Andet multimedie
bentjuul 3670
Layers i CS3 - bruge levels på kun eet la
Fra : SpookiePower

Dato : 11-10-07 11:20

Jeg sidder og øver mig lidt på at bruge layers i CS3
og er stødt ind i et problem. Som i kan se på mit
link, har jeg skåret lidt af mit billede ud, lagt
det på sit eget lag, og vil nu gerne køre levels +
Hue/saturation på dette lag. Men mine to adjustment lag
virker jo på alle de lag som ligger under. Hvordan får
jeg det til kun at virke på laget lige under, altså
på mit udsnit ??

illustration af mit problem
http://www.anothermasterpiece.com/help/cs3.jpg

--
My Photo Gallery
www.anothermasterpiece.com

Fra : Esben

Dato : 11-10-07 18:49

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> virker jo på alle de lag som ligger under. Hvordan får
> jeg det til kun at virke på laget lige under, altså

1. Hold ALT ned mens du klikker på den sort/hvide cirkel nederst i layer
paletten
2. Hold ALT og musetasten nede, men du vælger hvilket adj. layer du vil
lave.
3. I dialogboksen der dukker op sætter du flueben i "Use previous layer to
create clipping mask

På eksisterende adj.layer kan du højreklikke på navnet i layer paletten og
vælge create clipping mask.

--
Esben

Fra : Ole Jensen

Dato : 11-10-07 19:15

SpookiePower <boxjunk2600@gmail.com> wrote:

> Men mine to adjustment lag
> virker jo på alle de lag som ligger under. Hvordan får
> jeg det til kun at virke på laget lige under, altså
> på mit udsnit ??

Hvis du vælger Clipping Mask på dit Adjustment Layer, får du så hvad du
ønsker?

--
mvh - Ole-J - Aalborg

Sælges: Billedrammer / Træarbejder / Legetøjsbiler m.m.
http://www.oleswebsite.dk/salg.htm

Fra : SpookiePower

Dato : 14-10-07 11:12

Ole Jensen wrote:

> Hvis du vælger Clipping Mask på dit Adjustment Layer, får du så hvad du
> ønsker?

Ja, lige præcist, mange tak :)

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 12-10-07 06:45

> [...]
> virker jo på alle de lag som ligger under. Hvordan får
> jeg det til kun at virke på laget lige under, altså

Det lag som skal påvirkes af dit adjustmentlag, skal ligge lige under, så
holder du ALT nede mens du holder musen midt mellem de to lag - så kommer
der et nyt ikon med to cirkler og en pil til venstre, klik med venstre
musetast, og nu virker dit adjustmentlayer kun på det lag der er lige
nedenfor.

Den skal vist lige på www.shortcutz.dk

--
MVH Thomas
Mangler du inspiration til en fed gave?

Fra : SpookiePower

Dato : 14-10-07 11:14

..°o.O Thomas O.o°. wrote:

> [...]
> der et nyt ikon med to cirkler og en pil til venstre, klik med venstre
> musetast, og nu virker dit adjustmentlayer kun på det lag der er lige

Det virker også. Mange tak :)