Karantæne efter besøg i udlandet
Fra : Else Holm

Dato : 10-09-07 14:53

Jeg har netop hørt om et tilfælde, hvor en pensionist falder og
brækker en skulder under ophold i Tyskland.

Vedkommende bliver fløjet hjem med ambulancefly, køres videre med
ambulance til et sygehus i DK - hvor man ikke vil modtage
patienten, da hun kommer fra udlandet og derfor skal i
"karantæne" i 14 dage. Det vil sige, at hun stadig går hjemme med
en brækket skulder og mange smerter.

Jeg kunne forstå det, hvis skaden var opstået i Langtbortistan,
men i Nordtyskland....!

Er det kutyme, at patienter behandles på den måde? Gælder det
også folk med skiskader etc.?

--
Else

Fra : Nicolai Kaltoft

Dato : 10-09-07 15:31

Else Holm skrev:
> [...]
> Nordtyskland....!
>
> Er det kutyme, at patienter behandles på den måde? Gælder det også folk

Hvis man skal indlægges på et dansk sygehus efter at have været indlagt
på et udenlandsk sygehus (udover det øvrige skandinavien og
Benelux-landene) skal man isoleres. Dette sker for at undgå spredning af
resistente bakterier. Det er sjældent at se resistente bakterier i
skandinavien (og Benelux) grundet den restriktive brug af antibiotika og
man ønsker ikke at patienter fra udlandet skal bringe disse farlige
stammer ind på danske sygehuse. Jeg forstår på din mail at vedkommende
slet ikke blev indlagt, men hvis man skal indlægges i Danmark efter en
indlæggelse på et udenlandsk sygehus, skal man isoleres på stuen. I det
givne tilfælde har man måske (og nu gætter jeg altså) vurderet, at det
var mere hensigtsmæssigt, at den pågældende var hjemme istedet for at
være i isolation på sygehuset.

Super hilsner fra
Nicolai

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-09-07 20:36

On Mon, 10 Sep 2007 15:53:22 +0200, "Else Holm" <holm_49@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>men i Nordtyskland....!
>
>Er det kutyme, at patienter behandles på den måde? Gælder det

Det er korrekt...

Sygehusene er hunderædde for at få de såkaldte Methicillin-resistente
Staphyloccus Aureus (MRSA) bakterier inden for dørene...

MRSA er staphylococcer der er resistente mod stort set alle
antibiotika. MRSA findes nærmest ikke i Danmark fordi vi er meget
restriktive med antibiotika behandling. Men i andre lande med mere
liberalt forhold til antibiotikabehandling er MRSA et stort problem.

Hvis der optræder en epidemi af MRSA på en afdeling eller sygehus kan
det medføre lukning af afdelinger i en kortere eller længere periode.
Det er der ingen, der kan leve med. Derfor vil patienter der
overflyttes fra sygehuse i udlandet enten blive isoleret - Eller som i
dette tilfælde blive udskrevet indtil man er sikker på, patienten ikke
har MRSA...

<mlr>

Fra : Else Holm

Dato : 11-09-07 17:53

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> enten blive isoleret - Eller som i dette tilfælde blive
> udskrevet indtil man er sikker på, patienten ikke har MRSA...

Tak til Nicolai og Michael for svarene.
I teorien kendte jeg godt frygten for resistente stafylokokker,
men havde end ikke overvejet, at det kunne være årsagen! Tyskland
ligger jo lige rundt om hjørnet!

--
Else

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 13-09-07 10:33

Else Holm skrev:

> Tak til Nicolai og Michael for svarene.
> I teorien kendte jeg godt frygten for resistente stafylokokker, men
> havde end ikke overvejet, at det kunne være årsagen! Tyskland ligger jo
> lige rundt om hjørnet!

Hej

Some en bi-ting kan jeg nævne at det ikke kun er patienter der kan
sættes i karantæne. Læger og sygeplejersker som tager arbejde i udlandet
udsættes for det samme, altså karantæne. Man kan derfor ikke smutte en
uge til Mallorca og arbejde som lægevikar, og ugen efter fortsætte i
Danmark pga restriktionerne.

Hilsen Jesper

Fra : Jan

Dato : 17-09-07 23:31

"Else Holm" <holm_49@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> I teorien kendte jeg godt frygten for resistente stafylokokker, men havde
> end ikke overvejet, at det kunne være årsagen! Tyskland ligger jo lige

De har dog sygehuse selvom det er sydpå :)

Jan

Fra : Lyrik

Dato : 12-09-07 14:25

On Mon, 10 Sep 2007 16:31:14 +0200, Nicolai Kaltoft <m98nsk@math.ku.dk>
wrote:

> [...]
> givne tilfælde har man måske (og nu gætter jeg altså) vurderet, at det
> var mere hensigtsmæssigt, at den pågældende var hjemme istedet for at

++++++++++++
Var det ikke snart en idé at man begyndte at betragte mennesker som en del
af den biosfære de bevæger sig rundt i?

Snart flyver de hid og snart did og lader sig dyppe i fremmede
biosfæremiljøer.
De redder sig alle mulige sygdomme og slæber bakterier fra sted til sted,
med det slutresultat at globaliseringen ikke bare kommer til at dreje sig
om mennesker, men også om bakteriestammer!

Gælder det grise for eksempel, som iøvrigt siges at ligne os, så får piben
en helt anden lyd!
Ingen må træde ind i en svinestald uden....o.s.v.

Eller køer...siger mund og klovsyge dig noget?

Men aidsbefængte, gonorhoebefængte, hepatitisbefængte, mennesker får
uhindret lov til at sprede deres sygdomme til højre og venstre.

Jeg husker en nu afdød ven som fortalte med ærefrygt om de
karantænebestemmelser sømændene måtte gennemgå for at anløbe USA:
Op på række! bukserne ned og så blev hele rækken gennemgået af en læge!

Jeg så en mand fra Sierra Leone ansat i vores sundhedssystem, med øjnene
gule af leverbetændelse......i Sierra Leone er gennemsnitslevealderen 41
år! Er det den globalisering der kommer os i møde og som vi byder
velkommen?

Eller manden der var stresset og blev sendt til Tyrkiet på
afstressningsferie af sin kærlige hensynsfulde kone....og som blev smittet
med legionærsyge igennem airconditionsanlægget hvor bakterierne stortrives.
Han kom hjem...afstresset? Det nåede man ikke at konstatere, før han døde!

--
Hilsen fra
Jens Erik Bech