Fiber værktøj
Fra : Per Kaaber

Dato : 11-10-07 16:36

Hej ng

Håber gruppen er rigtigt valgt :)

Står og skal vælge noget fiber konneterings værktøj.

Hvilket fabrikat/brand er bedst til prisen?
Jeg har arbejdet en del med Cornings Unicam, alm. hotmelt og AMP's
Netconnect (AMP sucks ift. Unicam).
3M crimplok har jeg prøvet på kursus, men der skal stadig slibes :(
Quick Assemply fra
>http://www.hubersuhner.dk/co-dk/da/products/hs-fiberoptics/hs-fiberoptic-field-termination/hs-p-fo-field-quick.htm<
ser lækkert ud men er vist rasende dyrt, og der skal også slibes her.

Der skal ikke konnekteres særligt mange ad gangen, så hotmelt er valgt fra.

--

Hilsen

Per

Fra : Arne Keller

Dato : 12-10-07 06:12

Per Kaaber wrote:
> Hej ng
>
> Håber gruppen er rigtigt valgt :)

Jeps

> Står og skal vælge noget fiber konneterings værktøj.

Hvad er dit behov ?
Er du installatør og arbejder med installation af fiberværktøj
professionelt ?
Eller forventer du bare at lave fiberen på din egen installation ?

> Hvilket fabrikat/brand er bedst til prisen?

Du skal se på hele pakken. Kabel, fiberbokse, koblinger, systemgarantier
osv.

> [...]
> Quick Assemply fra
> ser lækkert ud men er vist rasende dyrt, og der skal også slibes her.

Der findes ifølge min overbevisning 4 metoder på markedet:

1 - Pigtails, hvor man fussions svejser en fabriks termineret/slebet
konnektor med fiber sammen installationskablet, dette er den klart
foretrukne i professionelle sammenhæng og mange virksomheder kræver at
deres installationer udføres på denne måde.

2 - Lim, dette er den gamle metode hvor man limer den klargjorte fiber i
en konnektor og efterfølgende sliber, Dette tog tidligere ret lang tid
men kan med dagens LC konneklor gøres på omkring 1 minut. Der findes
forskellige limmetoder, Hotmelt kræver en varmeovn præcis som epoxy, men
der findes også en metode som anvender Loctite lim som koldhærder på
nogle få sekunder, denne metode kan give samme høje ydelse som pigtails
men er lidt afhængig af installatørens erfaring og håndelag.

3 - Crimp, dette er egentlig en kombination af de 2 første. Her er der
installeret en kort fiberstump i konnektorern som fabriks slibes præcis
som en pigtail. Lige bagved ferulen er der placeret en mekanisk
splejsning med indlagt index gel som sikre gode optiske egenskaber.
Denne metode er ganske enkelt at udføre og har dårligere ydelse end de 2
første da der her jo er både tab i en konnektor og i en splejsning.

4 - Andet, der findes forskellige metoder hvor en bar fiber låses i en
konnektor og muligvis slibes. Som oftest har disse systemer væsentlig
dårligere ydelse end de øvrige eller bliver dårligere gennem årene hvor
de bruges. Jeg har bare hørt om problemer i forbindelse med disse
systemer og kan ikke anbefale dem.

> Der skal ikke konnekteres særligt mange ad gangen, så hotmelt er valgt fra.

Min anbefaling ville være:
1 - en lille håndholdt fussionssvejser
2 - et installations kit baseret på Loctite metoden
3 - et krimp værktøj

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Per Kaaber

Dato : 12-10-07 19:48

Arne Keller wrote:

> Hvad er dit behov ?
> Er du installatør og arbejder med installation af fiberværktøj
> professionelt ?

Ja, men det er ikke til 200'vis af konnekteringer. Så ville det være en
fusionsspliser der blev valgt.

> Du skal se på hele pakken. Kabel, fiberbokse, koblinger,
> systemgarantier osv.

Det hele er ved at blive afvejet.

PANDUIT® Opti-Crimp® ser fornuftigt og enkelt ud, men er vist begrænset til
3 typer stik.

Cornnings værktøj håndterer 5 typer konnektore, og konnektorene er nok de
billigste på markedet af crimp/stup-familien.

> Der findes ifølge min overbevisning 4 metoder på markedet:

Det er jeg klar over :)

> Min anbefaling ville være:
> 1 - en lille håndholdt fussionssvejser
For dyrt i de små mængder jeg arbejder med.

> 2 - et installations kit baseret på Loctite metoden
Bliver overvejet :)

> 3 - et krimp værktøj
Det hælder jeg mest til, da det er det jeg har bedst erfaring med. Skal bare
ha' fundet det der er lettest at arbejde med.
AMP sucks og Cornings er det jeg har bedst erfaringer med. Men synes
Panduits system virker tiltalende på papiret.

--

Hilsen

Per

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-10-07 16:57

On 12 Okt., 07:12, Arne Keller <a...@kellernet.org> wrote:

> Min anbefaling ville være:
> 1 - en lille håndholdt fussionssvejser

Så vidt vides koster disse ca. det samme som en stor "klodset" model..
og har prøvet sådan en håndholdt, fordi man mente den var praktiskt..
Men den kunne ikke justere pigtailen ordenligt, og ved nogle slet ikke
trække i dem, så de skulle hjælpen sammen. Det var tigange hurtigere
og mere sikkert og bruge en klodset model selvom den vejer mere. (og
dette var selvom man bruge de rigtige fittings.)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-10-07 16:58

On 12 Okt., 20:47, "Per Kaaber" <sn...@internettet.dk.dk> wrote:

> For dyrt i de små mængder jeg arbejder med.

Så lej, eller få andre til at lave det