OOo?
Fra : Kent Friis

Dato : 20-09-07 16:36

Er det bare mig der er blind, eller er OpenOffice.org gået over til
kun at distribuere distributions-specifikke udgaver til RedHat,
Debian og Windows? Jeg kan ikke finde hverken en tar- eller
loki-installer udgave

Jeg har en oldgammel version installeret, og nu 2.3 er frigivet
ville jeg lige opgradere. Den gik åbenbart ikke.

Hvilke alternativer er der til OOo?

Mvh
Kent

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-09-07 17:16

Kent Friis wrote:

> Jeg har en oldgammel version installeret, og nu 2.3 er frigivet
> ville jeg lige opgradere. Den gik åbenbart ikke.

Til hvilket OS?

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 20-09-07 17:33

Den Thu, 20 Sep 2007 18:16:06 +0200 skrev Jesper Poulsen:

> Til hvilket OS?

Linux.

Mvh
Kent

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-09-07 17:35

Kent Friis wrote:

> Linux.

Distro?

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 20-09-07 18:38

Den Thu, 20 Sep 2007 18:35:26 +0200 skrev Jesper Poulsen:

> Distro?

Ingen. DIY. Kald det hvad du vil.

Det var engang SuSE 7.0, men det er ikke ret meget af den oprindelige
installation der er tilbage.

Mvh
Kent

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-09-07 20:56

Kent Friis wrote:

> Ingen. DIY. Kald det hvad du vil.
> Det var engang SuSE 7.0, men det er ikke ret meget af den oprindelige
> installation der er tilbage.

Kan du så ikke bruge en RPM-pakke?

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 20-09-07 21:10

Den Thu, 20 Sep 2007 21:55:54 +0200 skrev Jesper Poulsen:

> Kan du så ikke bruge en RPM-pakke?

Nej, der er ikke så meget tilbage af RPM-systemet at det kan bruges
til at installere ting (Jeg ved faktisk ikke hvorfor det er holdt
op med at virke).

Mvh
Kent

Fra : carsten

Dato : 21-09-07 11:51

Kent Friis wrote:

> Nej, der er ikke så meget tilbage af RPM-systemet at det kan bruges
> til at installere ting (Jeg ved faktisk ikke hvorfor det er holdt
> [...]

det lyder til at du skulle få lavet en backup af de data du ønsker at gemme,
også få lavet en ny installation, evt var det måske i ide at købe en ny HD
og så lave installationen derpå.
/Carsten

Fra : Kent Friis

Dato : 21-09-07 15:12

Den Fri, 21 Sep 2007 12:50:40 +0200 skrev carsten:

> det lyder til at du skulle få lavet en backup af de data du ønsker at gemme,
> også få lavet en ny installation, evt var det måske i ide at købe en ny HD
> og så lave installationen derpå.

Med andre ord, skifte distribution fordi et enkelt program er lavet
til en bestemt distro?

Mvh
Kent

Fra : carsten

Dato : 22-09-07 09:35

Du skriver selv at det system er noget havareret

derfor var det måske på sin plads med en om installation, hvis du ikke
formår at rette op på det system, og du vil jo rende ind i mange andre
programmer du ikke kan installere når RPM ikke virker på dit system

> Med andre ord, skifte distribution fordi et enkelt program er lavet
> til en bestemt distro?

nu er OOo jo lavet i en RPM pakke så det er ikke OOo der er noget galt med
men dit system der ikke længer kan håndtere RPM

/Carsten

Fra : Kent Friis

Dato : 22-09-07 10:42

Den Sat, 22 Sep 2007 10:35:25 +0200 skrev carsten:

> Du skriver selv at det system er noget havareret

> derfor var det måske på sin plads med en om installation, hvis du ikke
> formår at rette op på det system,

Der er ikke noget at rette op på, rpm virker stadig til det nødvendige
- nemlig at afinstallere de sidste rester SuSE efterhånden som jeg
skifter dem ud med nyere versioner. Når rpm-databasen engang er tom,
er det meningen at rpm skal helt væk.

> og du vil jo rende ind i mange andre
> programmer du ikke kan installere når RPM ikke virker på dit system

Nej, det er meget få programmer der kræver at man kører en RPM-distro.

> nu er OOo jo lavet i en RPM pakke så det er ikke OOo der er noget galt med
> men dit system der ikke længer kan håndtere RPM

Det er da netop OOo det er galt med, når de vælger kun at supportere
RedHat m.fl.

Mvh
Kent

Fra : carsten

Dato : 22-09-07 13:17

Så vidt mig bekendt anvender SUSE RPM pakker, er det ikke korrekt ?
så hvis du forsøger at omgås dette ser du hvis selv ude om dine problemer
/Carsten

Fra : Kent Friis

Dato : 22-09-07 13:50

Den Sat, 22 Sep 2007 14:17:22 +0200 skrev carsten:

> Så vidt mig bekendt anvender SUSE RPM pakker, er det ikke korrekt ?

Jo, det gjorde de da jeg kørte SuSE for snart mange år siden (Jeg har
ikke fulgt med i SuSE siden 7.0)

Jeg er i mellemtiden skiftet til noget Linux From Scratch-agtigt,
DIY Linux - dog uden at følge LFS guides, bl.a. fordi jeg ikke har
haft lysten til at starte helt "from scratch", men har ønsket hele tiden
at have et fungerende system. Så i stedet for at geninstallere, har jeg
skiftet en ting ad gangen ud fra SuSE til DIY.

> så hvis du forsøger at omgås dette ser du hvis selv ude om dine problemer

Jeg forsøger ikke at omgå noget, jeg bryder mig bare ikke om RPM-
distroer. At geninstallere ville ikke hjælpe noget, fordi jeg så ikke
ville vælge en RPM-distro alligevel.

Problemet er ikke at RPM ikke virker, men at OOo åbenbart har valgt at
gå over til distributions-specifikke pakker - samme problem som vi havde
for 5-7 år siden med enkelte closed-source software-producenter der
ikke vidste ret meget om "det der Linux-noget". (Men så kom Loki
med deres Loke installer, og viste hvordan det skulle gøres, og siden
har selv closed source ikke været en undskyldning for at låse sig fast
til en bestemt distro).

Men for nu at vende tilbage til spørgsmålet, så gik det ikke må "ha,
min distro kan tæve din disto", men på om hvorvidt der er en
distributions-uafhængig download, som jeg bare har overset, eller
et lidt mere platforms-uafhængigt (i.e. ikke kun RedHat + Windows),
alternativ til OOo.

(Nå ja, der er jo altid MSO2k7 + Wine, de kræver da i det mindste
ikke RedHat) :-þ

Mvh
Kent

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-09-07 16:02

Kent Friis wrote:

> min distro kan tæve din disto", men på om hvorvidt der er en
> distributions-uafhængig download, som jeg bare har overset, eller

Mon ikke at alien kan lave en tgz-fil ud af en RPM- eller deb-pakke?

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 22-09-07 16:34

Den Sat, 22 Sep 2007 17:01:54 +0200 skrev Jesper Poulsen:

> Mon ikke at alien kan lave en tgz-fil ud af en RPM- eller deb-pakke?

Det er selvfølgelig en mulighed, men jeg ville lige spørge først,
hvis nu det bare var mig der kiggede det forkerte sted (det er sket
før).

Mvh
Kent

Fra : Rene Joergensen

Dato : 20-09-07 21:54

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> kun at distribuere distributions-specifikke udgaver til RedHat,
> Debian og Windows? Jeg kan ikke finde hverken en tar- eller

Hvad med:
http://download.openoffice.org/2.3.0/source.html

--
-René

Fra : Kent Friis

Dato : 21-09-07 15:11

Den 20 Sep 2007 20:54:24 GMT skrev Rene Joergensen:

> Hvad med:
> http://download.openoffice.org/2.3.0/source.html

Jeg synes ikke lige jeg har mod på at compile den selv.

Mvh
Kent

Fra : Sune Vuorela

Dato : 22-09-07 16:08

On 2007-09-21, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Jeg synes ikke lige jeg har mod på at compile den selv.

Distributioner er ikke nødvendigvis binært kompatible med hinanden. Lige
så er din lfs-agtige linux ikke nødvendigvis binært kompatibelt med
noget som helst andet end din egen maskine, hvorfor binære klodser ikke
giver så meget mening.

rpm er heller ikke bare rpm - lige som deb heller ikke bare er deb.

Det er oftere held end forstand hvis tilfældige programmer kan
installeres og virker på en anden distro end de er lavet til.

Java er dog lidt en undtagelse, da de linker stort set alt statisk. (Det
giver så også sine problemer ...)

/Sune

Fra : Sune Vuorela

Dato : 22-09-07 16:08

On 2007-09-22, Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> wrote:
> Java er dog lidt en undtagelse, da de linker stort set alt statisk. (Det
> giver så også sine problemer ...)

Suns Java var det jeg ville skrive.

/Sune

Fra : Kent Friis

Dato : 22-09-07 16:32

Den Sat, 22 Sep 2007 15:07:55 +0000 (UTC) skrev Sune Vuorela:

> [...]
> så er din lfs-agtige linux ikke nødvendigvis binært kompatibelt med
> noget som helst andet end din egen maskine, hvorfor binære klodser ikke

Det virker da med alt andet. Firefox, Second Life, OpenOffice 1.0,
Google Earth, Blender, flere spil end jeg gider tælle...

Mvh
Kent

Fra : Preben

Dato : 27-11-07 21:50

> Jeg har en oldgammel version installeret, og nu 2.3 er frigivet
> ville jeg lige opgradere. Den gik åbenbart ikke.
>
> Hvilke alternativer er der til OOo?

Jeg ved ikke om det vil virke, men min gentoo-box benytter:
http://distfiles.gentoo.org/distfiles/OOo_2.3.0_LinuxIntel_install_en-US.tar.gz

/ Preben

Fra : Preben

Dato : 27-11-07 21:58

Og så er der iøvrigt KOffice og AbiWord/Gnumeric!

> Jeg ved ikke om det vil virke, men min gentoo-box benytter:
> http://distfiles.gentoo.org/distfiles/OOo_2.3.0_LinuxIntel_install_en-US.tar.gz

Sorry - den indeholder jo også bare rpm'er!

Men ellers burde det være til at compile selv. Bemærk dog at du skal have ca. 5GB ledig plads fordi
den bruger pænt meget midlertidig plads til compileringen!

/ Preben