Andet multimedie
bentjuul 3670
Fra Illustrator til Indesign
Fra : C. Nielsen

Dato : 12-10-07 19:39

Jeg har lavet en nisse i illustrator. Den vil jeg nu gerne bruge til en
plakat jeg layouter i indesign CS3. Plakaten skal trykkes i A0 str. Mit
dokument i indesign er A0 str. og problemet er at når jeg henter nissen som
illustrator fil, ændre indesign filen til en tiff fil, som er meget lille,
og scalerer jeg nissen op bliver det helt vildt pixeleret at se på. Nissen
skal fylde 90 cm i højden.
Jeg har prøvet at sætte file str. i illustrator til A0 og eksporteret som
psd fil - men denne fil er ligeså lille og pixeleret at se på i indesign -
Er der nogen der kan ved hvad jeg gør galt ? og hvordan jeg flytter filer
fra illustrator til andre programmer, så de har den rigtige størrelse ?
--
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-10-07 20:19

C. Nielsen skrev:

> [...]
> til en tiff fil, som er meget lille, og scalerer jeg nissen op
> bliver det helt vildt pixeleret at se på.

Hvordan kan du se, at den ændrer sig til en TIFF-fil? Du tror ikke
bare at det er InDesigns lavopløste skærmvisning, som snyder dig?

> Jeg har prøvet at sætte file str. i illustrator til A0 og
> eksporteret som psd fil - men denne fil er ligeså lille og
> pixeleret at se på i indesign

Hvis du har tegnet nissen i Illustrator med dennes
vektorværktøjer, ville det være dumt at eksportere den til PSD,
da den så bliver til pixelgrafik frem for vektorgrafik.
Vektorgrafik kan du skalere til alle størrelser uden at det mister
kvalitet. Det kan du ikke med pixelgrafik, så det gælder om at
gemme i et filformat, som kan bevare vektorerne fra Illustrator
(AI, EPS eller PDF f.eks.).

Du kan i øvrigt også kopiere vektorgrafik direkte fra Illustrator
til InDesign. Du skal bare lige ind i Illustrators præferencer og
sørge for 'Copy As:' står til 'AICB' (Adobe Illustrator Clip Board)
inde under 'File Handling & Clipboard'. Derefter er det blot at
markere grafikken i Illustrator, trykke Ctrl/Æble + C, gå over i
InDesign og trykke Ctrl/Æble + V og vupti; så har du redigerbar
vektorgrafik i InDesign kopieret fra Illustrator.

--
Hilsen
Madsen

Fra : C. Nielsen

Dato : 12-10-07 21:16

> [...]

> InDesign og trykke Ctrl/Æble + V og vupti; så har du redigerbar
> vektorgrafik i InDesign kopieret fra Illustrator.

Sikken et dejligt brugbart svar. Nissen er i vektor grafik, jeg var bare
ikke klar over at jeg kunne kopiere den over i indesign som beskrevet- det
fungerer bare helt perfekt. Smart at kunne redigere vektorgrafik i indesign,
så kan størrelsen jo tilpassen meget nemt.

Jeg tror det er en tiff fil fordi der kommer sådan to bjælker når jeg prøver
at hente en fil og så står der noget med tiff - så troede jeg progarmmet
konverterede til tiff af en aller anden grund. Jeg forsøgte med en kasse u.
ramme eller farve og så ctrl + D, så kan jeg klikke på det billed jeg vil
have og så tilpasse str. til kassen med shift + ctrl + alt + E

Tak for hurtigt svar.
Venlig hilsen
Charlotte