Linux paa Acer 9300
Fra : private.hoffmann@gma~

Dato : 08-10-07 21:40

Jeg har koebt mig en Acer 9300 baerbar som kom med Windows Vista Home
edition, men det styresystem syntes jeg er ganske uudholdeligt, saa
jeg leger lidt med Madriva Linux. Som i nok kan se paa overskriften er
jeg ikke den vildeste linux haj saa inden jeg helt skrotter windows
instalationen, ville jeg lige hoere om jeg med kan forvente at kunne
bruge Linux til foelgende:

- Afspille videoer i diverse formater (Divx, Quicktime, wmv)
- downloade filer med en fra P2P (emule,bittorrent)
- bruge mere end et keyboard layout og skifte imellem dem relativt
nemt.
- logge paa MSN (brug af webcam og sende filer)
- Logge paa en windows maskine med VNC

Resten syntes jeg efterhaanden jeg har faaet styr paa

Med venlig hilsen
LArs Hoffmann

Fra : Bo Simonsen

Dato : 08-10-07 22:18

On 2007-10-08, private.hoffmann@gmail.com <private.hoffmann@gmail.com> wrote:
> [...]
| bruge Linux til foelgende:
|
| - Afspille videoer i diverse formater (Divx, Quicktime, wmv)

GÃ¥r fint, dog ikke for formatter der bruger DRM afaik.

| - downloade filer med en fra P2P (emule,bittorrent)

Fint, der findes mange forskellige clienter. Azureus er der mange der er
glade for (p2p). Amule virker ganske glimrede til eDonkey netværket.

| - bruge mere end et keyboard layout og skifte imellem dem relativt
| nemt.

Jeg skriver lidt russisk selv, det går ganske fint. Jeg kæmper dog lidt
med UTF-8 support kun min newsreader der ikke virker optimalt (der
findes dog nogle der gør)

| - logge paa MSN (brug af webcam og sende filer)

Kopete (standard i KDE) / aMSN (Findes i de fleste dists) kan klare disse ting.

| - Logge paa en windows maskine med VNC

Skulle også kunne klares.

| Resten syntes jeg efterhaanden jeg har faaet styr paa

Ok.

--
Bo Simonsen | http://bo.geekworld.dk
Datamatiker, B.Sc, stud.scient | bo@geekworld.dk

Fra : Karl Erik

Dato : 09-10-07 06:48

Den Mon, 08 Oct 2007 13:40:23 -0700 skrev private.hoffmann:

> Resten syntes jeg efterhaanden jeg har faaet styr paa
>
> Med venlig hilsen
> LArs Hoffmann

Du kan alt hvad du ønsker med Linux (det du skriver om).
Dog synes jeg at Mandriva er "træls". For et års tid siden brugte jeg den,
men stoppede da jeg fandt ud af, at mange ting kræver at man er medlem at
Club Mandriva. Jeg vil anbefale dig Ubuntu eller KUbuntu i stedet.
KUbuntu kører fint på min Acer Travelmate 4050.

MVH.
Karl Erik.

Fra : private.hoffmann@gma~

Dato : 09-10-07 07:57

On Oct 9, 7:47 am, Karl Erik <karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> wrote:

> [...]
> Club Mandriva. Jeg vil anbefale dig Ubuntu eller KUbuntu i stedet.
> KUbuntu kører fint på min Acer Travelmate 4050.

Ok, jeg installerede mandriva fordi jeg syntes den var supernem at gå
til. Jeg rendte dog ind i diverse problemer med at installere flash og
java (det er vel ikke et problem at jeg valgte deres 64bit
installation i den henseende?)

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : J

Dato : 09-10-07 09:22

On Tue, 09 Oct 2007 06:57:28 -0000, private.hoffmann@gmail.com wrote:

> [...]
>til. Jeg rendte dog ind i diverse problemer med at installere flash og
>java (det er vel ikke et problem at jeg valgte deres 64bit

Jo, mange vender tilbage til 32bits OS efter problemer med java og
flashplayer. Der er ikke meget tabt ved 32 bits OS, som status er i
dag.

Har du checket, at din netbank er kompatibel med linux (eller du skal
måske have activation card) ?

Jeg vil også tilråde Kubuntu eller Ubuntu, som jeg har haft meget
glæde af. Især deres forum: ubuntuforums.org
der har jeg altid kunnet søge mig frem til løsninger.

Så er der også grafiske installere for java, flashplayer, codecs m.m.

på sites som: www.easyubuntu.com eller getautomatix.com

Men vent til efter 18. oktober med K/Ubuntu, så kommer den nye 7.10.

mvh

John

Fra : private.hoffmann@gma~

Dato : 11-10-07 11:23

On Oct 9, 10:22 am, J <johnknuhtse...@Mail.dk> wrote:

> Har du checket, at din netbank er kompatibel med linux (eller du skal
> måske have activation card) ?

Den er tjekket og den virker fint.

> Jeg vil også tilråde Kubuntu eller Ubuntu, som jeg har haft meget
> glæde af. Især deres forum: ubuntuforums.org
> der har jeg altid kunnet søge mig frem til løsninger.

Lad os sige det på den måde at jeg ikke gider at rode for meget med
det - jeg vil bare bruge det

> Så er der også grafiske installere for java, flashplayer, codecs m.m.

Fint, det vil jeg prøve.

> på sites som:www.easyubuntu.comeller getautomatix.com
>
> Men vent til efter 18. oktober med K/Ubuntu, så kommer den nye 7.10.

OK, jeg har ikke travlt.

Jeg antager forresten at det er nemt nok at logge på en windows share
på mit lokale netværk?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jacob Larsen

Dato : 12-10-07 16:58

private.hoffmann@gmail.com wrote:
> Jeg antager forresten at det er nemt nok at logge på en windows share
> på mit lokale netværk?

Som at mounte et Windows share som et netwærksdrev? Ja det er ret
ligetil. Du kan bruge følgende til at lave et engangs mount:

<mountpoint>

Du kan også lave et permanent mount ved at tilføje følgende linje til
/etc/fstab:

credentials=/etc/credentials,user 0 0

hvor /etc/credentials er en fil, som kun root kan læse, der indeholder
brugernavn/password til serveren.

Hvis du bare vil ud og browse serveren, så mener jeg at flere af de
grafiske filbehandlingsværktøjer er i stand til dette.

Måske har Mandriva/Ubuntu tools til at styre det, som er knap så
old-school, men jeg er nu engang Debian mand

/Jacob

Fra : Kent Friis

Dato : 12-10-07 17:47

Den Fri, 12 Oct 2007 17:58:03 +0200 skrev Jacob Larsen:

> Som at mounte et Windows share som et netwærksdrev? Ja det er ret
> ligetil. Du kan bruge følgende til at lave et engangs mount:

> <mountpoint>

Hvem fa*en bruger mount til SMB nutildags? Mig bekendt understøtter
både Gnome og KDE da smb://server/share adresser.

Mvh
Kent

Fra : private.hoffmann@gma~

Dato : 12-10-07 17:21

On Oct 12, 5:58 pm, Jacob Larsen <ja...@not.for.you.to.know> wrote:

> Som at mounte et Windows share som et netwærksdrev? Ja det er ret
> ligetil. Du kan bruge følgende til at lave et engangs mount:

> <mountpoint>

er det ligetil???

Jeg faar en eller anden kryptisk besked tilbage der siger:

mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on //zaphod/comun,
missing codepage or other error
In some cases useful info is found in syslog - try
dmesg | tail or so

> Måske har Mandriva/Ubuntu tools til at styre det, som er knap så
> old-school, men jeg er nu engang Debian mand

Jeg vil bare ha et system der virker, saa er jeg ligeglad med om det
hedder kubuntu, debian, mandriva eller windows
Jeg har nu hentet kubuntu og vil proeve den af.

Mandriva 2008 som lige er udkommet haenger i startup saa den maa jeg
desvaerre glemme foreloebigt. aergeligt, da jeg ellers syntes spring
2007 virker rimelig fornuftigt (bortset fra at jeg stadig ikke kan
installere flash eller java men det antager jeg er fordi jeg har 64
bit versionen installeret.)

Med venlig hilsen
Lars Hofmann

Fra : Jacob Larsen

Dato : 12-10-07 17:36

> [...]
> missing codepage or other error
> In some cases useful info is found in syslog - try

Det ser mystisk ud. Hvad siger den hvis du skifter cifs ud med smbfs?

/Jacob

Fra : private.hoffmann@gma~

Dato : 12-10-07 17:45

On Oct 12, 6:35 pm, Jacob Larsen <ja...@not.for.you.to.know> wrote:

> Det ser mystisk ud. Hvad siger den hvis du skifter cifs ud med smbfs?

Samme besked - den praecise comando eg bruger er:

mount -t smbfs -o username=lars,user //zaphod/comun /mnt

Fra : private.hoffmann@gma~

Dato : 12-10-07 17:57

On Oct 12, 6:47 pm, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Hvem fa*en bruger mount til SMB nutildags? Mig bekendt understøtter
> både Gnome og KDE da smb://server/share adresser.

Det virkede til gengaeld - tak for det.

Fra : private.hoffmann@gma~

Dato : 13-10-07 19:57

On Oct 8, 10:40 pm, private.hoffm...@gmail.com wrote:
> Jeg har koebt mig en Acer 9300 baerbar som kom med Windows Vista Home
> edition, men det styresystem syntes jeg er ganske uudholdeligt, saa
> jeg leger lidt med Madriva Linux.

Nu har jeg saa installeret Mandriva One 2007 spring i586 og det irker
lidt bedre. Jeg har nu faaet java til at virke (ogsaa som plugin til
Firefox) og flash irkde ogsaa uden problemer.

Jeg har dog foelgende problem:

- Der er en 5in1 card reader in min laptop, og ifoelge det
configurations program der er med til mandriva, er card readeren
korrekt installeret, men hcordan tilgaar jeg filerne naar jeg saetter
et SD kort i?
- Hvordan kan jeg skifte imellem dansk, engelsk og spansk keyboard
relativt nemt?
- Hvad skal der til for at faa mit webcam (orbicam hedder det) til at
virke?

Paa forhaand tak
Lars Hoffmann

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 13-10-07 20:32

> [...]

> configurations program der er med til mandriva, er card readeren
> korrekt installeret, men hcordan tilgaar jeg filerne naar jeg saetter

Jeg går ud fra at du kører KDe.

Hvis ellers Mandriva er rimeligt oppe på stikkerne, burde du få en dialog
boks op med "Mandriva har fundet et nyt medie", eller noget i den stil.

> - Hvordan kan jeg skifte imellem dansk, engelsk og spansk keyboard
> relativt nemt?

KDE: Aktiver understøttelse af flere tastaturlayouts (kcontrol|region og
tilgængelighed|tastaturlayouts).

> - Hvad skal der til for at faa mit webcam (orbicam hedder det) til at
> virke?

Godt spørgsmål. Er det USB? Hvad siger lsusb før og efter du har indsat det?

Der er en gut der har rodet med noget orbicam og Suse her:
http://www.linuxin.dk/forum/index.php?ops=linuxin&fmode=vis&visid=28713&grid=3

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

So the lesson of BBC is that if you're misleading about whether the
government misled you into war, management must resign. What about the
simpler case -- you're just misleading about going to war?

- Lawrence Lessig (30.01.2004) on BBC and the Iraqi war

Fra : private.hoffmann@gma~

Dato : 13-10-07 20:51

On Oct 13, 9:32 pm, Mads Bondo Dydensborg <mads...@challenge.dk>
wrote:

> Jeg går ud fra at du kører KDe.
Jeps

> Hvis ellers Mandriva er rimeligt oppe på stikkerne, burde du få en dialog
> boks op med "Mandriva har fundet et nyt medie", eller noget i den stil.

Mandriva ignorer fuldtstændigt at jeg indsætter et kort i læseren. Jeg
kan heller ikke finde det via konqueror (skulle man ikke kune se den
slags hvis man går til media:/ ?)

> KDE: Aktiver understøttelse af flere tastaturlayouts (kcontrol|region og
> tilgængelighed|tastaturlayouts).

Perfekt - tak for det. Som du kan se virker det fint.

> Godt spørgsmål. Er det USB? Hvad siger lsusb før og efter du har indsat det?

Det er sådan et der er indgroet i den bærbares skærm.

> Der er en gut der har rodet med noget orbicam og Suse her:http://www.linuxin.dk/forum/index.php?ops=linuxin&fmode=vis&visid=287...

Tak, det vil jeg kigge lidt på.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 14-10-07 09:29

> [...]

> Mandriva ignorer fuldtstændigt at jeg indsætter et kort i læseren. Jeg
> kan heller ikke finde det via konqueror (skulle man ikke kune se den

Hmm. OK, så er jeg lidt lost der, for så skal man muligvis til at rode lidt.
De sidste par år, har det "bare virket" for mig - både Thinkpad indbyggede,
og de der 28-i-en kortlæsere til en hund i Føtex, så det er ikke noget jeg
rigtigt har dyrket.

Men, kan du ikke se om der kommer nogle nye partitioner når du indsætter
kortet?

Check ksystemlog (ligger under System, som regel, eller noget i den stil).

Så kortet ind, og se hvad den siger...

Det med media er lidt magi for mig. Jeg ved ikke præcist hvad det er der
sker der, eller burde ske.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

You may not use the Software in connection with any site that disparages
Microsoft, MSN, MSNBC, Expedia, or their products or services, infringe any
intellectual property or other rights of these parties, violate any state,
federal or international law, or promote racism, hatred or pornography.
- Part of MS Frontpage 2002 EULA

Fra : private.hoffmann@gma~

Dato : 13-10-07 21:18

On Oct 8, 11:17 pm, Bo Simonsen <b...@geekworld.dk> wrote:

> Går fint, dog ikke for formatter der bruger DRM afaik.

Hej Bo - Long time no see!

DRM er også noget være **** jeg helst holder mig fra, så den er fin
med mig

> Fint, der findes mange forskellige clienter. Azureus er der mange der er
> glade for (p2p). Amule virker ganske glimrede til eDonkey netværket.

Nu har jeg brugt Azureus og det virker bare! lækkert program.

Jeg er ret imponeret over hvor langt linux er kommet siden jeg sidst
snuste til det for nogle år siden. Hvor windows bare er blevet mere
iriterrende og der er blevt tilsat mere bling-bling, er der sket meget
mere med inux.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Bo Simonsen

Dato : 13-10-07 23:41

On 2007-10-13, private.hoffmann@gmail.com <private.hoffmann@gmail.com> wrote:

Ja det er godt nok længe siden!

| Nu har jeg brugt Azureus og det virker bare! lækkert program.

Personligt syntes jeg bare den er lidt tungt. Men der er heldigvis et
hav af clienter. Min favorit client er rtorrent, som er en lille consol
client.

| Jeg er ret imponeret over hvor langt linux er kommet siden jeg sidst
| snuste til det for nogle år siden.

Ja, diverse desktop projekter er nået ret langt, men tiden er også stået
stille mange steder - på en god måde. Fx. min window manager FVWM2 kan
også se ud som den gjorde for 7-8 år siden, men den har fået mange
advancerede features siden.

| Hvor windows bare er blevet mere
| iriterrende og der er blevt tilsat mere bling-bling, er der sket meget
| mere med inux.

Ja Linux kan alt hvad man har brug for, har det jo også kunnet i mange
år, nok bare en smugle brugervenlighed der har manglet.

Jeg kører sågar Linux på mit linksys accesspoint (WRT54GL), og det
virker bare. :)