/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Fodhvilere
Fra : Asbjørn


Dato : 11-10-07 22:06

Jeg har kig på en Honda CB400N - da det var en brugt en af slagsen sad
venstre fodhviler (bagved kobling) lidt løst. Dette fik mig til at
tænke over, hvorfor fodhvilerne til fører laves så de uden sønderlig
stor modstand kan klappes ind mod bagsiden?

Det burde være muligt at få et par helt stive fodhvileren - men hvad
er fordele/ulemper?

Kunne forestille mig det er rart, hvis de ikke folder ind til siden ,
hvis man tager turen i et sving og får motorcyklen over det ene ben.


 
 
Aragorn Elessar (11-10-2007)
Kommentar
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 11-10-07 22:35

"Asbjørn" <s973402@student.dtu.dk> wrote in message
news:1192136769.486263.76320@o80g2000hse.googlegroups.com...
Jeg har kig på en Honda CB400N - da det var en brugt en af slagsen sad
venstre fodhviler (bagved kobling) lidt løst. Dette fik mig til at
tænke over, hvorfor fodhvilerne til fører laves så de uden sønderlig
stor modstand kan klappes ind mod bagsiden?

Det burde være muligt at få et par helt stive fodhvileren - men hvad
er fordele/ulemper?

Kunne forestille mig det er rart, hvis de ikke folder ind til siden ,
hvis man tager turen i et sving og får motorcyklen over det ene ben.

Hej Asbjørn.

Der er en rigtig *god* grund til at fodhvilere kan klappes op.
Hvis du kommer ned og rører asfalten med fodhvileren i et sving, og den får
fat - kan du gætte hvad der så kan ske?

Venlig hilsen

Aragorn.

--
==================
www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - er undervejs.
==================



OZ3BTO (11-10-2007)
Kommentar
Fra : OZ3BTO


Dato : 11-10-07 22:28


"Aragorn Elessar" <Vasco1963@passagen.se> skrev i en meddelelse
news:470e9752$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> "Asbjørn" <s973402@student.dtu.dk> wrote in message
> news:1192136769.486263.76320@o80g2000hse.googlegroups.com...
> Jeg har kig på en Honda CB400N - da det var en brugt en af slagsen sad
> venstre fodhviler (bagved kobling) lidt løst. Dette fik mig til at
> tænke over, hvorfor fodhvilerne til fører laves så de uden sønderlig
> stor modstand kan klappes ind mod bagsiden?
>
> Det burde være muligt at få et par helt stive fodhvileren - men hvad
> er fordele/ulemper?
>
> Kunne forestille mig det er rart, hvis de ikke folder ind til siden ,
> hvis man tager turen i et sving og får motorcyklen over det ene ben.
>
> Hej Asbjørn.
>
> Der er en rigtig *god* grund til at fodhvilere kan klappes op.
> Hvis du kommer ned og rører asfalten med fodhvileren i et sving, og den
får
> fat - kan du gætte hvad der så kan ske?
>
> Venlig hilsen
>
> Aragorn.
>
> --
> ==================
> www.bmwmc.dk
> www.politimotorcykler.dk - er undervejs.
> ==================
>
>

Det får man masser af asfalteksem ud af


Erik



Ukendt (11-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-10-07 22:44

On Thu, 11 Oct 2007 14:06:09 -0700, Asbjørn wrote:

> Kunne forestille mig det er rart, hvis de ikke folder ind til siden ,
> hvis man tager turen i et sving og får motorcyklen over det ene ben.

Men stive fodhvilere vil med sikkerhed sende dig af :-/ Måske noget før at
Du skrider af.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Asbjørn (11-10-2007)
Kommentar
Fra : Asbjørn


Dato : 11-10-07 23:50

On 11 Okt., 23:43, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
> On Thu, 11 Oct 2007 14:06:09 -0700, Asbjørn wrote:
> > Kunne forestille mig det er rart, hvis de ikke folder ind til siden ,
> > hvis man tager turen i et sving og får motorcyklen over det ene ben.
>
> Men stive fodhvilere vil med sikkerhed sende dig af :-/ Måske noget før at
> Du skrider af.
>
> --
> mvh
> Orla Pedersenhttp://home20.inet.tele.dk/tfv/bmwhttp://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Hmm.. Tak for de gode råd!!

Jeg har lige fået kortet den 1. oktober, så jeg har endnu ikke prøvet
at skrabe på noget i svingene

Mvh. Asbjørn


OZ3BTO (11-10-2007)
Kommentar
Fra : OZ3BTO


Dato : 11-10-07 23:45


"Asbjørn" <s973402@student.dtu.dk> skrev i en meddelelse
news:1192143004.934490.39780@v23g2000prn.googlegroups.com...
On 11 Okt., 23:43, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
> On Thu, 11 Oct 2007 14:06:09 -0700, Asbjørn wrote:
> > Kunne forestille mig det er rart, hvis de ikke folder ind til siden ,
> > hvis man tager turen i et sving og får motorcyklen over det ene ben.
>
> Men stive fodhvilere vil med sikkerhed sende dig af :-/ Måske noget før at
> Du skrider af.
>
> --
> mvh
> Orla
Pedersenhttp://home20.inet.tele.dk/tfv/bmwhttp://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
/clearout restdele til salg

Hmm.. Tak for de gode råd!!

Jeg har lige fået kortet den 1. oktober, så jeg har endnu ikke prøvet
at skrabe på noget i svingene

Mvh. Asbjørn

Kan anbefale at prøve en pocket bike hvis man har lyst til at teste hvordan
det er at have et knæ i asfalten.
Pocket bike 30/45scooter også min gamle FZ50 er de enste 2 hjuler jeg
har turde lave tricket på :P

Erik



Torben Scheel (12-10-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 12-10-07 06:30

Asbjørn wrote:

> Jeg har lige fået kortet den 1. oktober, så jeg har endnu ikke prøvet
> at skrabe på noget i svingene
>
Det skal du ikke være ked af. Jeg fik kortet i 1988 og jeg har heller
ikke (udover et udfoldet sidestøtteben

--
vh
Torben
CB450S i fin stand sælges :
http://www.guloggratis.dk/motorcykel/honda/annonce/1423606

Ukendt (12-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-10-07 09:25

On Thu, 11 Oct 2007 15:50:04 -0700, Asbjørn wrote:

> Jeg har lige fået kortet den 1. oktober, så jeg har endnu ikke prøvet
> at skrabe på noget i svingene

Det behøver Du bestemt heller ikke for at have det sjovt Men i en eller
anden overraskende situation, så er det praktisk at det _ikke_ er en
udstrittende fodhviler, eller støttefod, der afgør om man kommer rundt. Der
kan være nok at tænke på i forvejen i sådan en situation

Må jeg oveni foreslå et broncekursus/kørekursus hos DMC, www.dmc-org.dk det
er den helt rigtige måde at lære sin cykel at kende. (der kommer nok snart
en ny kursusplan).

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Niels Pein (13-10-2007)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 13-10-07 19:19

"Asbjørn" skrev ...

> Jeg har lige fået kortet den 1. oktober, så jeg har endnu ikke
> prøvet at skrabe på noget i svingene

Jeg har kørt godt en kvart mio. km. på mc siden 1985, og det med at skrabe
fodhvilerne på er ikke noget jeg gør med vilje. Men det er sket et par gange
ved et "uheld", fordi jeg er kommet for hurtigt ind i et sving, eller der
har ligget noget i et sving så jeg har valgt en anden linieføring der
krævede stor nedlægning. Er blevet på hjulene hver gang jeg har været ude i
en stor nedlægning, og har været glad for at fodhvilerne blot blev ridsede
og ikke forårsagede et styrt.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA



Asbjørn (17-10-2007)
Kommentar
Fra : Asbjørn


Dato : 17-10-07 00:39

On 13 Okt., 20:19, "Niels Pein" <forn...@efternavn.dk> wrote:
> "Asbjørn" skrev ...
>
> > Jeg har lige fået kortet den 1. oktober, så jeg har endnu ikke
> > prøvet at skrabe på noget i svingene
>
> Jeg har kørt godt en kvart mio. km. på mc siden 1985, og det med at skrabe
> fodhvilerne på er ikke noget jeg gør med vilje. Men det er sket et par gange
> ved et "uheld", fordi jeg er kommet for hurtigt ind i et sving, eller der
> har ligget noget i et sving så jeg har valgt en anden linieføring der
> krævede stor nedlægning. Er blevet på hjulene hver gang jeg har været ude i
> en stor nedlægning, og har været glad for at fodhvilerne blot blev ridsede
> og ikke forårsagede et styrt.
> --
> Hilsen Niels
> Bandit 1250 SA

Jep, nu har jeg selv prøvet det, da jeg var lidt for ivrig med at
bremse og dreje umiddelbart efter ved relativ lav fart over nogle
brosten. Motorcyklen gled lidt ud på baghjulet uden det var noget
problem at rede den, men fodhvileren.... den slog sig bare ind, så jeg
stoppede lige op bagefter og fik den ud igen.

Jeg er konverteret Ingen fast-svejsede fodhvilere til mig, tak..

Asbjørn


google@pein.dk (17-10-2007)
Kommentar
Fra : google@pein.dk


Dato : 17-10-07 11:18

On 17 Okt., 01:39, Asbjørn <s973...@student.dtu.dk> wrote:
> On 13 Okt., 20:19, "Niels Pein" <forn...@efternavn.dk> wrote:
>
> > "Asbjørn" skrev ...
>
> > > Jeg har lige fået kortet den 1. oktober, så jeg har endnu ikke
> > > prøvet at skrabe på noget i svingene
>
> > Jeg har kørt godt en kvart mio. km. på mc siden 1985, og det med at skrabe
> > fodhvilerne på er ikke noget jeg gør med vilje. Men det er sket et par gange
> > ved et "uheld", fordi jeg er kommet for hurtigt ind i et sving, eller der
> > har ligget noget i et sving så jeg har valgt en anden linieføring der
> > krævede stor nedlægning. Er blevet på hjulene hver gang jeg har været ude i
> > en stor nedlægning, og har været glad for at fodhvilerne blot blev ridsede
> > og ikke forårsagede et styrt.
>
> Jep, nu har jeg selv prøvet det, da jeg var lidt for ivrig med at
> bremse og dreje umiddelbart efter ved relativ lav fart over nogle
> brosten. Motorcyklen gled lidt ud på baghjulet uden det var noget
> problem at rede den, men fodhvileren.... den slog sig bare ind, så jeg
> stoppede lige op bagefter og fik den ud igen.
>
> Jeg er konverteret Ingen fast-svejsede fodhvilere til mig, tak..
>
Nemlig. Det er utroligt hvad sådan en motorcykel kan, og stadig blive
på hjulene. :)
Så hvis man pludselig har undervurderet et sving, og synes det går
lidt vel stærkt, så drej for pokker! Læg den ind i svinget og kom
rundt. Den kan sikkert godt alligevel, selvom man måske ikke lige tror
det.
--
Hilsen Niels
(der egentlig godt kunne tænke sig at prøve rigtige
nedlægninger f.eks. på Jyllandsringen engang)
Bandit 1250 SA


"J.C.Kløve" (17-10-2007)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 17-10-07 11:56

google@pein.dk skrev:
> On 17 Okt., 01:39, Asbjørn <s973...@student.dtu.dk> wrote:
>> On 13 Okt., 20:19, "Niels Pein" <forn...@efternavn.dk> wrote:
>>


> (der egentlig godt kunne tænke sig at prøve rigtige
> nedlægninger f.eks. på Jyllandsringen engang)

Der er masser af muligheder for at prøve det - såvel private
arrangementer som de "grå" udbydere og ikke mindst enkelte officielle
udbydere.
Det er "hylt" at komme på bane (men det kan nemt blive vanedannende =8-D )

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN# 745 - DMC - MCTC

Armand (17-10-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-10-07 15:38

google@pein.dk skrev:
> On 17 Okt., 01:39, Asbjørn <s973...@student.dtu.dk> wrote:
>>
>> Jep, nu har jeg selv prøvet det, ... Motorcyklen gled lidt ud på
>> baghjulet uden det var noget problem at rede den, men
>> fodhvileren .... den slog sig bare ind.......
>>
> Nemlig. Det er utroligt hvad sådan en motorcykel kan, og stadig blive
> på hjulene. :)
> Så hvis man pludselig har undervurderet et sving, og synes det går
> lidt vel stærkt, så drej for pokker! Læg den ind i svinget og kom
> rundt. Den kan sikkert godt alligevel, selvom man måske ikke lige tror
> det.
>
"Kan sikkert godt"?
Hvis føret er tørt og fodhvileren endnu ikke har været i, ER der masser
af mer-nedlægning tilbage, hvilket man sikkert også vil kunne forvisse
sig om ved at betragte hvor tæt på kanten ens dæk er benyttet!
Så klem ballerne sammen og kig efter svingfeen, rundt om hjørnet!

--
Armand.

Niels Pein (17-10-2007)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 17-10-07 21:04

"Armand" skrev ...

> Hvis føret er tørt og fodhvileren endnu ikke har været i, ER der masser af
> mer-nedlægning tilbage, hvilket man sikkert også vil kunne forvisse sig om
> ved at betragte hvor tæt på kanten ens dæk er benyttet!
> Så klem ballerne sammen og kig efter svingfeen, rundt om hjørnet!
>
Jep, svingfeen er god.
Der er et par gode sving i nærheden af hvor jeg bor, jævn asfalt, marker på
begge sider, fuld oversigt, sjældent skidt på vejen.
Men jeg kigger jo altid efter alligevel om der skulle ligge noget på vejen,
dvs. øjnene er på asfalten forholdsvis tæt foran mig. Og så er der et
bestemt sving hvor jeg ved at 70 føles komfortabelt, og over 70 begynder at
føles lidt hurtigt.

Men jeg har prøvet at tage samme sving to gange i træk. 2. gang ved jeg så
at asfalten er ren, og så kan øjnene få lov at se derhen hvor jeg gerne vil
hen, i stedet for at checke asfalten undervejs, og så føles 90 som ren
"bedstefar".

Det er lækkert at køre sving på den måde, men det gør jeg bare ikke til
dagligt, for man skulle jo gerne opdage hvis der ligger lidt jordstøv efter
det skidt som røg af bondemandens traktordæk dagen før.
--
Niels



Torben Scheel (18-10-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 18-10-07 20:51

Niels Pein wrote:

>
> Det er lækkert at køre sving på den måde, men det gør jeg bare ikke til
> dagligt, for man skulle jo gerne opdage hvis der ligger lidt jordstøv efter
> det skidt som røg af bondemandens traktordæk dagen før.

Helt og aldeles og ganske enig Netop frygten for pletvis
friktionsmangel holder mine kyllingestriber brede.

--
vh
Torben

google@pein.dk (17-10-2007)
Kommentar
Fra : google@pein.dk


Dato : 17-10-07 14:06

On 17 Okt., 12:55, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:
> goo...@pein.dk skrev:
>
>
> > (der egentlig godt kunne tænke sig at prøve rigtige
> > nedlægninger f.eks. på Jyllandsringen engang)
>
> Der er masser af muligheder for at prøve det - såvel private
> arrangementer som de "grå" udbydere og ikke mindst enkelte officielle
> udbydere.
> Det er "hylt" at komme på bane (men det kan nemt blive vanedannende =8-D )
>
Er der også mulighed for at låne en passende maskine til lejligheden,
på vilkår hvor man ikke bliver flået rent økonomisk hvis den skulle få
en kuretur hen ad asfalten? Ikke at jeg vil smide den med vilje, men
der skal da i givet fald køres til grænsen.
--
Niels
Bandit 1250 SA
(der ikke skal prøves grænser på synes jeg)


"J.C.Kløve" (17-10-2007)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 17-10-07 16:41

google@pein.dk skrev:
> On 17 Okt., 12:55, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:
>> goo...@pein.dk skrev:
>>
>>
>>> (der egentlig godt kunne tænke sig at prøve rigtige
>>> nedlægninger f.eks. på Jyllandsringen engang)
>> Der er masser af muligheder for at prøve det - såvel private
>> arrangementer som de "grå" udbydere og ikke mindst enkelte officielle
>> udbydere.
>> Det er "hylt" at komme på bane (men det kan nemt blive vanedannende =8-D )
>>
> Er der også mulighed for at låne en passende maskine til lejligheden,
> på vilkår hvor man ikke bliver flået rent økonomisk hvis den skulle få
> en kuretur hen ad asfalten? Ikke at jeg vil smide den med vilje, men
> der skal da i givet fald køres til grænsen.

Jo det skal jeg da mene, og også i år

http://www.lej-en-racer.dk/default.asp?mode=cmsview&page=18

men det er jo ikke lige om hjørnet, og gratis ej heller


--
Dun@nt - der skal på bane et par gange i 2008
1K, SFau-R, White Gold
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN# 745 - DMC - MCTC

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste