/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Chili Con Carne..Chokosmag..adddrrrrr..
Fra : Allig8or


Dato : 05-10-07 03:13

Har fulgt denne opskrift:

Chili Con Carne

4 Personer


400gram Gullasch eller Stroganoff

1 Stort Hakket Løg

1 Dåse hakkede tomater

2 tskf Spidskommen

3 fed presset hvidløg

2 tskf. knust stærk chili

1 øl gerne mørk og krydret

1 glas rødvin

1 kop stærk kaffe

1 dåse chili Bønner

1 dåse drænede kidney bønner

50 Gram mørk chokolade

Fintsnittet frisk chili efter behag

Salt & Peber


Kød & Løg svitses ved stærk varme

Tomater/spidskommen/knust chili og hvidløg tilsættes

herefter tilsættes Øl,Rødvin og kaffe lidt af gangen,

efterhånden som retten koges ind

Retten skal simre uden låg,i minst 2 timer,gerne længere,

jo længere jo bedre

hvis retten simrer i mange timer,tilsættes mere rødvin/kaffe/øl

end angivet

Retten Skal ikke jævnes

Smag til med Salt & Peber og tørret chili

15 minutter før servering,tilsættes bønnerne og den friske chili

Lige inden servering

tilsættes de 50 gram chokolade,som røres ud i retten

server med nachos eller brød

.......................................................

Det smagte fint

indtil Jeg kom chokoladen i,

den overdøvede smagen totalt,det smagte kun af mørk

chokolade...Føj

E der en fejl i opskriften eller..?




--
Henning Holm
allig8or125@hotmail.com
"It's nice to be important,
but it's more important,to be nice."








 
 
Tina. (05-10-2007)
Kommentar
Fra : Tina.


Dato : 05-10-07 06:19


"Allig8or" <allig8or125@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:13gb79iise6ujc6@corp.supernews.com...

> Det smagte fint
>
> indtil Jeg kom chokoladen i,
>
> den overdøvede smagen totalt,det smagte kun af mørk
>
> chokolade...Føj
>
> E der en fejl i opskriften eller..?
>

Hvilken chokolade brugte du?

Tina



Allig8or (05-10-2007)
Kommentar
Fra : Allig8or


Dato : 05-10-07 15:23


"Tina." <spørg@mig> skrev i meddelelsen
news:4705ca03$0$25418$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Allig8or" <allig8or125@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:13gb79iise6ujc6@corp.supernews.com...
>
>> Det smagte fint
>>
>> indtil Jeg kom chokoladen i,
>>
>> den overdøvede smagen totalt,det smagte kun af mørk
>>
>> chokolade...Føj
>>
>> E der en fejl i opskriften eller..?
>>
>
> Hvilken chokolade brugte du?
>
> Tina
----------------------------------------
Hmmmm...ved ikke om det er god eller dårlig chokolade.
Ingredienser:Sukker,kakaomasse,kakaosmør,
emulgeringsmiddel:soya,lecithin
Aroma:vanilin
Kakaoindhold minst 50%

det hedder bare Mørk Chokolade...

men tak for svar,tror Jeg prøver en anden gang,bare uden %&¤#?%¤¤"§...
>
>
--
Henning Holm
allig8or125@hotmail.com
"It's nice to be important,
but it's more important,to be nice."



Benedikte Brisson (05-10-2007)
Kommentar
Fra : Benedikte Brisson


Dato : 05-10-07 15:41

Allig8or skrev:

<klip>
> Hmmmm...ved ikke om det er god eller dårlig chokolade.
> Ingredienser:Sukker,kakaomasse,kakaosmør,
> emulgeringsmiddel:soya,lecithin
> Aroma:vanilin
> Kakaoindhold minst 50%
>
> det hedder bare Mørk Chokolade...

Hvis den bare hedder Mørk Chokolade uden et ordentligt firmanavn, er den
ikke god nok. Og kakaoindholdet er alt for lavt.
Prøv en rigtig mørk chokolade næste gang - jeg bruger en heftig mørk og
bitter chokolade på ikke under 70% i min chili con carne, men jeg kommer
også kun halvt så meget i, som du gjorde med skodchokoladen.

Venlig hilsen Dikte

Herluf Holdt, 3140 (05-10-2007)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 05-10-07 16:21

Benedikte Brisson skrev:

> Prøv en rigtig mørk chokolade næste gang - jeg bruger en
> heftig mørk og bitter chokolade på ikke under 70% i min
> chili con carne, men jeg kommer også kun halvt så meget
> i, som du gjorde med skodchokoladen.

Hvorfor ikke bare putte en spiseskefuld kakaopulver og en
lille skefuld sukker i? Gryderetten behøver vel ikke ligefrem
være med "indbygget" dessert.

--
Herluf :·)



Benedikte Brisson (05-10-2007)
Kommentar
Fra : Benedikte Brisson


Dato : 05-10-07 22:49

Herluf Holdt, 3140 skrev:
> Benedikte Brisson skrev:
>
>> Prøv en rigtig mørk chokolade næste gang - jeg bruger en
>> heftig mørk og bitter chokolade på ikke under 70% i min
>> chili con carne, men jeg kommer også kun halvt så meget
>> i, som du gjorde med skodchokoladen.
>
> Hvorfor ikke bare putte en spiseskefuld kakaopulver og en
> lille skefuld sukker i? Gryderetten behøver vel ikke ligefrem
> være med "indbygget" dessert.

Kakao giver ikke den samme intense chokoladesmag. Ikke kakaosmag,
chokoladesmag. Det skal ikke smage som kakaosuppe, men som chili med en
snert af chokolade på bagtungen.

Venlig hilsen Dikte

Kim Schulz (05-10-2007)
Kommentar
Fra : Kim Schulz


Dato : 05-10-07 06:41

On Fri, 5 Oct 2007 04:13:16 +0200
"Allig8or" <allig8or125@hotmail.com> wrote:

[snip]
> chokolade...Føj
>
> E der en fejl i opskriften eller..?
>
>
>
>


kunne lyde om om du ikke brugte chokolade, men en eller anden billig
erstatning

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/
Phone: +45 5190 4262 | Fun : http://www.chilifan.dk/

Broegger (05-10-2007)
Kommentar
Fra : Broegger


Dato : 05-10-07 09:00

"Allig8or" <allig8or125@hotmail.com> skrev news:13gb79iise6ujc6
@corp.supernews.com:

<snip opskrift>
> Det smagte fint
>
> indtil Jeg kom chokoladen i,
>
> den overdøvede smagen totalt,det smagte kun af mørk
>
> chokolade...Føj
>
> E der en fejl i opskriften eller..?

Jeg laver det på en lign opskrift, men bruger chokoladen til at justere
med. Så der kommer lidt i af gangen... Og igen, det er vigtigt at bruge en
god chokolade.

--
Hilsen Thomas
du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...

http://www.broeggerne.dk

Davidsen (05-10-2007)
Kommentar
Fra : Davidsen


Dato : 05-10-07 15:12

"Allig8or" <allig8or125@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:13gb79iise6ujc6@corp.supernews.com...
> Har fulgt denne opskrift:
>
> Chili Con Carne
> 1 dåse drænede kidney bønner
>
> 50 Gram mørk chokolade
>
> Fintsnittet frisk chili efter behag
> ......................................................
>
> Det smagte fint
>
> indtil Jeg kom chokoladen i,
>
> den overdøvede smagen totalt,det smagte kun af mørk
>
> chokolade...Føj
>
> E der en fejl i opskriften eller..?
>

Måske lidt i overkanten med 50 g chokolade, men ellers lyder det da ok.
Foretræker selv lidt mindre, og for øvrigt alm. pilsner- eller lagerøl, men
det er jo smag og behag.

Ellers tilslutter jeg mig de andre; god chokolade - og ikke for sød!

Mvh
Davidsen


3140 Abildgaard (06-10-2007)
Kommentar
Fra : 3140 Abildgaard


Dato : 06-10-07 02:11

Allig8or wrote:
> Har fulgt denne opskrift:
>
> Chili Con Carne
>
> 4 Personer
>
>
> 400gram Gullasch eller Stroganoff
>
> 1 Stort Hakket Løg
>
> 1 Dåse hakkede tomater
>
> 2 tskf Spidskommen
>
> 3 fed presset hvidløg
>
> 2 tskf. knust stærk chili
>
> 1 øl gerne mørk og krydret
>
> 1 glas rødvin
>
> 1 kop stærk kaffe
>
> 1 dåse chili Bønner
>
> 1 dåse drænede kidney bønner
>
> 50 Gram mørk chokolade
>
> Fintsnittet frisk chili efter behag
>
> Salt & Peber
>
>
> Kød & Løg svitses ved stærk varme
>
> Tomater/spidskommen/knust chili og hvidløg tilsættes
>
> herefter tilsættes Øl,Rødvin og kaffe lidt af gangen,
>
> efterhånden som retten koges ind
>
> Retten skal simre uden låg,i minst 2 timer,gerne længere,
>
> jo længere jo bedre
>
> hvis retten simrer i mange timer,tilsættes mere rødvin/kaffe/øl
>
> end angivet
>
> Retten Skal ikke jævnes
>
> Smag til med Salt & Peber og tørret chili
>
> 15 minutter før servering,tilsættes bønnerne og den friske chili
>
> Lige inden servering
>
> tilsættes de 50 gram chokolade,som røres ud i retten
>
> server med nachos eller brød
>
> ......................................................
>
> Det smagte fint
>
> indtil Jeg kom chokoladen i,
>
> den overdøvede smagen totalt,det smagte kun af mørk
>
> chokolade...Føj
>
> E der en fejl i opskriften eller..?

Ja, der skal ikke chokolade i chili con carne.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben
|
[OO]
<>'



Kim Schulz (06-10-2007)
Kommentar
Fra : Kim Schulz


Dato : 06-10-07 10:02

On Sat, 6 Oct 2007 03:11:02 +0200
"3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> wrote:

> Ja, der skal ikke chokolade i chili con carne.
>

og hvorfor ikke det?


--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/
Phone: +45 5190 4262 | Fun : http://www.chilifan.dk/

Erik Olsen DK (06-10-2007)
Kommentar
Fra : Erik Olsen DK


Dato : 06-10-07 10:58

Kim Schulz wrote:
> On Sat, 6 Oct 2007 03:11:02 +0200
> "3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> wrote:
>
>> Ja, der skal ikke chokolade i chili con carne.
>>
>
> og hvorfor ikke det?

Det smager ad h... til. Retten skal smage af råvarerne og chilien.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/



Max (06-10-2007)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 06-10-07 13:28

Hej Erik

> Det smager ad h... til. Retten skal smage af råvarerne og chilien.

Når nu en af råvarene er chokolade, så er det vel OK ?

--
Mvh Max



Erik Olsen DK (06-10-2007)
Kommentar
Fra : Erik Olsen DK


Dato : 06-10-07 13:33

Max wrote:
> Hej Erik
>
>> Det smager ad h... til. Retten skal smage af råvarerne og chilien.
>
> Når nu en af råvarene er chokolade, så er det vel OK ?

I middagsretter som chili con carne opfatter jeg chokolade som
smagsgiver.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/



Max (06-10-2007)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 06-10-07 13:41

Hej Erik

> I middagsretter som chili con carne opfatter jeg chokolade som
> smagsgiver.

Jamen så har den jo samme status som chillien.

--
Mvh Max



Erik Olsen DK (06-10-2007)
Kommentar
Fra : Erik Olsen DK


Dato : 06-10-07 13:48

Max wrote:
> Hej Erik
>
>> I middagsretter som chili con carne opfatter jeg chokolade som
>> smagsgiver.
>
> Jamen så har den jo samme status som chillien.

Ja. I chili con carne ser jeg chili som primær og ønsket smagsgiver, i
modsætning til chokolade som er sekundær og uønsket.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/



Kent Oldhøj (07-10-2007)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 07-10-07 23:27

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> wrote in news:6cef2$470783fa$55187a41
$11838@news.arrownet.dk:

> I chili con carne ser jeg chili som primær og ønsket smagsgiver, i
> modsætning til chokolade som er sekundær og uønsket.

Du misforstår fuldstændig meningen med chokolade i chili.

En lille passende mængde mørk, bitter chokolade komplementerer chili helt
fantastisk.

Chokoladens effekt kan nærmest sammenlignes med salts effekt i almindelige
madretter. I den rette mængde fremhæver det smagen, mens for meget
fuldstændig ødelægger maden.

Chokoladen fremhæver chilismagen. Men dosering er vigtig.

OP's opskrift indeholder al for meget chokolade. Og tilsyneladende har OP
så ovenikøbet brugt en al for sød chokolade med for lavt kakao indhold.

Selv foretrækker jeg at bruge Lindts 85% mørk chokolade i madretter (men
vil dog anbefale at andre starter med en noget mildere chokolade. 60-70% er
fint men endelig bitter). Den er ikke vanvittig dyr, og den meget bitre
smag gør den drøj i brug. Anslået ville jeg have brugt 20-30 gram i OP's
opskrift.


Peter Westh (07-10-2007)
Kommentar
Fra : Peter Westh


Dato : 07-10-07 23:37

"Kent Oldhøj" <kent@REMOVE.oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns99C349571307kentoldhoj@oldhoj.dk...

> Selv foretrækker jeg at bruge Lindts 85% mørk chokolade i madretter (men
> vil dog anbefale at andre starter med en noget mildere chokolade. 60-70%
> er
> fint men endelig bitter). Den er ikke vanvittig dyr, og den meget bitre
> smag gør den drøj i brug. Anslået ville jeg have brugt 20-30 gram i OP's
> opskrift.

Burde man i virkeligheden ikke bruge usødet chokolade?

/P



Kent Oldhøj (09-10-2007)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 09-10-07 16:44

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote in
news:47095f8b$0$7610$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

> "Kent Oldhøj" <kent@REMOVE.oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> news:Xns99C349571307kentoldhoj@oldhoj.dk...
>
>> Selv foretrækker jeg at bruge Lindts 85% mørk chokolade i madretter
>> (men vil dog anbefale at andre starter med en noget mildere
>> chokolade. 60-70% er fint men endelig bitter). Den er ikke vanvittig
>> dyr, og den meget bitre smag gør den drøj i brug. Anslået ville jeg
>> have brugt 20-30 gram i OP's opskrift.
> Burde man i virkeligheden ikke bruge usødet chokolade?

Det kunne man mene, men da jeg også bruger sukker til at justere min chili,
gør det intet i dette tilfælde.

Erik Olsen DK (08-10-2007)
Kommentar
Fra : Erik Olsen DK


Dato : 08-10-07 09:29

Kent Oldhøj wrote:

> Du misforstår fuldstændig meningen med chokolade i chili.

Jeg er ligeglad, jeg kan ikke lide det, basta.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/



Kent Oldhøj (09-10-2007)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 09-10-07 16:48

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> wrote in news:73ac0$4709ea25$55187a41
$13966@news.arrownet.dk:

>> Du misforstår fuldstændig meningen med chokolade i chili.
> Jeg er ligeglad, jeg kan ikke lide det, basta.

Hvis du var ligeglad havde du stoppet diskussionen for længe siden

Al respekt for dine smagsløg.

Det eneste jeg siger er at meget tyder på du ikke har haft den rette
oplevelse, og måske går du derfor glip af noget.

Erik Olsen DK (09-10-2007)
Kommentar
Fra : Erik Olsen DK


Dato : 09-10-07 19:01

Kent Oldhøj wrote:
> "Erik Olsen DK" <me@privacy.net> wrote in news:73ac0$4709ea25$55187a41
> $13966@news.arrownet.dk:
>
>>> Du misforstår fuldstændig meningen med chokolade i chili.
>> Jeg er ligeglad, jeg kan ikke lide det, basta.
>
> Hvis du var ligeglad havde du stoppet diskussionen for længe siden

Jeg har snart sagt mange gange at jeg ikke kan lide chili con carne med
chokolade.

> Al respekt for dine smagsløg.
>
> Det eneste jeg siger er at meget tyder på du ikke har haft den rette
> oplevelse, og måske går du derfor glip af noget.

Ovenstående bemærkning tyder bestemt ikke på respekt for mine smagsløg.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/



Kent Oldhøj (10-10-2007)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 10-10-07 00:09

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> wrote in news:22bd9$470bc1b3$55187a41
$19670@news.arrownet.dk:

>> Al respekt for dine smagsløg.
>> Det eneste jeg siger er at meget tyder på du ikke har haft den rette
>> oplevelse, og måske går du derfor glip af noget.
> Ovenstående bemærkning tyder bestemt ikke på respekt for mine smagsløg.

Gider du lige slappe lidt af? Det var skrevet med de bedste intentioner,
men selvfølgelig... hvis du føler mit indlæg har krænket din ære,
latterliggjort din person eller på anden måde stillet dig i et dårligt lys,
ja så skal jeg da beklage. Det har aldrig været min hensigt.

Undskyld.


Erik Olsen DK (11-10-2007)
Kommentar
Fra : Erik Olsen DK


Dato : 11-10-07 18:51

Kent Oldhøj wrote:
> Erik Olsen DK wrote
>
>>> Al respekt for dine smagsløg.
>>> Det eneste jeg siger er at meget tyder på du ikke har haft den rette
>>> oplevelse, og måske går du derfor glip af noget.
>>
>> Ovenstående bemærkning tyder bestemt ikke på respekt for mine
>> smagsløg.
>
> Gider du lige slappe lidt af?

Jeg har i mellemtiden forhørt mig hos kokken om hvilken chokolade og
mængde der blev brugt i den senesre gang chili con carne med chokolade
som jeg har smagt. Det viste sig at være Valrhona med 70 % kakao, en
plade på 100 g til en portion til ca. 8 personer. Det var som før nævnt
alt for meget, og det smagte ikke godt.

"Ikke har haft den rette oplevelse, hmm".

> Det var skrevet med de bedste
> intentioner, men selvfølgelig... hvis du føler mit indlæg har krænket
> din ære, latterliggjort din person eller på anden måde stillet dig i
> et dårligt lys, ja så skal jeg da beklage. Det har aldrig været min
> hensigt.
>
> Undskyld.

Undskyldning godtaget.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/



padre (06-10-2007)
Kommentar
Fra : padre


Dato : 06-10-07 19:03

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
news:c6be$47075c12$55187a41$5989@news.arrownet.dk...

> Det smager ad h... til. Retten skal smage af råvarerne og chilien.

Nu er chokolade jo også en råvare i denne sammenhæng, så det er da ikke så
meget af et argument. Fsva. spørgsmålet om det "skal" i, kan man vel besvare
det med at chokolade indgår i mange sydamerikanske opskrifter, og hvis det
indgår i opskriften, "skal" det vel i.

Noget andet er så, om man kan lide det, der kommer ud af opskriften, men så
kan man jo bare lave/spise noget andet.

Når det så er sagt, så betyder typen af chokolade en *hel* del. Smager den
fx. tydeligt af vanille, kan resultatet blive ret så afskyeligt (et minde,
jeg helst var foruden).

Men her er fx en opskrift med chokolade i, som giver et resultat, jeg er
*meget* glad for (man kan godt spare lidt på chilien, resultatet bliver
temmelig stærkt for en "normal dansk" gane):

BARBACUA
4 store chilier opblødte og uden kerner
8 fed hvidløg
½ kop vinaigre
50 gram mørk halvbitter chokolade
500 gram stærke flåede tomater
2 jalapeños
salt
peber
½ teskefuld oregano
½ teskefuld spidskommen
1 spiseskefuld svinefedt
2 kilo oksefilet eller kalv skæres i tern
150 gram oliven
1 lille løg

Lav salsa af chilier, hvidløg, vinaigre, chokolade, tomater, jalapeños,
salt, peber, oregano og spidskommen.

Smør kødet, læg det i stort fad, hæld salsa over, hæld oliven og bådskårne
løg over og bag i ovn ved 180 gram i ca. 1 time. Serveres med varme
tortillas.

Kan også laves med ged


--
padre
"Don't you know there ain't no Devil
There's just God when he's drunk"
Tom Waits



Kent Oldhøj (07-10-2007)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 07-10-07 23:36

"padre" <spirito_santo@pants.yahoo.com> wrote in
news:4707cddc$0$19362$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Men her er fx en opskrift med chokolade i, som giver et resultat, jeg
> er *meget* glad for (man kan godt spare lidt på chilien, resultatet
> bliver temmelig stærkt for en "normal dansk" gane):

> BARBACUA

Ser spændende ud

Inden jeg kaster mig ud i at afprøve den, kunne jeg godt tænke mig at skyde
mig lidt nærmere ind på hvad du benytter:

> 4 store chilier opblødte og uden kerner

Bestemte sorter chili?

> 50 gram mørk halvbitter chokolade

Der er jo stor forskel på chokolade. En bestemt du benytter?

> 500 gram stærke flåede tomater

Måske bare mig, men hvad dælen er stærke flåede tomater?

Padre (08-10-2007)
Kommentar
Fra : Padre


Dato : 08-10-07 08:20

On 8 Okt., 00:35, "Kent Oldhøj" <k...@REMOVE.oldhoj.dk> wrote:

> > 4 store chilier opblødte og uden kerner
>
> Bestemte sorter chili?

Næ, brug hvad du har lyst til. Opskriften kommer fra en kogebog, som
en ven havde med hjem fra Sydamerika. Jeg kan ikke huske hvilket land,
for han har været i alle de sydamerikanske lande undtagen to.

>
> > 50 gram mørk halvbitter chokolade
>
> Der er jo stor forskel på chokolade. En bestemt du benytter?

Jeg plejer at bruge valrhona, en 70%s variant eller så.

>
> > 500 gram stærke flåede tomater
>
> Måske bare mig, men hvad dælen er stærke flåede tomater?

Tomater, der smager af noget.

--
padre


Padre (12-10-2007)
Kommentar
Fra : Padre


Dato : 12-10-07 10:02

On 8 Okt., 10:28, "Erik Olsen DK" <m...@privacy.net> wrote:

> Jeg er ligeglad, jeg kan ikke lide det, basta.

Nu er det jo heller ikke meningen, at alle mennesker skal kunne lide
al slags mad.

--
padre


Jørgen Hess (14-10-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen Hess


Dato : 14-10-07 11:59


"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:1192179748.320760.106130@e34g2000pro.googlegroups.com...
> On 8 Okt., 10:28, "Erik Olsen DK" <m...@privacy.net> wrote:
>
>> Jeg er ligeglad, jeg kan ikke lide det, basta.
>
> Nu er det jo heller ikke meningen, at alle mennesker skal kunne lide
> al slags mad.
>
> --
> padre
>
Nej, så ville det da være kedeligt her på gruppen, hvis det bare blev til en
borgerlig udveksling af oplysninger uden meninger i øvrigt.

mvh
Jørgen



padre (14-10-2007)
Kommentar
Fra : padre


Dato : 14-10-07 19:03

Tom Waits
"Jørgen Hess" <joergen.hess@ahva.dk> skrev i en meddelelse
news:4711f64b$0$25273$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> borgerlig udveksling af oplysninger uden meninger i øvrigt.

?????


--
padre
"Don't you know there ain't no Devil
There's just God when he's drunk"
Tom Waits



Kim Schulz (06-10-2007)
Kommentar
Fra : Kim Schulz


Dato : 06-10-07 11:56

On Sat, 6 Oct 2007 11:57:43 +0200
"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> wrote:
>
> Det smager ad h... til. Retten skal smage af råvarerne og chilien.
>

smag kan vist ikke diskuteres. Efter min mening så er det netop
chokoladen der fremhæver og forskønner smagen af chilien.


--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/
Phone: +45 5190 4262 | Fun : http://www.chilifan.dk/

Specks6812 (18-10-2007)
Kommentar
Fra : Specks6812


Dato : 18-10-07 19:52

Jeg har ikke prøvet lige præcis den opskrift du noterer her.
Chokolade _kan_ være en god balancering i en chili com carne.
Den skal være stærk med chili, sådan en ret.

Men herhjemme bruger vi hellere kanel til balanceringen.
Og så serverer vi safran ris, majspandekager/tortillas og creme fraiche
på sidelinien.

Kaffe og rødvin ville jeg helt undgå i chili con carne.
Peber hører heller ikke rigtig til mener jeg.
Det er en chili ret og ikke en peber ret.

Gullasch og stroganof kød................nope.
Hakket ox..................yep.

Tænk på at det er en ret man spiste i Mexico langt tilbage i tiden og
helt ude på bøh-landet.
De smed ikke rødvin i. Havde de rødvin så drak de det.
ellers ville retten jo nok snarere flyde over med tequila og mescal.

Kaffe var noget de fik penge for at plukke og hugget hånden af for at
stjæle.

Vælg din inspiration til opskrifter med omhu.


"Allig8or" <allig8or125@hotmail.com> said in news:13gb79iise6ujc6
@corp.supernews.com:

> Har fulgt denne opskrift:
>
> Chili Con Carne
>
> 4 Personer
>
>
> 400gram Gullasch eller Stroganoff
>
> 1 Stort Hakket Løg
>
> 1 Dåse hakkede tomater
>
> 2 tskf Spidskommen
>
> 3 fed presset hvidløg
>
> 2 tskf. knust stærk chili
>
> 1 øl gerne mørk og krydret
>
> 1 glas rødvin
>
> 1 kop stærk kaffe
>
> 1 dåse chili Bønner
>
> 1 dåse drænede kidney bønner
>
> 50 Gram mørk chokolade
>
> Fintsnittet frisk chili efter behag
>
> Salt & Peber
>
>
> Kød & Løg svitses ved stærk varme
>
> Tomater/spidskommen/knust chili og hvidløg tilsættes
>
> herefter tilsættes Øl,Rødvin og kaffe lidt af gangen,
>
> efterhånden som retten koges ind
>
> Retten skal simre uden låg,i minst 2 timer,gerne længere,
>
> jo længere jo bedre
>
> hvis retten simrer i mange timer,tilsættes mere rødvin/kaffe/øl
>
> end angivet
>
> Retten Skal ikke jævnes
>
> Smag til med Salt & Peber og tørret chili
>
> 15 minutter før servering,tilsættes bønnerne og den friske chili
>
> Lige inden servering
>
> tilsættes de 50 gram chokolade,som røres ud i retten
>
> server med nachos eller brød
>
> ......................................................
>
> Det smagte fint
>
> indtil Jeg kom chokoladen i,
>
> den overdøvede smagen totalt,det smagte kun af mørk
>
> chokolade...Føj
>
> E der en fejl i opskriften eller..?
>
>
>
>


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste