Aflåst sideleje
Fra : pensionisten

Dato : 23-09-07 07:06

ER det bare mig, eller er brugen af aflåst sideleje bare gået over gevind?

Jeg kom til en ulykke hvor 2 biler var kørt sammen, jeg stoppede for at
hjælpe til.
Det viste sig, at man havde hevet manden ud af bilen, og som de sagde
det var svært, og lagt ham i aflåst sideleje.
Manden var ved bevidsthed.

Jeg mener ikke man som udgangspunkt skal flytte folk der er kommet til
skade, med mindre der er tungvejede grunde til det.
Her burde man måske lade manden sidde til Falck kom, og hvis han skulle
blive bevidstløs havde lagt nakken tilbage.
Noget helt anden er, hvis han var bevidstløs og ikke trak vejret.

Jeg kender flere eks. På lignende sager
Lad os høre jeres mening

Pensionisten

Fra : Frøken Jensen

Dato : 23-09-07 09:56

On 23/09/07 8:05, in article 46f60224$0$876$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
"pensionisten" <oldboy@os.dk> wrote:

> [...]
> blive bevidstløs havde lagt nakken tilbage.
> Noget helt anden er, hvis han var bevidstløs og ikke trak vejret.

Jeg ville bestemt heller ikke flytte en person ved bevidstehed uden
tungtvejende grunde - tænk hvis han havde brækket rygge el. lign. og man
forværrede tilstande ved at flytte på ham...
Det er dog rart at høre, at folk er hjælpsomme..

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-09-07 16:53

> Det viste sig, at man havde hevet manden ud af bilen, og som de sagde det
> var svært, og lagt ham i aflåst sideleje.

De har fået en skideballe på størrelse med rundetårn af falck-folkene - man
må ikke flytte på tilskadekomne medmindre det er for farligt at lade dem
være hvor de er.
Jeg fik en skideballe, da jeg for et par år siden kørte galt og selv stod ud
af bilen. Det er nemlig ikke klogt af hensyn til skader på nakke
(piskesmæld) og ryg.

Mvh Maria

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-09-07 09:05

"pensionisten" <oldboy@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blive bevidstløs havde lagt nakken tilbage.
> Noget helt anden er, hvis han var bevidstløs og ikke trak vejret.

Et pt, som er ved bevidsthed, lægges ikke i aflåst sideleje.... Som jo har
til formål, at holde luftvejene frie.

Du har ret, medmindre der er plejekrævende skader, som ikke kan vente, lader
man vedkommende sidde. Men man kan påbegynde at frigøre pt fra bilen....
Dvs, fjerne sikkerhedsseler, løsne sæder o.s.v, så der så vidt det er
muligt, er gjort klart til, at redderne kan udføre deres arbejde, når de
ankommer, eller man selv hurtigt kan fjerne dem fra bilerne, hvis der opstår
farer for brand. Når man skærer sikkerhedsseler, så træk dem helt ud, og
skær nede ved fodlisten... Så er den i et stykke, og kan bruges til at binde
pt fast til sædet, hvis det bliver påkrævet at flytte vedkommende, og man
frygter ryg eller nakkeskader.... Løsningen er, tag hele sædet med pt, det
kan lade sig gøre, hvis man har tilstrækkeligt med hjælp.... Men så snup
nogle store stærke nysgerrige, til at foretage det grove arbejde, og du
nøjes med at bruge hovedet. Muskler og hjerner, kan udrette mirakler, når
bare de arbejder sammen.... Sikkerhedsseler, kan også bruges til at trække
en brændende bil, væk fra andre implicerede biler i, så den ikke forværrer
situationen.... Mange bilister, har godt nok et elastisk træktov i deres
biler.... Men det holder ikke til varme ret længe... Men de er utroligt
stærke i alle andre tilfælder.

M.V.H....Benny..

Fra : Torben

Dato : 28-09-07 21:48

Hej

Jeg vil bare lige tilføje at aflåst sideleje er til den tilskadekomne som er
bevidstløs, men trækker vejret. Trækker den tilskadekome ikke vejret er det
igang med HLR (hjerte lunge redning) herunder følge A-B-C metoden for at
sikre de livsvigtige systemer.

En tilskadekommen skal kun flyttes hvis man ikke kan få skadestedet sikret -
eks. hvis en tilskadekommen ligger midt på motorvejn, hvor det kan være
svært at sikre skadestedet alene, ville det være fornuftig at flytte en
tilskadekommen ind til siden. Som Benny også siger, så flytter man også hvis
man skal igang med HLR, hvor det ikke er praktisk muligt at gøre det i eks.
en bil - liv frem for førlighed.

/Torben

Fra : pensionisten

Dato : 29-09-07 08:00

Torben skrev:
> [...]
> igang med HLR (hjerte lunge redning) herunder følge A-B-C metoden for at

Vi er grundlæggende enig, men hvem siger at en person som sidder i en
bil og er bevistløs absolut skal lægges i aflåst sideleje.
Har han brud på ryggen, nakken mm.
Her kan man nøjes med at sikre frie luftveje læg nakken tilbage

Pensionisten

Fra : C.H

Dato : 29-09-07 10:32

> [...]
> Har han brud på ryggen, nakken mm.
> Her kan man nøjes med at sikre frie luftveje læg nakken tilbage

En bevidstløs skal lægges i aflåst sideleje også selvom der er risiko for
førligheden.
Er der respirationsstop skal der selvfølgelig ikke lægges i aflåst
sideleje....

Basic førstehjælp.

CH

Fra : pensionisten

Dato : 29-09-07 13:15

C.H skrev:
> [...]
> førligheden.
> Er der respirationsstop skal der selvfølgelig ikke lægges i aflåst

Uenig

Hvad sker der når man ligges i aflåst sideleje,
Man forhindrer tungen i at falder tilbage og dermed lukke for luftvejene.
Man sikre at opkast mm. kan komme ud

Hvis man ligger nakken tilbage skaber man frie luftveje.

Du giver jo selv løsningen, for du vil have personen om på ryggen hvis
der er respirator stop hvordan vil du give hjertemassage og ilt, hvis
der ikke er frie luftveje når personen ligger på ryggen,

Som Falck sagde ved den sidste Repetition kursus: ” Hvorfor skal han
absolut om i aflåst sideleje med risiko for andre skader, tænk alternativ
Men du er mødt til at blive ved personen

Pensionisten

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-09-07 16:08

> En bevidstløs skal lægges i aflåst sideleje også selvom der er risiko for
> førligheden.

Bestemt ikke. Den eneste grund til at lægge en bevidstløs i aflåst sideleje
er at du går fra vedkommende, og det er yderst sjældent at man kommer i den
situation - folk kommer som regel piskende så snart der er ulykker i
nærheden.

> Basic førstehjælp.

Nej. Basic førstehkælp er at sikre mod yderligere skader.

Mvh Maria

Fra : C.H

Dato : 29-09-07 20:02

> [...]
> ulykker i nærheden.

> Nej. Basic førstehkælp er at sikre mod yderligere skader.

Da jeg tog tolvtimers førstehjælpskursus hos Falck for et halvt år siden,
var det det, der var beskeden - så det lytter jeg til

CH

Fra : pensionisten

Dato : 30-09-07 08:37

> Da jeg tog tolvtimers førstehjælpskursus hos Falck for et halvt år siden,
> var det det, der var beskeden - så det lytter jeg til
>
> CH

Vi er netop inde ved sagens kerne, man misforstår førstehjælpen, eller
det fremgår ikke tydelig nok hvad der er bedst.

Det er også grunden til at jeg startede denne diskussion.

Da jeg for snart en menneske alder side tog mit første hjerte massage
kursus, UHM, startede vi med en 30 – 40 timers kursus ved Røde kors
efterfulgt af en udvidet 1. hjælps kursus, før vi forsatte med UHM hvor
vi til afslutning blev eksamineret at en læge.

Derefter har vi holdt kursus hvert år afholdt af Falck, derudover har
jeg gennem Dansk Svømmeunions været på kursus mindst 1 gang om året som
Livrednings dommer og Erhvervs livredningsdommer, hvilket jeg stadig er
og deltager i relevante kurser.
Her har vi på alle kurser, de sidste år, fået den besked ikke at flytte
til skade kommende, med mindre det er absolut nødvendig.
Så jeg synes du skal få din viden opdateret evt. ved at spørge en
instruktør, så du ikke bliver skyld i at en person mister førligheden
pga. forkert behandling.
Desværre er der alt for mange der misforstår det.
Jeg er selv af en brandmand fra Falck der var tilstedet da jeg faldt 3
meter ned og lå i en blodpøl lagt i aflåst sideleje, endda ved
bevidsthed op højlydt protester fra mig.
Det fik heldigvis ingen følgevirkninger.
Da Falck kom, fik jeg hals krave på, derefter ville jeg rejse mig for
komme op på båren, men nej der måtte jeg ikke,
Så du er ikke den eneste der gør, og vil gøre fejl. Og det må heller
ikke afskrække fok fra at gøre noget.

Ved for resten at det nye UHM siger 30 indblæsning og 2 tryk, med mindre
der er tale om børn eller drukken ulykker

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-07 10:40

> Ved for resten at det nye UHM siger 30 indblæsning og 2 tryk, med
> mindre der er tale om børn eller drukken ulykker

30 indblæsninger og 2 tryk???

Det lyder da vildt. Da jeg lærte det var det 2 indblæsninger og 15 tryk, når
man var alene om det.

Fra : C.H

Dato : 30-09-07 11:50

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> skrev i en meddelelse

> 30 indblæsninger og 2 tryk???
>
> Det lyder da vildt. Da jeg lærte det var det 2 indblæsninger og 15 tryk,
> når man var alene om det.

Omvendt... 30 tryk og to indblæsninger
Formålet er at holde blodtrykket oppe indtil hjælp kommer frem..

CH

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-07 12:01

C.H wrote:
> "Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Omvendt... 30 tryk og to indblæsninger
> Formålet er at holde blodtrykket oppe indtil hjælp kommer frem..
>
> CH

Så forstår jeg bedre...
Kunen heller ikke se det fornuftige i 30 indblæsninger og to tryk, da det er
trykkene der er med til at fordele ilten i kroppen.

Fra : pensionisten

Dato : 30-09-07 22:30

Louise skrev:

> 30 indblæsninger og 2 tryk???
>
> Det lyder da vildt. Da jeg lærte det var det 2 indblæsninger og 15 tryk, når
> man var alene om det.

undskyld, her var jeg lidt for hurtig på aftrækkeren, selvfølgelig omvendt

fra
Jørgen

Fra : C.H

Dato : 30-09-07 11:57

> [...]
>
> Ved for resten at det nye UHM siger 30 indblæsning og 2 tryk, med mindre
> der er tale om børn eller drukken ulykker

Først og fremmest - omvendt... 30 tryk og to indblæsninger bare lige for at
få alle misforståelser af vejen...

Herefter citat lige fra bogen "Falck førstehjælp 7. udgave" om sikring s. 5:
"Det er en hovedregel at førstehjælpen skal foregå på findetedet. Hvis den
tilskadekommende ikke kan sikres på findestedet kan den eneste mulighed være
en nødflytning, selvom dette kan forværre den tilskadekommendes tilstand."

Herefter om livreddende førstehjælp, s. 13:
"En bevidstløs person, der trækker vejret skal uanset årsagen, altid
placeres i aflåst sideleje."

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-09-07 14:09

> [...]
> tilskadekommende ikke kan sikres på findestedet kan den eneste mulighed
> være en nødflytning, selvom dette kan forværre den tilskadekommendes

Den læser du - og andre - til det er forstået.

> Herefter om livreddende førstehjælp, s. 13:
> "En bevidstløs person, der trækker vejret skal uanset årsagen, altid
> placeres i aflåst sideleje."

Hvilket så ikke stemmer overens med dit første citat.

Mvh Maria

Fra : C.H

Dato : 30-09-07 14:30

> Den læser du - og andre - til det er forstået.

> Hvilket så ikke stemmer overens med dit første citat.
>
> Mvh Maria

Der er ikke nødvendigvis en modsætning mellem de to - og citaterne stammer
fra samme bog. I øvrigt fuldstændig i overensstemmelse med kursets indhold.
Sikring betyder jo både i forhold til ydre omstændigheder, men også sikring
af den skadedes liv.

Når alt kommer til alt vil det være en vurderingssag. Personligt ville jeg
nok vente med at trække en skadet ud af eksempelvis en bil indtil jeg er
sikker på, at aflåst sideleje er nødvendigt for at holde vedkommende i
stabil tilstand. Kan den stabile tilstand opnås hvor vedkommende er, er det
optimalt.
Dog skal jeg dog pointere, at jeg jo som førstehjælper kun er lægmand og
derfor skal være påpasselig med at lave den slags vurderinger - her kommer
liv før førlighed. Så er jeg det mindste i tvivl, så vil jeg vælge aflåst
sideleje, som det anbefales.

CH

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-09-07 16:06

> [...]
> liv før førlighed. Så er jeg det mindste i tvivl, så vil jeg vælge aflåst

Så vil jeg bare håbe at der ikke er ret mange, der har det som dig, og
udsætter mig for det.

Mvh Maria

Fra : C.H

Dato : 30-09-07 18:45

> Så vil jeg bare håbe at der ikke er ret mange, der har det som dig, og
> udsætter mig for det.

Well - det er det, der bliver undervist i til førstehjælpskurserne, så hvis
du vil have det anderledes, så tror jeg du skal lave lidt arbejde for det.
Ellers er det netop det, du bliver udsat for, hvis det går galt for dig.

CH

Fra : pensionisten

Dato : 30-09-07 22:37

C.H skrev:
> [...]
> Ellers er det netop det, du bliver udsat for, hvis det går galt for dig.

Nej det er ikke alle der undervise i det.

Røde kors og Falck er ikke enig om aflåst sideleje
Røde Kors ligger f.eks. ikke i aflåst sideleje hvis der ikke er
vejrtrækning og man går hen for at alarmere, de lader personen ligge på
ryggen til man kommer tilbage

fra
Pensionisten

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-10-07 08:09

> [...]
> Røde Kors ligger f.eks. ikke i aflåst sideleje hvis der ikke er
> vejrtrækning og man går hen for at alarmere, de lader personen ligge på

Så er det nok derfor. Jeg er nemlig også uddannet af Røde Kors, og der
bruges aflåst sideleje kun til bevidstløse, man går fra.

Mvh Maria

Fra : Benny Mortensen

Dato : 01-10-07 10:14

> [...]
> Røde Kors ligger f.eks. ikke i aflåst sideleje hvis der ikke er
> vejrtrækning og man går hen for at alarmere, de lader personen ligge på

Altså helt ærligt, Pensionisten....

Du går da ikke fra en person, som ikke trækker vejret, for at tilkalde
hjælp. Du sikrer dig, at luftvejene er frie, og giver kunstigt åndedræt, og
hjertemassage, hvis det skulle være nødvendigt.
Pensionisten, burde jo også lige prøve, at tænke sig en lille smule om....
Og her, lade være mellem at så tvivl om, hvad man skal gøre..... Først og
fremmest, er der himmel og bøf til forskel, om man står alene, klokken meget
sent, men en bil, der ligger med fødderne i vejret, med to livløse, en
omtåget person, og en komplet hysterisk person, som prøver at skrue
hovederne af de livløse.... Eller står i en svømmehal, med en som har glemt
at trække vejret, eller har stødt hovedet mod bunden, eller brækkede benet
på vej ned i boblebadet...

Dertil kommer, at der er himmel og bøf til forskel på, om man har
specialarbejderskolens kursus i førstehjælp, eller om man er uddannet
samarit ved ASF Dansk folkehjælp... Den ene, kan træffe nogle beslutninger,
som den anden er ude af stand til at træffe.... Og man ved, at samaritten,
lægger sig ikke ved siden af den tilskadekomne, fordi der er lidt blod,
hvilket den anden godt kunne finde på.

Altså kort og godt, der er himmel og bøf til forskel, på personer, som har
givet kunstigt åndedræt, til en dukke, eller de har prøvet det på en person.
Den ene, kan måske en smule, men det er relativt teoretisk, hvor den anden,
har været ude i adskillige virkelighedsnære øvelser, og den endelige
eksamen, sker også under virkelighedsnære omstændigheder, og har modtaget
undervisning, som går langt længere, end et grundkursus. Man ved, at alle,
med erhvervskort, har mindst udvidet førstehjælp.... Alligevel ser man
taxi'er som skynder sig væk, hvis de opdager uheld.

Hvad er der blevet af " Forlad aldrig en tilskadekommen " ????

M.V.H....Benny..

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-10-07 10:27

On Mon, 1 Oct 2007 11:13:47 +0200, "Benny Mortensen"
<ingen@brugbar.dk> wrote:

>Du går da ikke fra en person, som ikke trækker vejret, for at tilkalde
>hjælp. Du sikrer dig, at luftvejene er frie, og giver kunstigt åndedræt, og
>hjertemassage, hvis det skulle være nødvendigt.

Een person alene kan ikke lave effektiv hjertelunge redning, det
kræver 3 personer.

Så jo, man starter med at kalde HJÆLP !!

<mlr>

Fra : Benny Mortensen

Dato : 01-10-07 11:39

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

> Een person alene kan ikke lave effektiv hjertelunge redning, det
> kræver 3 personer.
>
> Så jo, man starter med at kalde HJÆLP !!
>
> <mlr>

Se jeg er nu ligeglad med, om det er effektivt... Når bare det gør
forskellen...

I hvert ville jeg have gjort, hvad der for mig var muligt.

Nej, man starter med at sikre området, så ulykken ikke udvikler sig
yderligere, så vurderer man, og tilkalder så hjælpen. når jeg havde opdaget,
at vedkommende, ikke trak vejret, var jeg altså kommet forbi de andre....
Men jeg kan jo godt tilkalde hjælp, medens jeg yder førstehjælp.... Jeg kan
også, tilkalde hjælp, medens jeg sikrer ulykkesstedet, der er ingen der
siger, at jeg skal gøre tingene en af gangen... Og forhåbentligt, behøver
jeg heller ikke gøre alting selv.
Jeg kan konstatere, der er sket et uheld, min gps vil fortælle mig, hvor det
er, så langt kan jeg være nået, inden jeg forlader min egen bil... De
resterende ting, vil jeg konstatere, på vejen forbi ulykkesstedet, for på
den ene side, må jeg anvende min egen bil som sikring, og min
advarselstrekant på den anden side.... Så med lidt held, har jeg bemærket de
resterende ting på vejen, som senere kan redigeres, da alarmcentralen jo
altid kan ringe tilbage, for at få dugfriske meldinger. Og som tidligere
nævnt, kan det være en fordel, at der er en, der fordeler resourcerne, så
dem der kan yde førstehjælp, gør det, og dem der har kræfter og evnen til at
bruge dem, gør dette, og gør det rigtigt. Og dem, som ikke vil medvirke på
en positiv måde, bliver jaget væk, så de i det mindste, ikke optager
pladsen, for dem der vil yde en indsats.

M.V.H....Benny..

Fra : pensionisten

Dato : 01-10-07 13:26

> Du går da ikke fra en person, som ikke trækker vejret, for at tilkalde
> hjælp. Du sikrer dig, at luftvejene er frie, og giver kunstigt åndedræt, og

I dag skal man bruge en hjertestøder, for at få liv i en person, og den
skal frem så hurtig som overhovedet mulig , da overlevelses chancerne
falder med 10 % pr. minut indtil der bliver stødt.
Derfor når man her konstateret at personen er bevistløs og ikke trækker
vejret lader man personen ligge,(hvis man er uddannet hos Falck, bruger
men tid på at ligge personen i aflåst sideleje)og går hen for at
alarmere. i følgende rækkefølge

Tjek bevisthed hvis personen er
bevistløs, råb på hjælp og
Skab frie luftveje, og tjek
Vejrtrækning
vis der ingen vejrtrækning er lader man personen ligge og alarmer

kommer tilbage og starter med 30tryk og 2 indblæsning

pensionisten

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-10-07 11:55

> [...]
> vis der ingen vejrtrækning er lader man personen ligge og alarmer
>
> kommer tilbage og starter med 30tryk og 2 indblæsning

Vil det være forkert at antage, at hvis jeg er et sted, hvor der er en
hjertestarter, så vil det, at være alene med patienten, være forbeholdt
vægtere, eller også folk, som næppe er der i lovligt henseende.... Er det på
landevejen... Og uden mobilos, vil jeg ikke spilde tid på, at løbe efter
hjælp.... Men gå direkte til hjertemassage og kunstigt åndedræt.
Indrømmet, mit seneste kursus, var i 1976... Så ordlyden har nok ændret sig
en del siden. Problemet er bare, at det har jeg nok ikke, så jeg gætter på,
jeg vil gøre, som jeg hidtil har gjort..... Hvis jeg har konen med, kan jeg
godt løbe efter hjælp, for hun er bedre uddannet indenfor førstehjælp, end
jeg er..... Men som sagt, jeg er ikke akademisk, og hvad der står i bøgerne,
aner jeg intet om, for jeg tror aldrig, jeg har haft en åbnet.... Havde
fjernsynet ikke omtalt hjertestarteren, havde jeg ikke kendt til dens
eksistens. Jeg tror egentligt, min kone vil være enig med mig, men hun er
heller ikke uddannet, ved hverken Røde kors, eller Falck... Men hos ASF og
Beredskabet. Og det er, for en god ordens skyld, ikke for at sige noget
negativt, om hverken Røde kors eller Falck.

M.V.H....Benny..

Fra : pensionisten

Dato : 03-10-07 12:49

Benny Mortensen skrev:
> [...]
> Beredskabet. Og det er, for en god ordens skyld, ikke for at sige noget
> negativt, om hverken Røde kors eller Falck.

Hjertestarter er af en så god at den fortæller alt hvad man skal gøre,
så den bruger man og hvis man følger stemmen kan det ikke gøres forkert.
Desuden tillader den ikke at man støder på en ikke stødbar hjerterytme

Nen når du har fået at vide at hjertestarteren skal bruges så hurtig som
mulig, vil det være fuldstændig ansvarsløs ikke at alarmere.efter denne
koncept
Tjek bevisthed hvis personen er

Nu skal jeg nok lade være med at starte en diskussion om, at man har
fundet ud af at man ingen har redet ved hjerte massage og det kun er
mulig med hjertestarter.

Dem som man mener der er blevet redet før i tiden har ikke haft hjertestop

fra
pensionisten

Fra : pensionisten

Dato : 26-09-07 22:24

pensionisten skrev:
> [...]
> blive bevidstløs havde lagt nakken tilbage.
> Noget helt anden er, hvis han var bevidstløs og ikke trak vejret.

ØV
jeg havde håbet på nogle flere reaktioner, så vi måske kunne få folk til
at være tilbageholdende med at flytte rundt på folk der er kommet tilskade

pensionisten

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-09-07 09:15

> [...]
> at være tilbageholdende med at flytte rundt på folk der er kommet tilskade

Tja, man må jo indrømme, at sodavand i et 7mdr gammelt barn, havde noget
større effekt.

M.V.H....Benny..

Fra : Holst

Dato : 27-09-07 09:35

Benny Mortensen wrote:

> Tja, man må jo indrømme, at sodavand i et 7mdr gammelt barn, havde noget
> større effekt.

Rigtig mange mennesker har ikke noget større kendskab til førstehjælp,
og derfor ofte heller ikke de store meninger. Og de fleste af os, der
har lært førstehjælp, har heldigvis heller aldrig haft brug for det.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-09-07 10:55

> Rigtig mange mennesker har ikke noget større kendskab til førstehjælp,
> og derfor ofte heller ikke de store meninger. Og de fleste af os, der
> har lært førstehjælp, har heldigvis heller aldrig haft brug for det.

Jamen du har sikkert ret....

Førhen var det jo mest i trafikken, der var brug for det.
Sådan er det nok lidt endnu. Men for mig, har de sidste par gange, været på
gulvet i et supermarked.
Pudsigt nok, har nysgerrigheden begge gange, været noget større end
hjælpsomheden, og det vil ikke være løgn, at sige, at der skulle snakkes med
store bogstaver, for at få lavet så meget luft, så dem der ville hjælpe,
kunne komme til.

M.V.H....Benny..