TrueCrypt på RHEL4
Fra : Hans J

Dato : 04-10-07 11:43

Jeg har problemer med at få TC til at fungere på min RHEL4 (i en VMWare men
det burde jo være ligegyldigt).
Der er ingen RPM tilgængelig for RHEL, så jeg har kompileret ud fra sourcen
og der meldes ingen fejl.
når jeg opretter en ny volume (uden problemer) og derefter prøver at mounte
den, kommer følgende fejl:

mount: you must specify the filesystem type
Mount failed

Her er hvorledes den er oprettet:

[root@localhost ~]# truecrypt -c
Volume type:
1) Normal
2) Hidden
Select [1]: 1

Enter file or device path for new volume: /tc.vol
Filesystem:
1) FAT
2) None
Select [1]: 2

Enter volume size (bytes - size/sizeK/sizeM/sizeG): 1M

Hash algorithm:
1) RIPEMD-160
2) SHA-1
3) Whirlpool
Select [1]:

Encryption algorithm:
1) AES
2) Blowfish
3) CAST5
4) Serpent
5) Triple DES
6) Twofish
7) AES-Twofish
8) AES-Twofish-Serpent
9) Serpent-AES
10) Serpent-Twofish-AES
11) Twofish-Serpent
Select [1]:

Enter password for new volume '/tc.vol':
Re-enter password:

Enter keyfile path [none]:

TrueCrypt will now collect random data.

Is your mouse connected directly to computer where TrueCrypt is running?
[Y/n]: n

Done: 1.00 MB Speed: 0.90 MB/s Left: 0:00:00
Volume created.

Derefter en mount:

[root@localhost ~]# mkdir /tc.dir
[root@localhost ~]# truecrypt /tc.vol /tc.dir/
Enter password for '/tc.vol':
mount: you must specify the filesystem type
Mount failed

Når jeg kigger i /var/log/messages kommer der disse to linier:

Oct 4 12:41:29 localhost kernel: FAT: invalid media value (0xc5)
Oct 4 12:41:29 localhost kernel: VFS: Can't find a valid FAT filesystem on
dev dm-2.

Det ser lidt interessant ud, hvis jeg tager en lsmod:

[root@localhost ~]# lsmod
Module Size Used by
vfat 14529 0
fat 44257 1 vfat
loop 15817 0
md5 4033 1
ipv6 232705 10
parport_pc 24705 1
lp 12077 0
parport 37129 2 parport_pc,lp
autofs4 23237 0
i2c_dev 11329 0
i2c_core 22081 1 i2c_dev
vmhgfs 46768 0
sunrpc 157093 1
button 6481 0
battery 8901 0
ac 4805 0
uhci_hcd 31065 0
pcnet32 30409 0
mii 4673 1 pcnet32
vmxnet 12416 0
bonding 59177 0
floppy 58481 0
dm_snapshot 17029 0
dm_zero 2369 0
dm_mirror 22957 2
ext3 116809 2
jbd 71257 1 ext3
dm_mod 54741 6 dm_snapshot,dm_zero,dm_mirror
mptscsih 36909 0
mptbase 45409 1 mptscsih
sd_mod 17217 3
scsi_mod 121421 2 mptscsih,sd_mod

Bemærk at "dm_mod" ikke inkludere "truecrypt". Hvis jeg så tager en modprobe
truecrypt og en lsmod:

[root@localhost ~]# modprobe truecrypt
[root@localhost ~]# lsmod
Module Size Used by
truecrypt 152708 0
[...]
dm_mod 54741 7 truecrypt,dm_snapshot,dm_zero,dm_mirror
mptscsih 36909 0
mptbase 45409 1 mptscsih
sd_mod 17217 3
scsi_mod 121421 2 mptscsih,sd_mod

Så er truecrypt med!? Efter jeg så igen forsøger at mounte mit volume (og
den fejler) og igen igen tager en lsmod, så er den ikke med igen!?

Er der nogen gode bud?

Fra : Martin Schultz

Dato : 04-10-07 15:08

Hans J <h-1234567890@REMOVE.gmail.com> skrev 2007-10-04:
> Enter file or device path for new volume: /tc.vol
> Filesystem:
> 1) FAT
> 2) None
> Select [1]: 2

Du laver den uden et filsystem og jeg kan ikke se du opretter et senere.

Det er da en meget fornuftig grund til at mount ikke virker.

Martin
--
Besøg http://poltek.blogspot.com hvor jeg skriver om politiske
og tekniske nyheder!

Fra : Hans J

Dato : 04-10-07 15:26

> Du laver den uden et filsystem og jeg kan ikke se du opretter et senere.
> Det er da en meget fornuftig grund til at mount ikke virker.

Ja, jeg har lige fået det til at fungere og kan godt se nu, at det var dumt
at prøve at mounte lige efter volume oprettelse.

Jeg skal "selvfølgelig" undlade, at mounte min volume til en mappe men kun
mappe den til en device:

[root@localhost ~]# truecrypt /tc.vol
Enter password for '/tc.vol':

Derefter kan jeg tage en mkfs.ext3 /dev/mapper/truecrypt0 og til sidst
mounte den.

Først når der ER et filsystem på, kan den mountes direkte med truecrypt.