Rygsmerter
Fra : lh

Dato : 30-09-07 07:53

Hej.

Nu vil jeg høre om nogen har et bud eller erfaringer med bækkensmerter.
Jeg fik i sommers en ordentlig tur med smerter som jeg var bange for var en
diskusprolaps. Men i første omgang er det afvist og en kiropraktor fik mig
op igen. Dog har jeg ikke været totalt smertefri, men med gode og dårlige
dage siden. Nu har jeg igen de sidste dage begyndt at få mere ondt igen. Men
det har hele tiden været som om det ikke er i ryggen jeg har problemer, men
det er som om det er nede i bækkenet. Jeg er blevet spurgt af flere om jeg
har haft bækkenløsning da jeg var gravid for snart 30 år siden, men det har
jeg ikke.
Smerterne sidder i den allernederste del af ryggen. Der kan komme et lille
smæld i bækkenet i den ene side af og til og så letter smerterne kortvarigt.
Det føles som om noget "går på plads". Det gør primært ondt at sidde og at
ligge er heller ikke altid godt. Derimod har jeg det godt med at gå og stå
og kan mærke at jeg efter en lang gåtur også har "blødgjort" noget og det
gør mindre ondt.
Jeg har ondt i balderne og nede i benene og føler mig stiv i den
allernederste del af ryggen, især om morgenen. Fra siddende gør det pokkers
ondt at få rejst mig til stående og må lige stå lidt krumbøjet før jeg kan
gå smertefrit igen.
Det kan også knibe med at få strømper på om morgenen når det er værst, eller
lægge benene over kors f.eks.
Det er en stor gene og jeg har lige fået ny læge og vil naturligvis forsøge
mig hos ham også. Men det er svært for mig at forklare jeg har ondt!!! Det
kan jo ikke ses. Jeg har ikke lavet noget der har gjort skade på ryggen, så
vidt jeg husker.
Jeg har dog fået taget et røntgen af ryggen men der var ikke noget unormalt
at se. Men som sagt så føles det som om noget går af led i bækkenet og f.eks
ikke i selve rygraden. Har nogen noget bud på dette? Kan man få
bækkenløsning uden at have haft det som gravid? Er der andre "sygdomme" i
bækkenet?
Igen, det er også svært her at forklare smerter der ikke kan ses, men det er
en belastning ikke at kunne sidde ned og få slappet af.

lh

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-09-07 10:00

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

er
> en belastning ikke at kunne sidde ned og få slappet af.

Det lyder for mig, som en nerve der sidder i klemme.... Enten fordi nerven
er kommet på afveje, eller fordi, du har et lille område i rygraden, hvor du
har et betændt område, eller i det mindste, har haft det.
Jeg nikker genkendende til dine problemer, med smerten, fra ryggen, ned
gennem ballen, og helt ned til knæet. Og jeg husker tydeligt, den
allerførste gang.... Og det stammer fra det rør, som jeg i tidernes morgen,
fik smertelindring gennem. Det havde åbenbart, lige sat en dag for mange....
Det var i 1988, og det volder stadig problemer.... Der er kommet et par
bivirkninger siden, nemlig at det sommetider føles, som om der går ild i
benet.... Tidligere var det altid samme ben, men nu, kan det være begge, men
dog som regel kun i det ene. Dertil kommer, at det ene ben, somme tider
mister bæreevnen. Det behøver jeg vel ikke forklare, at det er virkeligt,
pisseirriterende... Også for min bedre halvdel, for man bærer aldrig noget,
som man nødigt vil miste, eller af værdi, hverken op, eller ned af
trapper.... For skulle benet nu forsvinde, har man rigeligt at gøre, med at
redde sig selv. Det var også førhen, altid samme ben, men kan nu, være
begge, men altid, kun det ene ( Heldigvis ). Men jeg tror dog, at den
vekselvirkning, er en tegn på bedring, så jeg med tiden, bliver helt fri for
det. For mig, har det hjulpet utroligt meget, at være flyttet på landet....
Både har jeg fået det fysisk, meget bedre, og er blevet meget stærkere, på
de bare 3 år.... Psykisk, er det også gået stærkt fremad, og jeg er ikke
spor i tvivl om, at det skyldes, at være flyttet herud, hvor kragerne
vender....

Så derfor må mit spørgsmål til dig være.... Fik du epidural blokade ( Er det
ikke sådan den hedder ) Altså smertelindring i ryggen.... Lige der, tror jeg
i skal finde dit problem.

Et lille tillægsspørgsmål.... Din følelse i enten det ene eller det andet
ben, har du steder der, hvor du føler, at berøring sker et andet sted, end
netop berøringsstedet.... Eller har fornemmelsen af, at f.eks de yderste
lag, vel på det nærmeste sover.... Eller, ja hvordan pokker forklarer man
dette ???? .... Har du det, er den stensikker... Henled opmærksomheden
på din blokade dengang.... Der sidder synderen.

Håber det gav mening.

M.V.H....Benny..

Fra : lh

Dato : 30-09-07 12:01

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dette ???? .... Har du det, er den stensikker... Henled opmærksomheden
> på din blokade dengang.... Der sidder synderen.

Jeg var slet ikke hos min læge!!!! Han "klarede" den med telefonisk snak.
Derfor får jeg en fornemmelse af at rygsmerter tages der lidt let på. Men
jeg fik dog gennemtrumfet røntgen og tog så selv kontakt med kiropraktor,
som godt nok hjalp mig, men der er jo stadig ingen diagnose. Han var lidt
vattet og jeg han skrev bare nogle meget stærke smertestillende op jeg
absolut ikke ville have og slet ikke uden han havde set mig. Men det er nu
lige meget for jeg har skiftet læge og venter lige på at journalen kommer
til ny læge med mindre jeg får så akut ondt at jeg må af sted inden. Så jeg
har ingen blokader eller andet fået.
Jeg har ingen sovende fornemmelser eller andet som du prøver at beskrive.
"Kun" smerter" som bliver bedre ved at bevæge mig. Nu skriver du om at benet
forsvinder under dig, der kan jeg mærke der er sket noget med min balance
siden jeg fik ondt. Jeg kan ikke bare rejse mig og gå uden lige at skal
finde balancen. Jeg bor på landet og jeg går nogle lange ture i den friske
luft. Du har ret, det er godt både psykisk og fysisk. Jeg holder mig igang,
er ikke overvægtig eller andet lign. Har feks haft djævelsk ondt i dag til
morgen og har ikke kunnet sidde ned. Skulle en god time til hundetræning og
tænke: "Det klare jeg aldrig i dag!" Men det gjorde jeg og den times gå og
bevægelse har gjort at jeg nu kan sidde ned uden de store problemer.
Noget mærkeligt noget. Men det her er ikke til at holde ud, så jeg vil få
aflagt min nye læge et besøg og håber han tager det lidt mere alvorligt.

lh

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-09-07 12:16

> [...]

> aflagt min nye læge et besøg og håber han tager det lidt mere alvorligt.

Hej LH

Jamen jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at du har en nerve i klemme, et
eller andet sted, personligt tror jeg på, sådan ca lige over lænden....
Eller skal vi sige det sådan, jeg håber det er det... For det er vel en
bedre diagnose, end den anden, hvor operation er næste mulighed, og uden
garanti for, at det hjælper.... Har desværre selv en veninde, som har denne
diagnose, og som naturligvis, slet ikke bryder sig om tanken, med en
operation, som reelt, lige så godt kan gøre tingene værre. Hendes
symptomer, minder desværre også meget om dine... Så bare i år, har hun vel
været sygemeldt i mere end halvdelen af den forgangne tid.... Og hun er
altså ikke pivet, og er da også kun gået i arbejde igen, fordi hun har det
jo ikke bedre, fordi hun bliver hjemme.... Men har blot kunne konstatere, at
jeg havde ret, da jeg sagde, man havde bare meget mere tid, til at få ondt
af sig selv. Men du skal jo nok en lille tur ud i Cat skanneren, for at
finde en årsag. Men indtil da, vær aktiv, og få evt lidt massage, for er
det nerven, kan det være så utroligt lidt, der skal til, for at du lige
pludseligt, er symptomfri.... Jeg har heldigvis, ikke hørt om nogen, hvor
det er gået den modsatte vej ...

M.V.H....Benny...
Husk at klappe hunden.

Fra : lh

Dato : 30-09-07 12:41

> [...]
> det nerven, kan det være så utroligt lidt, der skal til, for at du lige
> pludseligt, er symptomfri.... Jeg har heldigvis, ikke hørt om nogen, hvor

Hunden ER klappet "ss". Hun er nemlig med til at tvinge mig til at holde mig
i gang og jeg elsker desuden det lille væsen..........og du har igen ret,
man skal ikke blive for meget hjemme, for så løber tankerne hurtigt i
negativ retning, men det kan være svært at tage sig sammen og komme af sted
når man har ondt. Jeg har rengøringsjobs og har kun være sygemeldt en uges
tid da det var værst, netop fordi her holder jeg mig i bevægelse og det er
faktisk ikke så hårdt, selvom det måske er det der slider på ryggen!!!.
Og jeg har da som så mange andre haft ondt i ryggen, skuldre, nakke m.m
gennem tiden. Men det her er noget helt andet, ingen tvivl om det.
Operation er det sidste jeg går med til. Jeg har hørt både gode, men
sandelig også dårlige resultater, så andre ting må prøves først.
Hvis jeg skal scannes hvordan foregår det, har aldrig prøvet det. Har en søn
der bliver scannet hver 5 måned pga. tidligt opdaget cancer de holder under
kontrol. Han skal drikke en ret stor portion "et eller andet væmmeligt der
smager afskyeligt". Skal man det eller bliver man sprøjtet med kontraststof
eller hvordan foregår det?

lh

Fra : Benny Mortensen

Dato : 01-10-07 10:32

> [...]
> kontrol. Han skal drikke en ret stor portion "et eller andet væmmeligt der
> smager afskyeligt". Skal man det eller bliver man sprøjtet med

Nej den er ikke at frygte. Den var i tv igår... De gamle, er et langt rør,
man kører ind i... De værste af dem, larmer som bare pokker, de nye er noget
roligere, og er sådan set bare en ring, man kører igennem. Så laver den et
totalt billede af dig i snit, som om du stod oven over dig selv... Men kan
næsten sige, den skærer dig ud i T-Bones, og kan tegne et komplet billede af
dig, millimeter for millimeter. Jeg tror cat scanneren helt har afløst den
gamle rygprøve med kontrastvædsken. Så cat scanneren er a peace of cake, ved
siden af en ultralydsscanning, og den er der vist ingen der frygter.... Den
gamle scanner, kunne være en slem oplevelse, for folk med klaustrofobi....
Den gamle prøve, kunne godt være strid, hvor man sprøjtede kontrastvædske
direkte ind i rygraden, men som sagt, jeg tror slet ikke den bruges mere, da
cat'en er både hurtigere, og langt mere detaljeret, og præcis, ned til 1/100
millimeter, eller noget der ligner, og den kan selvfølgelig, modsat den
anden, laves ambulant.

M.V.H....Benny..

Fra : Brian Olesen

Dato : 06-10-07 14:22

> [...]
> 1/100
> millimeter, eller noget der ligner, og den kan selvfølgelig, modsat den

Du forveksler da vist en cat scanner med en mr-scanner?

Brian

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-09-07 12:42

On Sun, 30 Sep 2007 13:00:37 +0200, "lh" <com@comhere.dk> wrote:

>Jeg var slet ikke hos min læge!!!! Han "klarede" den med telefonisk snak.
>Derfor får jeg en fornemmelse af at rygsmerter tages der lidt let på.

Det har du nok ikke ret i.

Men symptomer fra bevægeapparatet er en af de hyppigste klager
overhovedet. Og det er betydelig tendens at symptomerne bedres
spontant uden behandling.

Så hvis lægen ud fra telefon samtalen kan udelukke at du har en de få
tilstande der skal opereres akut, er det nok ikke urimeligt at han
udskriver lidt smertestillende og beder dig se tiden an...

> [...]
>forsvinder under dig, der kan jeg mærke der er sket noget med min balance
>siden jeg fik ondt. Jeg kan ikke bare rejse mig og gå uden lige at skal

Som jeg læser din beskrivelse er det ikke ryggen, men hoften der giver
problemer. Der kan være mange årsager til symptomerne, men det at du
har igangsætningssmerter der aftager når du bevæger dig, peger i
retning af slidgigt i hofteleddet...

Hvis du kontakter lægen og fortæller at du har haft smerter gennem
længere tid, at smerterne hæmmer dig i hverdagen og nedsætter din
livskvalitet. Så tror jeg såmæn nok din læge vil tage dig alvorligt.

<mlr>

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-09-07 14:04

> Jeg var slet ikke hos min læge!!!! Han "klarede" den med telefonisk snak.
Den var ikke gået med mig. Og så ville jeg nok have valgt en fysioterapeut
i stedet for en kiropraktor, medmindre selvfølgelig at han er lægeuddannet.
Røntgen viser kun noget, hvis det er knoglerne. Muskler og nerver kan ikke
ses.

Ring til din nye læge og få en tid så hurtigt som muligt.

Mvh Maria

Fra : UP

Dato : 01-10-07 13:07

Hej

Jeg kender udemærket det, som du beskriver med ondt i ballen, svært ved at
sidde. føelesen af, at noget ikke sidder, som det skal og kan gå på plads
for igen at sidde forkert efter et stykke tid.

Jeg har selv i mange år lidt af rygproblemer og blev opereret i 1995 for en
diskusprolaps i lænden. Efterfølgende har jeg haft problemer med at sidde
ned, da det gør ondt i haleben og bækken.
Jeg har diskusprolaps, slidgigt, rygmarvsforsnævring og er hypermobil. Så
der er lidt at tage af
Derfor kender jeg en del til rygsmerter, stivhed og bevægelsesbegrænsninger
og til sundhedvæsenet, kiropraktorer, fyser osv.

Jeg ved ikke, hvad der giver dig dine problemer. Som du beskriver, har jeg
har heller ikke altid ondt i ryggen, selvom det kan være derfra problemet
stammer.
Mit sacroiacaled, det som sidder i bækkenet, volder mig nogle gange
problemer, og de kan godt minde mig om de smerter og følger, du beskriver.

Du mangler at blive ordentlig udredt, men som du skriver kan det være meget
svært. Jeg har mødt meget modstand i sundhedvæsenet.
Jeg har selv valgt at blive behandlet af en læge, som privat praktiserer en
behandlingsform, som kaldes "Muskuskeletal medicin". Du kan læse om det på
hans hjemmeside. Hvis du er interesseret sender jeg dig gerne hans navn og
hjemmesideadresse.
Det er en meget blid behandlingsform, hvor der ikke opstår skader pga af for
hård behandling af ryg og bækken.
Jeg kan varmt anbefale dig denne behandlingsform.
Jeg har fået et liv tilbage, efter jeg begyndte at komme hos min ryglæge.
Nu kommer jeg gennemsnitlig 1-2 gange om året for at få en behandling. Men
jeg lider som jeg skriver så også af mange problemer i bevægeapparatet.

Jeg kan ikke anbefale dig kiropraktorhjælp, selvom jeg selv har gået der i
mange år. Det er for hård manipulation og gav i sin tid både mig selv og min
mand en akut prolaps i lænden efter et behandlingsforløb, hvor de tog fejl
af prolaps og iskias.

Dine problemer kan være alt fra slidgigt, prolaps, forsnævring af
rygmarvskanal, nerver i klemme, svage muskler og sikkert også andre ting.
Men tro på, at du kan få det bedre. Også uden operationer.
Der er altid noget, man kan gøre.
Lyt mest til dig selv, og det du fornemmer. Det er din ryg og bækken og du
ved bedst.

Ang. røntgen, så viser det som regel ikke så meget. MR-skanning viser de
bløde dele, og det er tit der, den er gal.
Røntgen er mest til brud, men også det billigste og mest brugte - trods
oftest udueligt i din situation.

God bedring
Venlig hilsen
UP

Fra : ks

Dato : 04-10-07 15:34

kan kun anbefale dig at kontakte dig en osteopat - det hjalp i mit
tilfælde...
Havde knap 2 år væk fra cyklen og nu har jeg kørt i 1½år + på fuld skrue!!!
det er prisen værd.

Nu ved jeg ikke hvor du bor men jeg kan henvise dig til en særlig god og
dygtig af slagsen...
skriv evt privat til mig.

mvh
kenneth