Fødevare med lavt energiindhold ?
Fra : Webpoint

Dato : 04-10-07 20:23

Hej

Håber jeg nu forklare mig godt nok.

Men jeg har hørt, at der kommer flere og flere fødevare, hvor energi
indholdet er mindre end den mængde energi som der skal bruges på at fordøje
varen. Dvs. at reelt set, så forbruger man mere energi på at fordøje
fødevaren, end man får ind igennem munden !

Er dette en and eller finde der virkelig sådanne fødevare.

Og er den god nok, hvad kalder man så den type fødevare ( Så skal der søges
på nettet og i butikkerne

Mvh

Kim Larsen

Fra : Peter Westh

Dato : 04-10-07 22:05

"Webpoint" <info@default.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fordøje fødevaren, end man får ind igennem munden !
>
> Er dette en and eller finde der virkelig sådanne fødevare.

Det er da helt sikkert en and.

Så vidt jeg husker har emnet før været diskuteret livligt i
dk.videnskab.sundhed. Prøv at søge på "Suppekuren".

/P

Fra : Kim Schulz

Dato : 04-10-07 22:27

On Thu, 4 Oct 2007 23:05:22 +0200
"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:

> Det er da helt sikkert en and.
>
> Så vidt jeg husker har emnet før været diskuteret livligt i
> dk.videnskab.sundhed. Prøv at søge på "Suppekuren".
>
> /P

faktisk ikke. Der er flere grønsager der har denne effekt og det kaldes
noget ganske bestemt (som jeg desværre ikke lige kan huske). Det er
diskuteret mange gange her i gruppen. Mener at broccoli er en af disse
grønsager.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Kim Schulz

Dato : 04-10-07 22:38

On Thu, 4 Oct 2007 23:27:26 +0200
Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> [...]
> kaldes noget ganske bestemt (som jeg desværre ikke lige kan huske).
> Det er diskuteret mange gange her i gruppen. Mener at broccoli er en

Ahhh Negative Kalorier hedder det.
der er en artikel fra berlingske om det her :
http://www.berlingske.dk/article/20070422/viden/104221246/

og en lille liste af grønsager og fruger som har denne egenskab:

Fennikel, aubergine, broccoli, porre, grønkål, hovedsalat,
gulerøder, blomkål,peberfrugt,seleri,radis,spinat, tomat, agurk,
squash,abrikos, æble,tranebær,mandarin, appelsin, solbær, canteloupe
melon, vand melon, hindbær, grape, klementiner, jordbær og papaya

Fra : Kim Schulz

Dato : 06-10-07 01:06

On Fri, 5 Oct 2007 23:29:40 +0200
"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:

> Det er noget eklatant vrøvl. Artiklen i Berlingeren er interessant
> nok, men den giver jo heller ikke noget belæg for denne liste.

nu er listen jo ikke lavet ud fra den artikel som blot var let
tilgængelig læsestof til pøblen. Der findes utallige lister som
beskriver dette på nettet. prøv en simpel søgning efter "negative
calories" hvis du er i tvivl.

Fra : Kim Schulz

Dato : 06-10-07 10:00

On Sat, 06 Oct 2007 04:46:20 +0200
Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

> Der er ingen der betvivler eksistensen af fødevarer med reelt
> negativt kalorieindhold. Vi bestrider bare din liste, fordi den
> indeholder en del emner som vi med stor sikkerhed ved har et
> *positivt* kalorieindhold. Personligt vil jeg også antage en sundt
> skeptisk attitude overfor lignende lister hentet fra Internettet.
> Hvad med en fagbog, skrevet af en klinisk diætist?

tja jeg sagde heller ikke det var en facit liste. hvorfor tro på en
klinisk diætist. For år tilbage da McDonalds og burgerking kom til
danmark udtalte selv samme diætister og "lærde" at burgeren skam var
sund mad fordi den indeholdte en god fordeling af ting fra alle 3
grupper i mad pyramiden.

Fra : Kim Schulz

Dato : 06-10-07 10:02

On Sat, 06 Oct 2007 04:44:18 +0200
Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

> Grøntsagerne ved jeg ikke ret meget om, men frugt (også bær)
> indeholder *masser* af energi, også selv om man tilfældigvis er en
> livsform der rent evolutionært har udviklet sig i retning af en ikke
> voldsomt abe-agtig diæt.
>
> Suppe er vel heller ikke svært at fordøje? Det forekommer mig at
> suppe næsten er fordøjet på forhånd, før man spiser det...?

Det er fordi de sætter gang i systemet så det ender med at man
forbrænder mere at frugterne skulle være gode.

Fra : Kim Schulz

Dato : 06-10-07 11:55

On Sat, 6 Oct 2007 12:38:10 +0200
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> "Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse

> Vi savner stadig dokumentation for dine påstande.

Jeg har mig bekendt ikke påstået noget, men blot henvist til at der
findes et hav af informationer om det på nettet.

Fra : Kim Schulz

Dato : 06-10-07 13:02

On Sat, 6 Oct 2007 13:51:27 +0200
"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:

> "Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
> On Fri, 5 Oct 2007 23:29:40 +0200
>
> Jeg tvivler ikke på at listerne findes, men der findes jo også
> hjemmesider der hævder at månen ikke eksisterer, og at Elvis lever.
> So what?

tjaa so what. der blev spurgt om der var noget i den historie og jeg
henviste så blot til at der findes en masse info om det på nettet. Jeg
har ingen holdning til om det er sandt eller ej, men refererede blot de
tilgængelige info der eksisterer om emnet "negative calories"

Fra : Kim Schulz

Dato : 06-10-07 13:33

On Sat, 6 Oct 2007 13:55:41 +0200
"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:

> "Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
> On Sat, 6 Oct 2007 12:38:10 +0200

> Det er da en påstand.

der fik du mig. Flot peter du er bare sååå dygtig og way off topic.