[RHEL5] Finde ny tilsluttet harddisk uden ~
Fra : Hans J

Dato : 09-10-07 10:23

Jeg køre en VMWare og forsøger for testens skyld, at tilføje en ny lille
virtuel disk. Det er jo ikke anderledes, end hvis jeg havde tilføjet en ny
disk til en rigtig maskine, men kan det passe at jeg skal reboote før jeg
kan se disken? Kan man ikke scanne for nye devices eller lignende?

Dette er hvad jeg får, når jeg lige har tilføjet disken og endnu ikke har
rebootet:

[root@localhost ~]# fdisk -l /dev/sdb
[root@localhost ~]#

Dette er hvad jeg finder, når jeg har rebootet:

[root@localhost ~]# fdisk -l /dev/sdb

Disk /dev/sdb: 4294 MB, 4294967296 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 522 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Disk /dev/sdb doesn't contain a valid partition table
[root@localhost ~]#

Hvis jeg tailer /var/log/messages, kommer der ikke noget dér men det må da
være muligt, at finde/tilføje en ny disk uden reboot?

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 09-10-07 12:54

Hans J wrote:
> [...]
> kan se disken? Kan man ikke scanne for nye devices eller lignende?
>
> Dette er hvad jeg får, når jeg lige har tilføjet disken og endnu ikke har

En USB-disk bliver detectet, når den tlsluttes.
Det kunne du have set i dmesg.
Men den er blank.

> [...]
> 255 heads, 63 sectors/track, 522 cylinders
> Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
>
> Disk /dev/sdb doesn't contain a valid partition table

Her får du bekræftet at disken er blank! formater disken.
> Hvis jeg tailer /var/log/messages, kommer der ikke noget dér men det må da
> være muligt, at finde/tilføje en ny disk uden reboot?
Jo, det kan du, når det er en USB.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Hans J

Dato : 09-10-07 15:09

[CUT]

> Jo, det kan du, når det er en USB.

Det er ikke USB - det er en alm. harddisk (SCSI).

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 09-10-07 22:09

Hans J wrote:
> [CUT]

> Det er ikke USB - det er en alm. harddisk (SCSI).

Jamen du taler om en ny disk. En ny disk kan jo ikke
monteres uden at slukke maskinen.
Men ok, du nævner vmware og en virtual disk.
Jeg kender ikke vmware.
På google fundet et par links om 'vmware virtual disk':
http://www.vmware.com/support/ws45/doc/disks_vdiskmanager_ws.html
http://www.vmware.com/company/news/releases/vmdk.html
Jeg ved ikke om det til nogen hjælp.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 09-10-07 22:22

Jørgen Heesche wrote:

> [...]
> Men ok, du nævner vmware og en virtual disk.
> Jeg kender ikke vmware.
> På google fundet et par links om 'vmware virtual disk':

Her er et andet link:
Adding a new disk to a VMWare Virtual Machine in Linux
http://www.matttopper.com/?p=25

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Hans J

Dato : 10-10-07 09:43

> Jamen du taler om en ny disk.

Øhhh ja

> En ny disk kan jo ikke monteres uden at slukke maskinen.

Hotplug SCSI og VMWare kan.

> På google fundet et par links om 'vmware virtual disk':
> http://www.vmware.com/support/ws45/doc/disks_vdiskmanager_ws.html
> http://www.vmware.com/company/news/releases/vmdk.html
> Jeg ved ikke om det til nogen hjælp.

Nope, det er ikke dét at tilføje en disk men dét at finde disken uden
reboot.
Jeg tænkte om man kunne rescanne SCSI bussen og finde/enable nye devices.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 10-10-07 10:10

Hans J wrote:
> Jeg tænkte om man kunne rescanne SCSI bussen og finde/enable nye devices.

Hvis du kender SCSI bus nr og SCSI ID for disken kan man godt vha.

echo "scsi add-single-device h b t l" >/proc/scsi/scsi

hvor h, b, t og l er numre.

Se:

http://tldp.org/HOWTO/SCSI-2.4-HOWTO/mlproc.html

Det er et helt uundværligt trick at kende hvis man kører
software RAID.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08