Orla Pedersen skrev:
> On Fri, 12 Oct 2007 07:00:42 +0200, Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>
>> Benene på hovedet er den nemmeste og hurtigest metode. Op på
>> centralen, noget tungt på bagsædet og noget under motoren.
>> Af med forhjul, bremsekaliber, kabelholdere og forskærm.
>>
Det er utvivlsomt ikke det store arbejde, når først man hár prøvet det
første gang; men ligefrem den nemmeste metode (á lettere end at tømme
med en bundskrue) synes jeg ikke passer :-|
Og så er der lige en skønhedsfejl i Bagers rækkefølge: Man får ingen
forhjul af uden at have afmonteret bremse-calibrene forinden(!)
>> Her kommer tippet: Løsen kruerne i den øverste bro og derefter løsen
>> propperne i toppen af gaffelbenet. De kan være umulige at løsne når benet er
>> løst, men nu sidder de godt fast i de nedderste broer (løsen, ikke
>> afmonter). Derefter ...........
>
> Og husk at fjederen stadig trykker/er forspændt mod proppen, så en klud
> omkring proppen, og hold godt imod når at Du løsner de sidste omdrejninger,
> også for ikke at ødelægge de yderste rynker på gevindet.
>
Jeg har lige kigget ficher, men kan ikke klart se om ER-5 har iskruede
top-propper, som på min gamle GPZ900'er og sikkert også på den af Bager
hjemmevante -500'er; men for sikkerheds skyld, såvel som for
almenvældets videnbank bør lige pointeres at top-proppen også kan være
en type der blot er presset (let) i og sidder låst med en låsering
øverst i teleskop-røret!
Afmonteringen af sådanne sker ved at støde (á for at løsne proppens
givne binding) proppen hårdt nedad med en stor skruetrækker og slag med
hånden (evt. en gummi-hammer/trælægte) og derefter, med samme
"stød-værktøj", at presse samme et kort stykke ned i teleskop-røret mens
man piller låseringen (der oftest er af den "krøllede ståltråds-type")
ud, og slutteligt aflaster proppen forsigtigt - Uden på noget tidspunkt
at slippe med værktøjet og lade proppen sidde mens man kigger undrende
på hvad der mon holder den (=stor risiko for *PLOP....POINNNGG* med
efterfølgende bevidstløshed eller i bedste fald, et blåt øje!!) :-|
At sørge for at have forhjulet frit ved operationen (á central-støtteben
og svigermor på bagsædet) ér meget vigtigt!
En kammerat (som jeg forøvrigt ved læser med her!) pillede propperne af
forgaflen på sin første motorcykel mens den stod på sidestøtteben: Med
den første gik det rimeligt roligt, men det endte med at
forgaffel-fjederen tilsammen med modellens egenvægt sendte den sidste
prop i en smuk bane over hækken til naboen, samt den sammensynkende
motorcykel ned på siden i indkørslen imens ejeren undrende betragtede
ballistikken
--
Armand