oksemørbrad lugter
Fra : Quidam

Dato : 30-09-07 19:18

hejsa... og Hjælp..
Håber nogen kan svare på dette spørgsmål.
for en ca. måned siden købte jeg en oksemørbrad på ca. 2 kg. jeg skar
dem ud til gode bøffer og fryste dem straks efter, jeg tog 2 fra som
vi spiste samme aften og de var skønne.
Nu har jeg taget nogle frem igen, de er tøet op, men men, de lugter på
en sær mælkeagtig noget og farven er også skiftet til en grå ganske
kedelig farve, har ladet dem stå 10 min nu, og de lugter stadig, hvad
er der sket? og kan de stadig spises?

mvh

Jørgen H

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-09-07 19:24

"Quidam" <CoverMeUp@gmail.com> skrev i en meddelelse

> for en ca. måned siden købte jeg en oksemørbrad på ca. 2 kg. jeg skar
> dem ud til gode bøffer og fryste dem straks efter

Synd.

> [...]
> en sær mælkeagtig noget og farven er også skiftet til en grå ganske
> kedelig farve, har ladet dem stå 10 min nu, og de lugter stadig, hvad

Selvfølgelig kan de det. Du er slet ikke i tvivl, hvis de ikke kan spises.
Ellers vil du opdage det under stegning alternativt når I spiser den første
bid. Og vær ikke bekymret. I kan IKKE blive syge, selvom kødet har fået en
lille tanke (hvilket jeg ikke tror).

Kød lugter, også selvom det ikke er fordærvet. Jeg har ikke noget problem
med kødlugt, men mange bryder sig ikke om lugten og tror fejlagtigt, at
kødet er dårligt

Havde du undladt at skære mørbraden i bøffer, og i stedet haft den liggende
iskoldt og i en lufttæt pose, havde du kunne skære friske bøffer af den i
dag.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Quidam

Dato : 30-09-07 19:31

Tak for det hurtige svar,
Hvad skulle jeg have gjort anderledes med dem? Skulle jeg ha venter
med at fryse dem?
Normalt er kødlugt heller ikke slemt for mig, men jeg syns godt nok
disse lugtede sært.

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-09-07 19:41

> Hvad skulle jeg have gjort anderledes med dem? Skulle jeg ha venter
> med at fryse dem?

Jeg ved ikke. Selv kunne jeg ikke drømme om at fryse en oksemørbrad. Den
slags kød kan sagtens holde sig lang tid, hvis det opbevares meget koldt i
lufttæt pose og ikke er udskåret. Hvis du insisterer på at fryse det, så
frys i så store stykker som muligt. Du kan så skære bøffer, når hele stykket
er tøet op.

> Normalt er kødlugt heller ikke slemt for mig, men jeg syns godt nok
> disse lugtede sært.

Hvor har du købt mørbraden, og kender du lidt til det konkrete stykke køds
historie?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Quidam

Dato : 30-09-07 20:04

købt i metro, den var vist fra argentina, der var 2 slags, preminum og
så den jeg købte.