Hjælp til at tyde "Varudeklaration" på en ~
Fra : Leif Langgaard

Dato : 06-10-07 17:24

Hej

Jeg har kik på en Trio 92 i Sverige, og har forlods fået tilsendt en
"Varudeklaration" på svensk, altså en rapport med de fejl og mangler der
måtte være på båden.
Problemet er at jeg er "ny" i sejlbåde, og kender ikke alle de maritime
udtryk, og slet ikke på svensk, derfor ville jeg være glad for en hjælpende
hånd med at gennemgå rapporten!

Hvis du sender mig en mail, vil jeg sende rapporten til dig, på forhånd tak!

Leif Langgaard.

Fra : Steffen Skov

Dato : 06-10-07 18:21

Hej Leif
Opload den i dk.binaer så kan vi se på den.
Hilsen
Steffen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 06-10-07 18:59

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Leif
> Opload den i dk.binaer så kan vi se på den.

Hej

Det ville jeg gerne, men min udbyder giver ikke adgang til binaere grupper,
desværre!

Langgaard.

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 06-10-07 21:53

http://www.udkik.dk/app/lexicon.jsp
der er en #ordbog" her
mvh Henrik kolle

Fra : Leif Langgaard

Dato : 07-10-07 10:48

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Leif
> Opload den i dk.binaer så kan vi se på den.

Hej

Jeg har lige klippet og klistret lidt

Bedömningsgrunder:

1 = Normalt skick

2 = Osäker funktion / viss försämring jämfört med normalt

3 = Felaktig / kräver reparation

Pos. 1
Skrov

1.1
Bordläggning över vattenlinjen
1

1.2
Bordläggning under vattenlinjen
2

1.3
Akterspegel
1

1.4
Köl/skädda
1

1.5
Roder 1/roder 2
1

1.6
Bottenstock/spant
3

1.7
Skrovgenomföringar
1

1.8
Slangar och slangklämmor
1

1.9
Inredning
2

Pos. 4
Elsystem

4.1
Batteri/er
1

4.2
Laddning
1

4.3
Batteriavskiljare/brytare
2

4.4
Säkringscentral
2

4.5
Elkabeldragning
2

4.6
Instrument
0

4.7
Extern laddare
3

4.8
Landström 220 /jordfelsbrytare
3

Pos. 6
Övrig utrustning

6.1
Vindrutetorkare
0

6.2
Kyl, Frys
1

6.3
Varmvattenberedare
0

6.4
Tryckvattensysten
1

6.5
Färskvattentank
1

6.6
Spis/microvågsugn
1

6.7
Ankarspel
0

6.8
Bogpropeller
0

6.9
Brandsläckningsutrustning
1

6.10
Gasolinstallation
1

Pos. 2
Däck/överbyggnad

2.1
Fördäck/akterdäck
1

2.2
Skarndäck
2

2.3
Överbyggnad
1

2.4
Avbärarlist
0

2.5
Genomföringar
1

2.6
Glasning/fönster
1

2.7
Pollare
1

2.8
Räcken
1

2.9
Pulpit/mantåg
1

Pos. 5
Rigg

5.1
Mastfot
1

5.2
Röstjärn
1

5.3
Mast/master
1

5.4
Bom/bommar
1

5.5
Stående rigg/Löpande rigg
2

5.6
Segel
0

5.7
Segelkapell
1

5.8
Vinschar/skot alla typer
1

5.9
Skotskenor
1

Pos. 6
Övrig utrustning

6.11
Säkerhetsstege/ badstege
1

6.12
Signalhorn
0

6.13
Kompass
1

6.14
Elektronik
0

6.15
Värmare
1

6.16
Radio/VHF/CD/Stereo/TV
0

6.17
Toalett/septictank
1

6.18
Dusch ute/inne
0

6.19
Dävert
0

6.20
Badbrygga
0

6.21
Länspump/ar
1

6.22
Belysning
2

6.23
Lanternor
3

6.24
Dynor/textilier
1

6.25
Fendrar/förtöjningsvirke
1

6.26
Ankare/ankarlinor
1

6.27
Andra maskiner ombord
0

6.28
Livflotte
0

6.29
Kapell
1

3.8
Backslag/Inu mitt/styrbord
1

3.9
Backslag/Inudrev babord
0

3.10
Motorfläkt/fläktar
1

3.11
Styrsystem
1

3.12
Start/stopp/reglage
1

3.13
Avgasrör/ljuddämpare
1

3.14
Kyl-/sjövatten-/slutet system
1

3.15
Slangar/bränsle/annat
1

3.16
Bränsletank
1

3.17
Tankmätare
0

3.18
Filter/bränlse/vatten/luft
1

3.19
Propeller/axlar/axeltätning
1

3.20
Avtätning Inudrev
0

Anmärkningar och övriga upplysningar till positionsnumren

1.6 Sprickor i samtliga bottenstockar+ "svajköl"

1.9 Takskivor delvis lösa

4.3 - 4.5 Total översyn av elsystemet

4.8 Ej fackmässigt utfört, bör ej brukas i nuvarande skick

5.5 Riggen för löst ansatt

5.9 Brytblock på BB sida till självskotning defekt

2.2 Sprickbildning runt mantågsfötter

3.4 För högt tomgångsvarv

6.22 Översyn

1.2 Spacklade områden på BB sida bör kontrolleras

4.7 Solcell på rufftak defekt

Båden er en Trio 92 fra 1981

""1.6 Sprickor i samtliga bottenstockar+ "svajköl"", er efterfølgende
repareret på værft.

Men er der ikke usansynlig meget at gå i gang med?

Fra : Leif Langgaard

Dato : 07-10-07 10:54

> Jeg har lige klippet og klistret lidt

Det så ikke sådan ud da jeg sendte det, den fine opstilling er gået fløjten!

Jeg håber det kan tydes!

Langgaard.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 07-10-07 14:46

Leif Langgaard wrote:
> "Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
>>

> Det så ikke sådan ud da jeg sendte det, den fine opstilling er gået fløjten!
>
> Jeg håber det kan tydes!

Jo, det går.

Den med bundstokkene skal du altså være sikker på er udført ordentlig.
Enten er der en svag konstruktion omkring bundstokkene eller også har
båden haft en alvorlig grundstødning. Hvis det er det sidste skal man
være opmærksom på delaminering i skroget omkring kølen. Specielt den
bageste del. Det kan være svært at se. Hvis der er bare den mindste
stjernedannelse i skroget omkring kølen, ville jeg gå langt uden om den
båd. Ellers skal den dælme være billig.

Hvorfor er skandækket en 2'er?

Så længe selve skroget og overbygningen er iorden, er resten
overskueligt at lave. Om det er et fornuftigt køb kommer jo lidt an på
hvor meget man kan selv og hvad prisen på båden er. At trække nyt strøm
f.eks. er som regel en overkommelig opgave på en mindre båd. Det tager
bare tid hvis det skal gøres ordentligt, så der ikke ligger løse
ledninger ud over hele båden. Med lidt kyndig vejledning er det ikke så
slemt.
Men ellers må man jo forvente en del småting på en båd fra 82 hvis ikke
den tidligere ejer har været pernitten omkring båden.

- Lars