"Noget" i halsen
Fra : Mads Aggerholm

Dato : 22-09-07 11:14

En i min familie (pige, 25 år) viste mig lige at hun ser lidt anderledes ud
i halsen.

Jeg har tit kigget både min kone og andre i halsen for at konstatere
irritationen i.f.m. halsbetændelse, men dét her har jeg sgu aldrig set før:

http://www.trucios.webbyen.dk/billed.asp?PrivatBilled=7304433

Har nogen herinde set noget tilsvarende??

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-09-07 11:24

On Sat, 22 Sep 2007 12:14:08 +0200, "Mads Aggerholm"
<mads001@hotFJERNmail.com> wrote:

> [...]
>
>http://www.trucios.webbyen.dk/billed.asp?PrivatBilled=7304433
>
>Har nogen herinde set noget tilsvarende??

Jo da...

Det er epiglottis, på dansk strubelåget....

Den pige har mund som en ladeport. Hos de fleste mennesker kræver det
hjælpemidler som spejle eller laryngoskoper at få indblik til
epiglottis, men her går det jo fint uden....

<mlr>

Fra : Jan

Dato : 22-09-07 12:32

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> wrote in message

> [...]
> hjælpemidler som spejle eller laryngoskoper at få indblik til
> epiglottis, men her går det jo fint uden....

:D Så blev vi så kloge

Jan

Fra : N/A

Dato : 22-09-07 12:51

Fra : Jan

Dato : 22-09-07 12:51

"Jan" <bla@bla.dk> wrote in message

> [...]
>
> Tror nu du skal passe på, hvem du rådgiver for ser ud til det skal
> behandles hurtigt idet det ellers kan medføre døden efter hvad jeg har
> kunnet se på nettet også selvom du har ret i navnet...
> Epiglottitis is a medical emergency that may result in death if not
> treated quickly. The epiglottis is a flap of tissue that sits at the base
> of the tongue that keeps food from going into the trachea, or windpipe,
> during swallowing. When it gets infected and inflamed, it can obstruct, or
> close off, the windpipe, which may be fatal unless promptly treated.

Ups sorry var Epiglottitis :)

Jan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-09-07 13:12

On Sat, 22 Sep 2007 13:51:04 +0200, "Jan" <bla@bla.dk> wrote:

>Ups sorry var Epiglottitis :)

Billedet viser en helt normalt epiglottis - Pigen er sund og rask...

Epiglotittis er en infektionstilstand i epiglottis. Den er ganske
rigtig livstruende, specielt hos mindre børn.

Heldigvis er sygdommen næsten forsvundet efter at Haemophilus
influenzae (HIB) vaccinen kom ind i børnevaccinationsprogrammet.

<mlr>

Fra : Holst

Dato : 22-09-07 12:55

Jan wrote:

> [...]
> swallowing. When it gets infected and inflamed, it can obstruct, or close
> off, the windpipe, which may be fatal unless promptly treated.

Ja, men hvis der ikke er nogen betændelsestilstand af epiglottis, så er
der jo heller ikke epiglottitis.

Jeg forstod OP's indlæg således, at det var den normale tilstand hos
pigen. Det kan godt være, det er unormalt, men hvis hun har levet 25 år
med det uden problem, så behøver hun næppe skyndes sig til lægen.

Fra : Mads Aggerholm

Dato : 22-09-07 15:24

Jamen, så kom det på plads...

Mange tak til alle!