holst skrev:

> Ja, så er den slags rygter jo ganske gode at komme med.

OK OK - jeg googler:

http://im.dk/publikationer/fremtid/iii3.htm

"Nutidens influenzavacciner har begrænset virkning og varighed, da
vaccinen kun virker mod specifikke kendte influenzatyper og ikke kan
tage højde for, at influenzavirus hele tiden muterer."

Det var så meget, jeg gad at gøre ved det kl 1 om natten.

Tine Ditmar

Fra : Holst

Dato : 14-10-07 08:54

Workingmom wrote:

> [...]
> tage højde for, at influenzavirus hele tiden muterer."
>
> Det var så meget, jeg gad at gøre ved det kl 1 om natten.

Ja, det er jo derfor, man skal have en ny vaccination hvert efterår.

Nu er klokken ved at være 10 om formiddagen. Så kan du måske bedre klare
at finde dokumentation for din påstand om, at en influenzavaccination er
stort set nytteløs efter blot omkring 3 uger efter vaccinationstidspunktet.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-10-07 14:34

On Sun, 14 Oct 2007 09:54:19 +0200, Holst <newsnov06@shelter.dk>
wrote:

> [...]
>stort set nytteløs efter blot omkring 3 uger efter vaccinationstidspunktet.

Tja, selv om hun nok overdriver lidt, er der noget om snakken...

Fra år til år sker der mutationsbetingede ændringer af begrænset
karakter i influenza viruspartiklens kappe ("Antigenic Drift") der
favoriserer virussen spredning i befolkningen. Herudover sker der med
års mellemrum mere fundamentale ændringer ("Antigenic Shift").

Endemisk forkommer Influenza altid i tættere bebyggede områder, men
dødeligheden er ringe og sygdommen giver få problemer.

Med års mellemrum - og altid i vintermånederne - optræder der
verdensomspændende epidemier af Influenza hvor op mod halvdelen af
befolkningen i de større byer får klinisk sygdom. Her er dødeligheden
væsentlig højere. Ved pandemien i 1918 (Den Spanske Syge) døde over 50
millioner mennesker af Influenza, herunder 14.000 alene i Danmark...

Produktion af influenzavaccine tager tid der skal regnes i måneder.
Der arbejdes intenst på at følge influenzavirussens mutationer, så man
kan have den rigtige vaccine klar til den eventuelle pandemi i
vintermånederne. Men man kan sagtens tænke sig at mutationerne kommer
så sent at man ikke når at producere vaccinen inden pandemien slår
igennem....

<mlr>

Fra : Holst

Dato : 14-10-07 15:07

Michael Rasmussen wrote:

> Tja, selv om hun nok overdriver lidt, er der noget om snakken...

Det benægter jeg heller ikke.

Hvad jeg opponerer imod er udtalelsen: "at den vaccine, der er i omløb
den ene uge, er forældet tre uger senere".