wifi under Ubuntu
Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-09-07 09:04

Jeg har installeret Ubuntu 7.04 på en Thinkpad X21 med et ældre 11
Mbit CISCO PCMCIA WIFI kort (jeg kan ikke lige huske modelnummeret). Det
spiller fint. Det er første gang jeg prøver at køre med Linux, så jeg
havde lidt problemer med at få hul igennem. Nok mest fordi jeg insisterede
på at sætte det manuelt op, så jeg kunne forsætte med at køre med fast IP.
Det fungerede ikke, så jeg valgte bare at lade NetworkManager
(-panelprogram 0.6.4) (nm-applet) stå for det. Og der fungerer som sagt
fint. Jeg kan vælge min egen router, og jeg kan se naboernes.

Men så ville jeg gerne køre Xubuntu... Og her bliver NetworkManager ikke
indlæst. Og jeg kan ikke helt gennemskue hvordan jeg evt. får den
startet/indlæst. Hvis der er en der vil give mig et hint, så er jeg meget
taknemlig.

Men egentlig vil jeg også gerne forstå hvorfor jeg ikke kan få hul igennem
manuelt. Hvis jeg starter Netværksindstillinger, kan jeg se
3 netkort - eth0, eth1 og wifi0. Jeg har bare kun to netort - et
almindeligt, som jeg ikke bruger, og wifi-kortet. Det almindelige,
indbyggede kort er eth0. I NetworkManager kan jeg se at wifi-kortet hedder
eth1 (!) og at wifi0 tilsyneladende ikke bruges.

Hvis jeg i Netværksindstillinger klikker på Egenskaber for eth1 eller wifi0
kommer der en dialogboks op, med flueben i Aktivér roaming. Hvis jeg
fjerner det flueben får jeg mulighed for at sætte det op manuelt. Dvs, i
drop-down listen med Netværksnavn (ESSID) kommer der ikke nogen navne
frem (selvom de jo bliver fundet med automatisk konfiguration). Hvis jeg
indtaster navnet på mit netværk selv, plus password etc., og klikker ok,
kan jeg aktivere kortet i oversigten over kort, men der kommer ikke hul
igennem. Jeg har prøvet med både eth1 og wifi0 hver for sig og begge
samtidig, men uden held.

Jeg kan ikke umiddelbart se hvad jeg gør forkert og hvad jeg ellers kan
forsøge, så hvis nogen har et forslag, så vil jeg være taknemlig.

Thomas Jensen, Horsens