Frisk jalapeños
Fra : Thomas

Dato : 15-09-07 19:43

Er der nogen der ved hvor man kan købe friske jalapeños?

Thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-09-07 19:49

"Thomas" <thomassaxtoft@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der ved hvor man kan købe friske jalapeños?

Nope, men jeg høster dagligt minutfriske fra min altan.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Thomas

Dato : 16-09-07 04:32

> "Thomas" <thomassaxtoft@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Nope, men jeg høster dagligt minutfriske fra min altan.

Hvilken relevans synes du selv, at dit svar her?

"Nææææe, ham Jens "Tør" Bruun har en altankasse.... fedt!"

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-09-07 14:46

"Thomas" <thomasl@gmail.example> skrev i en meddelelse

> Hvilken relevans synes du selv, at dit svar her?

Tja, det kunne måske opfattes som et forslag til selv at dyrke sine
jalapeños, hvis man sætter pris på friske frugter. Det kræver selvfølgelig,
at man er i stand til at tænke en selvstændig tanke, så du er lovligt
undskyldt..

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Thomas

Dato : 16-09-07 16:42

> [...]
> jalapeños, hvis man sætter pris på friske frugter. Det kræver
> selvfølgelig, at man er i stand til at tænke en selvstændig tanke, så du

"Der fik du mig"

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 16-09-07 17:30

> "Thomas" <thomasl@gmail.example> skrev i en meddelelse

> Tja, det kunne måske opfattes som et forslag til selv at dyrke sine
> jalapeños, hvis man sætter pris på friske frugter. >

Der rammer du noget fornuftigt. Hvis man råder over et drivhus, hvad dog
ikke alle gør, vil det betale sig at dyrke sine egne Jalapënos.
De vokser som bare f....., og giver masser af frugter.
Den nederste trediedel af vores fryser er fyldt af bare et enkelt års
jalapëno høst. Der er til flere års forbrug, og så blæser jeg på
udløbsdatoen.
En herlig frugt iøvrigt.
Mvh
Aksel

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-09-07 18:04

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der rammer du noget fornuftigt. Hvis man råder over et drivhus, hvad
> dog ikke alle gør, vil det betale sig at dyrke sine egne Jalapënos.

En simpel vindueskarm fungerer fint til jalapeños.

> En herlig frugt iøvrigt.

Enig.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 16-09-07 19:35

Aksel Pedersen wrote:

> Den nederste trediedel af vores fryser er fyldt af bare et enkelt års
> jalapëno høst.

Hvor mange planter har du i dit drivhus?

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 16-09-07 22:04

"3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor mange planter har du i dit drivhus?

4 stk.
Frugterne bliver ved med at komme - indtil du ikke gider mere og har nok.
Mvh
Aksel

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 16-09-07 22:41

Aksel Pedersen wrote:
> [...]
>>
> 4 stk.
> Frugterne bliver ved med at komme - indtil du ikke gider mere og har

Jeg tror, dit drivhus kører bedre end mit. Jeg har 12-15 planter og kan
bestemt ikke fylde en halv fryser. Lader du planterne overvintre, eller
starter du bare tidligt?

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 16-09-07 22:58

> Jeg tror, dit drivhus kører bedre end mit. Jeg har 12-15 planter og kan
> bestemt ikke fylde en halv fryser. Lader du planterne overvintre, eller
> starter du bare tidligt?

Ok - overdrivelse fremmer forståelsen. Det er nok ikke helt en trediedel af
vores fryser, men der er tilstrækkeligt til et par års forbrug.
Jeg overvintrer ikke planterne.
En lidt morsom ting er, at jeg har nu prøvet i 2 år at så chili af frø fra
bitte små ca 15 cm høje planter, der har groet i Mexico. Frugterne var ca
½-1 cm i længden. I mit drivhus bliver de meget store - mandshøje - er
først nu begyndt at blomstre, og jeg tror ikke, at jeg når at få frugter af
dem. Desværre, for det er nogen med smag ved!
Mvh
Aksel

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 17-09-07 07:03

Aksel Pedersen wrote:
> [...]
>>

> Ok - overdrivelse fremmer forståelsen. Det er nok ikke helt en
> trediedel af vores fryser, men der er tilstrækkeligt til et par års

Måske kan du finde sorten her:
http://www.gartneri-toftegaard.dk/main-default.asp

Overvintring er vejen frem, hvis man vil have større og tidligere høst.
F.eks. har jeg i flere år kæmpet for at få en moden Rocoto Canario frem. Det
er lykkedes i år, hvor en flerårig plante spurtede allerede tidligt i
sommer.

Et par års forbrug er jo en systematisk flertydighed fra familie til
familie. Jeg har f.eks. 200 kilo biomasse af egen avl, som gør et groft
indhug i MINE chilier.
--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 23-09-07 14:41

> [...]
> Det er lykkedes i år, hvor en flerårig plante spurtede allerede tidligt i

Jeg har skam prøvet at overvintre de meget småfrugtede chilies, men jeg
kunne ikke holde liv i dem i mit kolde drivhus. De blev angrebet af skimmel.
Jeg har også prøvet at opvarme huset med varmluftsblæser og med petroleums
lamper, men der blev for meget bøvl med det - så jeg tror, at det er opgivet
her.
Mvh
Aksel

Fra : Erik

Dato : 23-09-07 17:30

> [...]
> Den nederste trediedel af vores fryser er fyldt af bare et enkelt års
> jalapëno høst. Der er til flere års forbrug, og så blæser jeg på

Hvor køber i jeres frø?

På forhånd tak
Erik

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 23-09-07 20:43

Erik wrote:

> Hvor køber i jeres frø?
>
> På forhånd tak
> Erik

Tager dem ud af frugten og tørrer dem i et kaffefilter på opslagstavlen.
Frøene såes januar-februar i spirekasser i vindueskarmen. Ud i drivhuset i
april.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : iSteen

Dato : 30-09-07 22:29

3140 Abildgaard <FJERNpialykke@get2net.dk> wrote:

> Tager dem ud af frugten og tørrer dem i et kaffefilter på opslagstavlen.
> Frøene såes januar-februar i spirekasser i vindueskarmen. Ud i drivhuset i
> april.

Okay, hvad hedder frugten helt præcis, og hvor køber man den`
Det vil jeg forsøge mig med, i vindueskarmen....

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 01-10-07 09:26

iSteen wrote:

> Okay, hvad hedder frugten helt præcis, og hvor køber man den`
> Det vil jeg forsøge mig med, i vindueskarmen....

Jamen, det er jo bare din kælechili - hvad enten den hedder habanero,
jalapeno, apache, tabasco osv.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 23-09-07 22:41

"Erik" <eggnewsNO@SPAMhotmail.com> >
> Hvor køber i jeres frø?
>
> På forhånd tak

Jeg er så heldig at have en god forbindelse i Mexico, hvorfra jeg køber mine
frø.
Mvh
Aksel

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-07 19:54

Thomas wrote:
> Er der nogen der ved hvor man kan købe friske jalapeños?
>
> Thomas

føtex/bilka har dem.

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 16-09-07 06:58

Thomas wrote:
> Er der nogen der ved hvor man kan købe friske jalapeños?
>
> Thomas

Ville nok hjælpe, hvis du havde fortalt hvor i landet, du huserer. F.eks. er
det ikke sikkert at Superbest i Hornbæk er en oplysning, du kan bruge til
noget.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : padre

Dato : 16-09-07 07:37

> Ville nok hjælpe, hvis du havde fortalt hvor i landet, du huserer. F.eks.
> er

I de tilfælde går man bare ud fra, at det er en københavner

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 16-09-07 18:00

"padre" <spirito_santo@pants.yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> I de tilfælde går man bare ud fra, at det er en københavner

Og det er det jo som regel også Noget med verdens centrum. :-/

Steen.

Fra : padre

Dato : 17-09-07 21:59

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> Og det er det jo som regel også Noget med verdens centrum. :-/

Narj, bare Danmarks. Der er jo ingen grund til at overdrive

Fra : Thomas

Dato : 17-09-07 12:06

On Sep 16, 8:36 am, "padre" wrote:
> I de tilfælde går man bare ud fra, at det er en københavner
Netop - det troede jeg alle viste!

Det er faktisk København, mere præcist Amager.
Jeg har haft mange frugter andre år, men i år valgte jeg at prioritere
andre sorter og har kun én jalapeño. Den kolde sommer samt at det
lykkedes mig at brække en stor gren af gør at jeg ikke har mange
jalapeños i år. Og jeg har en sindsyg god opskrift på syltede
jalapeños der bare bliver bedre i løbet af vinteren. Noget med løg,
gulerod, ingefær og kanel. De er jums.

Men jeg forsøger mig i Bilka/Føtex, men kom gerne med andre bud.

Thomas

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 17-09-07 12:33

Thomas wrote:
> [...]
> gulerod, ingefær og kanel. De er jums.
>
> Men jeg forsøger mig i Bilka/Føtex, men kom gerne med andre bud.

Pst-post-post. Kan kun gå for langsomt

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 17-09-07 14:35

On Sep 16, 8:36 am, "padre" wrote:
Og jeg har en sindsyg god opskrift på syltede
jalapeños der bare bliver bedre i løbet af vinteren. Noget med løg,
gulerod, ingefær og kanel. De er jums.

For søren Thomas - kom med den !
Mvh
Aksel

Fra : Thomas

Dato : 17-09-07 21:25

Det lykkedes at finde de opskrifter jeg har brugt tidligere.

Chiles Jalapeños En Escabeche:
http://www.pepperfool.com/recipes/canned/chiles_escabeche.html

Der er mange opskrifter på PepperFool, og den ovenstående har jeg også
blandet med en anden opskrift hvor jeg ikke lod dem stå i saltlage,
men i stedet stegte dem forsigtigt. Forrige år var mine jalapeños
voldsomt stærke og her blandede jeg altså store mængder løg,
gulerødder og peberfrugt i og det var også rigtig lækkert.

Jeg har også engang printet en artikel ud (How to Picke Peppers) som
nu tilsyneladende er en del af denne bog: http://www.bogpriser.dk/isbn-9781885590886/.
83 kr. inkl porto.

Thomas

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 18-09-07 07:53

Thomas wrote:
> Det lykkedes at finde de opskrifter jeg har brugt tidligere.
>
> Chiles Jalapeños En Escabeche:
> http://www.pepperfool.com/recipes/canned/chiles_escabeche.html

Ligner den fremgangsmåde, jeg plejer at sjuske mig frem til, men jeg plejer
* IKKE at lade chilierne stå i saltlage, inden de plumpes i den kogende
eddikelage
* IKKE at stege grønsagerne i olie, inden de plumpes i den kogende
eddikelage
* AT bruge et mix af chilier fra drivhuset sammen - dog ikke
habanerotyperne, der dominerer for meget. Men det ser vældig sexet ud, når
alverdens former og farver ligger og gør sig til i sylteglassene

Næste gang vil jeg da prøve den anviste metode. Det er sikkert netop det,
der kaldes at pickle!?

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]