Error 21
Fra : John

Dato : 19-09-07 20:08

Hej

Jeg har forsøgt at installere en openSUSE 10.3 Beta og en Kubuntu 7.04
på min stationære maskine uden held.

Jeg kan fint køre Kubuntuen som live-CD, men hvis jeg vil installere dem
går det galt. Installationen forløber sådan set fint, men når maskinen
så skal genstartes efter installationen stopper den ved:

Grub loading stage 1.5.

Grub loading, please wait...

Error 21

Uanset hvad jeg prøver ender det på samme måde.

Nogen idéer?

Bundkortet er et ASUS P5B Deluxe AI Lifestyle Series hvortil der pt. er
sat en HDD (IDE) som master og et DVD-drev (IDE) som slave - just in
case at det har noget at sige.

Mvh

John

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 19-09-07 21:06

John skrev:
> [...]
>
> Grub loading, please wait...
>
> Error 21
>
> Uanset hvad jeg prøver ender det på samme måde.

Grub error 21 betyder vist at den ikke ka finde disken - eller den
partition den skal boote på.
Har du kun en linux på maskinen eller dual-booter du ?

Har du forsøgt at installere engang til og sikre at hele disken bruges
(forudsat du ikke dualbooter) ?

Grug har nogle muligheder for at liste tilgængelige partitioner, så evt
google lidt efter "grub parameters" eller sådan noget.

/Andreas

Fra : John

Dato : 19-09-07 21:13

Andreas Lorensen skrev:

> Grub error 21 betyder vist at den ikke ka finde disken - eller den
> partition den skal boote på.
> Har du kun en linux på maskinen eller dual-booter du ?

Der er kun Linux på disken og jeg har koblet de øvrige diske fra.

> Har du forsøgt at installere engang til og sikre at hele disken bruges
> (forudsat du ikke dualbooter) ?

Jeg har prøvet at installere på hele disken og på noget af disken. Jeg
dual-booter ikke, fordi jeg lige vil lege lidt med det inden jeg
installerer det sammen med Windows XP.

Begge gange

> Grug har nogle muligheder for at liste tilgængelige partitioner, så evt
> google lidt efter "grub parameters" eller sådan noget.

Jeg prøver at lede lidt videre.

Mvh

John

Fra : Mogens Dybaek Christ~

Dato : 19-09-07 21:36

John <jk7410@gmail.com> writes:

> Jeg har prøvet at installere på hele disken og på noget af disken. Jeg
> dual-booter ikke, fordi jeg lige vil lege lidt med det inden jeg
> installerer det sammen med Windows XP.

Hvis du vil lave dual-boot anbefales det at installere Windows først,
da den ikke respekterer andre bootloadere i MBR.

Linux install vil detektere Windows og hvilken partition den ligger
i. Grub sættes så op med menupunkter til både Linux og Windows.

--
Mogens Dybæk Christensen
e-mail mdc at mail dot tele dot dk

Fra : John

Dato : 19-09-07 21:54

Mogens Dybaek Christensen skrev:

> Hvis du vil lave dual-boot anbefales det at installere Windows først,
> da den ikke respekterer andre bootloadere i MBR.

Jeg ved det. Jeg har Windows liggende på en anden disk som det er planen
at installere Linux på senere - men det det kræver jeg får løst mit
Error 21 problem først. Så vil jeg lege lidt med openSUSE og Kubuntu
inden jeg beslutter mig for hvilken jeg vil bruge permanent.

Mvh

John

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 19-09-07 22:07

John wrote:

SKIP

> Jeg prøver at lede lidt videre.

Prøv at google efter: Kubuntu Grub loading Error 21
Der er andre der har haft problemet, og der er måske noget
du kan bruge.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 19-09-07 22:19

Ka det tænkes at der er en jumper på disken der ikke er sat rigtigt? at
dedisken tror den er slave og ikke master (hvis det er en IDE disk)

/A