Måling af blodsukkeret (meget dyrt)
Fra : Nedad

Dato : 12-09-07 20:39

Hejsa

Jeg har nu fået målt mit blodsukker værdi for høj hos lægen 3 gange
mellem 7 og 7,5.
Nu vil jeg i gang med at måle den selv frem til jeg bliver indkald hos
en diabet sygeplejerske.

Hvad skal man have af udstyr til dette formål?

Jeg har kikket på ABBOTT som har en frestyller mini, koster ingen
penge, men derfor er strimlerne meget dyre. Et andet firma er Roche
som har et apparat ved navn Aviva, næsten gratis med cd'er.
Programmer, infrarød overførsel til pc, men strimlerne er meget dyre.

Findes der ikke er apparat som koster mere end dem jeg har fundet
frem, men billiger i daglig drift?

På forhånd tak
Nenad

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-09-07 21:03

Nedad skrev den 12-09-2007 21:38:
> [...]
> Programmer, infrarød overførsel til pc, men strimlerne er meget dyre.
>
> Findes der ikke er apparat som koster mere end dem jeg har fundet

Vil du ikke kunne opnå tilskud til målestrimlerne?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-07 10:06

Carsten Riis wrote:

> Vil du ikke kunne opnå tilskud til målestrimlerne?

For at opnå tilskud til strimler skal man være endeligt diagnosticeret som
diabetiker.
Er man Type 2, og er i tabletbehandling kan man få bevilget 150 teststrimler
_pr år_
Er man i insulinbehandlig, uanset diabetestype, kan man, i de flest
kommuner, få bevilget frit forbrug af strimler. Nogle kommuner, fx Århus,
har sat en begrænsning på, også selvom man er insulin behandlet.

Alle teststrimler, uanset firma, koster ca 8 kr stykekt i Danmark.
Der kan være penge at spare ved at købe online fra fx Tyskland, der mener
jeg strimelrne "kun" koster ca 5 kr stk.

Louise
--
Type 1 diabetiker, måler blodsukker 5-7 gange dagligt
Bor i Århus, så må maks måle 2400 gange om året.

Fra : Nedad

Dato : 12-09-07 21:09

On 12 Sep., 22:02, Carsten Riis <carsten.r...@gmail.com> wrote:
> Vil du ikke kunne opnå tilskud til målestrimlerne?

Hej Carsten

Det har jeg ikke tænkt over, lige nu vil jeg bare vide om hvor meget
mit blodsukker er dagligt og noter det ned så jeg kan finde ud af hvor
jeg står.

Mvh
Nenad

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-09-07 23:13

Nedad skrev:

> Jeg har nu fået målt mit blodsukker værdi for høj hos lægen 3 gange
> mellem 7 og 7,5.

Det virker ikke umiddelbart specielt højt. Var du fastende? Både med
hensyn til mad og fx sodavand eller andre sukkerholdige drikke.

> Nu vil jeg i gang med at måle den selv frem til jeg bliver indkald hos
> en diabet sygeplejerske.
>
> Hvad skal man have af udstyr til dette formål?

Som du har opdaget, findes der flere forskellige apparater. Og det er
vel smag og behag, hvad man foretrækker.

> Findes der ikke er apparat som koster mere end dem jeg har fundet
> frem, men billiger i daglig drift?

Så dumme er firmaerne desværre ikke.

Du kan ikke få tilskud, før du har fået konstateret, at du har diabetes
og med de pågældende målinger, er det langt fra sikkert, at det er
tilfældet.

--
Mvh.
Kim Ludvigsen

Fra : Peter

Dato : 13-09-07 01:32

> Nedad skrev:
..

> Du kan ikke få tilskud, før du har fået konstateret, at du har diabetes og
> med de pågældende målinger, er det langt fra sikkert, at det er tilfældet.

Det er desværre ikke nok.
Man skal være i en eller anden form for medicinsk behandling mod forhøjet
blodsukker, for man kan få tilskud til prøvestrimler, og husker jeg rigtigt,
er tilskuddet 120 stk. gratis prøvestrimler om året.
Kan sukkersygen behandles med motion og diæt, må man selv betale.

PeterB
(der selv er type II diabetiker)

Fra : Nedad

Dato : 13-09-07 11:12

Hejsa

Jeg kan høre at ebay.de er den billigste måde at købe strimler på.
Jeg må vente på at komme i gang med lægen retter dibatsygeplejsken så
må vi tage det derfra.
Min læge snakkede noget om at jeg kan komme på nogle piller i nogle
måneder frem til at jeg få smidt nogle kilo, hun mente at det at jeg
kommer af med nogle kilo vil hjælpe på dette problem.

Takker
Nenad

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-07 20:43

Nedad wrote:
> [...]
> måneder frem til at jeg få smidt nogle kilo, hun mente at det at jeg
> kommer af med nogle kilo vil hjælpe på dette problem.

Det er ikke e-bay du skal bruge til at købe strimler, det er tyske
grossister.
Havde et link på et tidspunkt som jeg fik i den tyske diabetesgruppe på
usenet, men har desværre ikke det link mere.

Hvis du kommer på de piller vil du kunne få en bevilling på 150 strimler om
året, hvilket er meget lidt, hvis man skal lære sit blodsukekr at kende.

Vægttab er altid en god idé, hvis man er overvægtig med type 2.

Louise

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 15-09-07 19:25

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Havde et link på et tidspunkt som jeg fik i den tyske diabetesgruppe på
> usenet, men har desværre ikke det link mere.

Pas på med udenlandske strimler til blodsukkerapparatet. Ofte er de
kalibreret til fuldblodsværdier og ikke plasma. Det giver en forskel på ca.
12%.

I Tyskland måler man i fuldblod, så vær sikker på at strimlerne automatisk
kalibreres om når de sætte i et dansk apparat, ellers får man forkert værdi.

/CJ

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-07 22:25

Christian Jacobsen wrote:

> [...]
>
> I Tyskland måler man i fuldblod, så vær sikker på at strimlerne
> automatisk kalibreres om når de sætte i et dansk apparat, ellers får

Personligt får jeg strimlerne hos en godkendt dansk grossist, og min kommune
har besluttet at bevillingen kun dækker hvis strimlerne bestilles derfra.

Om strimlerne er kalibrerede til fuldblod eller plasma burde man kunne se
inden man bestiller.

Fra : Lyrik

Dato : 13-09-07 21:23

On Wed, 12 Sep 2007 21:38:40 +0200, Nedad <google@dragic.com> wrote:

> [...]
> Programmer, infrarød overførsel til pc, men strimlerne er meget dyre.
>
> Findes der ikke er apparat som koster mere end dem jeg har fundet

+++++++++++++++++++++
Du overreagerer.
7-7,5 er peanuts!
Hvad vil du opnå ved at gå og måle det. Det er lettere forhøjet og du skal
skifte kost-og motionsvaner. Gå fra franskbrød til rugbrød og motioner
lidt.
Folk render rundt med væsentligt mere forhøjet uden problemer. Det farlige
er ikke for højt sådan rent akkut, men selvfølgeæig skadeligt over en lang
årrække.

Det farlige er for lavt! Det er det man dør af!

Der er slet ikke nogen faremomenter, kun en løftet pegefinger om at du nok
lever lidt usundt.
Slap af!!
Du kan købe et Accucheck compact Plus fra Roche, det er det
bedste-fuldautomatisk-strimlerne kravler selv ud af apparatet.
De koster allesammen 8 kroner stykket.
Men når du køber apparatet-apotek eller over nettet så får du apparat og
17 strimler for 95 kroner.

Det giver kun mening at måle et blodsukker om morgenen efter at du ikke
har spist fra klokken 21 forrige aften(10 timers faste)

Det man måler når man har spist er latterlig forkert måling! Den siger zip
om din sukkersyge.

Så kan du måle om morgenen 1 gang om ugen. Det flytter sig ikke ret
hurtigt. Du har så til 17 ugers måling.

Endnu engang slap af!

--
Hilsen fra
Jens Erik Bech

Fra : bk

Dato : 14-09-07 03:50

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse
news.tylz78ffcof222@jens-erik-bechs-computer-2.local...

> [...]
> om din sukkersyge.
>
> Så kan du måle om morgenen 1 gang om ugen. Det flytter sig ikke ret

Helt rigtigt som der siges her.Slap helt af.
Da jeg fik konstateret diabetes var mit blodsukker 19,6 på en 10 timers
faste så der var den gal.Det udviklede sig så at jeg måtte have insulin og
hvis den tid kommer at du får konstateret sukkersyge så skal du stadig tage
det nogenlunde roligt,for det er en sygdom som er let at leve med hvis den
passes.Jeg er selv håndværker og den gamle skrøne om at "det kan man ikke
klare længere"passer ikke.Du kan stort set hvad du vil.Så igen,tag det
roligt..

hilsen Brian

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-07 09:38

Lyrik wrote:

> +++++++++++++++++++++
> Du overreagerer.
> 7-7,5 er peanuts!

Men alligevel højt nok til at man skal være opmærksom. Som rettesnor siger
man at et fasteblodsukker ikke skal være over 6.1 hos en ikke-diabetiker.

> [...]
> Folk render rundt med væsentligt mere forhøjet uden problemer. Det
> farlige er ikke for højt sådan rent akkut, men selvfølgeæig skadeligt

Du kan sagtens dø af højt blodsukker. Men det er vist mest en problematik
for type-1-diabetikere, som slet ikke har nogen insulinproduktion, og så
ikke får insulin tilført.

> Det farlige er for lavt! Det er det man dør af!

Man dør ikke af wet lavt blodsukker i sig selv, men mpske af
omstændighederne!
Fx hvis du får insulinchok mens du svømmer, så drukner du.
Ved et alm insulinchok hvor man sidder/ligger med frie luftveje vil det ikke
være livsfarligt. Så snart insulinen ophører med at virke, dvs. efter nogel
få timer, vil blodsukkeret igen stige, og man vil komme til bevidsthed igen.
(dette spfremt ingen opdager man er i chok, og man derfor ikke modtager
nogen akut behandling)

> Der er slet ikke nogen faremomenter, kun en løftet pegefinger om at
> du nok lever lidt usundt.
> Slap af!!

Her er jeg helt enig. Jeg synes også det skal tages som en påmindelse om at
der evt kan strammes op i kost- og motionsvaner. Tal evt med din læge om
dette. (9 ud af 10 type-2-diabetikere er overvægtige og har en usund kost)

> ikke har spist fra klokken 21 forrige aften(10 timers faste)
>
> Det man måler når man har spist er latterlig forkert måling! Den
> siger zip om din sukkersyge.

At måle efter et måltid (1½ til 2 timer) giver meget mening, for det viser
om man forstår at spise den rigtige kost i de rette mængder.
Den optimale diabetesstatus er med et fasteblodsukker på 5-6mmol/L, inden
måltiderne helst under 6-7mmol/L, og 1½-2 timer efter måltiderne bør
blodsukkeret ikke overstige 8-9mmol/L.
Især som diætbehandlet diabetiker er disse talt vigtige, da det er kosten
der er behandlingen. Hvis ikke man ved hvordan man reagerer på de
forskellige fødevarer kan man helelr ikke forvente at ens diabetes pludselig
bliver godt reguleret, bare fordi man tillægger sig andre madvaner.
Det er jo fx ikke nok at skifte til rugbrød, man er også nødt til at vide i
hvor store mængder man kan spise det.
Så det giver bestemt mening at måle blodsukekr før og efter måltiderne, især
hvis man er nyopdaget (hader det ord), og endnu ikke ved hvordan ens krop
reagerer, og hvordan det føles når blodsukkeret stiger eller falder.

> Så kan du måle om morgenen 1 gang om ugen. Det flytter sig ikke ret
> hurtigt. Du har så til 17 ugers måling.

For at finde ud af hvordan ens krop reagerer anbefales det ofte at tage en
døgnprofil en dag om ugen, dvs 7 målinger på en dag. En fastemåling, som
samtidig tæller som måling får morgenmaden, 1½-2 timer efter morgenmaden,
Før og efter frokost og aftensmad, og igen ved sengetid.
Det kanb evt være en god idé at skrive ned hvad man har spist, og hvornår,
på disse "måle-dage", på den måde kan læge og diætist lettere se hvad der
vet skal korrigeres.

Til slut vil jeg sige at det er mere end 13 år siden jeg fik konstateret
insulinkrævende diabetes, og jeg lærer stadig, og vil altid gøre det.
Jeg lærer stadig hvordan mit blodsukekr reagerer på forskelligt mad, det er
både enkelte madvarer, eller retter.
Jeg lærer stadig hvordan mit blodsukker bliver påvirket af forskellige
situationer, som motion, varme, kulde, sygdom, stress osv.
Mange af de ting jeg har lært omkring min diabetes, og om hvordan lige
præcis jeg reagerer på det forskellige situationer, dem ahr jeg lært ved at
måle mit bodsukker.
JEg kan slet ikke justere kost og insulin hvis ikke jeg kender mit
blodsukker. Men kender jeg mit blodsukker så kan jeg også, relativt præcis,
få insulin og mad til at passe sammen, så jeg undgår at få store udsving i
blodsukkeret.
Som ung voksen, dvs da jeg var ca 16-20 år, der målte jeg stort set ikke
blodsukker, kun ca to enkelte om ugen. På det tidspunkt havde jeg et
gennemsnitsblodsukker på 12mmol/L (Hba1C på ca 9%).
Jeg begyndte så at måle regelmæssigt blodsukker, og har nu gjort det i nogle
år, nu ligger mit gennemsnitsblodsukker på ca 9mmol/L (Hba1C på ca 7%)
(For "kendere"; så er omregningsformlem for Hba1c blevet ændret da an gidt
over til at måle Hba1c i Plasma istedet for fuldblod)
Bare dette viser at det kan betale sig at måle blodsukker, for ens
blodsukker vil altid være lidt ustabilt, uanset diabetestype, og for at
holde det så stabilt som muligt må man kende sit blodsukker, og netop vide
hvordan ens blodsukker reagerer på mad, motion etc.

JEg vil sagtens kunne remse op hvordan jeg reagerer på en masse forskelligt
mad, men ingen andre diabetikere vil kunne bruge det til noget, for vi har
alle forskelligt følsomhed overfor insulinen, forskellig aktivitetsniveau,
forskelligt stofskifte etc.

Håber denne lange smøre giver mening, men var bare nødt til at skrive det,
da jeg som "hærdet" diabetiker er uenig i dele af Peters udsagn.

Louise

Fra : Nicolai Kaltoft

Dato : 14-09-07 11:40

Louise skrev:

> [...]
> (dette spfremt ingen opdager man er i chok, og man derfor ikke modtager

Vi må vist hellere opklare en misforståelse her. Et lavt blodsukker
(<2-2.5mmol/L) er en yderst alvorlig tilstand og kræver hyperakut
behandling med infusion af koncentreret sukker, hvis ikke patienten skal
få permanent hjerneskade eller dø. Den hyppigste årsag er type 1
diabetes, hvor man ikke har fået spist nok i forhold til den mængde
insulin man har taget. I gennemsnit har en type 1 patient 2 tilfælde i
løbet af livet, med egentligt insulinshock - altså bevidstløshed grundet
lavt blodsukker. Tilstanden er sjælden blandt insulin behandlede type
2 patienter og stort set ikke eksisterende, hvis man kun er tablet
behandlet.

Super hilsner fra
Nicolai

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-07 17:33

Nicolai Kaltoft wrote:

> [...]
> grundet lavt blodsukker. Tilstanden er sjælden blandt insulin
> behandlede type 2 patienter og stort set ikke eksisterende, hvis man

Uha, så kan jeg h're at jeg lever livet farligt, jeg har jævnligt et
blodsukker på omkring 2.5, of ofte kan jeg ikek mærke det, men opdager det
fordi jeg alligevel måler mit blodsukker.
JEg vil på ingen måde kalde det hyperakut, og langt de fleste T1.diabetikere
jeg kender kan klare et blodsukekr 2.5, bare ved at drikke en juice el.lign.
Som diabetiker vil jeg sige at selvfølgelgi skal man handle på et blodsukker
på mindre end 3mmol/L, men direkte glucoseinfusion?? Jeg er ret overbevist
om at mine bahendlere vil grine ad mig hvis jeg troppede op og ville have
den behandling ved et BS på 2.5.
Det eneste tidspunkt hvor der bliver givet glukoseinfusion, ved lavt
blodsukekr, er vist diabetikeren er ude af stand til selv at indtage
glukose.

Bare mine tanker/erfaringer

Louise
--
Har aldrig haft et insulinchok, har haft diabetes i mere end 13 år.
Insulinchok bliver mere sjældne pga den meget bedre behandling, og meget

Fra : Nicolai Kaltoft

Dato : 15-09-07 02:01

Louise skrev:

> [...]
> Har aldrig haft et insulinchok, har haft diabetes i mere end 13 år.
> Insulinchok bliver mere sjældne pga den meget bedre behandling, og meget

Helt klart - hvis man er vågen og klar, så er der ingen fare på færde
(det er altid en klin isk vurdering), men hvis man er uden bevidsthed er
man måske på vej i et diabetisk koma, hvilket er en tilstand med en
dødelighed på omkring 10%

Super hilsner fra
Nicolai

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-07 08:14

Nicolai Kaltoft wrote:

> [...]
> (det er altid en klin isk vurdering), men hvis man er uden bevidsthed
> er man måske på vej i et diabetisk koma, hvilket er en tilstand med en

Svjh er du stud med, men ret mig gerne hvis jeg tager fejl.

Diabetisk koma og insulinchok er _ikke_ det samme.
Insulinchok er der hvor insulinkoncentrationen vliver for høj, og man derved
får for lavt blodsukker, med evt bevidstløshed til følge.
Diabetisk koma er en tilstand hvor man mangler insuling i kroppen, og
sderfor begynder at udvikle ketonstoffer i et forsøg på at overleve uden
glukosen, som ikke kan komme fra blodet og over i vævet, hvor det kan
forbruges.

Louise
--
Diabetiker og sundhedsfaglig uddannet

Fra : Nicolai Kaltoft

Dato : 15-09-07 11:44

> Svjh er du stud med, men ret mig gerne hvis jeg tager fejl.
>
> Diabetisk koma og insulinchok er _ikke_ det samme.

> [...]

Hej Louise

Nej, jeg er læge og jeg vil nu gerne endnu engang slå fast, at et
hypoglækæmitilfælde med bevidsthedstab er en yderst alvorlig tilstand. I
min iver efter at gøre sagerne lidt letforståelige var ordet diabetisk
koma nok ikke så velvalgt (idet det opfattes som tilstanden diabetisk
ketoacidotisk koma (som du selv nævner) - og som nærmest er den modsatte
tilstand med tårnhøjt blodsukker). Med koma mente jeg blot, at man efter
selv ganske kort tid med et meget lavt blodsukker risikerer hjerneskade
og derved kan overgå til en komatøs tilstand. Det er forståes ikke altid
det går så galt, men det er bestemt en risiko, som man skal være
opmærksom på.

Nu kan jeg jo godt se, at du ikke sådan lige har lyst til at tro på,
hvad jeg skriver, så jeg vedlægger lige en lille reference fra "Diabetes
Care".

Cryer PE, Davis SN, Shamoon H. Hypoglycemia in diabetes. Diabetes Care.
2003 Jun;26(6):1902-12.

Du kan f.eks. finde artiklen gennem dette link:
http://care.diabetesjournals.org/cgi/content/full/26/6/1902

Kig f.eks. i afsnittet "Frequency and clinical impact of iatrogenic
hypoglycemia", hvor der blandt andet står: "An estimated 2–4% of deaths
of people with type 1 diabetes have been attributed to hypoglycemia"
eller lidt længere ned: "Although severe prolonged hypoglycemia can
cause permanent brain damage, seemingly complete recovery is the rule."

Super hilsner fra
Nicolai

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 15-09-07 19:50

"Nicolai Kaltoft" <m98nsk@math.ku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Cryer PE, Davis SN, Shamoon H. Hypoglycemia in diabetes. Diabetes Care.

Jeg synes det er en væsentlig overfortolkning af den artikel at sige at
insulinchok er en tilstand med 10% dødelighed. Jeg kan ikke finde den
påstand i artiklen.

Jeg har ikke kendskab til at der er lavet registrering af antallet af
dødsfald grundet insulinchok uden særlige omstændigheder. I artiklen
beskrives også kun et estimat (uden at angive omstændighederne).
Jeg synes bestemt heller ikke jeg har hørt om dødsfald af insulinchok uden
særlige omstændigheder (alkohol, svømning, gentaget chok hvor
glucagendepotet er opbrugt, selvmordsforsøg m. insulin o.l.).

Dermed ikke sagt at føling, insulintilfælde og insulinchok ikke skal tages
alvorligt - for det skal det. I de rette (forkerte) omstændigheder kan det
være rigtig farlig, både for en selv og ens omgivelser.
Jeg synes bare der er langt til at man skal kalde det en hyperakut tilstand
der skal behandles med glucoseinfusion.
En rolig hånd med en glucagenpen og en rugbrødsmad efterfølgende vil da være
at foretrække.

Derudover så går glucagonproduktionen vel i gang i kroppen og giver en
blodsukkerstigning i løbet af et par timer, hvorefter man selv kan smøre sig
en ostemad og klare hovedpinen med et par panodiler....

/CJ

Fra : Nicolai Kaltoft

Dato : 15-09-07 20:21

> Jeg synes det er en væsentlig overfortolkning af den artikel at sige at
> insulinchok er en tilstand med 10% dødelighed. Jeg kan ikke finde den
> påstand i artiklen.
Den specifikke påstand stammer fra "Akutte Medicinske Tilstande", 7.
udgave, side 194 - men den kunne jeg desværre ikke linke til på nettet.

Rent derudover er jeg kun enig i alt, hvad du skriver.

Super hilsner fra
Nicolai

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 15-09-07 21:10

"Nicolai Kaltoft" <m98nsk@math.ku.dk> skrev i en meddelelse >> Jeg synes det
er en væsentlig overfortolkning af den artikel at sige at
> Den specifikke påstand stammer fra "Akutte Medicinske Tilstande", 7.
> udgave, side 194 - men den kunne jeg desværre ikke linke til på nettet.

ok, kigger lige når jeg møder på arbejde.
Synes nemlig ikke det passer med virkelighedens verden (set gennem mine
øjne).

/CJ

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-07 22:39

Nicolai Kaltoft wrote:

> Hej Louise
>
> Nej, jeg er læge

Det må du undskylde.
Måske jeg ahr været i gruppen så længe at jeg engang har set dig præsenteret
som Stud.Med.

> [...]
>
> Nu kan jeg jo godt se, at du ikke sådan lige har lyst til at tro på,
> hvad jeg skriver, så jeg vedlægger lige en lille reference fra

Det er såmænd ikke fordi jeg ikke vil tro hvad du siger, som diabetiker har
jeg bare også et behov for at mane alle de myter der findes i jorden.
Fx myter om kost, motion, levevaner, blodsukker etc. Derfor føler jeg at det
er vigtigt bl.a. at deltage i debatten her på UseNet.

> [...]
> hypoglycemia" eller lidt længere ned: "Although severe prolonged
> hypoglycemia can cause permanent brain damage, seemingly complete

Jeg orker ikke at læse artiklen nu, har brugt to dage til en
50-års-fødselsdag, og har desuden været til generalforsamling.
Vil se om jeg kan printe artiklen i morgen når jeg møder på ar (Min egen
printer er i stykker) og så nærlæse den puplikation du linker til.

Louise

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-07 17:34

Fra : Peter

Dato : 14-09-07 12:11

> Håber denne lange smøre giver mening, men var bare nødt til at skrive det,
> da jeg som "hærdet" diabetiker er uenig i dele af Peters udsagn.
>
> Louise
Nu må jeg altså lige nedlægge en protestand.
Det eneste jeg har udtalt mig om, er hvilke betingelser der skal være
opfyld, for at kunne få gratis prøvestrimler.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-07 17:29

Peter wrote:
> [...]
> Det eneste jeg har udtalt mig om, er hvilke betingelser der skal være
> opfyld, for at kunne få gratis prøvestrimler.

Nej, du udtalte dig også om behovet for målinger udover fastende, og et par
andre småting, det er dem jeg også kommenterer, og netop den jeg er uenig
med dig i.

Louise

Fra : Peter

Dato : 16-09-07 00:22

> [...]
>
> Nej, du udtalte dig også om behovet for målinger udover fastende, og et
> par andre småting, det er dem jeg også kommenterer, og netop den jeg er

Tror du ikke lige du skal smutte ud og måle dit blodsukker.
Det eneste indlæg i denne tråd der indeholder navnet Peter som enten
underskrift eller "fra", er mit indlæg d.13-09-2007 02:32, og det lyder i
fuld form som følger:

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-07 10:30

Peter wrote:
> [...]
> husker jeg rigtigt, er tilskuddet 120 stk. gratis prøvestrimler om
> året. Kan sukkersygen behandles med motion og diæt, må man selv betale.

Jeg giver dig hermed en undskyldning, for kan se at jeg blandede dig og en
anden skribent sammen.
Og nej, mit blodsukker har det skam fint, er bare stresset.

Og som type 2er er det 250 strimelr om året, hvilket vil sige 3 pakker...

Louise

Fra : Nedad

Dato : 19-09-07 15:06

Hejsa

Jeg har lige læst denne tråd igennem som jeg har startet og vil lige
følge op på den.
Jeg har været ude og købe et apparat Bayer Contour og jeg kan købe
billige strimler i Tyskland og Sverige virker også lidt billiger.

Faldet faldt på den pga. ingen kodning, simpel, stor hukommelse og kan
overfører data til computeren.

Mandag var jeg til møde med diabet sygeplejsken og hun viste mig en
langtidsmåling (det tror jeg at det hed og nogen der ved hvilken
periode den dækker, jeg blev bombaderet med data og kan ikke huske det
hele) som viste 4,5. De sidste pr. gange har mine værdier dog været
over 7. Hun mente ikke at jeg skulle tænke over det med at måle, men
tænke over hvad jeg spiser og hvor meget. Hun mente også at jeg nok
ikke skal have noget i mod dette, kun kostændringer.

I denne uge, dvs. mandag aften da jeg fik apparatet på tom mave var
min måling 5,6, i går morgen på fastende mave 5,9 og i dag om morgnen
var den 5,6 fastende.

Planen er, at om en måned skal jeg aflever blod prøver igen for at se
hvordan det går.

I den nærmeste fremtid skal jeg til noget glukosetest samt
øjenscanning eller hvad det hedder.

Alt i alt, så er jeg stadig meget overvægtig selv efter at have mistet
12kg og alt startede med at jeg følte mig træt. Meget hurtigt fandt vi
ud af at mit blodtryk var meget højt og at det skulle der gøres noget
ved. Mit blodtryk er nu faldet til normalt kun ved hjælp af
kostændring og intet andet. Mit blodtryk faldt over en periode på 2-3
måneder og i den periode fik jeg lavet en del test. Nogle gange viste
mine tests resultater forhøjet sukkerværdi og derfor er jeg nu i gang
med at finde ud af hvad sukkersyge er.

Nu et andet spørgsmål omkring testen som man kan fortage hjemme
omkring ens værdier før og efter et måltid:
Skal man spise noget bestemt, sødt?
Før i tiden spiste jeg næste dobbelt så stor portion og drak ½l cola
til. Nu spiser jeg en del mindre og drikker et glas letmælk til. Skal
testen fortages som jeg har spist eller som jeg spiser nu?
Er det ret forstået at man kan lave denne test når som helst på dagen
så lange man starter på tom mave?

På forhånd tak
Nenad

Fra : Brian Olesen

Dato : 19-09-07 20:29

Hejsa Nenad
Snip helt din beretning om at være ny diabetiker:

For det første er det jo helt fantastisk, hvis du kan undgå medicin imod din
sukkersyge.
Du har altså det man populært kalder kostreguleret sukkersyge og hvis du gør
dig store anstrængelser kan du holde den helt fra døren og får du tabt dig
kan du måske endda komme til at leve normalt igen forstået på den måde, at
så kan du igen spise is kage osv. ind imellem.

Det er også nogle meget fine fastende blodsukre du har og de skal sådan set
ikke være lavere.
Læg mærke til, at du nok ikke bør gå i seng på et alt for lavt blodsukker
f.eks. 5 eller derunder. Så er det klogt lige at snuppe en natmad, eller et
stykke frugt inden du lægger dig til at sove.

Langtidsmålingen som du kalder den er en måling, hvor man ser på et bestemt
stof i blodet kaldet a1c. Et jærnhholdigt hormon tror jeg nok.
Det kaldes også i folkemunde for sladrehanken.
Den viser nemlig sådan ca. hvordan dine blodsukre i gennemsnit har ligget
indenfor de sidste 2 3 uger. Den ser eftersigende også fin nok ud for dit
vedkommende.

Klukosetesten er en test, hvor man drikker noget sukkervand og så måles der
med bestemte intervaller i optil 2 timer, for at se, hvordan blodsukrene
udvikler sig.

Ja du kan tage en blodsukkertest lige når du vil og den fortæller dig ikke
andet, end hvad blodsukkeret er i dit blod lige præcis nu. Altså generelt
vil det være lavere på tom mave end når du lige har spist.

Du skal selvfølgelig måle efter den måde du spiser på nu. Denne måling er nu
i øvrigt mest for din egen skyld. Jeg mener ikke det ggiver megen mening, at
måle før mindst en halv time efter du har spist, men det må du spørge
diabetessygeplejersken om.

Men vær du bare ved godt mod, for indtil nu ser det ikke særlig sort ud for
dig og bare du passer på ikke at falde tilbage i dine gamle vaner, så skal
du bare se, så får du helt styr på tingene.

Mvh. brian

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-07 07:51

Nedad wrote:
> [...]
> billige strimler i Tyskland og Sverige virker også lidt billiger.
>
> Faldet faldt på den pga. ingen kodning, simpel, stor hukommelse og kan

Må sige at jeg synes det er et godt valg af apparet (jeg bruger det selv, og
har gjort i 3-4 år)
Apparatet er nemt at bruge, PC-programmet synes jeg ha nogle gode funktioner
ift andre apparaters programmer.

> [...]
> tænke over hvad jeg spiser og hvor meget. Hun mente også at jeg nok
> ikke skal have noget i mod dette, kun kostændringer.

Hvis din langtidsprøve er 4.5 har dit gennemsnitlige blodsukker ligget på ca
4.5 de sidste 6-8 uger. (få evt sygeplejersken til at forklare hvordan man
omregner)

> [...]
> måneder og i den periode fik jeg lavet en del test. Nogle gange viste
> mine tests resultater forhøjet sukkerværdi og derfor er jeg nu i gang

Godt at du allerede har tabt 12 kilo. For hvert kilo du taber bliver det
lettere at holde styr på dit blodsukker, og din, meget milde, diabetes

> [...]
> testen fortages som jeg har spist eller som jeg spiser nu?
> Er det ret forstået at man kan lave denne test når som helst på dagen

Jeg vil foreslå at du, som jeg også tidligere har nævnt, måske en gang om
ugen laver en "døgnprofil".
Dvs du måler dit fastende blodsukker, og deit blodsukker før frokost og
aftensmad.
Efter måltiderne måler du dit blodsukker ca 1½ time efter måltidet, da det
er der blodsukkeret vil "toppe".
Til sidst måler du dit blodsukker ved sengetid.
Ang din kost, så skal det være som du spiser nu.
Du kan bruge disse profiler til at se hvordan du reagerer på de forskellige
fødevarer, og hvilke mængder du kan spise og stadig holde blodsukkeret inden
for måleområdet.

> På forhånd tak
> Nenad

Louise