Ubunto placering
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 15-09-07 08:29

Jeg har lyst til at prøve ubunto, jeg har lavet boot CD, men da
jeg er temmelig uvidende er jeg lidt nervøs. En skrev at man
kunne boote og så lade den selv installere, men går det godt,
skal man have en tom plads til den, kan man styre hvor den skal
ligge. Jeg har 2 sata HDD den ene med XP, den anden 250 GB med
3 partioner, D E F. Jeg ville gerne have den på F, kan jeg det ?
formatterer den noget?
mvh Ebbe

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-09-07 08:56

Ebbe Hansen wrote:
> Jeg har lyst til at prøve ubunto, jeg har lavet boot CD, men da
> jeg er temmelig uvidende er jeg lidt nervøs. En skrev at man
> kunne boote og så lade den selv installere, men går det godt,

Så mister du alt.

> skal man have en tom plads til den, kan man styre hvor den skal

Ja og ja.

> ligge. Jeg har 2 sata HDD den ene med XP, den anden 250 GB med
> 3 partioner, D E F. Jeg ville gerne have den på F, kan jeg det ?

Ja, det kan den godt.

> formatterer den noget?

Den formatterer den partition den skal ligge på.

Jesper Poulsen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 15-09-07 12:52

Mange tak for dit svar
mvh Ebbe

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 15-09-07 10:52

Ebbe Hansen wrote:
> [...]
> ligge. Jeg har 2 sata HDD den ene med XP, den anden 250 GB med
> 3 partioner, D E F. Jeg ville gerne have den på F, kan jeg det ?
Man lader ikke en Linux (eller noget andet operativsystem)
installere 'sig selv', installationen skal styres.
Du kan sagtens installere Ubuntu på din F partition.
Bemærk partions i Linux har ikke bogstavnavne.
IDE-diske har navne hda, hdb, hdc og hdd.
Partitions nummereres og navnene bliver eksempelvis hda1,
hda2,hda3 osv.
SATA diske hedder sda, sdb, sdc og sdd.
Din anden SATA-disk hedder således sdb med partionerne sdb1,
sdb2 og sdb3.
Installationen af Ubuntu vises i detailler med screenshots her:
http://www.debianadmin.com/ubuntu-edgy-eft-desktop-installation-with-screenshots.html

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 15-09-07 12:53

On Sat, 15 Sep 2007 09:52:28 +0000, Jørgen Heesche
<heesche@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>sdb2 og sdb3.
>Installationen af Ubuntu vises i detailler med screenshots her:

Mange tak for svar, det var rigtig gode oplysninger
mvh Ebbe