Dansk sejlsports renomé er nu også pl
Fra : Lars Kristensen

Dato : 05-10-07 17:17

Ja, det måtte jo komme en dag - desværre.

http://www.sejlsport.dk/sw26446.asp

Det er sørgeligt synes jeg. Indtil nu har man med stolthed kunnet sige
at vi dyrker en sport hvor der ikke har været nogen der er testet
positive for doping. Det er så hermed slut idag.
Lad os håbe det er en enlig svale og at medierne ikke blæser det for
meget op. Det var tilsyneladende et stof der blev taget i forbindelse
med en fest og således ikke havde noget med sejlsporten som sådan at
gøre. Jeg kender ikke stoffet og dets virkning, men der er jo
formodentlig euforiserende på en eller anden vis.
Jeg håber Anders' eksempel vil påvirke andre sejlere til at tænke sig
lidt om inden de indtager andet end alkohol til en fest - tænke på
hvilken konsekvens det kan have for sportens omdømme...

- Lars

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 05-10-07 18:13

<snip en sørgelig weekend misbruger>

Jeg er nu ret sikker på at det intet har med doping at gøre, med den alder
han har, så er han med sikkerhed "bare" en sørgelig weekend misbruger. Det
kan deres bio-tal sikkert bekræfte, og hvis jeg har ret, så har det faktisk
den modsatte virkning, da det er dagen der på.
Jeg ved en hel del om diverse stoffer fra min bedre ½-del, som har arbejdet
en del år på en psykiatrisk-skadestue. Det er desværre der de havner når det
tager overhånd.

Mvh
Leon

Fra : Lars Kristensen

Dato : 07-10-07 15:03

Leon Hulstroem wrote:
> [...]
> kan deres bio-tal sikkert bekræfte, og hvis jeg har ret, så har det faktisk
> den modsatte virkning, da det er dagen der på.

Det er muligt, men det står på den forbudte liste, så hvis der er spor
efter stoffet, så er det bare ud...
Jeg har ikke medlidenhed med folk der (mere eller mindre) bevidst har
indtaget noget ulovligt - også selv om det ikke var i forbindelse med et
stævne. Jeg mener vi i sejlsporten skal slå hårdt ned på dem der bryder
doping reglerne. Det må aldrig komme så vidt som det er i cykelsporten.
Så tror jeg ikke sejlsporten kan overleve.

Jeg tror måske vi vil se en intensivering i antallet af doping tests
stil stævner nu. Det er lidt trist at vi alle skal mistænkeliggøres
fordi en enkelt ikke kan holde sig i skindet. Jeg tror også det vil
betyde at man opdager flere af den slags "weekend misbrugere". Specielt
hvis man fortager en lidt bredere kontrol end lige blandt topsejlerne.

> Jeg ved en hel del om diverse stoffer fra min bedre ½-del, som har arbejdet
> en del år på en psykiatrisk-skadestue. Det er desværre der de havner når det
> tager overhånd.

Nu er der jo ingen der siger at Anders er decideret afhængig af det og
at det ikke kun var en engangsforseelse der tilfældigvis blev opdaget.
Så vi behøver vel ikke dømme ham til indlæggelse på kolbøtteklinikken.

Men en ting er sikkert. Han er nok ude af sejlsport de næste par år.

- Lars

Fra : claus b.p.

Dato : 07-10-07 22:15

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er sørgeligt synes jeg. Indtil nu har man med stolthed kunnet sige at
> vi dyrker en sport hvor der ikke har været nogen der er testet positive

Det kan godt være at det er nødvendigt med en god kondition i sejlsport, men
vel næppe i et omfang så det er nødvendigt med præstationsfremmende stoffer.
Så der er vel ikke særlig stor fare for at det bliver dagligdag i
sejlsporten. Rosporten er vel mere oplagt. Men man kan vel heller ikke
udelukke at sejlsportsfolk dyrker andre sportsgrene som er mere oplagtefor
doping, fx. bodybuilding.
I dette tilfælde er det jo oplagt at stoffet ikke er brugt for at fremme
præstationer, men blot er et tilfælde af almindelig infantil dumhed. IMO
burde det give en kortere karantæne som en advarsel. Det er jo paradoksalt
hvis man lukker folk ude fra sunde sportsaktiviteter, når det kunne være
netop disse aktiviteter der holdt dem fra forbudte stoffer.

Mvh. Claus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 08-10-07 08:40

claus b.p. wrote:
> [...]
> sejlsporten. Rosporten er vel mere oplagt. Men man kan vel heller ikke
> udelukke at sejlsportsfolk dyrker andre sportsgrene som er mere oplagtefor

Jollesejlads kan være temmeligt hårdt. En hel dag (typisk 5-6 timer)
hvor man hænger i tåspidserne i hængestropperne i 10-12 m/sek trækker
altså tænder ud. Hvis det er på højere plan, er der ikke råd til lige at
tage en slapper i 5 min. midt i sejladsen, så har man mistet sin gode
placering. Så har man kun de 10-15 min. der kan være mellem hver sejlads
til lige at slappe lidt af i. Så det er i høj grad et spørgsmål om at
have en rigtig god udholdenhed - lige som i cykelsporten vel egentlig.
Når man bliver træt mister man koncentrationsevnen og så ryger farten,
højden samt taktikken, så udholdenheden er alfa-omega for sejlsportsfolk.
Jeg tror ikke det er tilfældigt at sejlsportsfolk ved flere lejligheder
har udkonkurreret andre idrætsudøvere ved de dyster der fandt sted for
nogle år siden i tv - dem der hvor forskellige idrætsgrene mødtes og
dystede i forskellige dicipliner. Sejlsport, i hvert fald i
jolleklasserne, kræver mere rent fysisk end folk lige forestiller sig.
Derfor vil man ofte også opleve sejlsportsfolk, der kombinerer deres
sejladstræning med andre sportsgrene som cykling, boksning, svømning
badminton etc. for at få så alsidig en fysik som muligt.
Jeg kan i høj grad godt se en risiko for at nogle kunne være forfaldne
til at bruge præstationsfremmende præperater - i hvert fald nogle der
gav øget udholdenhed.

> [...]
> hvis man lukker folk ude fra sunde sportsaktiviteter, når det kunne være
> netop disse aktiviteter der holdt dem fra forbudte stoffer.

Nu er det jo svært at dømme nogen uden et dybere kendskab til sagen. Jeg
håber blot at det Anders har foretaget sig blot var en enkeltstående
dumhed begået i fuldskab som tilfældigvis blev opdaget.

- Lars

Fra : claus b.p.

Dato : 08-10-07 12:35

> Jollesejlads kan være temmeligt hårdt. En hel dag (typisk 5-6 timer) hvor
> man hænger i tåspidserne i hængestropperne i 10-12 m/sek trækker altså
> tænder ud.
Det forstås.
Nu er det jo tilsyneladende "tradition" i visse sportsgrene at
eksperimentere med det ene og det andet, mens det i andre sportsgrene ikke
har fået fat. Nogle sportsgrene har åbenbart udviklet sig til at det mere
handler om hvad man kan slippe afsted med, end sporten selv. Men det er jo
også en slags konkurrence... ;-/

Mvh. Claus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 08-10-07 09:22

Lars Kristensen wrote:
> Ja, det måtte jo komme en dag - desværre.

Og Americas Cup er også ramt - en sejler om bord på Alinghi:

http://www.antidoping.dk/visNyhed.asp?artikelID=3639

- Lars