Volvo impeller - så er den gal igen
Fra : Ann Nissen og Preben~

Dato : 08-10-07 19:14

Så er ANDANTE på land og klargjort til vinteren. Desværre er den igen gal
med impelleren på min Volvo Penta 2030. Samtlige seks blade er revnet efter
158,6 timers drift. Jeg synes det er for ringe et produkt Volvo leverer.
Impelleren og dens funktion er ekstrem vigtig, og nu må jeg for tredje sæson
i træk konstatere, at enten er impelleren af for dårlig gummikvalitet eller
også er pumpehuset på motoren fejlkonstruerert. Jeg har tidligere haft
Yanmar og Bukh uden tilsvarende problemer. Impelleren kørte uden at tage
skade år efter år. I oktober 2006 havde vi her i gruppen en længere
udveksling af synspunkter desangående. Nu vil jeg gerne høre om andre har
oplevet samme problem med Volvo P. På Egå Marina har jeg allerede mødt én
sejler, som kunne fortælle at hans impeller var brudt sammen efter kun 60
timers køresel i en fabriksny motor.

Sejlerhilsen P.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-10-07 07:58

Hej Preben,

Ja det er strengen: http://www.kandu.dk/unet591202.aspx
du henviser til og intet er forandret siden da.
Jeg vil tro at pumpehusene på de nævnte motorer alle er af
fabrikat Jabsco og det er nok ikke usandsynligt at selve
impelleren bliver fremstillet ét og samme sted hos en
underleverandør og de pakkes her til de
forskellige "Motorfabrikanters" embalageønsker.
"Motorfabrikanterne" køber motorerne på en motorfabrik,
foretager lidt ombygning m.h.t. gearkasser og instrumentering og
til sidst får de "Motorfabrikantens" farve og så er motoren
tilsyneladende pludselig en "Motorfabrikants" vare.

Problemet med de impellernes dårlige kvalitet er ikke ukendt.
Det kan hænge sammen med at der er foretaget beregning på
optimal indtjening, eller konstant arbejde hos fremstilleren med
den valgte materialesammensætning.
Prisen i forhold til kundernes "støjniveau" over dårlig kvalitet
er også en parameter som fabrikanten benytter sig af.

Mvh/Harding

Ann Nissen og Preben Heide <nissen.heidetagvæk@webspeed.dk>

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-10-07 10:28

Hej Preben,

I tillæg til impellerproblemet vil jeg spørge dig: Har du
indbygget en filtersi inden pumpen som der til at rense for
forurening.
Er slangen inden pumpen lige i en længde på minimum 10 gange
slangens indre diameter.
Er slangen/filteret tilstoppet, har slangen skarpe knæk, eller
et buet stykke lige inden pumpeindgangen kan der opstå et
kavitationsproblem. De små frigjorte luftbobler "eksplodere" så
inden pumpen og kan bidrage til en relativ hurtig nedbrydning af
impelleren. Fej fremkommet som følge af overstående kan ikke
rettes mod motorfabrikanten.

Det samme gælder for den sags skyld også for udstødningssystemet
ombord, det har motorfabrikanten heller ingen indflydelse på men
man kan jo godt følge hans anvisninger på området.

Som regel vil pumpen fejle på ubelejlige tidspunkter og sjældent
på en passende tid.
Derfor er det god rutine hurtigt at kunne skifte eller tilse
impelleren med passende mellemrum.
Derfor vil det være en god ide at anskaffe et tykkere dæksel til
pumpehuset hvori der er indlagt en O-ring og skruerne skal
erstattes med fingerskruer. Jeg har tidligere foreslået en sådan
løsning i den streng som du henviser til.
Impelleren bør tilses jævnligt da dens levetid afhænger af hvor
meget, eller nærmere hvor lidt motoren kører.
Om vinteren skal den selvfølgelig være udtaget af pumpehuset og
ligge indsmurt i en lille plastpose.

Fra : Per

Dato : 09-10-07 08:31

Ann Nissen og Preben Heide wrote:
> [...]
> sejler, som kunne fortælle at hans impeller var brudt sammen efter
> kun 60 timers køresel i en fabriksny motor.

Det lyder som en klar konstruktionsfejl og eller skod materiale de har
brugt.

På min 40 hk Mercury påhænsmotor kører impelleren på 5. år uden problemer
overhovedet.......

/Per

Fra : HH

Dato : 09-10-07 11:28

Hej gruppe!

Når vi nu er ved emnet, så monterede jeg i foråret et nyt pumpedæksel
til min VP MD7B med O-ringstætning og håndvenlige skruer, det fungerer
fremragende og letter udtagning af impeller for inspektion etc.
rigtigt meget. Kan købes her:

http://www.speedseal.com/speedseal.html

Hans-Henrik

Fra : SørenH

Dato : 09-10-07 12:30

Som der stod i en gammet tobaksreklame:
"Jeg er osse gået over til..."

Har haft speedseal på min VP2003 siden emnet var oppe i gruppen for et
års tid siden, og har "øvet" mig i hurtigskift af impeller, og det kan
faktisk gøres på ca 2 minutter, - forudsat at der ikke er afrevne
stumper fra den gamle impeller som blokerer.

Men det er da møgirriterende at Volvo vil lægge navn til en
kvalitetsforringelse!
Som Harding skriver er støj fra brugerne osse en parameter, så der bør
måske et arrigt brev afsted til Volvo, og måske en opfølgning i
båd-pressen ?!

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : tjow

Dato : 10-10-07 07:00

Trist at Volvo Penta fortsætter med at sælge sådan noget skidt.
Vi er gået over til at købe impellere fra Biltema. Se deres webside.
Butikker i Ålborg og Næstved og masser i Sverige.
De er billige og holder bare sæson efter sæson.
Ole Thomsen

Se vores webside:www.tjow.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-10-07 09:54

Hej Ole,

Det er der skrevet om før se:

http://www.moonraker.dk/danish/service/ser_frame.htm

Man kan også se lidt på fabrikantens hjemmeside vedr. impellere:

http://www.johnson-pump.com/JPMarine/products/IB_Pdfs/IB-
506_Impellerguide.pdf

http://www.johnson-pump.com/JPMarine/products/IB_Pdfs/IB-507_SP-
Imp_guide.pdf

http://www.johnson-
pump.com/JPMarine/products/impellers/index.html

Mon ikke at alle impellere fremstilles samme sted, et sted i
verden hvor det er billigst

Mvh/Harding

Fra : tjow

Dato : 10-10-07 10:30

Hej Harding
Jeg forstår ikke dit budskab.
Jeg kan konstatere, at mine impellere fra Biltema koster 1/4 af Volvo
Pentas, og at de holder.
Dette er en erfaring, jeg giver videre, som jeg håber, at andre kan få
glæde af, og som jeg ikke har nogen som helst økonomisk fordel af!
For god ordens skyld burde du tjekke dine links inden du sætter dem i,
så du ikke fortsat spiller andres tid!
vh.
Ole Thomsen

Se vores webside: www.tjow.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-10-07 13:49

Hej Ole,
Det er da beklageligt at du spilder din til med at se på links.
Jeg indrømmer at linket til Moonraker krævede at man klikkede på
løsninger og så fandt emnet i indexet.
Herunder teksten:

-------------

Søvandspumpens impeller skal med passende jævne mellemrum
udskiftes, for at undgå at fligene brækker af, så systemet
tilstopper eller pumpen med færre flige ikke kan levere
tilstrækkeligt med kølevand, lige meget hvad, så går der kage i
kølingen af motoren.

Det vil man gerne undgå, men prisen på impeller får måske en og
anden til at trække udskiftningen så langt som muligt.
Dagsprisen (2001) på impeller fra Fred.Rasmussen er 392.50 +
moms = 490.75 pr.stk. – det er da en slat! Og den skal vi lige
ha’ to af! Nu er der givetvis nogle der anskaffer sig impeller
til mere fordelagtig pris, men ingen slår vel BilTema, der
sælger kat.nr. 25-205 i neoprene gummi beregnet for bl.a. Volvo
Penta til 89.90 sv.kr! Med dagens kurs er det under 70.00 danske
kr.!! Og den er identisk med den vi bruger og passer i Jabsco
9700-151!

BilTema er en svensk virksomhed, som har afdelinger i hele
norden. I Danmark findes afdeling i Næstved og Ålborg. De har
også postordresalg og adressen er postorder.dk@telia.com, hvor
katalog ligeledes kan rekvireres. Her er priserne angivet i
danske kroner, og du har ikke fordel af en eventuel billig
svensk valuta. Jeg handler selv i Sverige i Helsingborg-
afdelingen lidt nordøst for byen.

------------

Og lad mig så lige entage det væsentlige i budskabet:

Fra : Torben - Sirius

Dato : 10-10-07 21:54

Hej N.G.

Det var dog herligt at læse at man kan få impeller der er væsentlig
billigere end dem der står Volvo på, Deg er det et stort øv, når man som jeg
bor i nærheden af KBH, og ikke har bil, at konstatere at Biltema ikke
sender, men kun sælger direkte over disken, Der er meget langt til næstved
på cykel.

altså er der nogen der kender til andre muligheder for at få div.
reservedele til Volvo Penta 2001 sådan list tættere på eller via postordre.

Hilsen
Torben
"Harding E. Larsen (slet VJNHH)" <harding@VJNHHlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11920208870.151266862676618@dtext.news.tele.dk...

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Ann Nissen og Preben~

Dato : 10-10-07 22:25

Tak for en god "tråd" med mange gode oplysninger. Jeg har forsøgt mig som
fotograf og lagt et billede af min impeller ud på den afdeling af mit site,
der kan findes på adressen www.ankerpladsen.dk/vinterklargoring

P.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-10-07 08:09

Hej Preben,

Ja billedet på hjemmesiden viser tydeligt fejlen.
Det er helt OK at klandre Volvo for en høj pris; men at betegne
deres impeller som dårlig i forhold til andre er ikke fair. Det
kræver en fuldstændig dokumentation.

Du skriver:
---------------
Det fremhæves fra flere sider, at Volvo leverer et dårligt og
dyrt produkt, og der henvises til andre leverandører.
---------------

Volvo er en leverandør som de andre, de er ikke fabrikant af
produktet.

Impellere fremstilles i to gummityper nitrilgummi til olie og
neoprengummi til vand.
Som jeg spagfærdigt flere gange har skrevet så fremstilles de
nok alle på én fabrik (hvor prisen på arbejdskraft er lav).

I et engelsk skrift har jeg set følgende:

Rubber impellers pass twigs and pebbles and small pilchards, but
stop the flow of water to them and they shed blades like leaves
in an October storm.

Du skal nok igang med en fejlfinding fremfor at klage over
manglende kvalitet på impelleren.

Fra : tjow

Dato : 11-10-07 05:54

Hej Torben
Der ligger også et Biltema i Malmø :>)
Prisforskellen kan mere end betale billetten derover.
Prøv at Google på Biltema Sverige
vh
Ole Thomsen

Se vores webside: www.tjow.dk

Fra : Bjarne

Dato : 11-10-07 07:08

tjow wrote:

> Hej Torben
> Der ligger også et Biltema i Malmø :>)
> Prisforskellen kan mere end betale billetten derover.
> Prøv at Google på Biltema Sverige

Og der ligger en station, "Svågertorp", næsten lige ved siden af Biltema i
Malmø.
I samme område er der iøvrigt flere andre foretagender.
http://www.malmo.se/bostadbygge/byggaimalmo/foretagsmark/1svagertorp.4.15092c0105cc1076c48000146.html

mvh,
Bjarne

Fra : Krause

Dato : 11-10-07 13:46

Hej Preben.

Problemet med din/dine ødelagte impellere, kan være
manglende køling pga ruger i kølevandsindtaget/slangen der nedsætter
kølevandsmængden og gør at huset til impelleren simpelten bliver for varmt
ved belastning.
Eller hvis bare en enkelt ruge river sig løs og kommer ind i impellerhuset
vil den ganske givet rive vingerne itu.
Rugerne er fakstisk temmelig hårde, de er også istand
at lave rivninger i kammen(den flade del af huset indvendigt der giver sug
når vingerne passerer)med tilbagevendene
defekt som følge.der sidder også en lille penolskrue udvendigt på
pumpen/huset der holder kammen på plads, tjek at den er spændt ordentlig
fast.
En anden årsag kan også være et kølevandsindtag der sidder for langt ude til
siden,hvilket kommer af sejllads for sejl og med startet motor (ikke
tilfældet på din båd da du jo har s-drev) som bevirker luft i
indsugningsvandet der bevirker en varmkørt motor med dårlig køling og
ødelagt motor/ impeller til følge.
Til sidst skal herfra siges, original pumpe og impeller eller ej , har
aldrig stødt på forringet kvalitet på reservedele af den ene eller anden
art, den eneste forskel skulle da lige være prisen til forskel, hvilket er
rart når man kan spare et x antal % ved køb af stumper der regel er lavet af
den samme producent.

venlig hilsen
Krause.

"Ann Nissen og Preben Heide" <nissen.heidetagvæk@webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:470a7386$0$44988$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : tjow

Dato : 11-10-07 15:57

Hej Krause
Lige en sidebemærkning:
Jeg har hørt 2 autoriserede Volvo Penta mekanikere fortælle uafhængigt
af hinanden, at det er nogle elendige impellere Volvo Penta leverer og
har leveret de sidste par år.
Volvo Penta importør og hovedafdelingen i Sverige er gjort opmærksom herpå.
Den ene sagde tilmed, at han var helt forundret, hvis han så en brugt
impeller fra Volvo Penta uden revner.
Så gem jeres kvitteringer og klag. Der er 2 års reklamationsret!
vh
Ole Thomsen

Se vores webside: www.tjow.dk

Fra : P.C.

Dato : 13-10-07 17:03

On Oct 10, 2:49 pm, Harding E. Larsen <hard...@VJNHHlarsen.tdcadsl.dk>
(slet VJNHH) wrote:
> [...]
>
> Og lad mig så lige entage det væsentlige i budskabet:
>
> Mon ikke at alle impellere fremstilles samme sted, et sted i

Hej.
Min erfaring er at selv billige impellore kan blive ved og ved sålænge
pumpen ikke kører tør , kører i grus , eller for hurtigt så der dannes
vaccum , det er såsnart man starter motoren og hvis der af den ene
eller anden grund er luft i systemet at skaden starter , falder en
impeller af så er resten jo prisgivet medmindre den skylles ud ,men
selv pumper med halvanden impeller tilbage kan pumpe , så mon ikke det
er en ide at sikre at der intet luft er i systemet og at der er tilpas
tilløb til at der ikke dannes vaccum, --- det er jo kun når pumpen
kører tør eller kører tørt at impelleren kan ødelægges, --- i gamle
dage var der faktisk to typer impellorer til to forskellige priser,
den ene kunne absolut ikke tåle at køre tør. hvorimod den anden kunne
tåle det i en kort tid.