Ubuntu 7.04 server til Labtop ?
Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 18-09-07 08:56

Jeg har installeret min Ubuntu 7.04 server uden problemer, så ville jeg
prøve at installere Labtop oven i med henblik på at få det grafiske
skrivebord med. Jeg installerede Desktop på følgende måde: sudo aptitude
install ubuntu-desktop, men den vil ikke starte op i desktop mode. Det
ser ud til at det stadig er serveren der starter op - det er jo nok
rigtigt. Men hvordan stadter jeg desktop op ?.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 18-09-07 10:29

KE Kofod / 7100 wrote:
> [...]
> ser ud til at det stadig er serveren der starter op - det er jo nok
> rigtigt. Men hvordan stadter jeg desktop op ?.
Hvorfor har installeret Ubuntu Server Edition på en laptop?.
Du skal da installere Desktop Edition i stedet for. Ubuntu
Sever og Ubuntu Desktop kan næppe installeres med held på
samme maskine.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 18-09-07 10:38

Jørgen Heesche skrev:
> Hvorfor har installeret Ubuntu Server Edition på en laptop?.
> Du skal da installere Desktop Edition i stedet for. Ubuntu Sever og
> Ubuntu Desktop kan næppe installeres med held på samme maskine.

Jo jeg har faktisk haft det til at virke men har så rodet for meget i
den så jeg har måtte lave en ny installation men kan nu ikke huske hvad
jeg lavede for at køre Labtopen på serveren.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 18-09-07 10:54

KE Kofod / 7100 wrote:
SKIP
> Jo jeg har faktisk haft det til at virke men har så rodet for meget i
> den så jeg har måtte lave en ny installation men kan nu ikke huske hvad
> jeg lavede for at køre Labtopen på serveren.

Hvad er det egentlig for en computer du har?. Er det en
bærbar eller en 'normal' computer med kabinet og monitor
hver for sig.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 18-09-07 10:56

Jørgen Heesche skrev:
> KE Kofod / 7100 wrote:
> SKIP
>>

> Hvad er det egentlig for en computer du har?. Er det en bærbar eller en
> 'normal' computer med kabinet og monitor hver for sig.

Ja det er hvad du kalder " normal " en 900MHz P3.

Fra : J

Dato : 18-09-07 11:05

On Tue, 18 Sep 2007 11:56:29 +0200, KE Kofod / 7100
<dytbaat@hergaardetgodt.dk> wrote:

>Ja det er hvad du kalder " normal " en 900MHz P3.

Xubuntu 7.04 er faktisk bedre til sådan en 900 MHz end Ubuntu.

Jeg kører det fint på en 1.2 GHz P3.

Beryl virker da fint, når bare grafikkort ellers har lidt ram. Jeg
bruger et geforce mx400 m. 64 Mb. Mest for lir. Men det er da lidt
fascinerende at se beryl køre sådan en lille PC.

http://www.xubuntu.org/get

Bare en enkelt terminal linie:
sudo apt-get install beryl beryl-manager emerald-themes

Men compiz siges at være lidt ustabil på xubuntu. Så må vi se med 7.10
om en måned.

mvh

John

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 18-09-07 15:55

J skrev:

> [...]
> sudo apt-get install beryl beryl-manager emerald-themes
>
> Men compiz siges at være lidt ustabil på xubuntu. Så må vi se med 7.10

Er det desktop eller server du har installeret med X ??.

Fra : J

Dato : 19-09-07 07:40

On Tue, 18 Sep 2007 16:54:42 +0200, KE Kofod / 7100
<dytbaat@hergaardetgodt.dk> wrote:

>Er det desktop eller server du har installeret med X ??.

Det er da desktop. Jeg installerer ikke med X, men installerer
Xubuntu.

http://se.archive.ubuntu.com/mirror/cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/7.04/release/

Tag x86 versionen

mvh

John

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 18-09-07 12:46

KE Kofod / 7100 wrote:

> Ja det er hvad du kalder " normal " en 900MHz P3.
Hvad mener du så med labtop?.
En laptop (ikke labtop) er en bærbar computer man kan sidde
med på skødet: 'on top of the lap'.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 18-09-07 12:24

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> Hvorfor har installeret Ubuntu Server Edition på en laptop?.
> Du skal da installere Desktop Edition i stedet for. Ubuntu
> Sever og Ubuntu Desktop kan næppe installeres med held på
> samme maskine.

Hvorfor mener du ikke man kan det? Ud over den manglende grafiske
installer og det faktum at der ikke installeres ret meget
desktopsoftware (hvilket fikses ved at installere ubuntu-desktop), så er
det ikke fordi serverudgaven ikke kan installeres på "almindeligt"
hardware.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"I have difficulty remembering whose side I'm on." -- Picard

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 18-09-07 14:20

Allan Willems Joergensen wrote:

> [...]
> desktopsoftware (hvilket fikses ved at installere ubuntu-desktop), så er
> det ikke fordi serverudgaven ikke kan installeres på "almindeligt"

En server-installation er vel 'bare' en installation uden X,
som selvfølgelig godt kan installeres efterfølgende.
Men måske har Ubuntu lavet noget rod ved installation af
Desktop Edition oven i Server Edition: man har muligvis
'glemt' at rette /etc/inittab, så der stadig bootes i
runlevel 3, og ikke runlevel 5. Hvis der bootes i runlevel 3
vil det jo se ud som om det er 'serveren' der startes.
I /etc/inittab skal der findes linien:
id:5:initdefault:
Hvis linien er
id:3:initdefault:
skal 3 rettes til 5.
Jeg kan dog ikke garantere for at det er hele fejlen; Ubuntu
kan jo godt have lavet noget andet rod.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 18-09-07 16:05

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> En server-installation er vel 'bare' en installation uden X,
> som selvfølgelig godt kan installeres efterfølgende.

Ja. Og som nævnt flere gange er ubuntu-desktop en metapakke som giver
alle de pakker Ubuntu mener til på desktoppen.

> [...]
> runlevel 3, og ikke runlevel 5. Hvis der bootes i runlevel 3
> vil det jo se ud som om det er 'serveren' der startes.

Du kommer til at lede længe efter inittab.

$ ls -l /etc/inittab
ls: /etc/inittab: No such file or directory

Ubuntu har siden, så vidt jeg husker, 7.04 kørt med Upstart.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"Don't get hot and flustered. Use a bit of mustard." - Frank

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-09-07 10:35

KE Kofod / 7100 wrote:
> Jeg har installeret min Ubuntu 7.04 server uden problemer, så ville jeg
> prøve at installere Labtop oven i med henblik på at få det grafiske
> skrivebord med. Jeg installerede Desktop på følgende måde: sudo aptitude

Hvorfor ikke installere en Ubuntu Desktop istedet?

Jesper Poulsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-09-07 16:40

KE Kofod / 7100 <dytbaat@hergaardetgodt.dk> writes:

> [...]
> desktop mode. Det ser ud til at det stadig er serveren der starter op
> - det er jo nok rigtigt. Men hvordan stadter jeg desktop op ?.

Prøv også at installere "gdm" pakken.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 18-09-07 16:55

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Prøv også at installere "gdm" pakken.
Der var den nu virker x. Tak skal du have og tak til alle Jer med gode
ider. Så til dem der ikke vil tro at man kan køre med både serveren og
desktop, så kan jeg sige at det nu igen virker her ved mig.