Mobilt internet i Europa
Fra : SørenH

Dato : 11-10-07 16:33

Vi skal på "Inland waterways" i mellem- og sydeuropa de næste par år.
Vi vil ikke blot være afhængige af at ramle ind i hotspots, men vil
gerne kunne gå på internettet via mobiltelefon/bærbar.

Vi mener altså primært forbindelse fra mobil/bærbar til internettet i
Tyskland, Holland, Belgien og Frankrig.

Er der nogen der har ideer til økonomisk overkommelige løsninger eller
udbydere? - ikke nødvendigvis danske men feks. fra de nævnte lande.

Forventet forbrug er vel ca 10minutter dagligt.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-07 16:59

Hej Søren,

jeg har rigtig god erfaring med netop de nævnte lande.

Det har været helt uproblematisk at benytte min eksisterende mobiltelefon
med gprs, koblet til min bærbare.

Og udgiften kan jeg ikke huske, men det var ikke noget der væltede noget som
helst. Du nævner 10 minutter dagligt, men typisk betaler du jo for den
datatrafik du har - og det er ensbetydende med at jo mere du benytter
internetsider med grafiske data, jo flere megabyte downloader din telefon...
og dermed koster det lidt mere end bare tekstbaserede sider.

Da jeg brugte mit internet i de pågældende lande, var det typisk grafisk
baserede sider og tjenester samt Live Messinger, Skype o.s.v. - og det blev
som sagt ikke særligt dyrt.

Inden du tager afsted, er det måske en ide at tale med din danske udbyder
for at få afklaret præcist hvilke selskaber de har roaming aftaler med i de
pågældende lande - og så måske hjemmefra have klarlagt hvordan du vælger de
rigtige udbydere - herefter er alting meget nemt.

Jeg selv havde/har Telia - og det fungerede helt fint, med en ok
datatransmissionshastighed også.

Alternativt kan du måske undersøge om selskabet 3, med deres usb
datatilslutningsdims måske har dækning og dermed ret høj hastighed i de
områder du skal igennem.

venlig hilsen

JN

Fra : Kondrup

Dato : 14-10-07 23:33

Kære Søren
Jeg har gode erfairnger med GPRS gennem et særligt PCIAM kort (eller
hvad er det nu det hedder?) som stikkes ind i PC'en.
Hos min udbyder (TDC) er der et fast månedligt abbonnement og så
betaler man "kun" for dowloaded datamængde, dvs man kan være på hele
tiden og så kun betale for de mails der ankommer (indstillet til uden
attachments).
Det går lidt langsomt med de svært grafiske websider.
Slå automatiske opdateringer af PC'en fra - det kan blive dyrt.
Hilsen
Jens

Fra : Arne Poulsen

Dato : 16-10-07 17:28

> [...]
> udbydere? - ikke nødvendigvis danske men feks. fra de nævnte lande.
>
> Forventet forbrug er vel ca 10minutter dagligt.

Hej Søren!
Vi har sejlet rundt om og i Europa siden år 2000. Jeg har gode erfaringer
med opkobling via mobiltelefon, men forbered dig på det kan blive ret dyrt.
Jeg har brugt såvel Sonofon ( Selvhenter ), som TDC ( Telmore ). Ingen faste
afgifter.

Som andre skriver er den letteste ( og billigste ) form p.t. brug af GPRS.
Ved nogle selskaber skal man tilmelde sig til dette, en gang for alle. I de
lande du nævner koster det p.t. 56,25 kr. pr. MB trafik. D.v.s du betaler
ikke for opkoblingstid, men kun for datatrafik. Det er en stor fordel.
Ligeledes er opkoblingen meget hurtig.

Den letteste opkobling får du ved at benytte et såkaldt phonecard. Et phone
card er i princippet en lille mobiltelefon der passer ind i computerens
PCMCIA slot. Så undgår du alt bøvl med infrarød/bluetoth eller ledninger. Du
monterer dit simkort i et lille slot i phonecard og så kører det. Phonecard
er også fin til at sende sms, - letere indtastning via pc tastatur.

Lige nu kan du let købe et brugt phonecard i den blå avis til ca. 500 kr.

I den forbindelse kan det være smart at bruge et telefonabonnement hvor du
forudbetaler, - Eks. Telmore eller Selvhenter, - så får du ingen slemme
overraskelser når du kommer hjem og ser regningen, og som nævnt ovenfor er
der ingen faste afgifter.

Hvis du kun bruger email vil det ikke koste dig ret meget. En enkelt email
er vel max 10 - 30 kb. + lidt opkobling, - så alt i alt i alt under en
femmer. Du skal dog sikre dig at ingen af dine venner og bekendte sender
email med vedhæftede filer - atachments. Ligeledes er det en god ide at
forklare dem, at de *ikke* bruger besvar knappen, når du sender rejsebreve
hjem til dem. Det er træls at betale for at få sit eget gode lange rejsebrev
retur.

Da vi sejlede i Grækenland og i Spanien brugte jeg et taletidskort fra et af
de lokale selskaber. Telefonica i Spanien og Tim - Telestet i Grækenland.
Når du er lang tid i et land er det værd at overveje at bruge et lokalt
taletidskort. Der kan dog godt være lidt bøvl med at få det til at virke, og
du skal selvfølgelig sikre dig at priserne er konkurencedygtige. Igen vil
jeg anbefale brug af taletidskort, - hvilket nok også er eneste mulighed når
du er gæst i landet. Køb dit taletidskort i en butik hvor de har forstand på
opsætning. Tag din pc med og forlad ikke butikken før det kører. Alt for
mange steder er der sælgere som ikke ved nok om de produkter de sælger, de
lover alt, men når først du har betalt er service et ukendt begreb, fordi de
ved for lidt.

Det er en god ide at få etableret en speciel mailadresse inden du tager
hjemmefra. Lav evt. en ny, speciel til kommunikation med dine venner og
bekendte, som du bruger ved mobil opkobling. Så kan du læse din alm. mail,
inklusive alle reklamer og andre henvendelser når du er på internet cafe.
Internet cafe er stadig den billigste internetadgang når du er i udlandet,
og der efterhånden rigtig mange steder hvor du kan bruge din egen pc på
internet cafe.

Jeg ønsker dig en spændende tur gennem Europa. Husk nu at at tage dig god
tid.! Du kan læse lidt om vores sejltur på kanalerne i 2004 på min
hjemmeside www.syviking.dk . Der er også lidt erfaringer og gode tips.

God tur

Arne Poulsen

Fra : SørenH

Dato : 16-10-07 19:00

Tak til Jer som har svaret, - og det med rigtigt nyttige oplysninger.
Som jeg blev bekræftet af Arne, så er det en mulighed at købe lokale
taletidskort, og det vil vi nok prøve, og ihukomme advarslerne om at se
det virke før vi forlader butikken.
Iflg. almindelig logik må det vel være billigere at bruge et lokalt kort
til at gå på nettet (lokalt) end at betale en dansk udbyder for at gå på
nettet i udlandet, - eller har jeg misforstået noget?
Så mixet af internetcafeer, hotspots og taletidsskort - lokale og/eller
danske - blir nok vores adgang til nettet.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Arne Poulsen

Dato : 16-10-07 21:44

> [...]
> Så mixet af internetcafeer, hotspots og taletidsskort - lokale og/eller
> danske - blir nok vores adgang til nettet.

Hej Søren.

Din logik er jo helt korrekt. Du skal jo dog erindre at du skal have en
internetudbyder ISP, som du kan ringe til lokalt i landet. Du skal altså
have et lokalt telefonnummer, dial up nummer som giver dig adgang til
nettet. Det kan så være hos mobil selskabet eller et andet firma. I
Grækenland er der så blot den lille hage at man skulle betale ca. 75 kr. pr.
måned for at bruge dette nr. Det er nu et par år siden og nu kan du sikkert
få dial up nr. gratis i Europa hos de store mobilselskaber. Men igen, forhør
dig hos mobilkort udbyderen inden du køber taletidskort. Det er nødvendigvis
ikke alle som har internetadgang.

Med venlig hilsen

Arne

Fra : Arne Poulsen