ATI vs. Nvidia drivere
Fra : Jacob Larsen

Dato : 12-10-07 17:12

Hej

Jeg er i gang med forundersøgelserne til at jeg skal have mig en ny
bærbar. Den obligatoriske Vista install skal selvfølgelig
suppleres/erstattes med Linux, sandsynligvis Debian eller måske Ubuntu.
I den forbindelse vil jeg lige høre om der er noget der begrænser mht.
mærket af grafikkort.

Det har jo tidligere været sådan at skulle man have Linux på sin
maskine, så skulle man gå langt udenom ATI grafikkort. Hvordan forholder
det sig nu om dage?

Det er jo forholdsvis nemt at installere Nvidia's binære driver gennem
module-assistant, men hvordan forholder det sig med ATI? Jeg kan se at
der er kommet fglrx-* pakker med i Debian, men hvad er
kvaliteten/stabiliteten af disse? Er de efterhånden kommet op på niveau
med Nvidias?

/Jacob

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 12-10-07 17:20

Jacob Larsen wrote:
> [...]
> der er kommet fglrx-* pakker med i Debian, men hvad er
> kvaliteten/stabiliteten af disse? Er de efterhånden kommet op på niveau

fglrx mangler stadig pixel shaders 2.0 kunne det se ud til
og non power of two mangler fglrx også.

Hvis jeg i dag fik valget om igen om at vælge grafikkort, så valgte jeg
et nvidia.

Fra : Kent Friis

Dato : 12-10-07 17:45

Den Fri, 12 Oct 2007 18:12:29 +0200 skrev Jacob Larsen:
> [...]
>
> Det har jo tidligere været sådan at skulle man have Linux på sin
> maskine, så skulle man gå langt udenom ATI grafikkort. Hvordan forholder

Hvornår har det været sådan?

Da jeg købte ny PC for et par år siden, valgte jeg et Radeon 9250
grafikkort netop pga. den gode understøttelse.

I mellemtiden har ATI så i en periode været nede på samme niveau som
nVidia, men efter AMD har købt dem har de annonceret at der kommer
fuld open source support, så det må forventes at blive endnu bedre
end i gamle dage.

Personligt ville jeg vente et halvt års tid, og se hvad resultatet
bliver af det projekt.

Mvh
Kent

Fra : Jacob Larsen

Dato : 12-10-07 20:10

Kent Friis wrote:
> Hvornår har det været sådan?

Jeg havde nogle dårlige erfaringer med at prøve at få min gamle bærbare
med et Radeon M7 AKA Radeon 7500 Mobility til at køre. Den virker i
øvrigt stadig ikke i 3D/TV-out fordi ATI valgte ikke at supportere så
langt tilbage. Det er også lige meget, den maskine er så gammel nu at
den lukker ned pga. varme hvis jeg sætter den til at lave noget. Men på
det tidspunkt var Nvidia langt foran ATI med drivere til Linux, og
module-assistant virkede allerede dengang på debian. Der gik ret lang
tid inden ATI kom op på samme niveau. Jeg kan dog ikke sige hvor lang
tid da jeg ikke lige har skulle bruge en ATI driver på Linux i et par
år. Men den er der nu, så hvis den er noget værd, så er det da noget jeg
vil overveje.

> [...]
> nVidia, men efter AMD har købt dem har de annonceret at der kommer
> fuld open source support, så det må forventes at blive endnu bedre

Ja hvis de kan komme ud med en open-source driver til ATI-kortene, så
vil de helt klart komme til at stå meget stærkere end Nvidia på Linux.
Men det er ude i fremtiden, og kan desværre ikke spille så meget ind for
mig nu og her.

> Personligt ville jeg vente et halvt års tid, og se hvad resultatet
> bliver af det projekt.

Så lang tid kan jeg desværre ikke vente. Jeg starter en udstationering i
Korea i slutningen af november, og der vil jeg gerne have maskinen med.

/Jacob

Fra : Kent Friis

Dato : 12-10-07 22:13

Den Fri, 12 Oct 2007 21:10:21 +0200 skrev Jacob Larsen:

> [...]
> vil de helt klart komme til at stå meget stærkere end Nvidia på Linux.
> Men det er ude i fremtiden, og kan desværre ikke spille så meget ind for

Indtil de besluttede at skulle være et lige så dårligt valg som
nVidia, *var* der faktisk open source 3D drivere. Ja de eksisterer
faktisk endnu, men de supporterer ikke kort fra den efterfølgende
periode.

Indtil Intel begyndte at levere open source drivere var ATI de
eneste med open source 3D drivere (medmindre man går helt tilbage
til Matrox og 3DFX).

Hvordan performance så er på Intel-kortene har jeg ingen anelse
om.

Mvh
Kent

Fra : Jacob Larsen

Dato : 12-10-07 21:07

Kent Friis wrote:

> Hvornår har det været sådan?

Jeg fandt lige den her. Den er for gammel til at kunne fortælle noget
jeg kan bruge nu, men den viser da at jeg ikke er den eneste der har det
indtryk at ATI har været håbløst bagefter Nvidia på Linux:

http://www.tomshardware.com/2006/07/12/geforce_and_radeon_take_on_linux/

/Jacob

Fra : Jacob Larsen

Dato : 12-10-07 21:46

Kent Friis wrote:
> Personligt ville jeg vente et halvt års tid, og se hvad resultatet
> bliver af det projekt.

Nu læste jeg så lige en artikel om projektet, og jeg må nok give
artiklen her ret i at der vil gå mere end et halvt år før den driver er
brugbar. De skal jo skrive en driver fra bunden, da AMD ikke kan frigive
kode pga. licenser:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3108

Men hvis fglrx driveren er god nok nu og her, så kunne det jo være et
sjovt projekt at deltage i på sigt. Hvis altså det er noget min
arbejdsgiver vil give dispensation for at jeg kan lave i min fritid...

/Jacob

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 13-10-07 13:18

Jacob Larsen wrote:

> [...]
> sjovt projekt at deltage i på sigt. Hvis altså det er noget min
> arbejdsgiver vil give dispensation for at jeg kan lave i min fritid...

Der er lige kommet en ny fglrx-driver baseret på en hel ny kodebase
(siger ATI) den skulle være fuldt på højde med de bedste versioner af
Nvidias driverere. Derudover ser ATI's oss drivere ud til, på lang sigt,
at blive noget der kunne være rigtig spændende.

Men tag et kig på phoronix.com de har en finger på pulsen, især i
forhold til ATI og der er meget spændende læsning i deres forums i den
forbindelse.

/Magnus

Fra : J

Dato : 14-10-07 09:11

On Sat, 13 Oct 2007 14:18:14 +0200, Magnus Pedersen
<bofhenator@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Men tag et kig på phoronix.com de har en finger på pulsen, især i
>forhold til ATI og der er meget spændende læsning i deres forums i den

Jeg installerede lige Mandriva2008 på en stationær med radeon 9100 (64
Mb kun), og det kørte Compiz Fusion 3D lige ud af æsken !

Se også på www.distrowatch.com

Dejligt at se. Den har KDE. Det samme vil jeg forvente at Kubuntu
7.10, der udkommer d. 18. oktober kan.

Til gengæld havde Mandriva2008 ikke de helt korrekte angivelser for
land Danmark under installationen. Dansk tastatur og sprog jo, men
alligevel ikke. Jeg ved ikke helt, hvor meget det betød.

mvh

John

Fra : Jacob Larsen

Dato : 15-10-07 21:57

J wrote:
> Jeg installerede lige Mandriva2008 på en stationær med radeon 9100 (64
> Mb kun), og det kørte Compiz Fusion 3D lige ud af æsken !

Det er da godt at høre. Men det ser nu ud til at andre faktorer
indirekte udelukker maskiner med ATI grafikkort. Det ser ud til at de
maskiner der matcher mine krav til CPU/RAM/skærmopløsning/pris alle
sammen har et Nvidia kort.

/Jacob

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-10-07 07:46

Jacob Larsen wrote:

> maskiner der matcher mine krav til CPU/RAM/skærmopløsning/pris alle
> sammen har et Nvidia kort.

Hvad er det for nogle maskiner?

Det eneste bundkort der matchede mine krav til en server havde ATI-kort.

Jesper Poulsen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 16-10-07 20:03

Jesper Poulsen wrote:

> Hvad er det for nogle maskiner?

Jeg har været lidt omkring, mest ASUS. Krav har ligget på at der skulle
være 2GB RAM og en større Core 2 Duo CPU (hvilket er endt i T7300-T7500
klassen). Jeg har det med at svine med CPU krævende jobs af forskellig
art, så det var CPU'en jeg startede med at gå efter. Så det er noget med
at gå ind på edbpriser, vælge maskiner med Core 2 Duo i range 2-2,9GHz
og med 2GB RAM. Jeg har svoret meget kraftigt engang at jeg aldrig vil
eje en Acer maskine igen, så det udelukker en del modeller hvis vi skal
holde prisen på et fornuftigt niveau. Tilbage er der nogle maskiner fra
ASUS, Toshiba, Fujitsu Siemens og HP. Især Toshiba og Fujitsu Siemens
bruger ATI grafikkort, men jeg vil meget gerne have mere end 1280x800 i
opløsning, så det udelukker en del. Tilbage er der nogle modeller fra
ASUS samt en enkelt eller 2 fra HP. Alle sammen har et eller andet
Nvidia kort.
Jeg er endt op med denne model, som jeg nok snart køber medmindre jeg
finder for meget snavs på den på google:

/Jacob

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-10-07 22:52

Jacob Larsen wrote:

> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=384926

Jeg havde overset at det skulle være en bærbar...

Jesper Poulsen

Fra : Preben

Dato : 17-10-07 17:54

> [...]
> Nvidias driverere. Derudover ser ATI's oss drivere ud til, på lang sigt,
> at blive noget der kunne være rigtig spændende.

Hvilken version snakker vi om? Har forgæves prøve utallige ATI-drivere
og kan aldrig skifte til terminalen uden et crash

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 17-10-07 19:55

Preben wrote:

> Hvilken version snakker vi om? Har forgæves prøve utallige ATI-drivere
> og kan aldrig skifte til terminalen uden et crash
8.41.7 er den første:
http://ati.amd.com/support/drivers/linux/linux-radeonhd.html

Men fra 8.42.7 skulle der være officiel understøttelse af ældre kort end
HD kortene samt AIGLX understøttelse (siger ellers ganske velunderettede
kilder).

/Magnus