så blev det Kubuntu
Fra : Carsten

Dato : 27-09-07 20:51

Hej NG
så blev Mandriva skiftet ud med Kubuntu
og det første lille problem er så hvordan får jeg sat et root password
/Carsten

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 27-09-07 21:06

Den Thu, 27 Sep 2007 12:50:55 -0700 skrev Carsten:

> Hej NG
> så blev Mandriva skiftet ud med Kubuntu og det første lille problem er
> så hvordan får jeg sat et root password /Carsten

sudo passwd

først blir du spurgt om dit eget passsword for at udføre sudo komandoen,
og herefter det nye password root skal have.

Men du har normalt ikke brug for det, for har du behov for at blive root
kan du bruge komandoen sudo su -

/A

Fra : carsten

Dato : 27-09-07 21:21

Andreas Lorensen wrote:

> [...]
> og herefter det nye password root skal have.
>
> Men du har normalt ikke brug for det, for har du behov for at blive root

man bliver nemt et vane dyr, så når man gennem flere år har været vandtil at
skifte til root, er det ikke til at lægge fra sig igen, i princippet
synes jeg også det er forkert at brugeren af et system har admin rettigheder
/Carsten

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-09-07 06:58

carsten <spam@spam.dk> writes:

> [...]
> vandtil at skifte til root, er det ikke til at lægge fra sig igen, i
> princippet synes jeg også det er forkert at brugeren af et system

Det ER tilladt at justere på standardopsætningen for at få det som man
vil have det.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 28-09-07 10:18

carsten wrote:

SKIP

> [...]
> skifte til root, er det ikke til at lægge fra sig igen, i princippet
> synes jeg også det er forkert at brugeren af et system har admin rettigheder

Ubuntu har låst brugernes adgang til root-kontoen. Der skal
bruge sudo for at få midlertidige root-rettigheder.
Det er beskrevet her: https://help.ubuntu.com/community/RootSudo
RootSudo
By default, the root account password is locked in Ubuntu.
This means that you cannot login as root directly or use the
su command to become the root user,

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Nicolai Lang

Dato : 28-09-07 06:23

On 27 Sep 2007 20:05:49 GMT, Andreas Lorensen <andlo@fita.dk> wrote:

>Men du har normalt ikke brug for det, for har du behov for at blive root
>kan du bruge komandoen sudo su -

Eller "sudo -s". Det er den jeg bruger (tror jeg fandt den på et
Ubuntu forum en gang).

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-09-07 14:20

Nicolai Lang wrote:

> Eller "sudo -s". Det er den jeg bruger (tror jeg fandt den på et
> Ubuntu forum en gang).

Eller sudo bash

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 28-09-07 15:16

Den Fri, 28 Sep 2007 07:22:40 +0200 skrev Nicolai Lang:

> Eller "sudo -s". Det er den jeg bruger (tror jeg fandt den på et
> Ubuntu forum en gang).

Den gør IKKE det samme som "sudo su -", men nærmere "sudo su".

Mvh
Kent

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 27-09-07 21:40

On Thu, 2007-09-27 at 22:21 +0200, carsten wrote:
> man bliver nemt et vane dyr, så når man gennem flere år har været vandtil at
> skifte til root, er det ikke til at lægge fra sig igen, i princippet

Bare rolig det går nemt når man gør noget dumt som root.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-09-07 22:18

carsten <spam@spam.dk> writes:

> [...]
> skifte til root, er det ikke til at lægge fra sig igen, i princippet
> synes jeg også det er forkert at brugeren af et system har admin rettigheder

Du får lige det jeg lige har sendt andetsteds i tråden:

Du skal bare trække pågældende bruger ud af admin-gruppen, så kan
vedkommende ikke længere bruge sudo (vistnok deluser brugernavn
admin). Du skal bare sørge for at sætte et root-password først.
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 7.04