/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Kølervæske
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 01-10-07 21:42

Hej NG

Et (for mig) ofte uigennemskueligt marked har mange produkter. herunder
køler væske.
Det er jo almen kendt at bådudstyrsbutikker er væsentligt dyere end de
fleste andre steder.

Ser man på køler væske ses der priser fra ca. 40 kr til 130kr for den samme
mængde kølervæske.
Er kølervæsken fra bådudstyrs butikken til 130kr. mon bedre?

Der skrives naturligvis om anticorrision stoffer, og det er her jeg synes
det bliver svært. Det er jo helt uigennemskueligt hvilke additiver
der er iblandet, eller ikke iblandet.

Butikker som TH Hansen, Hjem og Fix, sælger forholdsvis billige væsker. Jeg
tænker om man går ind til den lokale traktor forhandler
er det også en ganske anden pris end de 130kr ved båd pusheren...

Hvad er jeres erfaringer eller kendskab?

Mvh
JR



--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 27323 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



 
 
Møller (01-10-2007)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 01-10-07 22:14

Jan Rasmussen skrev:
> Hej NG
>
> Et (for mig) ofte uigennemskueligt marked har mange produkter. herunder
> køler væske.
> Det er jo almen kendt at bådudstyrsbutikker er væsentligt dyere end de
> fleste andre steder.
>
> Ser man på køler væske ses der priser fra ca. 40 kr til 130kr for den samme
> mængde kølervæske.
> Er kølervæsken fra bådudstyrs butikken til 130kr. mon bedre?

Ja for forhandlerens økonomi.

Der er to typer
Blå og rød:

blå, nemlig ethylenglykol. primært til bilmotorer
rød, nemlig propylenglykol.

De må ikke blandes.

Imhibitorene er bl.a for at beskytte alu-topstykke og kobberpakninger.

Og der burde ikke være forskelle på produkterne fra bådudstyrsbutikker og
f.eks THansen, Harald Nyborg og Metro ud over prisen.

Det samme med sprinklervæske, køb det billigste.
jeg har været ude ved en leverendør af rensevæske til briller: 10 ml til
salg i optikkerforretninger.
Han købte alm. autosprinklervæske hjem i 200 l tromler til en mindre
literpris end han fik for 10 ml

Møller

Jan Rasmussen (01-10-2007)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 01-10-07 22:44

"Møller" <M@g2net.dk> skrev i en meddelelse
news:47016349$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Der er to typer
> Blå og rød:
>
> blå, nemlig ethylenglykol. primært til bilmotorer
> rød, nemlig propylenglykol.
>
> De må ikke blandes.
>
> Imhibitorene er bl.a for at beskytte alu-topstykke og kobberpakninger.
>
> Og der burde ikke være forskelle på produkterne fra bådudstyrsbutikker og
> f.eks THansen, Harald Nyborg og Metro ud over prisen.
>
> Det samme med sprinklervæske, køb det billigste.
> jeg har været ude ved en leverendør af rensevæske til briller: 10 ml til
> salg i optikkerforretninger.
> Han købte alm. autosprinklervæske hjem i 200 l tromler til en mindre
> literpris end han fik for 10 ml
>
> Møller

Tak for svaret Møller

Jeg er nok enig med dig i at de alle kan køle, men mener du at alle
indeholder anticorrosive additiver?

Hvilken er mon så den bedste til en diesel motor, den blå eller den røde?
Nogle fabrikater skriver at de kan anvendes til begge dele...


Mvh
JR




--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 27327 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



Peter (01-10-2007)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 01-10-07 23:50

Jeg ved - af bitter erfaring - at det er meget vigtigt at blande m. vand
efter forskrifterne.
Kørte selv med en for høj koncentration = dårlig køling, aflejringer og
pakninger der blev utætte.

Mange hilsener / Peter

PS. Aner ikke hvad der er bedst, men uanset pris er den meget lille i
forhold til prisen på en motor.

"Jan Rasmussen" <jr@***FJERN***vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:47016a1a$0$17159$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> "Møller" <M@g2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:47016349$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> Der er to typer
>> Blå og rød:
>>
>> blå, nemlig ethylenglykol. primært til bilmotorer
>> rød, nemlig propylenglykol.
>>
>> De må ikke blandes.
>>
>> Imhibitorene er bl.a for at beskytte alu-topstykke og kobberpakninger.
>>
>> Og der burde ikke være forskelle på produkterne fra bådudstyrsbutikker og
>> f.eks THansen, Harald Nyborg og Metro ud over prisen.
>>
>> Det samme med sprinklervæske, køb det billigste.
>> jeg har været ude ved en leverendør af rensevæske til briller: 10 ml til
>> salg i optikkerforretninger.
>> Han købte alm. autosprinklervæske hjem i 200 l tromler til en mindre
>> literpris end han fik for 10 ml
>>
>> Møller
>
> Tak for svaret Møller
>
> Jeg er nok enig med dig i at de alle kan køle, men mener du at alle
> indeholder anticorrosive additiver?
>
> Hvilken er mon så den bedste til en diesel motor, den blå eller den røde?
> Nogle fabrikater skriver at de kan anvendes til begge dele...
>
>
> Mvh
> JR
>
>
>
>
> --------------------------------------------------------------------------------
> Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
> Den har indtil videre sparet mig for at få 27327 spam-mails
> Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
> Hent en gratis SPAMfighter her.
>



Jan Rasmussen (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 02-10-07 13:57

"Peter" <lappa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:aa423$4701799b$55187d4c$4496@news.arrownet.dk...
> Jeg ved - af bitter erfaring - at det er meget vigtigt at blande m. vand
> efter forskrifterne.
> Kørte selv med en for høj koncentration = dårlig køling, aflejringer og
> pakninger der blev utætte.
>
> Mange hilsener / Peter
>
> PS. Aner ikke hvad der er bedst, men uanset pris er den meget lille i
> forhold til prisen på en motor.
>

Det har du ret i Peter

Jeg skal køre med 1:1

Og jeg tror at alle produkter nok skal køle, men det er det med de
korrortions beskyttende egenskaber.
jeg er i tvivl om. og så hvilken af typerne jeg skal vælge.

mvh
JR



--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 27349 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



Møller (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 02-10-07 17:26

Jan Rasmussen skrev:
> "Peter" <lappa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:aa423$4701799b$55187d4c$4496@news.arrownet.dk...
>> Jeg ved - af bitter erfaring - at det er meget vigtigt at blande m. vand
>> efter forskrifterne.
>> Kørte selv med en for høj koncentration = dårlig køling, aflejringer og
>> pakninger der blev utætte.
>>
>> Mange hilsener / Peter
>>
>> PS. Aner ikke hvad der er bedst, men uanset pris er den meget lille i
>> forhold til prisen på en motor.
>>
>
> Det har du ret i Peter
>
> Jeg skal køre med 1:1
>


Du kan løse på dunken om der er inhibitorer i, og om de kan anvendes til
alu. jeg er ikke stødt på nogle der ikke opfylder kravene.

Og så skal du fortynde til den frostsikringsgrad du ønsker: 1:1 kan være
rigtig, men hvis den nu er færdigblandet, som nogle bruger "for at holde
prisen nede" er det ikke nogen god ide, så ret dig efter brugsanvisningerne.

Møller

Leo John Kramme (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Leo John Kramme


Dato : 02-10-07 15:21

Hej alle .

Med hensyn til kølervædske kan jeg oplyse, at jeg gennem flere
år brugte den blå kølervædske til en colvo penta marine diesel
motor, blandet i forholdet 1:1. Hvis man samtidig sørger for at
udskifte zinkanoderne i motoren bliver korrosionen minimal. Det
har jeg fra en autoriseret forhandler, og har selv konstateret
rigtigheden heraf.

Mvh

Leo







Jan Rasmussen <jr@***FJERN***vejen-net.dk> skrev:
>Hej NG
>
>Et (for mig) ofte uigennemskueligt
>marked har mange produkter. herunder
>køler væske.
>Det er jo almen kendt at
>bådudstyrsbutikker er væsentligt dyere end de
>fleste andre steder.
>
>Ser man på køler væske ses der priser
>fra ca. 40 kr til 130kr for den samme
>mængde kølervæske.
>Er kølervæsken fra bådudstyrs butikken
>til 130kr. mon bedre?
>
>Der skrives naturligvis om
>anticorrision stoffer, og det er her jeg synes
>det bliver svært. Det er jo helt
>uigennemskueligt hvilke additiver
>der er iblandet, eller ikke iblandet.
>
>Butikker som TH Hansen, Hjem og Fix,
>sælger forholdsvis billige væsker. Jeg
>tænker om man går ind til den lokale
>traktor forhandler
>er det også en ganske anden pris end de
>130kr ved båd pusheren...
>
>Hvad er jeres erfaringer eller kendskab?
>
>Mvh
>JR
>
>
>
>---------------------------------------
>--------------------------------------- --
>Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter
>til privatbrugere.
>Den har indtil videre sparet mig for at
>få 27323 spam-mails
>Betalende brugere får ikke denne besked
>i deres e-mails.
>Hent en gratis SPAMfighter her.


Harding E. Larsen (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 02-10-07 17:20

Hej Jan,

Ja markedet kan virke uoverskueligt.

Castrol som regnes blandt de førende på oliemarkedet skriver
f.eks.:

Castrol Anti-Freeze SF - 1 ltr
Langtidsvirkende kølervæske koncentrat til motorer med
aluminium, hvor den forhindrer galvanisk korrrosion.

Aluminium i topstykke eller motorblok er stærkt udsat for
korrosion hvor aluminium møder stål (fx bolte) eller jern (fx
motorblok).

Korrosionsbeskyttelse opnås gennem kølervæsken - men de
korrosionshæmmende stoffer i traditionel kølervæske nedbrydes
hurtigt - og allerede det 2. år, må den korrosionshæmmende
effekt anses for at være utilstrækkelig. Derfor bør traditionel
kølervæske skiftes hvert år på motorer med aluminiumstopstykke
eller -motorblok.

Castrol AntiFreeze SF er en LongLife kølervæske baseret
monoetylen glykol. Med korrosionshæmmende additiver, som kun
mister sin effekt meget langsomt, og derfor kan anvendes i fire
til seks år, før den skiftes igen. Den er tilmed miljøvenlig,
idet den er fri for nitrit, aminer, fosfat, borat og silikat.

Blandes altid med vand i forholdet 1:1 - gerne demineraliseret
vand. Er så frostsikker ned til -38oC.

Forbehold:

Anvisningerne på denne side hviler på vores nuværende
erfaringer, og på de informationer, det har været os muligt af
fremskaffe. Brugeren af produkterne må selv afgøre, om
oplysningerne er egnede og tilstrækkelige til brugerens
anvendelse af produktet.


Mvh/Harding




Jan Rasmussen <jr@***FJERN***vejen-net.dk> skrev:
>Hej NG
>
>Et (for mig) ofte uigennemskueligt
>marked har mange produkter. herunder
>køler væske.
>Det er jo almen kendt at
>bådudstyrsbutikker er væsentligt dyere end de
>fleste andre steder.
>
>Ser man på køler væske ses der priser
>fra ca. 40 kr til 130kr for den samme
>mængde kølervæske.
>Er kølervæsken fra bådudstyrs butikken
>til 130kr. mon bedre?
>
>Der skrives naturligvis om
>anticorrision stoffer, og det er her jeg synes
>det bliver svært. Det er jo helt
>uigennemskueligt hvilke additiver
>der er iblandet, eller ikke iblandet.
>
>Butikker som TH Hansen, Hjem og Fix,
>sælger forholdsvis billige væsker. Jeg
>tænker om man går ind til den lokale
>traktor forhandler
>er det også en ganske anden pris end de
>130kr ved båd pusheren...
>
>Hvad er jeres erfaringer eller kendskab?
>
>Mvh
>JR


Jan Rasmussen (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 02-10-07 19:15

"Harding E. Larsen (slet IIP34)" <harding@IIP34larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11913423460.709533465908891@dtext.news.tele.dk...
> Hej Jan,
>
> Ja markedet kan virke uoverskueligt.
>
> Castrol som regnes blandt de førende på oliemarkedet skriver
> f.eks.:
>
> Castrol Anti-Freeze SF - 1 ltr
> Langtidsvirkende kølervæske koncentrat til motorer med
> aluminium, hvor den forhindrer galvanisk korrrosion.
>
> Aluminium i topstykke eller motorblok er stærkt udsat for
> korrosion hvor aluminium møder stål (fx bolte) eller jern (fx
> motorblok).
>
> Korrosionsbeskyttelse opnås gennem kølervæsken - men de
> korrosionshæmmende stoffer i traditionel kølervæske nedbrydes
> hurtigt - og allerede det 2. år, må den korrosionshæmmende
> effekt anses for at være utilstrækkelig. Derfor bør traditionel
> kølervæske skiftes hvert år på motorer med aluminiumstopstykke
> eller -motorblok.
>
> Castrol AntiFreeze SF er en LongLife kølervæske baseret
> monoetylen glykol. Med korrosionshæmmende additiver, som kun
> mister sin effekt meget langsomt, og derfor kan anvendes i fire
> til seks år, før den skiftes igen. Den er tilmed miljøvenlig,
> idet den er fri for nitrit, aminer, fosfat, borat og silikat.
>
> Blandes altid med vand i forholdet 1:1 - gerne demineraliseret
> vand. Er så frostsikker ned til -38oC.
>
> Forbehold:
>
> Anvisningerne på denne side hviler på vores nuværende
> erfaringer, og på de informationer, det har været os muligt af
> fremskaffe. Brugeren af produkterne må selv afgøre, om
> oplysningerne er egnede og tilstrækkelige til brugerens
> anvendelse af produktet.
>
>
> Mvh/Harding
>
>

Av, det lyder som man bør skifte kølervæske hvert år!!! med mindre man
bruger en longlife, se det var jeg ikke klar over.

Nå, men jeg har ikke alu topstykke, så mon ikke den blå er tilstrækkelig.

Mvh
JR



--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 27365 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



Møller (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 02-10-07 21:32

Jan Rasmussen skrev:

Ja markedet kan virke uoverskueligt.
>>
>> Castrol som regnes blandt de førende på oliemarkedet skriver
>> f.eks.:


>>
>> Castrol Anti-Freeze SF - 1 ltr
>> Langtidsvirkende kølervæske koncentrat til motorer med
>> aluminium, hvor den forhindrer galvanisk korrrosion.

>>
>> Mvh/Harding
>>
>>
>
> Av, det lyder som man bør skifte kølervæske hvert år!!! med mindre man
> bruger en longlife, se det var jeg ikke klar over.
>
> Nå, men jeg har ikke alu topstykke, så mon ikke den blå er tilstrækkelig.
>


Nå ja mon man ikke skulle spise brød til.
Brug du blot den blå, det gør fleste bilejere også, måske falder VAG lidt
ved siden af.

Nu henviser Harding jo til en fabrikants hjemmeside der tager alle mulige
forbehold, han, fabrikanten, skal jo også sælge lidt ind i mellem

Så med en refraktometer kan du vel fastslå hvor frysepunktet ligger, og at
man skulle skifte kølervæske lige så tit som underbukser er vel lidt
overdrevet

PS Jeg bruger selv Castrols produkter og har gjort det altid, men derfra og
til at sige, at deres slagsgas er i overensstemmelse med deres egne
teknikere er der langt skulle jeg hilse og sige.
Jo jeg har været ude på deres blanderi, godt nok før det blev opkøbt af BP

Møller

Harding E. Larsen (02-10-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 02-10-07 23:13

Med et refraktometer kan man kun måle frysepunktet ikke de
korrosionsadditiver som tilsættes.

Ofte ses hvid-grønne belægninger ved vandpumpe, langs motorens
pakflader og ved tilslutninger til varmeapparat på motorer der
har kørt med samme kølevæske igennem lang tid.
Det er ikke således at belægningen vælter ud til alle sider,
motoren skulle da helst være rimelig tæt. Tæringer ses
indvendigt med boroskop udstyr og andet NDT-udstyr.

Årsagen er i mange tilfælde tæringer i motorens kølesystem, som
opstår fordi kølervæsken er for gammel og ikke længere
indeholder de additiver, som forebygger korrosion i kølesystemet.

Kølervæske forbindes normalt med, at den skal frostsikre
kølesystemet – derfor også betegnelsen frostvæske, og det måles
med refraktometeret. Men for gammel ”slidt” kølervæske kan godt
frostsikre – men altså ikke forhindre at tæringer opstår – og
sker det kan det være en dyr fornøjelse med udskiftning af div
enheder.
Derfor skift kølervæsken efter fabrikantens forskrifter – og køb
altid en god kvalitet, som lever op til den specifikation, som
producenten af din motor anbefaler.
Castrols produkter er et godt valg.
Det er der ikke noget salgsgas i!

Jeg har også været på deres blandeanlæg ret så ofte, men det har
ikke meget med produktet at gøre at se det og tale med deres
blandefolk. Produktspecifikationskoderne ligge nok et andet sted.

Mvh/Harding


Møller <M@g2net.dk> skrev:
>
>Så med en refraktometer kan du vel
>fastslå hvor frysepunktet ligger, og at
>man skulle skifte kølervæske lige så
>tit som underbukser er vel lidt
>overdrevet
>
>PS Jeg bruger selv Castrols produkter
>og har gjort det altid, men derfra og
>til at sige, at deres slagsgas er i
>overensstemmelse med deres egne
>teknikere er der langt skulle jeg
>hilse og sige.
>Jo jeg har været ude på deres
>blanderi, godt nok før det blev opkøbt af BP
>
>Møller



Jan Rasmussen (03-10-2007)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 03-10-07 20:31

Jeg har idag talt med Dankemi i Kolding.

Her mener man, at stortset alle kølervæsker idag er "longlife" grundet den
udvikling der er sket gennem tiden.
en kølervæske kan således snildt holde 4-5 år ifølge Dankemi, og stadiig
bevare korrosions evnen.

De laver ikke selv deres produkter, men for dem via Chevron Hydro Texaco.

Mvh
JR


"Harding E. Larsen (slet 1QX3Q)" <harding@1QX3Qlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11913634960.163732896649609@dtext.news.tele.dk...
> Med et refraktometer kan man kun måle frysepunktet ikke de
> korrosionsadditiver som tilsættes.
>
> Ofte ses hvid-grønne belægninger ved vandpumpe, langs motorens
> pakflader og ved tilslutninger til varmeapparat på motorer der
> har kørt med samme kølevæske igennem lang tid.
> Det er ikke således at belægningen vælter ud til alle sider,
> motoren skulle da helst være rimelig tæt. Tæringer ses
> indvendigt med boroskop udstyr og andet NDT-udstyr.
>
> Årsagen er i mange tilfælde tæringer i motorens kølesystem, som
> opstår fordi kølervæsken er for gammel og ikke længere
> indeholder de additiver, som forebygger korrosion i kølesystemet.
>
> Kølervæske forbindes normalt med, at den skal frostsikre
> kølesystemet - derfor også betegnelsen frostvæske, og det måles
> med refraktometeret. Men for gammel "slidt" kølervæske kan godt
> frostsikre - men altså ikke forhindre at tæringer opstår - og
> sker det kan det være en dyr fornøjelse med udskiftning af div
> enheder.
> Derfor skift kølervæsken efter fabrikantens forskrifter - og køb
> altid en god kvalitet, som lever op til den specifikation, som
> producenten af din motor anbefaler.
> Castrols produkter er et godt valg.
> Det er der ikke noget salgsgas i!
>
> Jeg har også været på deres blandeanlæg ret så ofte, men det har
> ikke meget med produktet at gøre at se det og tale med deres
> blandefolk. Produktspecifikationskoderne ligge nok et andet sted.
>
> Mvh/Harding
>
>


--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 27428 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.



claus b.p. (03-10-2007)
Kommentar
Fra : claus b.p.


Dato : 03-10-07 22:28


"Jan Rasmussen" <jr@***FJERN***vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:4703edda$0$17143$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Jeg har idag talt med Dankemi i Kolding.
>
> Her mener man, at stortset alle kølervæsker idag er "longlife" grundet den
> udvikling der er sket gennem tiden.
> en kølervæske kan således snildt holde 4-5 år ifølge Dankemi, og stadiig
> bevare korrosions evnen.
>
Hvor er det dejligt med sådan en gruppe, fyldt med informative,
entusiastiske og initiativrige sejlere. (Af begge slags)
Jeg har så lige dykket ned i "bortskaffelse" og fundet ud af at man ikke
skal lade kølervæske sive i kloakken, men pænt aflevere det på
miljøstationen. Gad vide om det også officielt gælder for ethanol? (Der
plejer nu ikke at være rester) )

Mvh. Claus



Ole Pagh (04-10-2007)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 04-10-07 04:13

Efter mange tanker skrev claus b.p.:

> Jeg har så lige dykket ned i "bortskaffelse" og fundet ud af at man ikke skal
> lade kølervæske sive i kloakken, men pænt aflevere det på miljøstationen. Gad
> vide om det også officielt gælder for ethanol?

JA!
Ethanol vil ødelægge mikrofloraen i rensningsanlægget idet det
fortrænger ilten i vandet.
Det var i hvert fald hvad jeg fik at vide i sin tid da jeg var ansat i
en stor medicinalkoncern.
Hvor bagatelgrænsen så går, ved jeg ikke men hvis man gjorde sig til
vane slet ikke at hælde 'mystiske stoffer' i kloakken, tror jeg at man
gør en god gerning.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)



Harding E. Larsen (04-10-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 04-10-07 07:38

Hej,

Her er et link til produktets sikkerhedsblad fra Borup Kemi:

http://www.databladet.dk/Borup/Klervske.pdf

Bortskaffelse kan ske på havnens miljøstation, om en sådan
findes, ellers kan den lokale genbrugsplads anvendes, om en
sådan findes. Ellers er Komunekemi modtager.

Når båden efter en vinter og efterårets vinterkonservering med
kølervæske + vand iblandet har siddet i motoren vinteren over,
kommer båden i vandet og motoren startes.
Herved kommer glykolresterne ud i havnevandet.
Det hænder også at motoren startes op på land og vand fra en
spand bruges i den forbindelse.
Glykolen kommer derved ud på pladsen og siver ned i undergrunden.
Der bør sættes en spand under udstødningen og glykolblandingen
bringes efterfølgende til miljøstationen.
Alternativt aftappes blandingen først fra motorens drænventil
inden startøvelserne begynder.

Vi skal behandle glykol på samme måde som motorolieog
malingsrester, det skal ikke hældes ud i naturen.

Mvh/Harding


Ole Pagh <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev:
>Efter mange tanker skrev claus b.p.:
>
>> Jeg har så lige dykket ned i
>>"bortskaffelse" og fundet ud af at man ikke skal
>> lade kølervæske sive i kloakken, men
>>pænt aflevere det på miljøstationen. Gad
>> vide om det også officielt gælder for ethanol?
>
>JA!
>Ethanol vil ødelægge mikrofloraen i
>rensningsanlægget idet det
>fortrænger ilten i vandet.
>Det var i hvert fald hvad jeg fik at
>vide i sin tid da jeg var ansat i
>en stor medicinalkoncern.
>Hvor bagatelgrænsen så går, ved jeg
>ikke men hvis man gjorde sig til
>vane slet ikke at hælde 'mystiske
>stoffer' i kloakken, tror jeg at man
>gør en god gerning.
>
>--
>hilsen Ole




claus b.p. (07-10-2007)
Kommentar
Fra : claus b.p.


Dato : 07-10-07 22:25


"Harding E. Larsen (slet XWEKI)" <harding@XWEKIlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11914802400.228033372603761@dtext.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Her er et link til produktets sikkerhedsblad fra Borup Kemi:
>
> http://www.databladet.dk/Borup/Klervske.pdf
>
> Bortskaffelse kan ske på havnens miljøstation, om en sådan
> findes, ellers kan den lokale genbrugsplads anvendes, om en
> sådan findes. Ellers er Komunekemi modtager.
>
Det var også det jeg pointerede. Der kan jo være rigtig mange liter
kølevæske i sådan en motor.
Med ethanolrester tænkte jeg mere på det der findes i slatterne i glassene
efter en våd julefrokost. Skal det til miljøstationen må man nok hellere
vente en ekstra dag.

Mvh. Claus



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste