vibrerende forhjul
Fra : Brian S. Jensen

Dato : 12-10-07 22:17

Mit forhjul vibrerer. Troede først, at det var klodserne. men efter skift af
disse, er der ikke nogen forandring. Nogle gode råd?

Fra : KentBM

Dato : 12-10-07 22:32

Brian S. Jensen wrote:
> Mit forhjul vibrerer. Troede først, at det var klodserne. men efter skift af
> disse, er der ikke nogen forandring. Nogle gode råd?
Jeg går ud fra, at med klodserne mener du balanceklodser?

Er du sikker på, at du har balanceret korrekt og at dækket er korrekt
rundt/monteret?

--

Kent

Fra : Knud Dam

Dato : 12-10-07 22:59

"Brian S. Jensen" <stroemkjaer@mil.dk> skrev i en meddelelse
> Mit forhjul vibrerer. Troede først, at det var klodserne. men efter skift
> af disse, er der ikke nogen forandring. Nogle gode råd?

Hej Brian.

Er kronrørslejerne OK ?

Mvh.

KD

Fra : Ole

Dato : 13-10-07 05:05

Hej

Jeg har/har haft samme problem, hvor forhjulet lige som "hugger" under
nedbremsning.
Jeg har fået skiftet kronrørslejer, hvilket hjalp en del, men det har ikke
fjernet det helt.
Ved nærmere eftertanke er det kommet, efter at jeg fik skiftet klodser til
cindrede klodser.
Efter vask hvor skiver og klodser er fugtige, er der INGEN "huggen"
overhovedet, så når foråret kommer, skal jeg have skiftet klodser til
"almindelig" klodser.

Fra : Armand

Dato : 13-10-07 09:10

Ole skrev:

> [...]
> Efter vask hvor skiver og klodser er fugtige, er der INGEN "huggen"
> overhovedet, så når foråret kommer, skal jeg have skiftet klodser til

De flestes skiver kan med garanti trænge til en gedigen affedtning - Tag
bare en renklud/køkkenrulleark og gnid på skiverne for at forvisse dig
om at de afsmitter med sort snavs!
Specielt autoshampoo med voks og motor-rans har jeg mistænkt for at
fedte skiverne til med tiden, men også almindelig "trafikfilm" vil sætte
sig på overfladen og huggen kan tænkes at skyldes en "tør" plet hvor
klodserne har siddet under en vask med voks-shampoo hhv. brug af
motorrens på forgaffel/hjul/skiver :-/
Anyhow, affedtning af skiverne hører til de glemte detaljer omkring
mc-vask, så ryg bare på med klud og opløsningsmiddel - simpelt sprit
skulle kunne gøre det men de kradse sager á rensebensin eller acetone
giver bedst garanti!

--
Armand.

Fra : Ole

Dato : 14-10-07 07:20

Det skal da prøves

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 13-10-07 07:20

Brian S. Jensen skrev den 12 okt 2007 i

> Mit forhjul vibrerer. Troede først, at det var klodserne. men efter
> skift af disse, er der ikke nogen forandring. Nogle gode råd?

Et bud kunne være at det er hæl/tå fænomenet.
De enkelte klodser i dækprofilen kan slides mere og være lavere på
"forkanten". Ses tydeligt ved nærmere inspektion.

Fra : BoA

Dato : 13-10-07 23:20

Brian S. Jensen skrev:
> Mit forhjul vibrerer. Troede først, at det var klodserne. men efter skift af
> disse, er der ikke nogen forandring. Nogle gode råd?
Check om dit dæk er ordentligt rundt. Selv "gode" mærkedæk kan
undertiden være en bytter.
Check afbalanceringen af forhjulet.
Check kronrørslejerne.
Check støddæmperne. Hvis teleskoperne er slidte eller olien gammel kan
det forstærke eventulle
vibrationer fra de andre fejlkilder.

Med bedste hilsner
fra
BoA

Fra : Brian S. Jensen

Dato : 14-10-07 09:40

har nu fået vasket skiver og det er ikke det.
Men når jeg stiller mig foran cyklen, med forhjulet mellem benene og bevæger
styret fra side til side, virker det som om at der er lidt slup nede ved
selve hjulet. Kan det være forhjulslejet, der er røget en kugle eller hyr?

Fra : MORTEN VIND

Dato : 14-10-07 14:04

> [...]
> selve hjulet. Kan det være forhjulslejet, der er røget en kugle eller hyr?

Ja, det kan sagtens være forhjulslejerne ....

mc-hilsner
Morten