Ubuntu shutdown - hvordan ???
Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 16-09-07 23:40

Hvordan i alverden får jeg min server lukket ned, jeg kan ikke få
shutdown til at virke, hvad er kommandoen til at lægge det hele ned og
stoppe? .

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-09-07 05:46

KE Kofod / 7100 skrev:

> Hvordan i alverden får jeg min server lukket ned, jeg kan
> ikke få shutdown til at virke, hvad er kommandoen til at
> lægge det hele ned og stoppe?

sudo shutdown -h now

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 17-09-07 08:18

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> sudo shutdown -h now
>
> Mvh,

Tak skal du have, det var jo lige den! .
Jeg havde prøvet den dog uden " now "
Mvh.
KE Kofod.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 17-09-07 19:59

On Mon, 17 Sep 2007 04:45:57 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup
<klaus@seistrup.dk> wrote:

>sudo shutdown -h now

Ville

kill -9 1

ikke også "lægge det hele ned"? :D

Jeg har ikke lige en sandbox herhjemme at prøve med, så det må vente
til i morgen.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-09-07 20:11

Nicolai Lang <nnews0403051902@hjorth.com> writes:

> ikke også "lægge det hele ned"? :D

Tvivler på den ville stoppe. Processer bliver ikke zappet af at deres
forælder dør.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-09-07 05:41

Nicolai Lang skrev:

> Ville
>
> kill -9 1
>
> ikke også "lægge det hele ned"? :D

Jeg ved ikke om init reagerer på SIGKILL, men hvis det virker er det
i hvert fald mindre graciøst end hvis man benytter shutdown.

En anden mulighed er at holde Alt+SysRq nede, og så taste R E I S U B
i langsom rækkefølge.

Se <http://en.wikipedia.org/wiki/Magic_SysRq_key>.

> Jeg har ikke lige en sandbox herhjemme at prøve med, så det må
> vente til i morgen.

Det glæder jeg mig til at læse om.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 18-09-07 10:09

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
> i hvert fald mindre graciøst end hvis man benytter shutdown.
>
> En anden mulighed er at holde Alt+SysRq nede, og så taste R E I S U B

Hvorfor bruge besværlige metoder når 'sudo halt' lukker
systemet ned på samme pæne måde som shutdown?.
Men nu drejer det sig om en server og man må derfor regne
med at der ude på lokalnettet er brugere som skal vide at
serveren lukkes. I det tilfælde skal der bruges shutdown med
tidsforsinkelse. Shutdown sender en advarsel så brugerne
bliver forberedt på nedlukningen.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Nicolai Lang

Dato : 18-09-07 18:00

On Tue, 18 Sep 2007 04:41:19 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup
<klaus@seistrup.dk> wrote:

>Jeg ved ikke om init reagerer på SIGKILL, men hvis det virker er det
>i hvert fald mindre graciøst end hvis man benytter shutdown.

Ja - hvem talte om at opføre sig pæn ;)

Men der sker ikke noget. init reagerer ikke på en kill.

halt er til gengæld meget smart - der er ingen brugere på mine servere
der skal advares (de connecter på alle andre måder end konsol).

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 27-11-07 21:03

Nicolai Lang wrote:

> Ville
>
> kill -9 1
>
> ikke også "lægge det hele ned"? :D

Prøv
kill -9 -1
istedet for.

/Martin

Fra : Bo Simonsen

Dato : 21-09-07 16:35

> sudo shutdown -h now

Eller

   $ sudo halt

Hvis man er doven.

--
Bo Simonsen | http://bo.geekworld.dk
Datamatiker, B.Sc, stud.scient | bo@geekworld.dk

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 26-11-07 13:17

Bo Simonsen wrote:

> Eller
>
>    $ sudo halt
>
> Hvis man er doven.

Og ultra doven: Alt+SysRq+B

Fra : Kent Friis

Dato : 26-11-07 16:46

Den Mon, 26 Nov 2007 13:17:01 +0100 skrev Jesper Staun Hansen:

> Og ultra doven: Alt+SysRq+B

Jeg plejer da bare at trykke på power-kanppen.

(Når nu vi alligevel er ude i dem der kræver at systemet er sat op til
det).

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-11-07 16:51

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Jeg plejer da bare at trykke på power-kanppen.
>
> (Når nu vi alligevel er ude i dem der kræver at systemet er sat op til
> det).

HFI-relæet? Så slukker det hele?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 26-11-07 17:36

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> HFI-relæet? Så slukker det hele?

ah, så kræver det bare man skal ind og tænde igen, hvis det ikke tænder
af sig selv...
Og det kræver man også skal rejse sig fra kontorstolen. Nej nej nej..
Det går slet ikke.

Fra : John V.

Dato : 27-11-07 02:09

"Jesper Staun Hansen" <jeshan@es.aau.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sig selv...
> Og det kræver man også skal rejse sig fra kontorstolen. Nej nej nej.. Det

Sygt man ikke kan få fjernbetjeninger til HFI-relæer:)

John

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 19-09-07 18:49

On Mon, 17 Sep 2007 09:17:48 +0200, KE Kofod / 7100 wrote:

[klip]
> Tak skal du have, det var jo lige den! .
> Jeg havde prøvet den dog uden " now "
Fra man shutdown:

A lot of users forget to give the time argument and are then
puzzled by the error message shutdown produces. The time argument
is mandatory; in 90 percent of all cases this argument will be
the word now.

Jeg går ud fra at du ikke kendte kommandoen 'man', det gør du så nu. Hvis
du bare ikke gad læse manualen, så fortjener du smæk over fingrene.

Tomas

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 19-09-07 18:55

On Tue, 18 Sep 2007 04:41:19 +0000, Klaus Alexander Seistrup wrote:

[klip]
> En anden mulighed er at holde Alt+SysRq nede, og så taste R E I S U B
> i langsom rækkefølge.

En tredie er at ændre runlevel til nul, således: telinit 0

Tomas