Stressende hundehold.
Fra : pwh

Dato : 12-10-07 21:19

Gik lige en eftermiddagstur langs Damhussøen med vufferne.
Pludselig er der en der råber "kan du ikke kalde dine hunde til dig".
Jeg vender mig om og ser en cyklist med en blandinghund på ca 35kg
komme bagfra, jeg kalder self mine til mig som han beder mig om.
Når den er ud fra os tænder den helt af, helt tydeligt at den
hellere end gerne ville slås med mine.
Det må da værer belastende at have sådan en hund,
mine hunde gad dårligt ænse det sure spektakel

/Jens (som glæder sig over at have sociale hunde)

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-07 21:42

> Det må da værer belastende at have sådan en hund,
> mine hunde gad dårligt ænse det sure spektakel

Ja, det kan være anstrengende. Ingen af vores er dog interesseret i, at
slås, så de får lov til, at hilse på, når vi møder hunde som dine, der er
stille og rolige. Biva kan stadig godt være lidt usikker, men en rolig hund
får hende til, at slappe af med det samme. Vi kan også gå forbi folks haver
med gøende hunde nu uden, at hun behøver og puste sig op.
Bingo kan godt være lidt fremfusende, når hun vil hilse og da hun jo ligner
en schæfer, vil mange hundefolk ikke lade hende hilse på deres hunde.
Vi har dog en ny lille hvalp i byen. Hun er en lille køn rundkørsel og meget
voldsom i sit kropssprog og sikke en energi, men hun har hilst på alle vores
hunde incl. Bingo, der legede rigtig pænt med hende og ejeren var så glad
for, at de kunne lege. Han troede vist, at Bingo vil sluge hans hund- også
fordi den er så vild, men hun satte den stille og roligt på plads. Da vi
gik hver sin vej fulgte hvalpen efter os, så Bingo fulgte den lige over til
ejeren og kom så tilbage til mig.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Anette

Dato : 12-10-07 21:55

pwh wrote:
> Det må da værer belastende at have sådan en hund,
> mine hunde gad dårligt ænse det sure spektakel

Du skal glæde dig over at have velfungerende hunde og en stor tak fra mig
til dig fordi du kaldte dine hunde til dig.
Det er der ikke mange hundeejere der gør.

Min Andy er meget bange for andre hunde. Når jeg beder andre hundeejere om
at holde deres hunde i "sikkerhedsafstand" fra Andy, reagerer de fleste med
et surt opstød "Den vil jo bare lege", "Han slås aldrig", "Han er så rar ved
andre hunde", " det er jo bare en hvalp" og "Han er ikke agressiv" - kan jeg
ikke bruge til den skid!

Min hund er BANGE + + + + for andre hunde - store som små, unge som gamle
!!!! Min hund har bedst af at undgå den angst, det stress, tilvænnes meget
langsomt i meget bitte små doser.

Hvordan forklarer man det til andre hundejere, der bare lige passerer forbi,
på et kort øjeblik?

Jeg gør hvad jeg kan for Andy. Jeg vil så gerne give ham et godt liv - han
er jo en superskøn hund på ALLE andre områder - men det er ikke altid at
andre hundeejere gør det nemt for Andy og for mig.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : jopa

Dato : 12-10-07 22:13

"Anette" <abc@def.es> skrev i> Du skal glæde dig over at have velfungerende
hunde og en stor tak fra mig
> til dig fordi du kaldte dine hunde til dig.
> Det er der ikke mange hundeejere der gør.

Det har du ret i.
Jeg lufter tit min ved vesterhavet og det er altså irriterende med de løse
hunde som folk ikke kan kalde til sig.
Min er ikke bange for nogen men ønsker jo ikke at han bider hul i en anden
hund blot fordi ejeren ikke har styr på den.

En skønne dag går det desværre nok galt når en sådan hund ikke forstår
Milo's signaler.
Der er vel grænser for hvad han vil finde sig i når jeg har dækket ham af og
en hund vil på ryggen af ham

--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : pwh

Dato : 12-10-07 22:25

jopa, skrev:
> [...]
> Milo's signaler.
> Der er vel grænser for hvad han vil finde sig i når jeg har dækket

Godt du ikke har Milo her inde i Rødovre
Der ville han næsten dagligt blive provokeret.
Det har jeg så lært mine at håndterer rimeligt,
men de skal heller ikke finde sig i alt.
Men overgearede hvalpe på 3-8mdr er altså en
del af hverdagen, der kan værer anstrengende for dem.
Voksne hunde oplever jeg sjældent som et problem,
de finder som regel hurtigt ud af hvor grænsen går.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 12-10-07 22:14

Anette, skrev:

> Du skal glæde dig over at have velfungerende hunde og en stor tak fra
> mig til dig fordi du kaldte dine hunde til dig.
> Det er der ikke mange hundeejere der gør.

Respekt indbyrdes er da et minimumskrav,
og manden henvendte sig meget høfligt

> [...]
> slås aldrig", "Han er så rar ved andre hunde", " det er jo bare en
> hvalp" og "Han er ikke agressiv" - kan jeg ikke bruge til den skid!

Ikke en fis.

> Min hund er BANGE + + + + for andre hunde - store som små, unge som
> gamle !!!! Min hund har bedst af at undgå den angst, det stress,
> tilvænnes meget langsomt i meget bitte små doser.

Det skal respekteres, og foregå i jeres tempo.

> Hvordan forklarer man det til andre hundejere, der bare lige passerer
> forbi, på et kort øjeblik?

Det kan man ikke.
Jeg kunne også have redet mig ud i en lan smøre med
at mine ikke ville gører noget, ect, ect.
For mig var det nemmest lige at knipse i fingrene og hundene tog
retning mod mig, det viste jo også ham at der var styr over dem.

> Jeg gør hvad jeg kan for Andy. Jeg vil så gerne give ham et godt liv
> - han er jo en superskøn hund på ALLE andre områder - men det er ikke
> altid at andre hundeejere gør det nemt for Andy og for mig.

Som jeg husker det er Andy også en genbrugshund,
så må du tage hvad der følger med

/Jens

Fra : Anette

Dato : 12-10-07 23:02

pwh wrote:
> Som jeg husker det er Andy også en genbrugshund,
> så må du tage hvad der følger med

Og det gør jeg, klart!

Jeg har ham aldrig løs på steder hvor der er den mindste risiko for at møde
andre hunde.

Men - øv- det er svært for at andre hundeejere at forstå at ham der den
logrende, gøende plydsbamse er ski..bange og ikke tør andre hunde.
Der er mange vi har mødt, som ikke forstår at de ikke må lade deres hunde
"hilse" på Andy.
Et er at Andy er bange, men de risikerer også at Andy bider - i rent
selvforsvar, fordi han er så bange. Det vil jeg ikke risikere, derfor beder
jeg indtrængende andre om at holde deres hunde væk fra ham.

Det er besværligt, ja , men det er okay, hvis bare andre hundeejere ville
respektere hvad jeg siger og holder deres hund væk fra min.

Det ville være nemmere for alle os, med "bøwlehunde" hvis folk bare ville
respektere hvad vi beder dem om, i stedet for bare at "vide bedst selv".

Min Andy, har som mange andre bøwlehunde, haft en træls liv som har gjort
dem bange for den virkelighed de lever i, selvom det ikke kan ses på dem.
Har de menneskers fejltagelser gjort at hundene fortjener at dø?

Det synes jeg ikke.

Når Andy forsigtigt nusser min næse om morgenen fordi han synes vækkeuret
har ringet for længe eller han glad hopper rundt på gulvet hvor kun en pote
er på gulvet ad gangen eller når han ligger på ryggen med alle 4 stænger i
vejret i bar' pjat og leg eller når han stolt ser på mig når han har klaret
TO spring til agility eller han kommer og putter hovedet under min arm fordi
Philana ruller sig ud eller eller eller - så synes jeg han har
fortjent at opleve at livet ikke er så farligt som han tror der er.
Jeg gør mit til at han kan opleve det - det ville være dejligt om andre
hundeejere ville samarbejde om at nå det mål

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 12-10-07 23:14

Anette, skrev:

> [...]
>
> Men - øv- det er svært for at andre hundeejere at forstå at ham der
> den logrende, gøende plydsbamse er ski..bange og ikke tør andre

Jamen Anette, det er flot nok i mine øjne
Men med fare for at få dig (også) på nakken vil min
påstand til stadighed værer at man skal holde snuden væk fra
genbrugshunde man ikke kender.

Det pladder om at man redder X-antal hunde tror jeg ikke på,
jeg tror mere på at DK kan rumme et vist antalt hunde.
Så dem der bliver taget som genbrugs tror jeg bare bliver
en anden mands hvalpeaffald, lidt brutalt stillet op.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 13-10-07 00:07

pwh wrote:
> Men med fare for at få dig (også) på nakken vil min
> påstand til stadighed værer at man skal holde snuden væk fra
> genbrugshunde man ikke kender.

Jeg er enig - i en eller anden forstand. Lyder sikkert lidt besynderligt,
men
det er ikke for nybegyndere at overtage en genbrugshund -slet ikke hvis der
ikke er kontakt med tidligere familie.
Jeg har kontakt med to af minde hundes tidligere ejere. Dagmars ejer er død,
så det er lidt svært, selvom jeg gerne ville fortælle hende om de mange gode
oplevelser supersøde Dagmar og jeg har

> Det pladder om at man redder X-antal hunde tror jeg ikke på,

For mig har det ikke noget med at "redde" en hund at gøre, jeg ville have
voksne hunde.
Jeg ville først og fremmest undgå al hvalpebøvlet, og gik efter en hund der
passer til mit temperament og vores livsstil.
Det blev til en PON, 5 mdr - lidt yngre end jeg egentlig havde lyst til -
men okay. Jeg ville have en fuldblods hyrdehund knap så behagesyg som en
border collie, men intelligent, krævende, aktiv, lærevillig, sjov - og det
fik jeg.110% med PON'en Philana og med hende fik jeg også rum til 2
"snappedåser" der også er super hyrdehunde, men knap så selvstændige som
PON'en
Jeg var- for 3 års siden - ikke klar til en PONhvalp - det er jeg i dag.
Mine tre genbrugshunde har lært mig mere end de 20 år med hund, der ligger
forud

> jeg tror mere på at DK kan rumme et vist antalt hunde.
> Så dem der bliver taget som genbrugs tror jeg bare bliver
> en anden mands hvalpeaffald, lidt brutalt stillet op.

Ikke forstået - forklar lige, pls

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 13-10-07 00:27

Anette, skrev:

> Jeg er enig - i en eller anden forstand. Lyder sikkert lidt
> besynderligt, men
> det er ikke for nybegyndere at overtage en genbrugshund -slet ikke
> hvis der ikke er kontakt med tidligere familie.

Og hvor mange er det tilfældet med en genbrugshund.

> Ikke forstået - forklar lige, pls

Simpel matematik.
Overtager du feks. en given hund (hvalp eller internat)
går det jo fra en anden hund

Så kan man himle op om at hvalpe
"kommer man altid af med", men det er vel dem
der ender som genbrugshunde.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 13-10-07 01:05

pwh wrote:
> Simpel matematik.
> Overtager du feks. en given hund (hvalp eller internat)
> går det jo fra en anden hund

Sæføjammerlig - men pågældende hund skal vel også have en chance bl.a hos
sådan en som jeg der ikke har/havde lyst til at slås en hvalp?` Er det
hundens skyld at den bliver omplaceret? Og folk som jeg - der ikke gider
hvalpe - skal vel også have muligheden for at leve med en hund?

> Så kan man himle op om at hvalpe
> "kommer man altid af med", men det er vel dem
> der ender som genbrugshunde.

Det er århundredets vandrehistorie at man altid kommer af med hvalpe.
Jeg fatter ikke at der er nogen der stadig hopper på den, ligesom den med at
at "hunden har bedst af at få et kuld hvalpe inden den bliver steriliseret"
eller "kastraktion ødelægger en hanhund". Hvis der er nogen der stadig tror
på de historier så har jeg et berømt jerntårn nede i Paris jeg gerne vil
sælge til dem for et astronomisk beløb....tsk tsk
Alle hunde har været hvalpe - både dem der har deres familier/flok hele
livet og dem som er nødt til at blive omplacerede.

Det er ALLE hunde der kan ende som omplaceringshunde.
De fleste af dem som internaterne modtager, er blandingshunde og hunde uden
stamtavle.
Racehunde omplaceres som regel via deres racehundeklubber.

Uanset race eller blanding så skal de hunde også have en chance, efter min
mening.
Skal en hund dø, bare fordi en familie lige pludselig uden forvarsel opdager
en såkaldt "allergi" for hunde blandt mere eller mindre eksterne
familiemedlemmer?
Skal en hund dø, fordi en familie har købt en hvalp uden at vide en bjælde
om hvad det er for slags hund de har købt?
Det er sq da ikke hundens skyld, vel?
At en f.eks hyrdehund kræver aktivering og hjernearbejde hver eneste dag
burde være logik for burhøns for køberne. Surprise!!!! - hunden bider alting
i stykker når den er alene 10 timer hver dag. Surprise!! hunden angriber
andre hunde, når den max. er uden for haven ca 1 gang om måneden.
Surprise!!! Hyrdehunden finder selv på et job hvis man ikke giver den en
opgave - og det job den selv finder, er ikke altid det job som ejeren finder
super godt. Surprise!! Surprise!! Surprise!! måske ville det have været
bedre med en guldfisk?

Det vil nok være for meget forlangt at forvente at folk sætter sig ind i den
hunderace de køber, eller hvor meget tid og arbejde det kræver at have
hund - men man kan vel forlange en respekt for liv? Respekt for trivsel?
Respekt for at stå ved sit ord? Respekt for det ansvar man påtager sig ved
at lukke et dyr ind i sit hjem?

Selv hvis vi skulle opnå dette, ville der være hunde der skal omplaceres.
Hundeejeren bliver syg eller dør f.eks.

Og uanset om du synes om det eller ej, Jens, så tror jeg at hundene synes at
det er ret fedt at der er mennesker som Leyna, Marie, jeg selv og mange
flere, der har hjerte- og husrum til en genbrugshund

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-10-07 10:51

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> hundene synes at det er ret fedt at der er mennesker som Leyna,
> Marie, jeg selv og mange flere, der har hjerte- og husrum til en

Jeg kan i hvert fald sige min mening ganske kort. I mit næste liv
ønsker jeg mig, at blive hund hos én af jer med de store hjerter der
banker for de stakkels hunde der ingen familie har. Jeg lover højt
og helligt, at jeg nok skal være sød.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 13-10-07 15:39

> [...]
> at det er ret fedt at der er mennesker som Leyna, Marie, jeg selv og mange
> flere, der har hjerte- og husrum til en genbrugshund

Kort og godt, Anette....
HALLELUJA OG AMEN! ((O:

Mvh. Marie

Fra : Sanne

Dato : 12-10-07 22:34

"Anette" <abc@def.es> skrev i meddelelsen

> [...]
> er jo en superskøn hund på ALLE andre områder - men det er ikke altid at
> andre hundeejere gør det nemt for Andy og for mig.

Hej Anette.
Tja, jeg er simpelthen nødt til at komme ud med dette til dig.

Jeg har tit læst dine kommentarer til folk her i gruppen og jeg kikker ofte
med på din hjemmeside for liiige at se hvad I har haft gang i.
Du lyder bare som den mest fantastiske hundeejer og jeg er sikker på, at
hvis jeg var Andy, ville jeg elske mit nye liv hos jer!!!!!!
Man fornemmer sagtens al jeres kærlighed til jeres hunde.
God weekend og forsæt endelig med at gøre alt hvad du kan for ham og de to
andre.

Mvh
Sanne....som sikkert kom en anelse off-topic her

Fra : Anette

Dato : 12-10-07 23:32

Sanne wrote:
> Tja, jeg er simpelthen nødt til at komme ud med dette til dig.

Hej Sanne

Jeg sidder lige nu er og helt rørt over dine ord. Tak
Det glæder mig inderligt at du følger med os.

Jeg prøver jo bare at give mine hunde det gode liv de har fortjent.
Man er vel aldrig sikker på at det lykkes helt? Slet ikke med
genbrugshunde.
Det gør ikke den store forskel i den globalt set, dyre-uvenlige verden, men
jeg håber det gør en forskel
for de 3 hunde og 4 katte der bor her.

Igen - tak for dine ord.

kh/ Anette
www.philana.dk

Fra : OZ3BTO

Dato : 15-10-07 00:34

> [...]
> er jo en superskøn hund på ALLE andre områder - men det er ikke altid at
> andre hundeejere gør det nemt for Andy og for mig.

Hvis man ved at ens hund ikke kan med andre hunde hvorfor faden så tage den
med ud blandt andre hunde ..

Vi ved at vores fx ikke kan med andre hanhunde hvilket vi så undgår på
bedst mulige vis

Erik

Fra : Anette

Dato : 15-10-07 18:59

OZ3BTO wrote:
> Hvis man ved at ens hund ikke kan med andre hunde hvorfor faden så
> tage den med ud blandt andre hunde ..
>
> Vi ved at vores fx ikke kan med andre hanhunde hvilket vi så undgår på
> bedst mulige vis

Hej Erik

Vi gør skam også vores ypperligste for at undgå at møde andre hunde, vil
hellere end gerne undgå det stress det giver Andy - men det kan jo ikke
undgåes altid.
Selvom vi bor i udkanten af en lille by, så har næsten samtlige husstande
her også hund, så der er mange der lufter hund eller har hund i haven.
Faktisk lige meget hvilken vej vi går fra huset her så skal vi forbi
haver/gårde med hunde i. Andy er ved at lære at det ikke at farligt at gå
der forbi, i hvertfald så nogenlunde, men helt undgå andre hunde kan vi
aldrig...med mindre vi lader ham være hjemme i haven, og det nægter jeg pure
at udsætte mine hunde for! De skal da ud og "læse avisen" hver dag.Masser af
motion til både hjerne og krop hver dag, er i mine øjne et godt hundeliv.
Jeg ved at Andy aldrig var udenfor haven i de 5 år han boede hos sin
tidligere familie og jeg tror det er præcis DET der har gjort han småskør i
bøtten.

Men det ville være ulig meget nemmere at overbevise Andy om at det ikke er
så farligt, hvis andre hundeejere ville respektere det, når jeg siger at
mine hunde ikke vil hilses på.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Eva

Dato : 12-10-07 23:48

> [...]
> Det må da værer belastende at have sådan en hund,
> mine hunde gad dårligt ænse det sure spektakel
>
> /Jens (som glæder sig over at have sociale hunde)

Jens, du har helt tydeligt styr på dine dejlige hunde - respekt!

Læste lige i dag en meget trist historie om en lille hund, der blev luftet i
snor og som blev overfaldet af en løsgående hund, som ejeren ikke havde styr
på.

Det gik så galt, at den lille hund fik et så alvorligt bid i øjet, at det
måtte fjernes.

Ejeren af den agressive og løsgående hund beklagede jo og sagde, at hendes
forsikring nok skulle dække dyrlægeregningen.

Men er hun blevet klogere?
Nej, hun lufter stadig sin hund uden snor - og man kan vel ikke formode, at
hun har fået bedre styr på den?

Jeg har som sådan ikke noget imod løse hunde, men så skal ejeren altså også
have styr på dem!

Eva

Fra : pwh

Dato : 13-10-07 00:11

Eva, skrev:

> Jens, du har helt tydeligt styr på dine dejlige hunde - respekt!

Der er såmænd ikke så meget at give respekt om,
det er det mine hunde er trænet til

> Læste lige i dag en meget trist historie om en lille hund, der blev
> luftet i snor og som blev overfaldet af en løsgående hund, som ejeren
> ikke havde styr på.

Godt eksepel.
Min egen Far her lige fået hund, og spurgte mig idag
om hvad man gjorde hvis den blev bidt ????

Jeg svarede ham så ud fra hvad jeg selv gjorde, og nu gør.
Til at starte med da jeg fik Tyson som hvalp havde jeg
en solid lommekniv på mig hvis det skulle værer.

Det viste sig så heldigvis at 99.9% af de hunde vi
mødte var venlige, så kniven blev droppet.

Så min pointe er at de fleste hunde er søde

/Jens

Fra : OZ3BTO

Dato : 15-10-07 00:37

"Eva" <safeni@gfnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at hun har fået bedre styr på den?
>
> Jeg har som sådan ikke noget imod løse hunde, men så skal ejeren altså

Ryger en løsgående hund på min der er i snor så er jeg sku ræd for at jeg
enten losser alle tænder ud af munden på den eller kvæler den på stedet..
Hvis hunden da ikke selv klare det som den gjore med en vis gravhund der
terroriserede byen

Erik

Fra : AK

Dato : 16-10-07 13:55

Anette wrote:

>Vi gør skam også vores ypperligste for at undgå at møde andre hunde, vil
> hellere end gerne undgå det stress det giver Andy - men det kan jo ikke
> undgåes altid.

Hej Anette

Jeg har selv en brugt hund og vi har umiddelbart samme problem som dig
og Andy.

Luca er en blanding af en Dansk/Svensk Gårdhund og en Jack Russel-
terrier på snart 2 år. Vi har kun haft ham i omkring 3 mdr. så det er
stadig ret nyt. Han er utrolig rar, kærlig og sjov og han passer
rigtig godt til os.

Han er aldrig blevet trænet før (kunne ikke engang sit, da han kom til
os) og har boet i en lille lejlighed i en storby, hvor han godt nok er
blevet luftet rigtig meget, men aldrig rigtig har mødt andre hunde.
Jeg har på fornemmelsen, at den tidligere ejer har gået i en stor bue
uden om andre hunde, når han har mødt dem i parken. Dette har så
resulteret i, at Luca er helt vild utryg når vi møder andre hunde. Han
spænder op med det samme og bliver meget aggressiv (hænger i snoren,
går på bagben, piver mv.) - især hvis det er hunde der er mindre end
ham selv. Og der er ingen muligheder for at få kontakt med ham.

Jeg har gået til træning med ham og er det egentlig gået fint med de
andre hunde - på nær én. Den eneste på holdet som var mindre end ham
selv kunne han simpelthen ikke lade være - han røg lige i flæsket på
den så snart han fik chancen - et meget lidt sympatisk træk synes
jeg... Med min søsters hund (en Golden Retriever tæve på 6 år) er der
heller ikke nogen problemer. Vi er efterhånden nået til, at vi kan gå
forbi hunde bag hegn som piver og gør uden de helt store problemer.
Dem han er helt vant til fra den daglige tur ignorerer han nu
fuldstændig.

Jeg kunne selvfølgelig godt tænke mig en hund som ikke stresser sådan
op hver gang vi møder andre hunde - en hund som er lidt mere rolig og
harmonisk. Og nu kommer så grunden til at jeg skriver (langt om
længe : Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal gribe det an.

Umiddelbart synes jeg jo at det er et tilvænningsspørgsmål, og så
ville en løsning jo være, at han bare skulle møde så mange andre hunde
som muligt. Men det stresser ham jo helt vildt og i øvrigt er det jo
nok de færreste der vil lade deres hunde hilse på en lille arrig
terrier som hænger i snoren.

Du skriver, at du gør meget for at undgå andre hunde, men som du også
selv skriver kan det ikke altid undgås, hvorfor jeg ikke er helt
sikker på den løsning. Hvis man helt undgår andre, så vænner hunden
sig vel aldrig til det?

Hmm... Som du (og I andre) forhåbentlig kan fornemme er jeg temmelig
meget i vildrede og kan ikke bestemme mig for en fast strategi,
hvilket i hvert fald er den helt sikre vej til fiasko.

Jeg håber på kommentarer (og måske lidt hjælp - og undskyld at
mit indlæg blev så langt...
--
MVH AK

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 16-10-07 14:11

"AK" <annette.kristensen@gmail.com> skrev i en meddelelse

Jeg håber på kommentarer (og måske lidt hjælp - og undskyld at
mit indlæg blev så langt...

Jeg synes at du griber det fint an.
Du har ikke haft hunden ret længe, det tager tid for en hund at falde helt
til, lære jer at kende, sit område osv. så fortsæt endelig jeres træning!.

Gør jer for vane at have noget ekstra lækkert med i lommen, som i kan prøve
at aflede ham med, eller et stykke legetøj han er glad for.
Han er ikke større, end i sagtens kan sætte et ben ind foran ham, eller
stille jer selv ind foran ham og den hund han nu farer op overfor, stop op,
og gå ikke videre før han kommer på andre tanker.
Kikker ham på jer, bare et splitsekund, så ros ham, og modsat, stil jer ind
foran med et dybt NEJ.
Forhold jer endelig så rolige som muligt, en hund respekterer bedre et
roligt og fattet menneske, end en hystade. så pas på med selv at blive
opildnede, som kun vil forværre hele situationen.
I skal overbevise ham om, at i nok skal klare verden for ham.
Han må ikke få succes med at fare i hovedet på andre, men lære, i første
omgang at ignorere andre hunde han møder.
prøv ligeledes at lære ham at gå rimeligt pænt ved jeres side, så i altid
kan være foran i en evt. "farlig" situation, så i kan nå at handle, aflede
og rose.

Mvh. Marie

Fra : Anette

Dato : 16-10-07 21:04

AK wrote:
> Jeg håber på kommentarer (og måske lidt hjælp - og undskyld at
> mit indlæg blev så langt...

Hej AK
Det er rart du skriver langt, så er det nemmere at udveksle erfaringer

Jeg er helt enig med Marie - forsæt endelig træningen - I er på rette vej.
Med de par stykker af blandingen gårdhund/ Jack Russel jeg kender, er det
lidt højtgearede hunde der tror de er 2 meter mellem øjnene og det dobbelte
over skuldrene..... indtil den accepterer at det er ejeren der bestemmer,
Du har ikke haft "hystaden" så længe endnu. Den er formentlig stadig lidt
usikker på sine nye omgivelser o.s.v - men følg de råd Marie har skrevet -
det virker.
Træn ham alt det du kan. Vis ham at du er rigtig sjov at være sammen med -
så pyt med de andre hunde. Det er dig der sætter ting i gang så du er
sjovest..og du bestemmer Træn ham også i at slappe af. Ned i dæk - ned i
borderdæk ( med hovedet helt nede på jorden mellem forbenene) Hunden kan
ikke stresse når den ligger sådan Ligge død eller hvad du og hunden
finder sjovt og det virker afslappende/dæmpende på hunden.
Meget af "taktikken" ligger i at "fange hunden" lige inden den kører op og
få den til at tænke på noget andet.Samt at få den til at slappe af eller
kede sig bravt når den heller vil more sig med at skabe sig tosset over
f.eks en anden hund. Hvis Luca kan lide godbidder, så giv ham godbidder i
store mængder for f.eks at sitte når der er små hunde, han kan se og er ved
at køre op over.
Om nogle måneder, når han er 100% tryg ved dig, kan du fortælle ham at det
vil du bare ikke ha- BASTA.Når han gør udfald mod en anden hund - fat i ham
i halsbåndet med begge hænder, se ham ind i øjnene og "læs regler og
paragraffer" for hvordan man opfører sig. Når han slikker sig om munden,
kigger væk - har han forstået og så er I lige gode venner som I plejer at
være.

Vi dækker Andy af, og går ind/står foran ham når vi møder andre hunde, og
han er ved at køre op. Han piver stadig og hele hans krop er spændt op - men
han bliver liggende.
Dog samler han adrenalin i kroppen når det " har været slemt", så de næste
mange 100meter skal vi undgå at komme tæt på f.eks cykler, ellers gør han
udfald, bare for at slippe af med mængden af ophobet adrenalin. En solid
løbetur, helst hvor han kan løbe løs, brænder dog den adrenalin af meget
hurtigt.
VI bruger halti ( en slags grime til hunde - også kaldet gentle leader) på
ham, når vi er i byer eller andre steder hvor der er lidt tæt - den hjælper
ham også...og får os til at slappe af, - hvilket han jo kan mærke - fordi vi
har 98% styr på ham.

Ellers virker det også for os at tage en kort trænings-session - få ham til
at tænke, så kører han ikke så højt op. Give pote, skifte mellem sit og dæk,
lave 8-taller mellem vores ben o.s.v o.s.v Bare 5-10 minutter ad gangen.
Det hjælper ham når vi er f.eks på besøg hos venner eller familie. Han er -
også - bange og kører op over nye steder eller nye lege/nyt legetøj o.s.v
Andy bliver aldrig en normal hund - han vil altid være nem at stresse og han
vil formentlig altid køre op over andre hunde; men vores mål er bare at give
ham et godt liv....og undgå at andre kommer til skade på grund af ham

Det lyder ikke til at Luca er så hårdt ramt - heldigvis. Du kan sagtens lære
ham at også små hunde gerne må være der - faktisk at små hunde er rigtig
kedelige sammenlignet med dig :0)
Du er velkommen til at skrive direkte til mig på philana snabela
faarborg.dk, hvis du vil have sparring hen ad vejen ))

/ Anette
www.philana.dk

Fra : AK

Dato : 17-10-07 13:00

Hej Anette og Marie

Tusind tak for jeres svar. Jeg synes, at det er en lidt svær situation
og er derfor superglad for noget sparring.

Men alt i alt er jeg nu også ved rimelig god mod. Vi har jo ikke haft
ham så lang tid og han er jo lige i teenage-alderen, så det er vist
selvsagt, at det ikke skal være smertefrit - det giver vist også sig
selv, når man anskaffer sig en Jack Russell-blanding (som bestemt ikke
er det samme som en gammel labrador)

Det er en rigtig god ide med at øve dæk, borderdæk og rul rundt! Vi
har i forvejen helt vildt svært ved dæk - det kan godt lade sig gøre
men helst kun få sekunder af gangen og hvis man bliver ved for længe
bliver det for træls. Jeg tror, at han synes at det er svært og at han
føler sig lidt utryg når han ligger der. Jeg leger meget med ham og
henvender mig ofte til ham på en positiv måde (godbider, ros og klap)
når han ligger og slapper af - det har jeg indtryk af hjælper rigtig
meget. Jeg har slet ikke tænkt på at bruge borderdæk og rul rundt, men
jeg tror at det er en god ide for at skabe lidt afveksling - han er
ret utålmodig, når vi træner.

Nå, men som sagt: Tusind tak for jeres svar.
--
MVH Annette