mysli/græsk youghurt
Fra : Kirsten Marker

Dato : 16-09-07 21:38

Hej!

Hvor kommer Mysli fra?

Den importerede græske youghurt, er den lige så sund som den fra danske
mejerier fremstiller?

Med hilsen fra en, der først nu har opdaget myslien!

kirsten

Fra : Linde

Dato : 16-09-07 22:59

"Kirsten Marker" <kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
> Den importerede græske youghurt, er den lige så sund som den fra danske
> mejerier fremstiller?

Der er de samme processer og kulturer, der anvendes ved syrningen. Græsk
yoghurt er dog drænet for meget af vallen, hvorfor den er tykkere end
almindelig yoghurt. I teorien betyder det, at græsk yoghurt indeholder
mindre protein og laktose men det er næppe noget der gør til eller fra hvad
sundhed angår...selvom det da rykker fedtenergiprocenten i produktet noget.
Men med en lækker, kernesund mysli på kan man vel godt tillade sig det

Mvh
Linde

Fra : Linde

Dato : 16-09-07 23:17

"Kirsten Marker" <kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Hvor kommer Mysli fra?
> Med hilsen fra en, der først nu har opdaget myslien!

Interessant egentlig...i følge tysk wikipedia stammer navnet af
schweizertysk "Mues", og betegner en blanding af fuldkorn og tørret frugt.
Det skulle angiveligt stamme fra begyndelsen af 1900-tallet, hvor man
indførte det på et schweizisk helsesanatorium. Der er lidt Kelloggs
Cornflakes over historien, der vist oprinder på samme måde. Men se selv
artiklen på http://de.wikipedia.org/wiki/M%C3%BCsli, jeg er ikke så stram i
tysk...håber du får mere ud af den end jeg.

Mvh
Linde

Fra : Peter Westh

Dato : 17-09-07 14:22

On 16 Sep., 22:37, "Kirsten Marker" <kmarker.fjernde...@mail.tele.dk>
wrote:
> Hej!
>
> Hvor kommer Mysli fra?

Mësli er egentlig schweizisk, men i den oprindelige model blev
bestanddelene opblødet natten over i vand og serveret med reven æble
og kondenseret mælk (ifølge Larousse Gastronomique).

> Den importerede græske youghurt, er den lige så sund som den fra danske
> mejerier fremstiller?

Græsk youghurt er overhovedet ikke sundt, det er vist en myte som De
Danske Vægtkonsulenter har udbredt. I hvert fald ikke når vi taler en
fedtprocent på 10. Man kan dog få nogle udmærkede græske youghurter
med 2-3% fedt, som smager ret godt, og som har en fin konsistens. Hvor
de er produceret, og om de kaldes græske tyrkiske eller andet, er vist
ret irrelevant.

> Med hilsen fra en, der først nu har opdaget myslien!

Tillykke. Jeg foretrækker personligt müsli serveret som med youghurt
og ret store mængder frisk frugt.

/P

Fra : Peter Westh

Dato : 17-09-07 14:32

> On 16 Sep., 22:37, "Kirsten Marker" <kmarker.fjernde...@mail.tele.dk>

Undskyld, jeg læste vist ikke dit spørgsmål ordentligt, og brugte
lejligheden til at ride en kær gyngehest. Et udbredt fænomen i
gruppen

Der skulle ikke være nogen afgørende sundhedsforskel afhængig af, hvor
i verden youghurten er produceret. Det må primært afhænge af
fedtprocent og proteinindhold (som ganske rigtig kan variere, men dog
næppe mere en et par procentvoldsomt).

Min erfaring er at den græskproducerede youghurt kan have en særlig
konsistens, som kan være at foretrække i tzaziki og lignende. Og at
den tyrkiskproducerede ofte er meget sur.

/P