PC låser
Fra : Michael Just

Dato : 11-07-01 09:58

Hejsa

Jeg oplever igen og igen, at min pc låser, når jeg spiller spil. Problemet
ses ved at jeg pludselig hverken kan bevæge musen eller springe tilbage til
desktoppen. Det eneste der virker er reboot. Det sker i så godt som alle
spil. Endda i Championship Manager....
Jeg kører win2k, men problemet var der også i win98.
Jeg har de seneste 4i1 fra VIA.
Maskinen:

Athlon 1200 m 256 mb ram
Geforce 1 DDR 32
Soundblaster Live
Microstar K7 turbo bundkort

Noegen bud på en løsning ?

Michael

Fra : jesper

Dato : 11-07-01 10:49

Jeg har samme problem, men det er kun med spillet Deltaforce Landwarrior.
Efter at have skiftet fra winME til win2k sker det dog ikke så ofte (nu kun
1-2 gange i timen).

Maskinen:

Athlon 1Ghz m. 256 MB VRM ram
Geforce 2 64 MB
Soundblaster Live platinium
Abit KT7A bundkort

Jeg kunne også bruge en løsning, da det er noget nær det eneste spil der er
værd at spille online.

mvh
Jesper

Fra : Svend Tveskæg

Dato : 11-07-01 11:09

On Wed, 11 Jul 2001 10:57:58 +0200, "Michael Just"
<michael.just@journalist.dk> wrote:

> [...]
>spil. Endda i Championship Manager....
>Jeg kører win2k, men problemet var der også i win98.

Hvis du får fejlen både under Win98 og Win2k kunne det tyde på 686B
chippen. Se evt. http://www.viahardware.com/686bfaq.shtm

Jeg havde nøjagtig samme symptomer på mit Abit KT7A-Raid, hverken
bios opdateringer eller VIA drivere hjalp.

Det eneste der fik kortet til at køre nogenlunde stabilt var Latency
Patch v0.10 som også kan hentes på www.viahardware.com

Ved nogenlunde stabilt mener jeg at skidtet kun frøs 2 gange på en
aften, cirka.

Fra : Michael Just

Dato : 11-07-01 11:45

Mjaa, det har jeg nu prøvet uden den store succes.
Ville egentlig også gerne frem til en løsning, hvor det overhovedet ikke
frøs....

Michael

Fra : Svend Tveskæg

Dato : 11-07-01 12:09

On Wed, 11 Jul 2001 12:44:47 +0200, "Michael Just"
<michael.just@journalist.dk> wrote:

>Mjaa, det har jeg nu prøvet uden den store succes.
>Ville egentlig også gerne frem til en løsning, hvor det overhovedet ikke
>frøs....

Det ville jeg også og da jeg efterhånden kunne konstatere at det var
der ikke den store udsigt til skiftede jeg bundkort til et Aus A7A og
det kører klippestabilt.

Fra : Michael Just

Dato : 11-07-01 12:53

Hmm. Kan det virkelig være bundkortet alene, der er skyld i alle
problemerne. Bundkortet har ellers fået gode anmeldelser rundt omkring.

Fra : DaWizeGuy

Dato : 11-07-01 13:35

"Michael Just" <michael.just@journalist.dk> wrote in message
> Hmm. Kan det virkelig være bundkortet alene, der er skyld i alle
> problemerne. Bundkortet har ellers fået gode anmeldelser rundt omkring.

Der er en efterhånden velkendt konflikt mellem Soundblaster Live! lydkort og
bundkort med VIA's 686b Spoutbridge, som alle bundkort med VIA KT133a og AMD
761 chipset har. Jeg har selv kæmpet med at få det til at spille på mit Asus
A7V133. Løsningen var at slå hhv. "Delayed Transaction" og "PCI Master Read
Caching" fra i bios. På A7V133 findes disse indstillinger under Chip
Configuration. På MSI K7Turbo er der med den nyeste bios sikkert lignende
indstillinger. Problemet er, kort fortalt, at Soundblaster 16 emulation ikke
kan med Delayed Transaction. Delayed transaction er en funktion der frigør
ressourcer fra langsom adgang til ISA ressourcer. Men systemet tror, via
Soundblaster 16 emulation, at der er installeret et ISA lydkort, hvorfor der
opstår en konflikt.

---
Mvh
Anders

Fra : Madsen

Dato : 11-07-01 13:47

"DaWizeGuy" <anders@herlevkollegiet.dk> skrev:

> Der er en efterhånden velkendt konflikt mellem Soundblaster Live!
> lydkort og bundkort med VIA's 686b Spoutbridge, som alle bundkort
> med VIA KT133a og AMD 761 chipset har.

Ja, og ofte når der er blevet talt om disse problemer er dette
link kommet på banen: <http://www.viahardware.com/scfaq.shtm>
Her er bla. anbefalet et lydkort som ikke skulle have lignende
problemer og på siden er der også forklaret hvad der ofte sker
når man har et SB Live i sin maskine. "-Sporadic system hangs"
bla. Det kan nemt tænkes at være SB Live der kokser.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : DaWizeGuy

Dato : 11-07-01 13:59

"Madsen" <madsens@whomail.dk> wrote in message

> [...]
> når man har et SB Live i sin maskine. "-Sporadic system hangs"
> bla. Det kan nemt tænkes at være SB Live der kokser.

Det er 100% sikker tilfældet. Men sørger man for at gøre som jeg har
beskrevet i forrige indlæg, burde et Soundblaster Live! virke uden
problemer.

---
Mvh
Anders

Fra : Madsen

Dato : 11-07-01 14:05

"DaWizeGuy" <anders@herlevkollegiet.dk> skrev:

[Sb Live skyld i problemer]
> Det er 100% sikker tilfældet. Men sørger man for at gøre som jeg har
> beskrevet i forrige indlæg, burde et Soundblaster Live! virke uden
> problemer.

Det benægter jeg bestemt heller ikke. :)

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Xray

Dato : 11-07-01 13:33

"Michael Just" <michael.just@journalist.dk> skrev i en meddelelse

> Noegen bud på en løsning ?

Har du prøvet med alle indstikskort undtagen grafikkortet ude af maskinen?
Installeret de nyeste Detonatordrivere?

- Xray