Norske søsportskort og Seaclear
Fra : tjow

Dato : 09-10-07 21:23

Jeg planlægger at sejle til Oslo næste sommer og vil derfor scanne og
kalibrere de norske søsportskort serie A og B til brug i Seaclear.
Problemet er at de norske søsportskort har forskellige datums, nemlig
WGS84 og ED50!
Er der nogen, der har erfaring med at scanne og kalibrere disse kort til
Seaclear?
Er der andre kortserier over Oslofjorden, der kan anbefales i stedet?

Ole Thomsen

Se vores webside: www.tjow.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-10-07 10:47

Hej Ole,

Det er nok værd at afgøre med sig selv om man vil bruge mange
vinteraftner på at scanne og kalibrere kortene eller alternativt
købe BSB kort som direkte kan køre med Seaclear.
Endnu et alternativ er at købe en DLS CD for området.

Mvh/Harding

Fra : tjow

Dato : 10-10-07 11:23

Hej Harding
Den overvejelse har jeg gjort mig, ellers gjorde jeg det jo ikke!
Valget er så absolut faldet ud til hjemmescannede kort.
Kvaliteten har i praksis vist sig langt bedre, og det er nemt at
opdatere....
Selv om det er gratis at scanne dine papirskort (og lovligt), som du jo
skal have, er det ikke prisen, der er afgørende.
Til din oplysning kan jeg fortælle, at den norske udgave af Det Levende
Søkort er forældet! og for mig er Det Levende Søkort upraktisk i brug.
vh
Ole Thomsen

Se vores webside: www.tjow.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-10-07 12:26

Hej Ole,

Jamen jeg giver dig helt ret, gensynet med papirkortenes
kvalitieter og fortræffeligheder overstiger de andre korttyper.
Lidt omhyggelighed ved scanningen og kalibreringen giver ganske
udmærkede resultater; men du skal være meget påpasselig når du
nærmer dig de store sten under overfladen, uanset kortvalg. Ofte
ligger de ikke hvor kortet viser, de kan godt ligge over 50
meter fra den ogivne/optegnede position og hver gang man laver
kort vil unøjagtighederne ikke blive mindre.

Det er rigtigt at de norske DLS kort kan være forældede i
udgivelsen eller det er lang tid siden at de er blevet
opdaterede. Det kan bero på at de norske ejere ikke har
videreført projektet lige som i Danmark hvor Dansk Sejlunion
overtog rettigheder og udgivelse.
Vi er på forkant med opdateringerne i Danmark; men vær stadig
opmærksom på at søkortopmålingerne i nogle områder er mere end
et hundrede år gamle, lavet ud fra datidens opmålingsteknik og
de eneste opdateringer faktisk kun er flytning eller inddragelse
af bøjer for skibsfarten.

Hvis du anskaffer DLS 2007 får du lidt fornyelse i programfladen
vedr. pejlinger.
Der er i Danske Bådejeres brugerforum mulighed for at fremkomme
med forbedringsforslag til DLS 2008. Skriv her hvad du ønsker af
forbedringer og det vil taget med i ønskelisten for de bedringer
som det kan blive opdateret med.
DLS er inde i en udvikling hvor forbedringønsker fra sejlerne vi
komme med, det er jo sejlernes egen organisation der nu står bag
produktet.

Det er rigtigt at der er mange upraktiske ting i DLS som vi
sejlere gerne vil have ændret til en mere brugervenlig flade.
Vær med til at give input til forbedringer.

Mvh/Harding

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 14-10-07 20:15

Hej Gruppe

Det er helt korrekt hvad Harding skriver, jeg har også selv skrevet et par
noter derom.

Situationen er at der reelt ikke er blevet opmålt dikre søkort siden
Christian den fjerde.... Eller der omkring Der er kun lavet rettelser
til sømærker og udgravinger.

Staten havde 100'erde år tilbage ansat mange mennesker der ikke lavede noget
(minder lidt om vores tid, hvor mange er på overførelses løn). Og Saten
kunne derfor lade marinen sejler rundt og opmåle i joller med blylodder. og
de fleste søkort er benævnt med at de er opmåldt f.eks. i 1884, med senere
rettelser, og disse rettelser drejer sig som regel kun om menneske skabte
forestegelser.

Læs det levende søkorts tema om søkortopmåling. Der står det forklaret så de
fleste bør førstå.

Læs også . "Jens Sørensen : spion og søkorttegner" det er fra dengang de
fleste kort blev tegnet.

Og Danmark er jo langt foran de fleste.
Det er f.eks. også umuligt at få rimelige kort over den nordlige del af
"great barrier reef" (white sunday) - der får man udleveret fly-foto-kort
med indtegnede sømærker for sikker rute, da området ikke er opmålt.

tænk hvor "billigt" man kunne få opmålt søkort ved at indstallere datalogger
i alle både (frivilligt selvfølgeligt) der målte dato, position og dybde.
Herfra kunne man bare lade computere korigere data i forhold til alle de
andre både med dataloggere, og til sidt på de mest rigtige oplysninger om
farvandende.

Faktisk tror jeg der er et projekt. www.olex.no hvor man opfordre til at
sende track data ind, med henblik på at lave bedre søkort.

mvh
/Børge

"Harding E. Larsen (slet 690WO)" <harding@690WOlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11920159240.493890277200506@dtext.news.tele.dk...

Fra : Jan

Dato : 12-10-07 11:36

Tue, 09 Oct 2007 22:23:04 +0200, tjow <tjow@get2net.dk>;
<470be312$0$2490$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>Er der andre kortserier over Oslofjorden, der kan anbefales i stedet?

Sjøkart nr 1, 2 og 3. Nr 1 (Strömstad/Halden/Hvaler til Færder) har
WGS84; de andre vet jeg ikke (2: vestsiden av Oslofjorden, 3: fra nr 1
og 2 og inn til Oslo).
Men de siste "båtsportkart"-utgavene mine har, så vidt jeg kan huske,
WGS84. De øvrige har en beskrivelse av hvordan du skal regne om fra
kartets datum til WGS84.
--
/Jan
<jan@jpharo.net>