Linux syscalls
Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-10-07 15:23

Jeg ville prøve at lege med lidt assembly programmering, og fandt en side
på nettet

http://docs.cs.up.ac.za/programming/asm/derick_tut/index.html#manpages

der fortæller at man kan skrive fx

man 2 write

for for at få vist syscall write. Det virker bare ikke... (Ubuntu 7.04)

Er det muligt at få man til at vise _hvilke_ syscalls man kan læse om?
Skal man installere en pakke først, for at det virker?

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Kent Friis

Dato : 09-10-07 15:34

Den 09 Oct 2007 14:22:57 GMT skrev Thomas Jensen:
> [...]
>
> der fortæller at man kan skrive fx
>
> man 2 write
>
> for for at få vist syscall write. Det virker bare ikke... (Ubuntu 7.04)

Hvordan "virker ikke"?

Har du afinstalleret "man"-pakken?

> Er det muligt at få man til at vise _hvilke_ syscalls man kan læse om?

Alt hvad der ligger i sektion 2 i manualen. Når du har fået installeret
man pakken, og "man 2 write" virker, så prøv med "man -w 2 write",
for at se hvilken mappe manualen ligger i, og se hvad der ligger
i den mappe.

> Skal man installere en pakke først, for at det virker?

"man", evt "allman" eller lignende.

Mvh
Kent

Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-10-07 16:02

On Tue, 09 Oct 2007 14:33:30 +0000, Kent Friis wrote:

> Hvordan "virker ikke"?

Ja, okay, ikke videre præcist...

> "man", evt "allman" eller lignende.

Hmm... Hvorfor tjekkede jeg ikke bare selv det fra starten? MÃ¥ske fordi jeg
er lidt ny udi Linux. Jeps. Der er en pakke der hedder manpages-dev, der
ikke var installeret. Den indeholder sektionerne:

2 = Linux system calls.
3 = Library calls (note that a more comprehensive source of information
may be found in the glibc-doc package).

Takker for hjælpen!

--
Thomas Jensen, Horsens