Kan i anbefale en router med 2 x wan - Ful~
Fra : Oleander

Dato : 10-10-07 23:32

Hej gruppe

Jeg er som subj. antyder på udkig efter en router til at route mine to
wan-forbindelser til mit hjemmenetværk. Jeg kan godt finde routere med
2xwan, men jeg kan forstå at problemet er, at finde nogle der
understøtter ADSL2, som vist er hvad Fullrate kører.

Først og fremmest er jeg ude efter at have sikkerheden ved at
forbindelsen er i luften (jeg spiller online spil), og derfor skal
routeren kunne lave fail-over mellem de to forbindelser. Jeg har en
mail/web-server samt 2 x voip på tdc-forbindelsen som egentlig bare
skal routes via denne, mens resten af min trafik skal via Fullrate med
mindre den stryger (det gør den desværre lidt for ofte).

Nogle gode bud på hardware til at løse problemet?
Min absolutte smertegrænse ligger ved 10k, men godt udstyr der kan fås
billigere er da ikke af vejen.

Nårh, ja, hvis ikke det kræver exorbitant meget dyrere udstyr, så
kunne det da egentligt også være ok, hvis jeg kunne smide min
clearwire forbindelse på samme router..

Ole
- nu med 10% mere spamblok -

Fra : Hans

Dato : 11-10-07 00:09

Oleander wrote:

> [...]
> skal routes via denne, mens resten af min trafik skal via Fullrate med
> mindre den stryger (det gør den desværre lidt for ofte).

Inden du kaster kontanter efter en passende router, har du så undersøgt om
spilleserverne i det hele taget understøtter, at du skifter IP-adresse midt
i et spil, da du naturligvis ikke kan beholde din oprindelige wan-ip når
routeren skifter over.

Hans

Fra : Oleander

Dato : 12-10-07 12:21

Den 11 Okt 2007 01:09:16 +0200 skrev Hans:

> [...]
>i et spil, da du naturligvis ikke kan beholde din oprindelige wan-ip når

Hvad??? Bare fordi jeg sidder bag 2 NAT'ede forbindelser?? ;-D

Hmmm - den var vist iiiiikke helt gennemtænkt.
Nej, der er vist en pæn stor sandsynlighed for at WoW bare smider mig
af i stedet.

Well - jeg kunne nu stadigvæk godt tænke mig en løsning som beskrevet
- og så må jeg bare lave statiske router til de forbindelser som skal
spille..

Ole
- nu med 10% mere spamblok -

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-10-07 01:14

Oleander wrote:

> 2xwan, men jeg kan forstå at problemet er, at finde nogle der
> understøtter ADSL2, som vist er hvad Fullrate kører.

Du har vel et modem som har ADSL2 ind og ethernet ud?

> Først og fremmest er jeg ude efter at have sikkerheden ved at
> forbindelsen er i luften (jeg spiller online spil), og derfor skal
> routeren kunne lave fail-over mellem de to forbindelser. Jeg har en

Det virker sikkert ikke i spil.

> mail/web-server samt 2 x voip på tdc-forbindelsen som egentlig bare
> skal routes via denne, mens resten af min trafik skal via Fullrate med
> mindre den stryger (det gør den desværre lidt for ofte).

Hvad bruger du også det elendige produkt til, hvis stabiliteten er så
dårlig?

> Min absolutte smertegrænse ligger ved 10k, men godt udstyr der kan fås
> billigere er da ikke af vejen.

Hvad med en bedre udbyder?

Jesper Poulsen

Fra : Oleander

Dato : 12-10-07 13:25

Den 11 Okt 2007 02:14:13 +0200 skrev Jesper Poulsen:

>Du har vel et modem som har ADSL2 ind og ethernet ud?

Njae, det er en kombi modem/router/voip thingie. Så ender jeg ud på et
lokalnetværk som jeg så skal route videre og selvom det er en
mulighed, så ville jeg gerne undgå denne.

>Det virker sikkert ikke i spil.

Som jeg har svaret Hans, nej, det var temmeligt meget en tanketorsk!
Det var sent og jeg havde skærmlyset i øjnene..

>Hvad bruger du også det elendige produkt til, hvis stabiliteten er så
>dårlig?

Det er _din_ udlægning at det er et elendigt produkt. Jeg er ikke
enig.

Men det er et irritationsmoment at den stryger sådan ca. 1 gang hver
uge, hvilket er nok til at jeg ikke vil benytte den til at spille
World of Warcraft på (jeg kan blive temmeligt upopulær, hvis jeg
falder af når andre spillere er afhængig af min indsats). TDC linien
er stort set aldrig nede når jeg spiller og jeg kan som løsning bare
sætte en statisk route til den.

Jeg er ok tilfreds med Fullrate og de kan levere en båndbredde
(15mbit) som TDC slet ikke kan matche (i den prisklasse).

>Hvad med en bedre udbyder?

1. det er simpelthen et for billigt point.
Jeg er da bestemt lydhør for forslag til andre der kan levere samme
pris/ydelse.

2. jeg har ikke set nogle der kan levere et bedre produkt end Fullrate
(pris/ydelse), men jeg venter da spændt på om ikke Dong (nesa) snart
får snøvlet sig sammen til at lægge fiber forbi os (foreløbig
indikerer deres side at der "måske" vil ske noget _efter_ 2008).

3. Jeg kan godt lide at have den redundans som 2 linier giver mig og
der hjælper "en bedre udbyder" ikke meget. Selv TDC Kabeltv som jeg
finder meget pålidelig kan altså styrte med mellemrum. Selvfølgelig er
et spilforstyrrende udfald oftere noget der foregår mellem DIX'en og
frankrig, men så er jeg sjældent alene om at blive smidt af serveren.
Nogle gange er der bare dage hvor TDC har problemer og da er det rart
at kunne skifte til den anden forbindelse og bare køre videre.

Man får hvad man betaler for, og jeg kan sagtens leve med at Fullrate
ikke er helt så pålidelig som min linie TDC, når man indregner den
større båndbredde.

4. Nu har jeg efter bedste evne svaret på dine spørgsmål, kan du så
give mig et svar på mit det oprindelige?

Ole
- nu med 10% mere spamblok -

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-10-07 14:51

Oleander wrote:

> Det er _din_ udlægning at det er et elendigt produkt. Jeg er ikke
> enig.

Det må det jo være, siden du skal lave disse fiksfakserier for at kunne
spille...

> falder af når andre spillere er afhængig af min indsats). TDC linien
> er stort set aldrig nede når jeg spiller og jeg kan som løsning bare
> sætte en statisk route til den.

Så gør det.

> 4. Nu har jeg efter bedste evne svaret på dine spørgsmål, kan du så
> give mig et svar på mit det oprindelige?

Du kan bruge 2 mini-ITX-maskiner med OpenBSD og så bruge CARP imellem
dem (eller én maskine med to virtuelle NAT-routere). Men CARP er
formodentlig vejen frem for dig.

Jesper Poulsen

Fra : Oleander

Dato : 13-10-07 12:53

Den 12 Okt 2007 15:50:41 +0200 skrev Jesper Poulsen:

>Så gør det.

Ja, men jeg ville stadigvæk foretrække at gøre det på ét netværk
gennem én router, således at jeg slipper for al for meget bøvl på
lokalnettet.

Jeg vil hellere have single point of failure på en god dims end
fordelt over 4 mindre gode som jeg så skal ligge og fedte for at få i
luften og endnu mere på at fejlsøge.

>Du kan bruge 2 mini-ITX-maskiner med OpenBSD og så bruge CARP imellem
>dem (eller én maskine med to virtuelle NAT-routere). Men CARP er
>formodentlig vejen frem for dig.

Det er absolut ikke engang tæt på det jeg spurgte om med én router.
Jeg har ikke lyst til at skulle holde 4 bokse i luften (deriblandt de
oprindelige routere). Urgh! Hvis jeg ville fedte med OpenBSD kunne jeg
jo bare gå på arbejde!

Desuden, jeg er allerede i julekort-segmentet hos Dong grundet mit
høje strømforbrug og selvom de servere jeg kører med nu er mini-ITX så
har jeg målt at de bruger en del strøm og at introducere flere der
skal køre hele tiden vil jeg ikke gerne.

Men tak for forslaget!

Ole
- nu med 10% mere spamblok -

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-10-07 09:20

Oleander wrote:

> Det er absolut ikke engang tæt på det jeg spurgte om med én router.

En mini-ITX-maskine som router. Én.

> Jeg har ikke lyst til at skulle holde 4 bokse i luften (deriblandt de
> oprindelige routere). Urgh! Hvis jeg ville fedte med OpenBSD kunne jeg

Du skal kun bruge Fullrates router og kun som modem.

> høje strømforbrug og selvom de servere jeg kører med nu er mini-ITX så
> har jeg målt at de bruger en del strøm og at introducere flere der

En VIA C3 har et TDP under 20W. Montér den med et flash-kort og smid den
ind i bunden af et skab.

Alternativt kan du bygge noget op med en ARM9 - TDP under 1W.

Jesper Poulsen

Fra : Fjollefrans

Dato : 11-10-07 22:45

> [...]
>
> Nårh, ja, hvis ikke det kræver exorbitant meget dyrere udstyr, så
> kunne det da egentligt også være ok, hvis jeg kunne smide min

´
hvis du har to linier for at bekæmpe eventuelle nedbrud, ville det så ikke
være bedre at ha' en router på hver linie så du ikke kommer til at sidde
uden forbindelse hvis routeren skulle gå i skoven, du introducere et single
point of failure.

- FF

Fra : Chano Andersen

Dato : 11-10-07 23:14

Fjollefrans wrote:
> [...]
> uden forbindelse hvis routeren skulle gå i skoven, du introducere et single

Og hvordan skulle den så automatisk skifte over til den anden? En
statisk routing tabel i windows, er vidst ikke sådan noget man bare lige
laver.

Desuden er der jo ingen der siger, at der ikke står en ny router klar på
standby, så det bare er at flytte kablerne over, hvis den dør.

- Chano Andersen.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-10-07 06:30

On Fri, 12 Oct 2007 00:14:07 +0200, Chano Andersen
<usenet@chanoandersen.dk> wrote:

> Og hvordan skulle den så automatisk skifte over til den anden?

Jeg har fx to routere sat op med HSRP og det fungerer sådan, at hvis
den ene router forsvinder, så kører default gateway bare videre på den
anden, så det kan skam godt lade sig gøre.

> En statisk routing tabel i windows, er vidst ikke sådan noget man bare lige
> laver.

Jo, det er ikke svært, men det løser ikke opgaven. Man kan godt lave
to default gateways i Windows, men den bruger altid den ene først,
selvom den ikke virker.

-A