HP printerinstallation/Knoppix
Fra : ERLO

Dato : 24-09-07 13:51

Hej
Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg installerer denne printer
(HP Deskjet 520).
Når jeg benytter guiden får jeg at vide at jeg ikke har de nødvendige
rettigheder. Så går jeg på som root og den samme tekst vises.Jeg vil
benytte de anbefalede drivere (foomatic og 3pXX).
Mere kommer der ikke ud af det.
Hvad gør jeg forkert?

Mvh
Ernst L..

Fra : Bo Simonsen

Dato : 24-09-07 22:43

Fra : peter volsted

Dato : 24-09-07 23:25

> On Mon, 24 Sep 2007, ERLO wrote:
>
> Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg installerer denne
> printer (HP Deskjet 520).

< http://hplip.sourceforge.net/supported_devices/inkjet_aio.html> viser
vej

--
good luck

peter

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-09-07 07:10
Fra : Jørgen Heesche

Dato : 25-09-07 10:17

ERLO wrote:
> [...]
> rettigheder. Så går jeg på som root og den samme tekst vises.Jeg vil
> benytte de anbefalede drivere (foomatic og 3pXX).

HP-printere skal have HPLIP installeret.
HPLIP findes i en selvudpakkende arkivfil som kan downloades
fra http://hplip.sourceforge.net/downloads.html
På den webside er der også link til
Installation Instructions:
http://hplip.sourceforge.net/install/index.html
Når HPLIP er installeret, er det let at sætte printeren op i
CUPS.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : ERLO

Dato : 27-09-07 12:37

Jørgen Heesche skrev:

> [...]
> Installation Instructions: http://hplip.sourceforge.net/install/index.html
> Når HPLIP er installeret, er det let at sætte printeren op i CUPS.

Jeg prøvede at følge anvisninger til automatisk installation.
Selvfølgelig gik det galt - sådan er det altid første gang.
Hele desktoppen blev overstrøet med pyton ikoner plus forskellige ja/nej
spørgsmål undervejs..
Så der var bare at fjerne det hele og begynde forfra.
Så nu er jeg på glat is.
Der var noget med en meget nem kommando i linux som fjerner alt der er
relateret hertil - men jeg kan ikke finde kommandoen i glemmebogen.
Hjælp
Mvh ERLO

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 27-09-07 14:41

ERLO wrote:

> [...]
> Der var noget med en meget nem kommando i linux som fjerner alt der er
> relateret hertil - men jeg kan ikke finde kommandoen i glemmebogen.

Ikoner på desktop fjernes med et højreklik på ikonen ; så
popper der en menu op, en af mulighederne er 'delete'.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : ERLO

Dato : 27-09-07 16:20

Jørgen Heesche skrev:

> Ikoner på desktop fjernes med et højreklik på ikonen ; så popper der en
> menu op, en af mulighederne er 'delete'.

Hej
Nej jeg mener at jeg er nødt til at fjerne hele HP-installationen( 13,8
Mb) for at kunne begynde forfra.
Og det er denne kommando jeg søger.
Mvh. ERLO

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-09-07 17:25

ERLO wrote:

> Og det er denne kommando jeg søger.

apt-get remove

Jesper Poulsen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 28-09-07 11:03

ERLO wrote:

> Hej
> Nej jeg mener at jeg er nødt til at fjerne hele HP-installationen( 13,8
> Mb) for at kunne begynde forfra.
> Og det er denne kommando jeg søger.
> Mvh. ERLO

Det ser ud til at man har gjort folk en bjørnetjeneste ved
at tilbyde en "automatisk" installation uden mulighed for
afintstallation.
Den gode gamle metode med en tar-ball kræver efter udpakning
kun 3 kommandoer: './configure', 'make' og 'make install'.
Afinstallering med 'make uninstall'.

Du har vist ikke andre muligheder end at finde alle
hplip-filerne og slette manuelt med 'rm'.
Prøv iøvrigt at se:
http://hplip.sourceforge.net/howtos/uninstall.html

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : ERLO

Dato : 29-09-07 10:43

Jørgen Heesche skrev:

> [...]
> Afinstallering med 'make uninstall'.
>
> Du har vist ikke andre muligheder end at finde alle hplip-filerne og

Tak for henvendelsen.
Jeg må vænne mig til at forsøge med førstegangsopsætning på en
"prøvemaskine" og ikke bruge min arbejds pc.
Mvh ERLO

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 29-09-07 13:30

ERLO wrote:

> Hej
> Tak for henvendelsen.
> Jeg må vænne mig til at forsøge med førstegangsopsætning på en
> "prøvemaskine" og ikke bruge min arbejds pc.
> Mvh ERLO

Ja, vær varsom med såkaldt 'automatiske' installationer,
hvis de ikke er 'fuldautomatiske'. Tilbyder installationen
valgmuligheder undervejs skal man holde sig til
default-valget, hvis men ikke er helt sikker på hvad man
skal vælge.
Manuel installation med en tar-ball som kilde er faktisk
meget nem.
Forøvrigt er jeg kommet til at tænke på om du ikke har hplip
i dit pakkesystem. Hvilken distro har du? Mandriva 2006 og
2007 har hplip. Men tilbage i Mandrake 9.1 måtte jeg
installere hplip manuelt.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-10-07 20:31

On Sat, 29 Sep 2007 11:43:11 +0200, ERLO <logst@get2net.dk> wrote:

> Jeg må vænne mig til at forsøge med førstegangsopsætning på en
> "prøvemaskine" og ikke bruge min arbejds pc.

Jeg kan varmt anbefale VMware til det formål.

-A

Fra : peter volsted

Dato : 27-09-07 15:37

> [...]
> Der var noget med en meget nem kommando i linux som fjerner alt der er
> relateret hertil - men jeg kan ikke finde kommandoen i glemmebogen.

Kørte du hp-setup?
Det varede lidt inden jeg fandt den.

--
good luck

peter

Fra : ERLO

Dato : 30-12-07 15:40

Hej
Jeg synes lige at jeg skylder et "facit" på løsningen på mit problem.
Her er en adresse som har hjulpet mig med opsætning af HP printeren:
> http://localhost:631/

Mvh
Ernst L.