|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Eastern Promises - overrated? Fra : Rune Zedeler
 | 
 Dato :  09-10-07 00:19
 | 
 |  | Jeg er lige kommet slemt skuffet hjem efter at have set Eastern Promises.
 Jeg havde måske sat forventningerne for højt efter at have læst et par
 begejstrede anmeldelser.
 Er jeg den eneste, der fandt Annas grænseløse naivitet så frustrerende,
 at hun ikke var til at holde med - og i øvrigt havde svært ved at forstå
 Mafiafolkenes bevæggrunde til at gøre det, de gjorde?
 
 -Rune
 
 
 |  |  | 
  Thomas S (09-10-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas S
 | 
 Dato :  09-10-07 09:04
 | 
 |  | On Oct 9, 1:19 am, Rune Zedeler <r...@daimi.au.dk> wrote:
 >
 > Er jeg den eneste, der fandt Annas grænseløse naivitet så frustrerende,
 > at hun ikke var til at holde med - og i øvrigt havde svært ved at forstå
 > Mafiafolkenes bevæggrunde til at gøre det, de gjorde?
 
 Anna var naiv, men hvorfor er det et succeskriterie, at man har nogen
 at holde med? Hvad tænker du på, at mafiafolkene gjorde, som du ikke
 forstod?
 
 Jeg kunne godt lide filmen.
 
 
 
 |  |  | 
  Rune Zedeler (09-10-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune Zedeler
 | 
 Dato :  09-10-07 15:07
 | 
 |  | Bemærk at jeg har sat spoiler-warning på dette indlæg.
 
 Thomas S skrev:
 
 > Anna var naiv, men hvorfor er det et succeskriterie, at man har nogen
 > at holde med?
 
 Det er det skam heller ikke i alle film.
 Men i denne film fik jeg det indtryk, at det var meningen, at man skulle
 holde med stakkels uskyldige Anna, der faldt i klørene på den stygge
 russiske mafia. Og den del af filmen virkede slet ikke på mig, da det så
 tydeligt var hendes egen skyld.
 
 > Hvad tænker du på, at mafiafolkene gjorde, som du ikke
 > forstod?
 
 Især de tre beordrede mord (hvoraf ingen iøvrigt lykkedes. Lidt for tamt):
 
 Hvorfor blev onklen - men ikke resten af familien - beordret dræbt? De
 måtte da have regnet ud, at grunden til at Anna ikke for længst var gået
 til politiet var hendes ufatteligt grænseløse naivitet - og ikke at hun
 var for skræmt. Hvis onklen forsvandt ville hun gå til politiet.
 
 Hvad havde Semyon tænkt sig, da han ofrede Nikolai (Viggo Mortensen) til
 ham den anden mafia-gut? Så vidt jeg kan se havde Semyon ikke noget
 videre imod Nikolai, så han gjorde det kun for at redde Kirill. Men hvis
 dette skulle virke, så måtte det jo betyde, at Kirill skulle spille død
 resten af sit liv. Det hænger imo slet ikke smmen, at Semyon ville lave
 en sådan aftale uden at tale med Kirill om det først. Og hvem skulle så
 i øvrigt overtage efter Semyon?
 
 Og endelig: Hvorfor blev Christine beordret dræbt? Det er så den, jeg
 mindst fatter. Den bedste forklaring, jeg kan komme på, må være noget
 med, at Semyon ikke ville tages for voldtægten på Tatiana. Men Politiet
 havde vel ikke brug for at babyen var i live for at anholde Semyon. De
 havde bare brug for en blodprøve fra babyen, og vi må da for helvede gå
 ud fra, at de har sørget for at tage babyens blod inden de tog Semyons.
 
 
 -Rune
 
 
 |  |  | 
  Thomas S (09-10-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas S
 | 
 Dato :  09-10-07 15:46
 | 
 |  | On Oct 9, 4:07 pm, Rune Zedeler <r...@daimi.au.dk> wrote:
 > Bemærk at jeg har sat spoiler-warning på dette indlæg.
 >
 > Thomas S skrev:
 >
 > > Anna var naiv, men hvorfor er det et succeskriterie, at man har nogen
 > > at holde med?
 >
 > Det er det skam heller ikke i alle film.
 > Men i denne film fik jeg det indtryk, at det var meningen, at man skulle
 > holde med stakkels uskyldige Anna, der faldt i klørene på den stygge
 > russiske mafia. Og den del af filmen virkede slet ikke på mig, da det så
 > tydeligt var hendes egen skyld.
 
 Der tror jeg, du tager fejl. Altså ikke i at det stort set var hendes
 egen skyld, for det var det, hun bar sig ufatteligt dumt ad. Hun kunne
 fx vel have efterladt dagbogen til politiet? Jeg går da i hvert fald
 ud fra, at de i et eller andet omfang bliver involveret i England, når
 en ukendt, gravid 14-årig med stikmærker dør på gaden.
 
 Men hun fungerer da fremragende som et plotdevice til at fortælle den
 historie, der skal røre os, nemlig historien om Tatjana. Og jeg kender
 ingen uskrevne regler om, at man ikke må bruge dumme og naive kvinder,
 der føler før de tænker, som plotdevice. Det er da ikke noget, der
 generer mig i hvert fald, selv om jeg en enkelt gang eller to krummede
 tæer over hendes opførsel.
 
 > > Hvad tænker du på, at mafiafolkene gjorde, som du ikke
 > > forstod?
 >
 > Især de tre beordrede mord (hvoraf ingen iøvrigt lykkedes. Lidt for tamt):
 >
 > Hvorfor blev onklen - men ikke resten af familien - beordret dræbt? De
 > måtte da have regnet ud, at grunden til at Anna ikke for længst var gået
 > til politiet var hendes ufatteligt grænseløse naivitet - og ikke at hun
 > var for skræmt. Hvis onklen forsvandt ville hun gå til politiet.
 
 De var i tvivl, om han havde FSB/KGB-kontakter. Det frygtede de mere
 end politiet. Den øvrige familie havde ikke den slags kontakter.
 
 > Hvad havde Semyon tænkt sig, da han ofrede Nikolai (Viggo Mortensen) til
 > ham den anden mafia-gut? Så vidt jeg kan se havde Semyon ikke noget
 > videre imod Nikolai, så han gjorde det kun for at redde Kirill. Men hvis
 > dette skulle virke, så måtte det jo betyde, at Kirill skulle spille død
 > resten af sit liv. Det hænger imo slet ikke smmen, at Semyon ville lave
 > en sådan aftale uden at tale med Kirill om det først. Og hvem skulle så
 > i øvrigt overtage efter Semyon?
 
 De tjetjenske brødre, der ville slå Kirill ihjel boede ikke i byen,
 men hjemme i Tjetjenien. De anede ikke hvem Kirill var, udover han
 havde slået deres bror ihjel. Broderen havde tidligere været Kirills
 bedste ven, så der var tydeligvis forskel på, den kontaktflade den
 myrdede og hans brødre havde med den russiske mafia. Havde de slået
 Nikolai ihjel, var de højst sandsynligt taget tilbage til Tjetjenien
 med deres hævnfølelse stillet, og bedrageriet ville tidligst blive
 opdaget om nogle år. At købe sig til nogle år, når man har et par
 lejemordere i hælene, er vel ikke så tosset.
 
 > Og endelig: Hvorfor blev Christine beordret dræbt? Det er så den, jeg
 > mindst fatter. Den bedste forklaring, jeg kan komme på, må være noget
 > med, at Semyon ikke ville tages for voldtægten på Tatiana. Men Politiet
 > havde vel ikke brug for at babyen var i live for at anholde Semyon. De
 > havde bare brug for en blodprøve fra babyen, og vi må da for helvede gå
 > ud fra, at de har sørget for at tage babyens blod inden de tog Semyons.
 
 Den bedste forklaring, du kan komme på? Det var da helt oplagt i
 filmen, at de stjæler barnet for at forhindre, at der bliver taget en
 dna-profil. Det er den rænke, politiet har smedet for at smide Semyon
 i fængsel. Det er ikke umuligt, at politiet ville kunne klare sig uden
 babyen - måske er der allerede taget blod, ellers er det vel også
 muligt at finde dna, hvis der bare er et hår tilbage i vuggen. Men jeg
 fandt det ikke underligt, at en kynisk mand blottet for moral, der
 indser, at politiet er ved at have ham i fælden, forsøger at få
 bortskaffet beviserne.
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Brandt Nielsen (09-10-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Brandt Nielsen
 | 
 Dato :  09-10-07 22:41
 | 
 |  | 
 
            Thomas S skrev:
 > Men hun fungerer da fremragende som et plotdevice til at fortælle
 > den historie, der skal røre os, nemlig historien om Tatjana. Og jeg
 > kender ingen uskrevne regler om, at man ikke må bruge dumme og
 > naive kvinder, der føler før de tænker, som plotdevice. Det er da
 > ikke noget, der generer mig i hvert fald, selv om jeg en enkelt
 > gang eller to krummede tæer over hendes opførsel.
 I så fald kan man sige, at det er et problem, at hun gøres til en af 
 filmens hovedroller. Hun er lidt interessant på grund af hendes godhed 
 og moderinstinkt, men ikke meget.
 >> Hvorfor blev onklen - men ikke resten af familien - beordret
 >> dræbt? De måtte da have regnet ud, at grunden til at Anna ikke for
 >> længst var gået til politiet var hendes ufatteligt grænseløse
 >> naivitet - og ikke at hun var for skræmt. Hvis onklen forsvandt
 >> ville hun gå til politiet.
 >
 > De var i tvivl, om han havde FSB/KGB-kontakter. Det frygtede de mere
 > end politiet. Den øvrige familie havde ikke den slags kontakter.
 Jeg opfattede det kun sådan, at han blev sat ud af spillet, fordi han 
 havde læst dagbogen. Hvorfor skulle de i London være mere bange for 
 russisk efterretningstjeneste end britisk politi?
 Nå, jeg spekulerede egentlig ikke over plothuller, da jeg så filmen, 
 men min oplevelse var alligevel på linje med Runes. Der er mange gode 
 ting, for eksempel godt skuespil og knivskarpe voldsscener. Men jeg 
 synes ikke rigtig, jeg lærte figurerne at kende, og jeg synes ikke, 
 filmen fik meget ud af et ellers interessant emne.
 -- 
 Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk |  |  | 
   Rune Zedeler (10-10-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune Zedeler
 | 
 Dato :  10-10-07 16:42
 | 
 |  | Peter Brandt Nielsen skrev:
 
 > Nå, jeg spekulerede egentlig ikke over plothuller, da jeg så filmen,
 
 Det skal lige siges, at jeg ikke opfattede de nævnte ting som
 "plothuller" - jeg kunne blot ikke fostå hvorfor personerne gjorde de
 ting, de gjorde - hvilket gjorde det svært for mig at leve mig ind i
 handlingen.
 
 -Rune
 
 
 |  |  | 
  Thomas S (09-10-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas S
 | 
 Dato :  09-10-07 23:05
 | 
 |  | On Oct 9, 11:41 pm, "Peter Brandt Nielsen"
 <peterbrandtniel...@gmail.com> wrote:
 >
 > >> Hvorfor blev onklen - men ikke resten af familien - beordret
 > >> dræbt? De måtte da have regnet ud, at grunden til at Anna ikke for
 > >> længst var gået til politiet var hendes ufatteligt grænseløse
 > >> naivitet - og ikke at hun var for skræmt. Hvis onklen forsvandt
 > >> ville hun gå til politiet.
 >
 > > De var i tvivl, om han havde FSB/KGB-kontakter. Det frygtede de mere
 > > end politiet. Den øvrige familie havde ikke den slags kontakter.
 >
 > Jeg opfattede det kun sådan, at han blev sat ud af spillet, fordi han
 > havde læst dagbogen. Hvorfor skulle de i London være mere bange for
 > russisk efterretningstjeneste end britisk politi?
 
 Der var en scene, hvor de berettede, hvordan FSB efter ikke længere at
 være KGB var blevet endnu hårdere og gjorde livet surt for dem. Deres
 ruter (smugling både af mennesker og varer var deres main business)
 var nede 2-3 dage om ugen på grund af dem, mener jeg de sagde. Noget i
 den stil i hvert fald. I sidste ende er det også FSBs mænd i London,
 der får fingre i dem. Under scenen, hvor de udveksler dagbogen,
 fortæller onkel Stepan, at han er KGB. Inden Semyon giver ordre til at
 få Stepan fjernet, spørger han Nikolai, om han tror onklen er KGB.
 Nikolai svarer, at det ved han ikke. Jeg betragtede det som
 udslagsgivende - ellers er det ganske rigtigt mærkeligt ikke at fjerne
 Anna og hendes mor også.
 
 
 
 |  |  | 
  Brian P (14-10-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian P
 | 
 Dato :  14-10-07 12:24
 | 
 |  | On 10 Okt., 17:42, Rune Zedeler <r...@daimi.au.dk> wrote:
 > Peter Brandt Nielsen skrev:
 >
 > > Nå, jeg spekulerede egentlig ikke over plothuller, da jeg så filmen,
 >
 > Det skal lige siges, at jeg ikke opfattede de nævnte ting som
 > "plothuller" - jeg kunne blot ikke fostå hvorfor personerne gjorde de
 > ting, de gjorde - hvilket gjorde det svært for mig at leve mig ind i
 > handlingen.
 >
 > -Rune
 
 Jeg er enig med Rune. Der var intet holdepunkt for min interesse i den
 film. Hovedpersonen var i mine øjne Kirill, da han er den eneste
 figur, der udvikler sig i og med at han ender med at forråde sin far,
 som han i begyndelsen er loyal over for. Desværre spiller Vincent
 Cassel håbløst karikeret (fx når han er fuld). Naomi Watts er
 hjertensgod og dybt naiv fra først til sidst. Viggo Mortensens figur
 har en skjult dagsorden og i det øjeblik den er afsløret går den
 sidste luft af ballonen. Glemt et kvarter efter - det eneste der står
 tilbage er nogle blodige scener i begyndelsen og i saunaen. Resten er
 noget ligegyldigt, banal sludder, en ringe undskyldning for en
 film.
 
 
 
 |  |  | 
 |  |