Bør man omhælde mad fra konservesdåse
Fra : Edmund

Dato : 15-09-07 15:49

Har mad fra konservesdåse bedst af at komme i anden beholder efter at
man har åbnet den

--
Mvh Edmund

Fra : Kim Schulz

Dato : 15-09-07 16:04

On Sat, 15 Sep 2007 16:48:45 +0200
"Edmund" <nospam@surfpost.dk> wrote:

> Har mad fra konservesdåse bedst af at komme i anden beholder efter at
> man har åbnet den

ja for dåsen har en tendens til at afgive flere gifte når den først er
iltet.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-09-07 16:48

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse

> ja for dåsen har en tendens til at afgive flere gifte når den først er
> iltet.

Det har jeg også hørt, omend jeg savner dokumentation for påstånden.

Jeg ville undre mig meget over, hvis det skulle være lovligt at sælge
konserves uden påtrykt advarsel om, at indholdet skulle omhældes efter
åbning pga. afgivelse af giftstoffer. Jeg lader mig dog gerne belære om
dette...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 15-09-07 16:52

Jens Bruun wrote:
> [...]
> konserves uden påtrykt advarsel om, at indholdet skulle omhældes efter
> åbning pga. afgivelse af giftstoffer. Jeg lader mig dog gerne belære

Det står der faktisk også på en del konservesdåser..

/Hauge

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-09-07 16:54

> Det står der faktisk også på en del konservesdåser..

OK. Jeg har flusk kigget på de dåser, jeg har stående i mit skab. Der står
INTET om omhældning.

Jeg afviser stadig ikke påstanden. Jeg vil bare gerne vide lidt mere om,
hvilke giftstoffer det skulle dreje sig om.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 15-09-07 17:00

Hej
Jens Bruun wrote:
> Jeg afviser stadig ikke påstanden. Jeg vil bare gerne vide lidt mere
> om, hvilke giftstoffer det skulle dreje sig om.

Så vidt jeg ved, så er det fordi lakken inden i dåserne jo bliver ridset når
man åbner dåsen, og så er der jo kontakt direkte til metallet i dåsen. Og
det er jo ikke sundt når det korroderer.
Jeg har i hvert fald prøvet at åbne en dåse ananas, og efter 2 dage i dåsen
i køleskabet, er der noget sort snask i toppen af dåsen, og det må jo være
korroderet dåse. Det smager også meget tydeligt af metal.

Mvh Hauge

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-09-07 17:06

> Så vidt jeg ved, så er det fordi lakken inden i dåserne jo bliver
> ridset når man åbner dåsen, og så er der jo kontakt direkte til
> metallet i dåsen. Og det er jo ikke sundt når det korroderer.

Hvorfor ikke?

> Jeg har i hvert fald prøvet at åbne en dåse ananas, og efter 2 dage i
> dåsen i køleskabet, er der noget sort snask i toppen af dåsen, og det
> må jo være korroderet dåse. Det smager også meget tydeligt af metal.

Det har jeg også prøvet, og det er jo ikke specielt lækkert. Spørgsmålet er
stadig, om der er tale om giftstoffer...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-09-07 15:58

Edmund skrev i 46ebf0c9$0$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk dette:
> Har mad fra konservesdåse bedst af at komme i anden beholder efter at
> man har åbnet den

Jeg kan meget vel huske fejl, men det forekommer mig at man tidligere
advarede mod opbevaring i åbnede konservesdåser fordi disse var (er) belagt
med et tyndt lag tin, der i sig selv er ugiftigt. Men efter åbning af dåsen
iltes tinnet hvorved det bliver opløseligt. Jeg kan ærlig talt ikke huske om
det er tinforbindelserne, der skule være farlige, eller om det er fordi den
manglende tinoverflade skule give adgang til andre giftige/ildesmagende
metal(salte).

vh
jan

--
Jan Bøgh (j a n snabela b o e g h punktum net / http://jan.boegh.net )
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-09-07 16:32

Jan Boegh skrev:

> Jeg kan ærlig talt ikke huske om det er tinforbindelserne,
> der skule være farlige, eller om det er fordi den manglende
> tinoverflade skule give adgang til andre giftige/ildesmagende
> metal(salte).

Fødevarestyrelsen skriver på http://xrl.us/konservesdaaser (kort link
til en side på www.altomkost.dk [¹]):

»Hæld altid mad fra konservesdåser over i en anden opbevarings-
beholder, hvis der skal gemmes noget. Nogle konservesdåser
indeholder tin, og det er svært at se om det er tilfældet.
Tin kan give afsmag til maden, og i store mængder kan det give
akutte forgiftninger specielt hos børn. Symptomerne vil være
opkastning og diarre.

Afsmitningen af tin fra dåser sker hurtigere, når der er ilt
tilstede, men der sker også en afsmitning igennem holdbarheds-
perioden. Du bør kassere dåsemad ved holdbarhedsperiodens udløb,
selv om indholdet ikke lugter, ser normalt ud og ikke virker
fordærvet.«

Det sidste vidste jeg ikke...

Mvh,
Klaus

[¹] Siden har skiftet URL nogle gange, så her er en kopi hvis det korte
link ovenover holder op med at fungere:
   http://www.webcitation.org/5RtqnjnFg
--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-09-07 16:41

Jeg skrev:

> http://xrl.us/konservesdaaser

http://www.sur-tech.dk/filer/tekno_tin.pdf kan man desuden læse om tin
og konservesdåser:

»Tin og dets salte er forholdsvis ugiftige. Dette muliggør anvendelse
som overfladebeklædning af stål plade til konservesdåser. Den klassiske
udførelse var et ca. 5-10 µm tinlag påført af flere omgange for at undgå
gennemgående porer (hvidblik). Den mest almindelige lagtykkelse i nyere
tid er 0,1 µm tin samt et lag klar lak.«

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 16-09-07 18:54

On Sun, 16 Sep 2007 15:40:34 +0000 (UTC), Klaus Alexander
Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote:

> [...]
> gennemgående porer (hvidblik). Den mest almindelige lagtykkelse i nyere
> tid er 0,1 µm tin samt et lag klar lak.«

Der blev for nogle år siden fundet konserves i isen på Grønland,
fra tiden med de berømte opdagere som Knud Rasmussen m.fl.
Det blev laboratorieundersøgt og konklusionen var, at det kunne
spises den dag i dag uden problemer. var det bedre konserves den
gang ?
mvh Ebbe

Fra : Per Nielsen

Dato : 16-09-07 19:18

Ebbe Hansen wrote:
> [...]
> Det blev laboratorieundersøgt og konklusionen var, at det kunne
> spises den dag i dag uden problemer. var det bedre konserves den

Eller havde det også en betydning at det havde ligget i isen?

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 16-09-07 19:29

On Sun, 16 Sep 2007 20:18:24 +0200, "Per Nielsen"
<dazzler53@hotmail.dk> wrote:

>Eller havde det også en betydning at det havde ligget i isen?

Ja, helt sikkert, men alligevel mange år

Fra : Max

Dato : 16-09-07 20:02

Hej Ebbe

> Ja, helt sikkert, men alligevel mange år

Jeg har spist feltrationer der var lavet før krigen, de fejlede
ikke noget sådan rent smagsmæssigt.

--
Mvh Max

Fra : Per Nielsen

Dato : 16-09-07 20:24

Max wrote:
> Jeg har spist feltrationer der var lavet før krigen, de fejlede
> ikke noget sådan rent smagsmæssigt.

Noget af gav temmelig meget luft i maven, synes jeg

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-09-07 20:54

> Jeg har spist feltrationer der var lavet før krigen, de fejlede
> ikke noget sådan rent smagsmæssigt.

Hvornår spiste du dem? I 1940?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 16-09-07 21:04

Hej Jens

> Hvornår spiste du dem? I 1940?

I 1940 havde krigen ikke været der endnu, den var der :)

Det var engang i slutningen af firserne.

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-09-07 21:16

> I 1940 havde krigen ikke været der endnu, den var der :)

Hvis de var lavet før krigen, kunne du jo strengt taget godt have spist dem
i 1940 forudsat, vi taler om 2. verdenskrig.

Hvorom alting er: Jeg samlede et mindre forråd af feltrationer i perioden
1977-1981, som jeg lystigt spiste af til i hvert fald 1985, hvor kæresten
endelig fik resterne smidt ud.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 16-09-07 21:25

Hej Jens

> Hvis de var lavet før krigen, kunne du jo strengt taget godt have
> spist dem i 1940 forudsat, vi taler om 2. verdenskrig.

Ja, men under krigen var der længe til min fødsel :)

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 16-09-07 18:37

Hej Klaus

> [...]
> perioden. Du bør kassere dåsemad ved holdbarhedsperiodens udløb,
> selv om indholdet ikke lugter, ser normalt ud og ikke virker

En hurtig gennemgang med en magnet i skabet afsløre så at mange
af dåserne ikke er lavet af jern mere, derimod er det aluminium. Så man
kan idag lade helt være med at købe konserves i jerndåser.

--
Mvh Max

Fra : Bo Warming

Dato : 17-09-07 15:43

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> perioden. Du bør kassere dåsemad ved holdbarhedsperiodens udløb,
> selv om indholdet ikke lugter, ser normalt ud og ikke virker

Mange dåser er idag plasticcoatede.
Jeg har brugt dåser til opbevaring af halvt indhold i ugevis udenfor
køleskab og andrig haft bismag - man lugter jo først til madresten om det er
OK

I dåsemadens barndom var der bly i dåserne og farer - ikke nu. Rust gir ikke
meget bismag

Tin bruges aldrig mere.