Andet multimedie
bentjuul 3670
Hjælp har jeg forstået det rigtigt...
Fra : Magnus

Dato : 12-10-07 16:36

Med mit kamera tager jeg et billed på 3888 x 2592 pixles og der er i 72 dpi
dvs. der går 72 pixles til at printe 1 tomme.

Dette billed skal jeg videregive til et medie som skal trykke det og de skal
have billedet i 300 dpi.

Hvad skal jeg gøre for at ændre det?

Skal billedet bare åbnes i Photoshop CS 3 og under "Image" vælges "Image
Size" hvor jeg blot ændre "Resolution" til 300 pixels/inch og ikke markere
"Resample Image"

Er det forstået rigtigt hvis jeg vil kunne levere et billed i 300 dpi til
trykning hvilket så svarer til 32,9 x 21,9 cm?

/Magnus

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-10-07 17:21

Magnus wrote:

> Med mit kamera tager jeg et billed på 3888 x 2592 pixles og der er
> i 72 dpi dvs. der går 72 pixles til at printe 1 tomme.

Det er ikke i 72 DPI. DPI giver ikke mening fra et kamera.

Men du kan opfatte det som 72 DPI, hvis du vil. Eller 72.000.

> Dette billed skal jeg videregive til et medie som skal trykke det
> og de skal have billedet i 300 dpi.

Hvis de insisterer, må du naturligvis levere det. Det drejer sig om 4
bytes i filen, der skal ændres.

> Hvad skal jeg gøre for at ændre det?
>
> Skal billedet bare åbnes i Photoshop CS 3 og under "Image" vælges
> "Image Size" hvor jeg blot ændre "Resolution" til 300 pixels/inch
> og ikke markere "Resample Image"

Det vil virke. Husk at gemme det i noget andet end JPEG bagefter, så
der ikke introduceres yderligere forringelse.

> Er det forstået rigtigt hvis jeg vil kunne levere et billed i 300
> dpi til trykning hvilket så svarer til 32,9 x 21,9 cm?

Jeps.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : JJ

Dato : 16-10-07 18:30

"Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Er det forstået rigtigt hvis jeg vil kunne levere et billed i 300 dpi til
> trykning hvilket så svarer til 32,9 x 21,9 cm?

Hej Magnus
Jeg har i flere tilfælde været udsat for det samme som dig "du'r ikke - det
skal være i 300 dpi".
Jeg har, som du foreslår, blot ændret det i Photoshop, og så er det sku'
blevet godkendt.
I visse tilfælde brugt til plakater i størrelse med en alm. stuedør. Hvis du
kommer Kbhv. Zoo, så kan du se plakater af mit "flyvende Næsehorn".
Jeg har aldrig rigtigt fundet ud af hvorfor vore 72 dpi til tider bliver
kasseret.
Fra et medie har jeg fået den udtalelse -"ikke alle har vænnet sig til
digitalt materiale - de 300 dpi stammer fra gammel tid."
Jeg er i et enkelt tilfælde netop blevet betjent af en gammel mand, der
nærmest stod og trådte i sit lange skæg - om det kan bekræfte teorien, tør
jeg dog ikke udtale mig om.
Lad mig gerne høre, hvordan dit tilfælde udviklede sig.
Hilsen
Jørgen